;
coinex

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان [آخرین اخبار]

سال 1400 نفس‌های آخر خود را می‌کشد و هر روز به نوروز 1401 نزدیک‌تر می‌شویم. از این رو این گفتار را به عیدی 1401 کارمندان ، کارگران و بازنشستگان اختصاص داده‌ایم.

طی سالهای گذشته، همواره با نزدیک شدن به اواخر سال مسئله عیدی و افزایش حقوق به نقل محافل عمومی و خصوصی و تیتر اصلی خبرها بدل می‌شود.

وضعیت نابسامان اقتصادی، سودمدیریت و سایر فشارهای مالی معیشتی، قشر عظیم کارمندان، کارگران و بازنشستگان را به مهم‌ترین مخاطبان و پیگیران اینگونه اخبار بدل کرده تا شاید ذره‌ای امید در دلشان برای بهبود اوضاع روشن شود. از این رو، در ادامه قصد داریم میزان عیدی 1401 را برای اقشار مختلف بیان کنیم.

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان

پیش از آنکه بخواهیم به سراغ عیدی 1401 برویم، قصد داریم مروری بر مبلغ عیدی در ۱۰ سال گذشته داشته باشیم. روند تغییر عیدی کارکنان در این سال‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۳۵۰ هزار تومان، سال ۱۳۹۱، ۴۰۲ هزار تومان، سال ۱۳۹۲، ۵۰۳ هزار تومان، سال ۱۳۹۳، ۶۰۳ هزار تومان، سال ۱۳۹۴، ۶۸۸ هزار تومان، سال ۱۳۹۵، ۷۷۰ هزار تومان، سال ۱۳۹۶، ۸۵۰ هزار تومان و سال ۱۳۹۷ مبلغ ۹۳۲ هزار تومان پرداخت شده است.

برای مقایسه بهتر، روند تغییر عیدی کارکنان در این سال‌ها در جدول زیر نیز آورده شده است:

سال

1390

1391 1392 1393 1394 1395 1396

1397

میزان عیدی

۳۵۰ هزار تومان

۴۰۲ هزار تومان ۵۰۳ هزار تومان ۶۰۳ هزار تومان ۶۸۸ هزار تومان ۷۷۰ هزار تومان ۸۵۰ هزار تومان

۹۳۲ هزار تومان

در سال ۱۳۹۸ طبق محاسبات، عیدی به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌رسید،با این حال، دولت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تصویب کرد و برای سال ۱۳۹۹ نیز رقم محاسباتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را با رشد ۳۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داد. اما امسال میزان عیدی کارمندان 1401 چقدر است؟

عیدی کارمندان 1401

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان
عیدی کارمندان 1401

علی بهادری جهرمی،سخنگوی دولت، عیدی 1401 کارکنان دستگاه‌های اجرایی را یک میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد. سخنگوی دولت در ادامه گفت:

در راستای سیاست‌های کلی خانواده مقرر شد در چارچوب اعتبارات قانونی به کارکنان متاهل مشمول کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد ۴۰۰ هزارتومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل هم ۱۵۰ هزار تومان پرداخت گردد.

هیات وزیران تصویب کردند که دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران به کارمندان خود، اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت، و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت 1 میلیون و 600 هزار تومان به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1400 به عنوان عیدی از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

پرداخت عیدی به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال 1400 بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از 50 درصد رقم مذکور کمتر نیست.

شایان ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

با توجه به این گفته‌ها و مروری بر مبلغ عیدی در ۱۰ سال گذشته، می‌بینیم علیرغم تورم بیش از ۵۰ درصد در این سال‌ها، عیدی 1401 کارکنان تنها حدود 100 هزار تومان رشد داشته است.

البته لازم به ذکر است که اگر بخواهیم براساس امتیاز و ضریب حقوق عیدی کارمندان 1401 را حساب کنیم، به مبلغ یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان می‌رسد منتها این رقم معادل عیدی است که دولت سال گذشته پرداخته بود. حال از این‌ها که بگذریم، نوبت به میزان عیدی سال 1401 کارگران می‌رسد.

عیدی سال 1401 کارگران

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان
عیدی کارگران در سال 1401 / عیدی 1401 کارگران

ماه‌های پایانی سال برای هر کارگری زمان مهمی است و در این ماه‌ها عیدی که به عنوان یک کمک هزینه برای روزهای عید به شمار می‌آید و به طبع باید جوابگوی میزان خرج و مخارج کارمندان باشد، تعیین می‌شود.

با توجه به قانون مصوب ششم اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی امسال، ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و حداکثر عیدی، ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان است. در ادامه ریز جزئیات عیدی سال 1401 کارگران طبق ماده‌های 1 تا 6 قانون اعلام شده است.

ماده 1

کلیه کارفرمایان مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

به عنوان نمونه چنانچه مزد ماهانه کارگری ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان باشد، مبلغ عیدی وی عبارت است از:

(مبلغ عیدی سالانه) ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان = ۲× ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان (مزد ماهانه)

(کف عیدی و پاداش سالانه) کارگرانی که حداقل مزدبگیر هستند (روزانه ۸۸۵،۱۶۵ ریال) به نسبت یک سال کار، عبارت است از:

(کف مبلغ عیدی و پاداش سالانه) ۵۳،۱۰۹،۹۰۰ ریال = (روز )۶۰× ۸۸۵،۱۶۵ ریال (مزد روزانه)

  • تبصره ۱- مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل نود روز (سه ماه) حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

سقف مبلغ عیدی و پاداش کارگران، به نسبت یک سال کار عبارت است از:

(سقف مبلغ عیدی و پاداش سالانه) ۷۹،۶۶۴،۸۵۰ ریال = (روز )۹۰× ۸۸۵،۱۶۵ ریال (حداقل مزد روزانه)

(سقف مبلغ عیدی و پاداش سالانه ۷،۹۶۶،۴۸۵ تومان = ۳ × ۲،۶۵۵،۴۹۵ تومان (حداقل مزد ماهانه)

  • تبصره ۲- در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ تعیین شده پرداخت می‌کنند، عرف کارگاه معتبر است.

ماده 2

کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته شده و یا به نحوی از انحا رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود. مبلغ پرداختی به این کارگران باید به مأخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

  • تبصره- مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده تجاوز کند.

برای مثال میزان عیدی و پاداش سالانه کارگری با مزد روزانه ۱،۰۰،۰۰۰ ریال که به مدت چهار ماه در کارگاهی مشغول به کار بوده، عبارت است از:

۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال = (ماه‌های کارکرد) × (روز )۶۰ × ۱،۰۰،۰۰۰ ریال (مزد روزانه)

ماده 3

سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

برای مثال سقف عیدی و پاداش سالانه کارگری که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت به کار اشتغال دارد با مزد روزانه ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال و ۳۳ ساعت کار در هفته، عبارت است از:

۶۷،۵۰۰،۰۰۰ ریال = (ساعات کار هفتگی) × (روز )۹۰ × ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال (مزد روزانه)

ماده 4

مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال است.

ماده 5

درمورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، متوسط حقوق دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

ماده 6

رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف پیش‌بینی شده در فصل نهم قانون کار است.

عیدی سال 1401 بازنشستگان کشوری

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان
عیدی سال 1401 بازنشستگان کشوری

میزان پرداخت عیدی سال 1401 بازنشستگان کشوری نیز به مبلغ ثابت 1 میلیون و 600 هزار تومان از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی پرداخت خواهد شد. به علاوه، میزان عیدی مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده نیز به همین میزان است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال 1400 حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1401

هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می ‌ند، به بازنشستگان خود پاداش (عیدی) پرداخت می‌کند. بنابراین، میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1401 نیز به مبلغ 1 میلیون و 600 هزار تومان است.

سوالات متداول

در این قسمت قصد داریم به پاسخ سوالاتی پیرامون عیدی 1401 اقشار مختلف جامعه بپردازیم.

عیدی سال 1401 کارگران چقدر است؟

حداقل عیدی امسال برای قشر کارگر، ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و حداکثر عیدی، ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان است. در این مقاله به جزئیات بیشتر عیدی سال 1401 کارگران پرداخته شده است.

واریز عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت چه زمانی صورت می‌گیرد؟

کارمندان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، زمان واریز عیدی سال 1401، همزمان با حقوق بهمن ماه آن‌ها است.

واریز عیدی کارگران چه زمانی صورت می‌گیرد؟

قانون خاصی در مورد زمان واریز عیدی 1401 کارگران وجود ندارد و این امر در اختیار کارفرمایان است، اما در عرف بازار کار، زمان واریز عیدی کارگران از سوی کارفرمایان، اسفند ماه و در بیشتر موارد، حداکثر تا بیست اسفند ماه است.

واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1401 چه زمانی صورت می‌گیرد؟

زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1401 در دهه سوم بهمن ماه است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص میزان عیدی 1401 چیست؟‌ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر