واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021 ؛ سقط جنین در فرانسه 1975 + بررسی

فیلم Happening یک فیلم فرانسوی است که در دهه 1960 با محوریت دانش آموزی جوان شکل می‌گیرد. با نوشتار واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021 با فیگار باشید.

همانطور که گفته شد محوریت این فیلم روی دانش آموزی جوان به نام آنه شکل می‌گیرد که خود را به شکل غیر منتظره‌ای باردار می‌بیند. آنه که نمی‌تواند به سقط جنین قانونی دسترسی داشته باشد (سقط جنین در فرانسه تا سال 1975 غیرقانونی بود)، آن را رها می‌کند تا از پزشکان بخواهد، کمک کنند، و در میان دوستان خود کمک بجوید و گاهی اوقات برای پایان دادن به حاملگی ناخواسته به روش های خطرناک سقط متوسل شود.

واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021

سقط جنین در فرانسه 1975

واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021 , نقد فیلم Happening
واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021

این فیلم یا رویداد جهانی، از کتابی است که در سال 2000 توسط Annie Ernaux نوشته شده است. نویسنده بسیار پرکار فرانسوی، همچنین برنده جایزه استرگا در سال 2016، آثار خود را با الهام از تاریخ شخصی خود، از جمله آسیب ها، شکل می‌دهد.

کارگردان آدری دیوان از این کتاب برای فیلم L’Événement استفاده می‌کند تا در 78 مین جشنواره بین المللی فیلم ونیز به رقابت بپردازد. برای او این دومین فیلم بلند است. اولین فیلم  Losing It در سال 2019 بود که موضوع اعتیاد به مواد مخدر را مورد بررسی قرار داد. و این بار نیز موضوع از اهمیت کمتری برخوردار نیست.

آنی ارنو، با توجه به زندگی خود، اغلب گفته است که تجربه سقط جنین در سال 1963 چقدر ویرانگر بود. هنگامی که انجام آن غیرقانونی بود و خطر رفتن به زندان را داشت؛ همچنین او بیست و سه ساله بود.

زیرا این دقیقاً همان چیزی است که رمان او درباره آن صحبت میکند، که بیشتر یک جریان هوشیاری است و آن چیزی است که توسط آدری دیوان و آناماریا وارتولومه که نقش اصلی را بازی میکند دراماتیک می‌شود.

جوان جذاب آن، دانش آموز درخشان ادبیات که برای دیپلم دبیرستان خود را آماده میکند، از نظر هوشیاری و نبوغ در تحصیلاتش، متوجه میشود که باردار است. اما مشکل این است که این رویداد – در واقع – باعث عقب ماندگی پروژه های آینده او میشود و احتمالاً فقط این نخواهد بود. باید گفت که آنه با ریشه های فرهنگی والدین خود رابطه مسالمت آمیزی ندارد و این جنبه اغلب در کتاب های ارنو وجود دارد.

L’Événement زندگی آنه را نشان می‌دهد که در ابتدا، دوستانی دارد که اساساً خودخواه هستند، دوستی که به نظر می‌رسد او را مجذوب خود کرده است، اما وقتی از او کمک می‌خواهد، وی به فکر سو استفاده است. ساختار روایی فیلم همانند ستون فقرات قهرمانی است که باید به طور فزاینده ای راه خود را پیدا کند تا بتواند بدون سقوط خود را حفظ کند. در ادامه با نقد فیلم Happening همراه ما باشید.

آناماریا وارتولومه در نقش اصلی با نام آنه فوق العاده است. بی رحمانه، با اعتماد به نفس و وحشت زده ظاهر می‌شود. اگر در جشنواره فیلم ونیز امسال جایزه ای برای بهترین ظاهر پژمرده دریافت می‌شد، مطمئناً وی برنده‌ی آن جایزه می‌شد. او به طرز باورنکردنی و طبیعی می‌تواند بلوغ شدیدی را در کنار جهل آگاهانه محض مجسم کند؛ زیرا از پذیرفتن سرنوشت ظاهری خود امتناع می‌کند و تصدیق می‌کند که بچه است.

نقد Happening , بررسی فیلم Happening , بررسی Happening , نقد فیلم اتفاق , نقد فیلم رویداد

فیلم هپنینگ 2021 به موقع و قدرتمند به نظر می‌رسد و بسیاری از مخاطبان هنگام خروج از فضای خاص و غریبانه درام این فیلم، در مورد تغییرات اخیر در قوانین تگزاس نظر می‌دهند. فیلم هرچند مقطع به نظر می‌رسد، اما به طور تکان دهنده ای به موقع، احساس مهم و ضروری را به تصویر می‌کشد.

مهم است که اضافه شود که مانند بسیاری از سینمای فرانسه، این فیلم نیز از تابو شانه خالی نمی‌کند و تکان دهنده نیست. صحنه ها و تصاویری از تلاش برای سقط جنین وجود دارد که ممکن است برای مخاطبان اصلی بسیار مبهم باشد.

به تصویر کشیدن این صحنه ها و عکس ها ذاتاً باعث تفرقه می‌شود، اما ارزشمند به نمایش درمی‌آیند. صحنه ها آسیب زا هستند اما در نهایت واقع بینانه به فرم درمی‌آیند، همانطور که اسفناک شخصیت اصلی این فیلم بنام آنه در فیلم با آن روبروست.

گنجاندن این موارد در تصاویر تاثیر گذار سینمایی تکان دهنده است و بسیاری از افراد حتما به شکل قابل ملاحظه ای تغییر حالت می‌دهند، دور می‌شوند و از تماس با عمل پزشکی روی صفحه نمایش خودداری می‌کنند.

فیلم Happening 2021 به زیبایی فیلمبرداری شده و بدون زحمت در طول دوره 12 هفته ای که در آن قرار گرفته است، جریان می‌یابد. کارگردان آدری دیوان با استفاده از مکان های طبیعی، نمای نزدیک چهره آنه و ویرایش فصیح به فیلم اجازه می‌دهد تا نسیم گذشته را پشت سر بگذارد.

به همین ترتیب، او به توانایی های بازیگران خود اطمینان دارد، به طوری که لوئنا باجرامی نقش مشابهی را در ظاهر سوفی در پرتره بانویی در آتش بازی کرده است. بی صدا، بی ادعا اما به طرز شگفت انگیزی آگاه. تمام بازیگران مکملی برای ایجاد حس دلسوزی و قضاوت را برای وارتولومه در نقش آنه به ارمغان می‌آورند.

فیلم L’Événement برای همه مناسب نخواهد بود، اما در دوران آشفتگی سیاسی زنان در سراسر جهان مانند یک فیلم مهم به نظر می‌رسد. این فیلم در هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز این هفته برنده شیر طلایی شد و اولین نمایش جهانی خود را در آن انجام داد. در حال حاضر تاریخ انتشار بریتانیا مشخص نشده است، اگرچه در فرانسه در فوریه 2022 اکران می‌شود. در ادامه نوشتار واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021 به بخشی از نظرات منتقدان خواهیم پرداخت؛ با فیگار باشید.

واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021 , نقد فیلم Happening , نقد فیلم اتفاق , نقد فیلم رویداد
واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021

Samanta de Santis

3.5 از 5

ساختار روایی این فیلم، درد طاقت فرسایی که دختری در درون، خارج، در بدن و روح، در روابط و در هر قسمت از خود احساس می‌کند و از آن رنج می‌برد به تصویر می‌کشد. در این فیلم مشکلات خاصی وجود دارد که تنها پس از بلند شدن فریادها برطرف می‌شود. به نظر می‌رسد شعاری است، اما یک واقعیت است. و اغلب راه حلی که بلافاصله یافت می‌شود منجر به ایجاد مشکلات جدید می‌شود. و این زمانی اتفاق می‌افتد که عمل روی قلب زخمی که هنوز خونریزی آن شروع نشده است انجام شود.

Kaleem Aftab

بدون امتیاز

فیلم با تمرکز بر سختی هایی که یک زن باردار در تلاش برای سقط جنین در زمانی که خلاف قانون است، پیش می‌رود و همین امر آن را برنده جایزه میکند. درام دیوان بر اساس خاطرات آنی ارنو است، که در مورد تجربه خود در تلاش برای سقط جنین در دهه 1960، بیش از یک دهه قبل از معرفی فرانسه حجاب لوی در سال 1975، آن را بدون جرم انگاری، نوشت. در حالی که امروزه وضع جدید قوانین سقط جنین بخشی از عقب نشینی‌ها علیه فمینیسم است.

Thibault Van de Werve

بدون امتیاز

اما چرا فیلم Happening 2021 کمی تکان دهنده است؟ اولین مسئله این است که به هیچ وجه هیچ چیز گرافیکی نشان نمی‌دهد. خشونت نسبتاً روانشناختی است که باعث میشود تماشاگران بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار واکنش منتقدان به فیلم Happening سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *