;
coinex

معروف ترین غارهای ایران ؛ معرفی خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین غارهای ایران

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین جاذبه‌های طبیعی در دنیا، غارها هستند که می‌توانند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کنند. در ایران عزیزمان هم غارهای تاریخی بیشماری وجود دارند و سالانه گردشگرانه خارجی و داخلی زیادی برای بازدید از معروف ترین غارهای ایران راهی شهرهای مختلف می‌شوند.

اغلب غارهایی که در ایران وجود دارند، بر اثر نفوذ آب‌های زیرزمینی در سنگ‌های آهکی طی سال‌های طولانی ایجاد شده‌اند و همین امر نیز موجب شده است از لحاظ توریستی و گردشگری بسیار مورد اهمیت قرار بگیرند.

بهتر است بدانید علاوه‌بر گردشگران، سالانه پژوهشگران، غارنوردان و محققان زیادی نیز به دیدن غارهای مختلف در ایران می‌روند و در آن جا به کاوش می‌پردازند. شما نیز اگر دوست دارید با معروف ترین و جذاب ترین غارها در ایران آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما بمانید.

شرکت مسافربری ایمن سفر دارای ناوگان اتوبوس‌رانی پیشرفته و کادری مجرب است که روزانه صدها مسافر را در امنیت کامل به مقصد می‌رساند. این شرکت در بسیاری از ترمینال‌های کشور نمایندگی دارد و دسترسی به خدمات این شرکت بسیار آسان است.

بهترین و معروف ترین غارهای ایران

بدون شک می‌توان گفت غارها جزو زیباترین و جذاب ترین جاذبه‌ها در دنیا هستند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. به طور معمول در اکثر شهرهای ایران می‌توان نمونه‌ای از این جاذبه طبیعی را مشاهده کرد اما ما قصد داریم در ادامه مطلب چند مورد از شگفت انگیزترین و معروف ترین غارهای ایران را به شما معرفی کنیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید و بتوانید چند مورد از بهترین گزینه‌ها را برای بازدید انتخاب نمایید.

غار پرآو کرمانشاه - معروف ترین غارهای ایران
غار پرآو کرمانشاه – معروف ترین غارهای ایران

غار پرآو کرمانشاه

غار زیبای پرآو را می‌توانید در 12 کیلومتری شمال شرقی استان کرمانشاه به راحتی پیدا کنید. این غار فوق العاده جذاب در نزدیکی یک روستا به نام چالابات جای گرفته است و جزو بهترین غارهای ایران به شمار می‌رود. غار پرآو در 300 متری زیر قله معروف شیخ علی خان قرار دارد و ارتفاع آن حدود 3050 متر است.

این غار تقریبا 40 سال پیش به عنوان بزرگ‌ ترین غار عمودی در جهان کشف شد و عمق آن 751 متر است. طول غار پرآو نیز 1454 متر است و در آن 26 حلقه چاه وجود دارد. در طول مسیر رسیدن به این غار جذاب، ناهمواری‌هایی وجود دارد به همین علت هنگام رفتن به آن جا کفش کوهنوردی بپوشید و حتما تجهیزات لازم را هم با خود ببرید.

غار کافر قلعه شیروان

یکی از بی‌نظیرترین غارهای ایران که در استان خراسان می‌توانید آن را مشاهده کنید، غار کافر قلعه شیروان است. در گذشته این غار زیبا محل زندگی انسان‌های اولیه بوده است و در حال حاضر نیز جزو جالب ترین و خاص ترین جاذبه‌های ایران به شمار می‌رود.

در زمان‌های قدیم نیز بومیان این منطقه، از غار کافر قلعه شیروان به عنوان پناهگاه استفاده می‌کرده‌اند. به همین علت نیز تاکنون آثار باستانی زیادی از این قلعه کشف شده است. شما می‌توانید هر زمانی که خواستید، به راحتی راهی شهر خراسان شوید و زیبایی‌های این غار معروف را از نزدیک مشاهده کنید.

غار دربند سنگسر - معروف ترین غارهای ایران

غار دربند سنگسر

غار دربند سنگسر یکی دیگر از بزرگ ترین و معروف ترین غارهای ایران است که در دامنه رشته کوه البرز جای گرفته و شما می‌توانید به راحتی از آن بازدید به عمل آورید. این غار شگفت انگیز در گذشته محل زندگی انسان‌های اولیه بوده است و طول بسیار زیادی دارد.

ارتفاع غار دربند سنگسر نیز از سطح دریای آزاد، تقریبا حدود 2 کیلومتر است. این غار آهکی قدمتی بسیار طولانی دارد و عمر آن حدود 140 میلیون سال، تخمین زده شده است. در نزدیکی غار دربند سنگسر می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی دیگری نیز بازدید به عمل آورید و با مکان‌های جالبی آشنا شوید.

غار دو اشکفت

در شمال شهر خوش آب و هوای کرمانشاه می‌توانید از یک غار بسیار جذاب به نام دو اشکفت دیدن نمایید. این غار قدیمی متعلق به دوران پارینه سنگی میانی است و در گذشته انسان‌های اولیه برای در امان ماندن از خطر، به آن جا پناه برده‌اند.

غار دو اشکفت از سطح دریا حدود 1600 متر ارتفاع دارد و شما می‌توانید از آن به عنوان یکی از معروف ترین غارهای جهان بازدید کنید و لذت ببرید. معنی کلمه اشکفت غار است و به دلیل این که در این منطقه جذاب دو غار در کنار هم جای گرفته‌اند، نام غار را دو اشکفت نامیده‌اند.

غار نمکی قشم - معروف ترین غارهای ایران
غار نمکی قشم – معروف ترین غارهای ایران

غار نمکی قشم

همان طور که می‌دانید در جزیره زیبای قشم جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی وجود دارد و یکی از خاص ترین این جاذبه‌ها، غار نمکی است. غار نمکی در تپه‌ای بزرگ به نام نمکدان جای گرفته است و طول آن حدود 6400 متر است.

غار نمکی در واقع جزو قدیمی ترین و بهترین غارهای جهان محسوب می‌شود که قدمت آن تقریبا به 500 میلیون سال پیش باز می‌گردد. این غار زیبا ورودی بسیار کوتاهی دارد اما بعد از وارد شدن به آن، با محوطه‌ای عظیم رو به رو خواهید شد. در غار نمکی قشم قندیل‌های آهکی زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها هزاران سال زمان برده‌اند تا تشکیل شوند.

زیبایی‌های این غار بسیار زیاد است و با رفتن به آن جا می‌توانید از رنگ‌های مصنوعی که در سراسر غار وجود دارند، تپه چشمه‌ای با آب کریستالی و حوضچه جذاب بهاری نیز بازدید نمایید.

غار سم

این غار آهکی در روستای نام نیک مینو دشت واقع شده است و عمقی حدود 406 متر دارد. برای تماشای غار سم باید به بالای کوه خواجه قنبر بروید و مسیر نسبتا ناهمواری را طی کنید، به همین علت نیز بیشتر افراد غارنورد و کوهنورد به دیدن آن می‌روند.‌ ارتفاع این غار 1700 متر است و در آن 21 چاه‌ نیمه عمیق و عمیق وجود دارد.

اگر به دیدن غار سم رفتید، بهتر است به داخل نروید زیرا ورودی غار بسیار کوچک است و ممکن است دچار مشکل شوید. در این غار محبوب تاکنون وسایل سفالی، جمجمه انسان و حیوانات زیادی کشف شده است که تمام آن‌ها نشان دهنده قدمت طولانی غار هستند.

غار میرزا - معروف ترین غارهای ایران

غار میرزا

در شهر رفسنجان نیز یک غار فوق العاده زیبا و قدیمی به نام غار میرزا وجود دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 2500 متر است. این غار جزو معروف ترین غارهای ایران است که در منطقه‌ای کویری جای گرفته و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

غار میرزا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و مسلما با دیدن آن حیرت‌زده خواهید شد. بنابر این بهتر است در برنامه ریزی سفرتان حتما بازدید از غار میرزا را قرار دهید و به همراه خانواده‌تان از تماشای آن لذت ببرید.

غار یخی چما

اگر می‌خواهید دنیایی از زیبایی را در کنار خانواده‌تان مشاهده کنید، حتما سری به غار یخی چما در استان چهار محال و بختیاری بزنید. این غار بر اثر جمع شدن برف در یک تنگه صخره‌ای و آب شدن آن در تابستان که موجب فرسایش قسمت پایینی برف‌ها شده است، طی گذشت هزاران سال به وجود آمده و ارتفاعی حدود 50 متر دارد.

در برخی مواقع یخ‌های موجود در غار آب می‌شوند و یک بارش مصنوعی در آن ایجاد خواهد شد که بر اثر این بارش، چشمه زلالی از آب سرد در غار جاری می‌شود و به سد کوهر می‌ریزد. این غار شگفت انگیز از برف‌های انبوه پوشیده شده است و به عنوان بزرگ‌ترین غار آب شیرین در ایران شناخته شده است.

غار دانیال مازندران - غارهای آبی ایران
غار دانیال مازندران – غارهای آبی ایران

غار دانیال مازندران

غار دانیال یکی از بی‌نظیر ترین غارهای آبی ایران است که در شهرستان عباس آباد و رشته کوه البرز قرار دارد. طول این غار نزدیک به 2 کیلومتر است و ارتفاع آن نیز از کف غار تا سقف حدود 75 متر می‌شود. ارتفاع غار طولانی دانیال از سطح دریا نیز 160 کیلومتر است.

این غار آبی به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای در ایران شناخته شده است و آب داخل آن از چندین چشمه تامین می‌شود. آبی که داخل غار دانیال وجود دارد، بسیار زلال است و می‌توانید از آن به عنوان آب نوشیدنی نیز استفاده کنید. دمای هوا در این غار 23 درجه سانتی گراد و دمای آب نیز 17 درجه سانتی گراد است. جالب است بدانید این دماها در طول سال همیشه ثابت هستند و هیچ گونه تغییری نمی‌کنند.

غار کرفتو

در 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیوان دره کردستان می‌توانید از غار بی‌نظیر کرفتو دیدن نمایید. این غار معروف در دوران سوم زمین‌ شناسی به وجود آمده است و در گذشته انسان‌های اولیه در آن زندگی کرده‌اند و درون آن راهروها، اتاق‌ها، دالان‌ها و قسمت‌های دیگری را ساخته‌اند. این غار دست کند جزو معروف ترین غارهای ایران است و درون آن یک کتیبه‌ یونانی وجود دارد که متعلق به سلوکیان است.

غار گلجیک - معروف ترین غارهای ایران

غار گلجیک

غار گلجیک یا خفاش‌ها نیز یکی دیگر از غارهای فوق العاده در ایران است که ویژگی‌های بسیار جالبی دارد. این غار بسیار تاریک است و در آن جا خفاش‌های زیادی زندگی می‌کنند. غار گلجیک در واقع جزو قدیمی ترین و ترسناک ترین غارهای ایران است که برای رفتن به آن جا باید یک‌سری نکات مهم را رعایت کنید.

این غار جذاب به صورت طبیعی بر اثر فرسایش سنگ‌های آهکی به وجود آمده است و آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. غار گلجیک در 35 کیلومتری جنوب غربی زنجان جای گرفته است و شما می‌توانید به راحتی هر زمانی که خواستید، به دیدن آن بروید.

غار علیصدر

یکی دیگر از محبوب ترین و معروف ترین غارهای آبی ایران که اکثر افراد آن را می‌شناسند، غار علیصدر همدان است. قدمت این غار به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد و همین امر نیز اهمیت آن را چندین برابر کرده است. در غار علیصدر یک دریاچه زیبا ایجاد شده است تا افراد گردشگر با استفاده از قایق بتوانند به داخل آن بروند و از قسمت‌های مختلف، بازدید نمایند.

دمای غار علیصدر 14 درجه سانتی گراد است و این دما در تمام سال به صورت ثابت باقی می‌ماند. در این غار نور زیادی وجود ندارد و همین امر نیز موجب شده است تنها جلبک‌ها و موجودات تک سلولی در آن جا زندگی کنند.

غار قوری قلعه - غارهای آبی ایران

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در کرمانشاه نیز یکی از بهترین غارهای ایران است که قدمتی حدود 65 میلیون سال دارد. این غار جزو بزرگ ترین و طولانی ترین غارهای آبی در آسیا است و دمایی متغییر بین 7 تا 11 درجه سانتی گراد دارد.

سالانه گردشگران و مسافران زیادی از سراسر جهان برای بازدید از این غار شگفت انگیز، راهی استان کرمانشاه می‌شوند و از قسمت‌های مختلف آن دیدن می‌کنند. با وارد شدن به داخل این غار، قندیل‌های آهکی زیادی را مشاهده خواهید کرد که در برخی مواقع از آن‌ها آب می‌چکد.

زیبایی‌های موجود در این غار بسیار زیاد است و شما با رفتن به آن جا، می‌توانید تمام این ‌زیبایی‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. با رفتن به این منطقه جذاب علاوه‌بر تماشای غار غوری قلعه می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز در کرمانشاه بهره ببرند و سفری به یادماندنی داشته باشند.

غار ماهی کور لرستان

یکی دیگر از بهترین غارهای جهان را می‌توانید در استان لرستان، نزدیک به روستای لوند مشاهده کنید. این غار که تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان است، ماهی کور نام دارد و در آن 2 نمونه نادر از ماهیان کور زندگی می‌کنند که در هیچ جایی از جهان نمی‌توانید مانند آن‌ها را پیدا کنید.

این ماهی‌ها چشم خارجی ندارند و نمی‌توانند جایی را ببینند. ماهی‌های کور در آب‌های زیر زمینی این غار تاریک زندگی می‌کنند و مردم لرستان آن‌ها را با نام ماهی کور غارزی می‌شناسند. غار ماهی کور در سال 1308 کشف شده است اما قدمتی بسیار کهن دارد.

غار ماهی کور لرستان

این غار فوق العاده جذاب زیبایی‌های زیادی را در دل خود جای داده است که مسلما با دیدن آن‌ها حیرت‌زده خواهید شد. هر کدام از اشکالی که داخل این غار فوق العاده جذاب به چشم می‌خورند، حدود میلیون‌ها سال زمان برده‌اند تا تشکیل شوند. به همین خاطر سعی کنید هنگام بازدید، به آن‌ها صدمه یا آسیبی وارد نکنید تا از بین نروند و گردشگران دیگر نیز بتوانند از آن‌ها بازدید به عمل آورند.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

وب‌سایت پایانه‌ها در جشنواره وب و موبایل ایران سال 96، برنده بهترین وب‌سایت از نگاه مردم شده و در سال 99 نیز کاندید بهترین سایت شده است. پایانه‌ها و بازارگاه امسال هم در جشنواره وب و موبایل ایران حضور دارند و روند رای‌گیری مردمی آغاز شده است. شما هم می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت جشنواره، به این وب‌سایت رای بدهید و نظر خود را به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، غارهای طبیعی زیادی در ایران وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید نمایند. از این رو گاهی اوقات ممکن گردشگران در حین انتخاب بهترین غار دچار سردرگمی شوند و نتوانند یک گزینه مناسب را برای بازدید انتخاب کنند. به همین علت نیز ما سعی کردیم در این مقاله معروف ترین غارهای ایران را به شما معرفی کنیم تا آن‌ها را به خاطر بسپارید و در اولین فرصت به دیدن‌شان بروید.

نظر شما در خصوص معروف ترین غارهای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر