;
coinex

قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟

مجلس شورای اسلامی قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور را تصویب نمود. حال برای اجرای این قانون، تنها تائید شورای نگهبان باقی مانده است.

با تصویب طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس شورای اسلامی، دیگر در طول سال شاهد عقب یا جلو کشیدن ساعت نخواهیم بود. بر اساس این مصوبه، ساعت رسمی ایران که هر ساله در روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و در سی و یکم شهریور به وضعیت قبل تغییر می‌کرد، منسوخ می‌شود.

البته این طرح برای اجرا شدن، به تایید شورای نگهبان نیاز دارد و از این رو، معلوم نیست که تا هفته آینده که ساعت رسمی در ایران باید تغییر کند، مصوبه را مورد تایید قرار بگیرد یا نه.

قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور

در قانون تغییر ساعت رسمی کشور آمده بود که ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریورماه به حال سابق برگردانده می‌شود.

حال با وجود مصوبه لغو تغییر ساعت رسمی در فروردین 1401 ، قانون تغییر ساعت رسمی کشور نسخ می شود و ساعت رسمی دیگر تغییر نمی‌کند.

ابوالفضل ابوترابی که از ماه‌ها پیش لغو تغییر ساعت رسمی در مجلس را دنبال می‌کرد، در این خصوص گفته است:

قانون تغییر ساعت رسمی کشور بر اساس طرح فرانسوی‌ها تصویب شد. در آن زمان، فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه‌جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند. برخی از کشورهای اروپایی هم معتقد بودند زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

عدم تغییر ساعت رسمی کشور

این نماینده مجلس در ادامه مدعی شده است که نه‌تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آن‌ها نشده بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی داشته است. به همین دلیل، قانون تغییر ساعت رسمی سال ۲۰۱۹ در اروپا منسوخ شد.

وی در ادامه افزود:

ما هم در مطالعات خود به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به‌ هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد. برای همین، باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.

از طرف دیگر، رحمت‌الله نوروزی از نمایندگان مخالف این مصوبه گفته عدم تغییر ساعت رسمی ایران باعث افزایش ۳ هزار مگاواتی مصرف انرژی می‌شود.

جالب است بدانید عقب و جلو کشیدن ساعت‌ها در زمان خاصی از سال صرفه جویی در زمان نور خورشید در فصل تابستان یا صرفه جویی در زمان نور روز است که در بسیاری از کشورهای دنیا به نام ساعت تابستانی شناخته می‌شود.

در واقع در ابتدای بهار با جلو کشیدن ساعت‌ها، یک ساعت از نور روز صبحگاهی را به سمت عصر جلو می‌بریم، به عبارت دیگر صبح‌ها کوتاه تر و عصرها طولانی‌تر می‌شود و در ابتدای پاییز با عقب کشیدن ساعت‌های خود به زمان استاندارد برمی‌گردانیم.

حال باید صبر کرد و دید شورای نگهبا تا پیش از اول فروردین این طرح را تصویب می‌کند یا خیر.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما درباره قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (19 نظر)

    این دلایل رو که برای اطلاع مردم تو اینترنت پخش میکنن، دروغه…..
    دلیلش اینه که مردم شبها بعلت وجود اینترنت، اکثریت شون دیر میخوابند، این کشورهای بزرگ لوطی، این اصول جلو کشیدن ساعتها رو هم طراحی کردند که مردم مجبور بشن زود از خواب بیدار بشن و کلا” کمخوابی به تدریج همه جور بیماری میاره و عمرها کوتاه میشه، تعداد جمعیت به مرور کمتر میشه، و راحت میتونن کشورها زیردست شون رو کنترل کنند. عین کرونا که مردم رو با ترس از کرونا ضعیف میکنن و این ضعف باعث میشه که کرنا بگیرن و از بین برن.

    پاسخ

    فقط امیدوارم تصویب بشه، تا میخوایم بخوابیم صبحه ، تا میخوایم بیدارشیم شبه

    پاسخ

    اشتباه تابستان فصل کار هست روز ها زود تموم میشه زود تاریک میشه لامپ های روشنایی یک ساعت زود روشن می شود یک ساعت هم دیر خاموش می شود

    پاسخ

    نه خیر من با لغو تغییر ساعت رسمی کشور به شدت مخالفم من ساعت جدید و قدیم را دوست دارم و باید قانون سال 86 اجرا شود لعنت خداوند بر مجلس یازدهم دروغگو و فاسد و بی عقل و مسخره و مزخرف و دزد و بی عقل به طور یقین 100% شورای نگهبان مخالفت خواهد کرد شک نکنید این وعده خداست.

    پاسخ

    قانون تغییر ساعت خیلی خوب بود. لااقل زودتر سرکار می رفتی. ووقت برای کارهای دیگر روزانه داشتی. ولی حیف که می خوان حذف کنن

    پاسخ

    دیوونه شدى ؟ :)))))

    پاسخ

    هر کاری میخواید بکنید بهتر بود زودتر میکردید نه اینکه دقیقه نود تصمیم بگیرید قراره تغییر ساعت باشه یا نه. متاسفم برای این روش مدیریتی که دارید. واقعا جای تاسف داره که مردم و سازمان ها رو تا لحظه آخر بلاتکلیف میگذارید. خیلی از سامانه ها و نرم افزارها وابسته به این تغییر هست و اگر قرار هست تغییری باشه باید زودتر بدونیم که کارنشاسانمون رو به مرخصی نفرستیم تا زمان تغییر ساعت حضور داشته باشند.

    پاسخ

    کتش سال 1401 ساعت تغییر نمی‌کرد چون واقعا آثار مخرب روحی و روانی دارد انشاالله شورای محترم نگهبان تصویب کند و ساعتها تغییر نکنند

    پاسخ

    ساعت جلو عقب کردن فقط اعصاب خرد کنی هست …ساعت ثابت بهترین روش هست

    پاسخ

    نظر من این است که قانون تغییر ساعت رسمی حتما اجرا شود،چرا که همین یک ساعت تغییر باعث میشه ما از روشنی روز استفاده کامل را ببریم و عصر بیخودی زود تاریک نشه و اگر ساعت را جلو نبریم،غیر از اینکه اذان صبح ۳ و طلوع آفتاب ۴:۴۰ نصف شب هست،صبح روز های تابستانی در اون ساعت تلف میشه و من به طور کلی با نسخ این قانون مخالف هستم.

    پاسخ

    ساعت رسمی و ملی کشور ایران در طول سال ثابت باشد
    دمت گرم مجلس یازدهم

    پاسخ

    هرروز به حرف میرنید به روز تصویبشد دو روز بعد نه نشد به اینجا ختم‌نمیشه چند وقت پیش دولت گفت مشمولینی که دو فرزند دارن از خدمت معاف شدند حالا امروز میگن نه معاف نشدن مردمو سر کار گذاشتید بیشتر خبراتونم مندراوردی

    پاسخ

    اینکه ساعت ها رو اول فروردین به جلو برد و شهریور برگرداند خیلی خوبه از روشنایی روز استفاده بیشتری میشه کرد

    پاسخ

    نه خیر من مخالفم ساعت باید جلو و عقب زده امید وارم شورای نگهبان با مصوبه مجلس مخالفت کنه و ساعت جدید و قدیم داشته باشیم

    پاسخ

    قانون تغییر ساعت قبلاً به تصویب شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شده است. حال نسخ آن نیز باید به تایید این شورا برسد. اگر نسخ قانون تایید بشود، تایید آن در گذشته چه توجیهی خواهد داشت؟

    پاسخ

    امیدوارم به امسال نرسه! صدها ایراد داره. مصرف انرژی و ترافیک کلان شهرها. ساعت نماز صبح و… تهش دو سه روز بدن عادت می‌کنه. حتما متفق تغییر هستم.
    داشتن اروپا با ما فرق داره.
    آمریکا هم که دیروز تغییر ساعت رو لغو کرد ساعت تابستانی رو نگه داشت! و البته ساعت‌های مختلفی تو آمریکا وجود داره.

    پاسخ

    اگه لغو بشه ،عااااالیییییی میشه. تعقیر ساعت هیچ مزیتی ندارد. فقط بی نظمی ….هست و بدبختی .یک ملت،که نمی‌تواند معتل و لنگ یک عده کارمند باشد و بماند. کارمندان می‌توانند زودتر یا دیرتر سرکار خود حاضر باشند.به ما چه مربوط میشه که تحمل کنیم. مشکلاتی را در سطح شهر ، برایم ایجاد می‌کرد.در مورد تعطیلی زودهنگام حمل و نقل ناوگان عمومی، ورفت وآمد با خودروهای شخصی.و خیلی مسائل دیگر ، که اینجا جای گفتن نیست.تعقیر ساعت امتیازی محسوب نمیشه.از مجلس متشکریم.واز خبروسایت شما.

    پاسخ

    لغو بشه مردم راحترند

    پاسخ

    قانون تغییر ساعت لغو بشه. مردم راحت میشن.

    پاسخ