;
coinex

حوادث چهارشنبه سوری 1400 چه خساراتی برجای گذاشت؟

چهارشنبه سوری یکی از دیرینه‌ترین رسوم ایرانی بوده که حوادث بسیاری را به همراه دارد. از این رو در ادامه به حوادث چهارشنبه سوری 1400 می‌پردازیم. با ما باشید.

فارغ از بحث نوروز و نزدیک شدن به ایام آن که تقریبا هر ایرانی مختصر آشنایی و قدمت آن دارد، دو مورد از بسیار جشن های باستانی ایرانی که تا روزگار معاصر دوام آورده‌اند و همچنان با قوت پیگیری می‌شوند عبارتند از جشن یلدا و چهارشنبه سوری.

چهارشنبه سوری در نوع خود با تمام جشن های ایران باستان متفاوت است اما با همه آن‌ها در نمادها و مفاهیم اشتراک دارد! آتش، نور، گرما، رنگ قرمز و البته پایان زمستان!

اگر در ایران باستان یلدا را به عنوان آغاز بر فصل سرد و سخت زمستان و آغاز بی محصولی و زندگی سخت جشن می‌گیرفتند، جشن چهارشنبه سوری در حقیقت جشنی برای استقبال از نوروز، گرما، نور و زنده شدن طبیعت و بازگشت زندگی پرحاصل است.

اولین و البته اساسی ترین تفاوت این جشن با سایر جشن های باستانی ایرانی، برگزاری آن در خارج از یک محوطه بسته اعم از خانه شخصی یا عبادتگاه است، مشخصه اصلی و قدیمی این جشن که البته تا به امروز هم باقی مانده، روشن کردن آتش و پریدن از روی آن است.

البته که این روزها چهارشنبه سوری بیشتر به یک جنگ خیابانی بدل شده و انواع مهمات جنگی از نارنجک های دستی، کوکتل ملوتوف و البته شاید آر پی جی در آن به کار گرفته شود!

البته که کمی اغراق کردم اما حقیقتا بسیاری از ابزارهایی که در این روز استفاده می‌شود بیشتر با هدف ایجاد سر و صدا و آتش فراوان است و بیش از آن که مناسبتی با جشن و سرور داشته باشد، به آسیب و ناراحتی منجر می‌شود. از این رو قصد داریم در این نوشتار از تکراتو به حوادث چهارشنبه سوری 1400 بپردازیم. برای اطلاع از جزئیات حوادث پیش آمده با ما همراه باشید.

حوادث چهارشنبه سوری 1400

جشن آتش در واقع پیش‌درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است. آیین چهارشنبه سوری همراه با مراسمات مختلف در کشور برگزار می‌شود و روزی زیبا برای تمام مردم است.

شهرهای مختلف کشور آداب و رسوم متفاوتی در این روز دارند و هر کدام از آن‌ها به اجرای مراسم خود می پردازند. البته این روز در کنار تمام زیبایی ها و شادی‌هایی که می تواند داشته باشد، خطرناک نیز است.

سرخی گرفتن از آتش در آخرین چهارشنبه سال که با رسم ترقه و آتش‌بازی‌های هیجانی پیوند خورده است، داغ زخم‌های دائمی را بر کودکان و نوجوانانی به جا می‌گذارد که بی‌خبر از خطرها، ترقه‌های دست‌ساز و وسایل آتش‌بازی غیراستاندارد را به دست و صورت خود نزدیک می‌کنند.

حوادث چهارشنبه سوری 1400

در شب سه شنبه اخر سال که به چهارشنبه سوری معروف است تمام ایرانی‌ها به بیرون از خانه‌های خود می‌ورند و شعر زردی مت از تو، سرخی تو از من را می‌خوانند.

در زمان قدیم مردم ایران به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌روفتند به آداب و رسوم خاصی‌ همچون قاشق‌زنی، فال‌گوش ایستادن، آجیل خوردن و کوزه شکستن را انجام می‌دادند. و از اخرین سه‌شنبه شب سال خود  استفاده می‌کردند.

اما در حال حاضر این روز دیرینه تنها به مرگ و میر و حوادث دردناکی تبدیل شده است که اشک و ناراحتی خانواده‌های بسیاری را به ارمقان می‌آورد در ادامه به حوادث چهارشنبه سوری 1400 می‌پردازیم با ما باشید.

چهارشنبه سوری 1400

طبق اخبار به دست رسیده در شهر تهران از یکم بهمن تا ساعت 19 امروز (24 اسفند ماه)، 539 نفر دچار مصدومیت شدند و متأسفانه 11 تن جان خود را از دست دادند.

448 نفر پس از درمان، ترخیص و 73 نفر بستری شدند. همچنین 17 نفر نیز در محل درمان شدند. بر اساس آمار تا کنون 50 نفر دچار قطع عضو، 166 نفر دچار آسیب به چشم، 253 نفر دچار سوختگی شدند.

همجنین گفتنی است که ساعت 15:15 ظهر امروز بیست‌ و چهارم اسفندماه در اصفهان انفجار و حریق در یک مغازه واقع در خیابان کهندژ سه راهی رهنان، به سامانه 125 گزارش و مأموران از ایستگاه 21 به محل حادثه اعزام شدند.

حوادث چهارشنبه سوری 1400

در این حادثه جوانی ۱۷ ساله همراه با جعبه‌ای حاوی ترقه، به مغازه مورد نظر برای خرید مراجعه می‌کند که این جعبه دچار انفجار می‌شود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد ، جوان مصدوم قبل از رسیدن عوامل آتش‌نشانی برای انجام اقدامات درمانی بیشتر انتقال داده شده بود.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص چهارشنبه سوری 1400گفت:

بیشترین افراد آسیب دیده در استان تهران با 93 مصدوم، آذربایجان شرقی با 81 و قزوین با 39 مصدوم هستند.

با این وجود در بیمارستان‌های سراسر ایران تمام متخصصان چشم‌پزشکی، کادر پزشکی، پرستاری، خدمات و جراحان در بیمارستان حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص حوادث چهارشنبه سوری 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر