;
coinex

ساعت زمین 1401 (2022) ؛ چرا زمین یک ساعت خاموش می‌شود؟

چرا در ساعت زمین 1401 وسایل الکترونیکی و برق را خاموش می‌کنیم؟ ساعت زمین رویدادی است که هر ساله در آخرین شنبه از ماه مارس برگزار می‌شود. این رویداد یک خاموشی یک ساعته برای تمام وسایل برقی و الکتریکی است.

در دنیای امروزی شبانه‌روز بشر با استفاده از وسایل برقی و الکترونیکی می‌گذرد. دیگر کمتر کاری پیدا می‌شود که بدون وسایل الکترونیکی و بدون نیاز به برق پیش‌برود و انجام شود. استفاده از این حجم از انرژی برای زمین ما گران تمام  می‌شود و البته زمین را آلوده و خسته می‌کند. اما در طی یک ایده جذاب و ساده که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد مطرح شد،  بیش از دو میلیون نفر از شهروندان سیدنی، برای آشتی با زمین در آخرین شنبه ماه مارس به مدت یک ساعت، به وسایل الکتریکی و برقی خود خاموشی دادند.

ساعت زمین 1401 (2022) چیست؟

ساعت‌زمین یک رویداد جهانی است، این رویداد توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) سازمان‌دهی شد. هدف از سازمان‌دهی این رویداد یادآوری تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف درست و محتاطانه‌تر ذخایر زمین است. همان‌طور که گفتیم این رویداد برای اولین بار در روزنامه سیدنی مورنینیگ هرالد و در سال ۲۰۰۷ مطرح شد. اما اکنون در کشور‌های بسیاری از جمله ایران این رویداد برگزار میشود و در طی آن خانواده ها و کسب و کار ها وسایل الکتریکی غیر ضرور خود را خاموش میکنند تا زمین یک نفس تازه بکشد.

ساعت زمین 1401 (2022) در ایران

رویداد جهانی ساعت‌زمین از سال ۱۳۹۰ در ایران و به احترام زمین برگزار می‌شود. در طی این رویداد از سال ۱۳۹۰ تا‌کنون در آخرین شنبه ماه مارس، مهم ترین المان‌های شهری مثل برج میلاد و برج آزادی و دیگر المان‌های شهری در ۲۲ منطقه تهران خاموش می‌شوند. این رویداد ابتدا تنها در تهران برگزار می‌شد اما اکنون شهرهای بیشتری به برگزاری این رویداد میپردازند.

خاموشی شهرهای بزرگ در ساعت زمین

ساعت برگزاری رویداد ساعت زمین 1401 (2022)

بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ با توجه به اهمیت جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی عمومی نسبت به گرمایش جهانی و لزوم تشویق شهروندان به کاهش مصرف انرژی موضوع به شهرداری های مناطق ابلاغ شده و این برنامه در طرح استقبال از نوروز ١۴٠١ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با مشارکت خانه های محیط زیست محلات و کانون‌های محیط‌زیست با مضمون اصلی خاموش کردن روشنایی المان‌های مهم و شاخص منطقه و فضاهای شهری دارای پتانسیل، در قالب رویداد ساعت‌زمین در تاریخ ٢۶ مارس ٢٠٢٢ میلادی ۶ فروردین ماه ١۴٠١ در دستور کار قرار دارد.

آئین “ساعت‌زمین” ۱۴۰۱ شنبه، ۶ فروردین مصادف با ۲۶ مارچ از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه الی ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

سال جدید را هوشمندانه شروع کنید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر