;
coinex

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) ؛ فیلمی اقتباسی با امتیاز عالی

اخیراً فیلم‌های اقتباسی طرفداران بسیار زیادی به دست آورده‌اند. ما در این مقاله، به نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) خواهیم پرداخت. پس تا پایان همراه ما باشید.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ما قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. این فیلم که در سال 2021 اکران شد، تاکنون توانسته مخاطبان بسیار زیادی به خود جذب کند.

به همین دلیل هم ما تصمیم گرفتیم درباره این فیلم توضیحاتی به شما عزیزان ارائه دهیم. پس تا پایان همراه تکراتو باشید و از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده کنید.

لازم به است که این فیلم، اقتباسی از فیلمی با همین نام است که در سال 1957 ساخته و منتشر شد. این فیلم تلاش کرده که مشکلات و نواقص قسمت قبلی را برطرف کند و آن را به شیوه مدرن‌تری به مخاطب عرضه نماید.

خوب است بدانید که اغلب منتقدان و مخاطبان این فیلم را مورد تحسین قرار دادند و آن را از بسیاری جوانب ستایش کردند. در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره این فیلم و نظر منتقدان خواهیم گفت. با مطالعه این نوشتار می‌توانید بهتر آن را درک کنید.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

فیلم وست ساید را می‌توان یک اثر هنری نام برد که از فیلمی با همین نام در سال 1957 الهام گرفته شده است. این فیلم که در سال 2021 اکران شد، توسط استیون اسپیلبرگ کارگردانی شده است و بسیاری از منتقدان در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) این شیوه کارگردانی را مورد تحسین قرار دادند. خوب است بدانید که این فیلم توانسته نامزد جایزه اسکار هم شود. این امر، محبوبیت و مقبولیت را نشان می‌دهد.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

نکته مهمی که درباره این فیلم باید بدانید، این است که داستان وست ساید را می‌توان یک فیلم عاشقانه دانست. حتی برخی از منتقدان و مخاطبان در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید اعتقاد دارند که این فیلم را می‌توان عاشقانه‌ای از رومئو و ژولیت در نیویورک نام برد.

اگر به این مدل فیلم‌ها علاقه دارید، می‌توانید لیست بهترین فیلم‌های عاشقانه جهان را نگاه کنید. این لیست در تلاش است که بهترین فیلم‌ها از نظر مخاطبان را به شما نشان دهد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد هم به بهترین فیلم‌های عاشقانه هندی علاقه دارند. زیرا این افراد به فیلم‌های بالیوود علاقه دارند. از سوی دیگر، بهترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی نیز می‌تواند لیستی از 25 فیلم ایرانی درام را به شما نشان دهد. اگر هم به دنبال فیلم‌هایی با این ژانر در سال جاری هستید، می‌توانید نگاهی به لیست بهترین فیلم های عاشقانه 2022 بیندازید.

مشاهده بهترین فیلم‌های عاشقانه 2021 هم خالی از لطف نیست و می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید. اگر هم به فیلم‌های آمریکایی علاقه دارید، لیست بهترین فیلم‌های آمریکایی درام و عاشقانه می‌تواند به شما کمک بسزایی کند. بهترین فیلم‌های کره‌ای عاشقانه نیز طرفداران بسیاری در میان علاقه‌مندان به فیلم‌های غیرانگلیسی زبان دارند.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

خلاصه داستان West Side Story

برای این‌که بهتر با نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) آشنا شوید، بهتر است خلاصه داستان این فیلم را بدانید. فیلم West Side Story شهر نیویورک سیتی را در دهه 50 میلادی به نمایش می‌گذارد.

این فیلم درباره دو نوجوان با نام‌های ماریا و تونی است. این دو نوجوان در دو باند خیابانی با نام‌های Jets و Sharks قرار دارند که رقیب یکدیگر هستند. با وجود این رویداد، این دو نوجوان عاشق یکدیگر می‌شوند. در ادامه، بیشتر با نقد داستان وست ساید آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) 

نقد فیلم کندی من (Candyman)

تحلیل داستان وست ساید

حالا نوبت به آن می‌رسد که به نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید (West Side Story) بپردازیم. در این فیلم مشاهده می‌کنیم که یک هنرمند مشهور و ثروتمند نزدیک به صد میلیون دلار پول می‌دهد تا با استفاده از خون افراد جوان بتواند یک جنازه را مجدداً احیا کند. در این روند، مشاهده می‎کنیم که این موجود زندگی خوبی ندارد و این تزریق خون موجب شده که او حتی از قبل هم مرده‌تر به نظر برسد.

شاید برخی از افراد گمان کنند که این داستان یک فیلم ترسناک از سال 2021 است؛ درحالی‌که این‌گونه نیست و این داستان، بازسازی کارگردان مشهور استیون اسپیلبرگ از فیلم جذاب West Side Story است.

در نقد West Side Story گفته می‌شود که این فیلم را می‌توان یک اثر هنری و موزیکال دانست که درباره عشق و رقابت‌های نژادی صحبت به میان می‌آورد.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

این رقابت‌ها میان دو گروه گنگستری در شهر نیویورک به نمایش گذاشته می‌شود و روابط میان آن‌ها را مشاهده می‌کنیم. در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) گفته می‌شود که این فیلم تلاش کرده تا هر نقصی که فیلم اصلی آن داشته است را برطرف کرده و آن را به شیوه درستی بازسازی کند.

با بررسی فیلم داستان وست ساید متوجه می‌شویم که این فیلم قصد دارد درباره روابط و رقابت‌های نژادی میان پورتوریکویی‌ها و سفیدپوستان بحث کرده و تنش‌های میان آن‌ها را به مخاطب نشان دهد.

روزی این محله برای هر دو گروه مافیایی بود، اما اکنون تنها جای یکی از آن‌هاست و باید یکدیگر را شکست دهند. نکته مهمی که درباره این گروه‌ها وجود دارد، این است که در این فیلم با برخی نظریه‌های روان‌شناختی مواجه می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

نقد فیلم ونوم 2 (Venom 2)

علاوه بر این، در بررسی فیلم West Side Story متوجه می‌شویم که در نسخه اصلی این فیلم، گروه جت‌ها تنها مدافعان سفیدپوستان نبودند و چیز بیشتری برای نشان دادن داشتند.

آن‌ها تعدادی فرد بسیار قلدر بودند که حتی با نوجوانان سفیدپوست هم با خشونت رفتار می‌کردند. به‌طورکلی، می‌توان این‌گونه گفت که نسخه اصلی این فیلم با همه ایرادات و نواقصی که دارد، نژادپرستی را به‌هیچ‌عنوان توجیه نمی‌کند. البته در این فیلم خشونت بسیاری دیده می‌شود.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

تفاوت West Side Story با نسخه اصلی

برای این‌که بهتر نقد داستان وست ساید را درک کنید، خوب است تفاوت قسمت جدید آن به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را با نسخه اصلی آن بدانید.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) مشاهده می‌کنیم، تصویرسازی نامناسب آن است. این تصویرسازی‌های نامناسب و همچنین کلیشه‌هایی که در نسخه اصلی فیلم مشاهده می‌شد، در نسخه جدید آن وجود ندارد.

علاوه بر این، ما در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید (West Side Story) می‌بینیم که در قسمت جدید این فیلم، کارگردان تلاش کرده که نکات روان‌شناسی و جامعه‌شناسی را نیز به آن اضافه کند.

در نتیجه این امر، برخی اصطلاحات و صحنه‌های رمانتیک هم به فیلم اضافه شده است. برخی از منتقدان در بررسی فیلم داستان وست ساید می‌گویند که نکاتی که از نسخه اصلی حذف شده‌اند، نامناسب و موضوعاتی که به آن اضافه شده است هم اشتباه بوده‌اند.

این فیلم هم مانند نسخه اصلی، در سن خوآن هیل و همچنین میدان لینکلن در گذر است. در سکانس‌های ابتدایی فیلم، شما می‌توانید مناظری از خرابی و آوار را مشاهده کنید.

همچنین بیلبوردی را می‌بینیم که روی آن نوشته شده است: «پاک‌سازی بخش‌های فقیرنشین» و نشان می‌دهد که همه چیز برای ساخت یک مجتمع جدید به نام «مرکز لینکلن» آماده شده است.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

نکته دیگری که برای بررسی فیلم West Side Story باید بدانید، شخصیت‌های این دو فیلم است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که نسخه اصلی فیلم ایرادات بسیاری داشت؛ این در حالی است که برخی از منتقدان در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) اعتقاد دارند که شخصیت‌ها در نسخه اول، اصلاً تک‌بعدی نبودند و به یک چیز واحد محدود نمی‌شدند.

اگر هنوز با این مفهوم آشنا نیستید، به این مثال توجه کنید. به‌عنوان نمونه، ما در فیلم اصلی مشاهده کردیم که شخصیت تونی قصد دارد از دعوا و جنگ دوری کند؛ زیرا او به دنبال یک آیند بهتر و درخشان‌تر است.

او هیچ دیدی از صحنه‌های بیداری ندارد که برای آن بخواهد زندگی گنگستری را کنار بگذارد. این در حالی است که این شخصیت در فیلم جدید اسپیلبرگ به‌عنوان یک محکوم نشان داده می‌شود که به دلیل درگیری با شخصی نزدیک به یک سال در زندان بوده است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد)

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

او تنها به این دلیل از جت‌ها دوری می‌کند که آزادی مشروط خود را به خطر نیندازد. شما هنگامی این موضوع را متوجه می‌شوید که شخصیت ریف در تلاش است که تونی را برای مبارزه با کوسه‌ها متقاعد کند.

در این میان، در نقد West Side Story مشاهده می‌کنیم که تونی به ریف می‌گوید که مدتی از زندگی خود را در زندان سپری کرده و قصد دارد ادامه زندگی خود را به شکل‌های متفاوتی بگذراند.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

داستان ساده West Side Story

نکته مهمی که درباره نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید وجود دارد، داستان بسیار ساده آن است. همان طور که پیش‌ازاین نیز در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) گفتیم، در قسمت اصلی آن بازیگران و شخصیت‌ها بسیار فراتر از این حالت بودند. در قسمت جدید فیلم West Side Story مشاهده می‌کنیم که داستان به نظر بسیار ساده می‌آید.

منتقدان در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید (West Side Story) می‌گویند که داستان این فیلم قصد دارد موضوع بسیار ساده‌ای را به مخاطب نشان دهد.

در این فیلم، شما مشاهده می‌کنید که فیلم‌نامه‌نویس تفکر خود را بسیار صریح بیان کرده و نشان می‌دهد که تونی که قصد ندارد به زندان بازگردد بیش از اندازه اصلاح شده است.

حتی در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید متوجه می‌شویم که شخصیت‌ها نیز نسبت به قسمت اصلی آن، چندان جذاب نبوده و جوهره خاصی ندارند. به بیانی دیگر، منتقدان در نقد West Side Story می‌گویند که شخصیت‌ها را می‌‌توان به‌نوعی تک‌بعدی دانست.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال هجوم (Invasion 2021)

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

انتخاب بازیگران در فیلم داستان وست ساید

نکته دیگری که در بررسی فیلم West Side Story با آن روبرو هستیم، انتخاب بازیگران است. منتقدان عقیده دارند که انتخاب بازیگران در این فیلم بسیار با یکدیگر متناقض هستند.

برای مثال، آن‌ها می‌گویند که ناتالی وود درواقع هیچ نقش اساسی در فیلم و شکل‌دهی شخصیت ماریا از خود نشان نداد. به بیانی دیگر، این‌طور به نظر می‌رسد که نقش او بسیار سطحی و توخالی است.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) گفته می‌شود با این‌که ناتالی وود به زیبایی نقش خود را ایفا کرد، اما بازهم نتوانست این نقش سطحی را جان ببخشد. از سوی دیگر، ریچل زگلر در فیلم داستان وست ساید نقش ماریا را ایفا می‌کند.

همان طور که می‌دانید، ماریا یک هنرپیشه جوان است که مادر او هم اهل کلمبیاست. خوب است بدانید که صدای وود را مارتی نیکسون که یک خواننده است، دوبله کرده بود. این در حالی است که زگلر در تمام سکانس‌ها و آهنگ‌ها از صدای خود استفاده کرده است.

باتوجه‌به تمام مسائلی که ذکر کردیم، اسپیلبرگ زگلر را به‌گونه‌ای راهنمایی کرده که او دقیقاً مانند یکی از پرنسس‌های دیزنی باشد و مثل آن‎ها هم رفتار کند.

در این میان، با بررسی فیلم داستان وست ساید می‌بینیم که این شخصیت در رفتار و آوازخوانی خود بسیار ساده است و به همین دلیل هم هیچ‌گونه پیچیدگی و ابهامی در رفتارهای او نیست. درنتیجه مخاطب هم بهتر فیلم را درک می‌کند و هیچ ابهامی در ذهن وی شکل نمی‌گیرد.

از سوی دیگر، در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید مشاهده می‌کنیم که انسل الگورت در این فیلم، نقش تونی را به زیبایی ایفا می‌کند و حتی نوعی سرگشتگی پسرانه هم در چشمان او می‌بینیم.

برخی از منتقدان در نقد داستان وست ساید می‌گویند که اگر کارگردان بیشتر از این‌که به انگیزه‌های تونی بال‌وپر دهد، به زندگی او توجه می‌کرد، ممکن بود فیلم جذابیت بیشتری داشته باشد. در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) می‌گویند که این امر تا حد زیادی به پیشبرد روند داستان کمک می‌کند.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

نکته دیگری که در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید (West Side Story) مشاهده می‌کنیم که الگورت نزدیک به هفت سال از زگلر بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد که ترکیب این دو بازیگر با یکدیگر به‌هیچ‌عنوان به‌خوبی به نظر نمی‌رسد و خوب شکل نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جوخه انتحار 2 (The Suicide Squad)

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

رابطه بازیگران با یکدیگر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در بررسی فیلم West Side Story به آن توجه کنیم، رابطه بازیگران با یکدیگر است. دراین‌رابطه، می‌بینیم که رابطه ریچارد بیمر (در نقش تونی) و همچنین وود اصلاً شگفت‌انگیز و خارق‌العاده به نظر نمی‌رسد. البته باید خاطرنشان کرد که سازندگان فیلم با استفاده از الهام‌گیری‌ها تا حدی موفق شدند که عاطفه، اشتیاق و احساسات بیشتری را به جلوی دوربین منتقل نمایند.

به‌عنوان‌مثال، برخی در نقد داستان وست ساید می‌گویند که رقص در باشگاهی که ماریا و تونی با یکدیگر ملاقات می‌کنند، از بسیاری از بخش‌های فیلم جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

نکته مهمی که درباره این باشگاه مشاهده می‌کنیم، اتمسفر این باشگاه در فصل اصلی بود. در فیلم داستان وست ساید که در سال 1957 ساخته شد، اتمسفر باشگاه بسیار عالی بود و بازیگران هم با یک شور و شوق وصف‌نشدنی با یکدیگر می‌‌رقصیدند.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

این در حالی است که در نسخه 2021 آن به نظر می‌رسد که رابطه و ملاقات میان تونی و ماریا بسیار ساده است. این امر موجب می‌شود که نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) به ما نشان دهد که همه چیز بسیار ساده و بدون هیچ‌گونه شور و شوق است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم انتلرز (Antlers)

نقد فیلم اسپنسر (Spencer)

چرا فیلم اصلی در برخی موارد ایراد دارد؟

اگر این فیلم را تماشا کرد باشید، احتمالاً به یاد می‌آورید که داستان فیلم West Side Story غالباً داستان چند هنرمند یهودی سفیدپوست بود که می‌خواستند یک نمایش موزیکال به راه بیندازند.

نمایش موزیکال آن‌ها درباره گنگ یهودی‎‌ها و ایرلندی‌ها بود. آن‌ها برای این‌که هیچ شک و شبهه‌ای در نمایش خود نداشته باشند، به سراغ افرادی رفتند که تقریباً هیچ چیزی درباره آن‌ها نمی‌دانستند. سپس از آن‌ها خواستند که در نمایش آن‌ها اجرا و شرکت کنند. همان طور که مشاهده کردیم، نتیجه نمایش بسیار عالی و فراموش‌نشدنی بود.

این در حالی است که این فیلم برخی مواقع به دلایل متفاوتی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. برای مثال، برخی از منتقدان در نقد داستان وست ساید این فیلم را به دلیل فیلم‌نامه ضعیف آن مورد انتقاد قرار دادند. برخی دیگر هم به دلیل انتخاب اشتباه و بد بازیگران، نظرات خوبی درباره این فیلم نداشتند.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

چرا برخی از مخاطبان از بازسازی اسپیلبرگ ناراضی بودند؟

نکته جالب‌توجهی که با بررسی فیلم داستان وست ساید متوجه می‌شویم، این است که اسپیلبرگ در این فیلم، هیچ ایده قابل‌قبول و جدیدی پیاده‌سازی نکرد. او حتی برای رسیدگی به ریشه‌ها و تجارب جدید فیلم اصلی هم آن را بازسازی نکرده است.

برای مثال، در سال گذشته فیلم‌های موزیکال بسیار خوبی اکران شدند که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کردند. این در حالی است که در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) مشاهده می‌کنیم که مخاطبان از کارگردان مشهوری مانند اسپیلبرگ توقع بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:

معرفی سریال The Wheel of Time

نقد فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

سازندگان فیلم West Side Story

بعد از این‌که این فیلم را از همه نظر موردبحث و بررسی قرار دادیم، وقت آن رسیده که سازندگان این فیلم را نیز بشناسیم. همان طور که در ابتدا هم در نقد داستان وست ساید گفتیم، کارگردان این فیلم استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) است که اقتباسی از فیلم اصلی آن در سال 1957 است.

همچنین لازم به ذکر است که اسپیلبرگ این فیلم را تهیه‌کنندگی هم کرده است. از سوی دیگر، فیلم‌نامه این فیلم را تونی کوشنر (Tony Kushner) نگاشته است.

همچنین خوب است بدانید که بازیگرانی مانند انسل الگورت و همچنین ریچل زگلر در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. علاوه بر این، آریانا دبوز، دیوید آلوارز، مایک فیست، ریتا مورنو و سایر بازیگران، در این فیلم نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌اند.

همچنین خوب است بدانید که موسیقی این فیلم هم بر عهده لئونارد برنشتاین است. همچنین نکته قابل‌توجه در این فیلم این است که زبان آن انگلیسی هم اسپانیایی است.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

امتیازهای فیلم داستان وست ساید

بعد از بررسی‌های لازم، اکنون وقت آن رسیده که به بررسی فیلم West Side Story و امتیازهای منتقدان درباره آن بپردازیم. همان طور که در ابتدای این نوشتار هم گفتیم، اکثر منتقدان درباره این فیلم نظرات بسیار مثبتی داشتند و آن را تحسین کردند.

با این‌که این فیلم یک اثر بازسازی‌شده از سال‌های گذشته بود، اما بازهم توانست تحسین منتقدان را برانگیزد. در ادامه، امتیازهای منتقدان در نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) را مشاهده می‌کنیم.

در وب‌سایت راتن تومیتوز، نزدیک به 75 نقد درباره این فیلم منتشر شد که از این تعداد، 955 درصد آرا در نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید مثبت بودند. از سوی دیگر، در وب‌سایت متاکریتیک هم این فیلم تونست امتیاز 85 درصد را از آن خود کند.

این امتیازها نیز بر اساس 36 نقدی که صورت گرفت، منتشر شد. علاوه بر این، منتقدان در وب‌سایت IMDB با نقد و بررسی فیلم داستان وست ساید (West Side Story) به این فیلم امتیاز 8.2 از 10 را دادند. پس می‌توانید مطمئن باشید که این فیلم محبوبیت بسیاری دارد.

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story)

سخن نهایی

نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که اخیراً در میان فیلم‌های بازسازی‌شده رایج است. ما در این مقاله، به بررسی فیلم داستان وست ساید پرداختیم و آن را از همه جوانب برای شما عزیزان توضیح دادیم.

با مطالعه این نوشتار، می‌توانید درک کنید که آیا تماشای این فیلم جذاب خواهد بود یا خیر. به‌طورکلی، این فیلم توانسته نظر اکثر منتقدان را به خود جلب کند؛ پس شما هم می‌توانید مطمئن باشید که دیدن این فیلم برای شما بسیار جذاب خواهد بود و یک فیلم موزیکال خواهید دید.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: rottentomatoes, newyorker

نظر شما در خصوص نقد فیلم داستان وست ساید (West Side Story) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    هرچی فک میکنم عاشق انس و ریک شدم می خوام یه تری سام با جفتشون داشته باشه باشم 😍💋💓

    پاسخ