;
coinex

آیا رمز ارز ملی (ریال دیجیتال) می‌تواند پروژه‌ موفقی شود؟ [مصاحبه تکراتو با مدیر انجمن بلاکچین ایران]

ریال رمز نگاری شکل جدیدی از پول ملی یا همان ریال است که قرار است بر بستر بلاکچین ارائه شود. در این مورد با عباس آشتیانی، مدیر انجمن بلاکچین گفت‌وگو کردیم.

به تازگی بانک مرکزی اعلام کرده است که شکل تازه‌ای از پول ملی را ارائه خواهد داد. شکل تازه پول قرار است به صورت ریال رمزنگاری شده یا همان رمزریال ارائه شود. درمورد چگونگی ارائه ریال رمزنگاری شده بر بستر بلاکچین با عباس آشتیانی، مدیر انجمن بلاکچین گفت‌وگو کردیم. وی همچنین درباره زیرساخت‌های ارائه ریال رمزنگاری شده بر بستر بلاکچین و ضرورت آموزش جامعه در مورد آن توضیح داد.

ریال رمز نگاری شده، شکل جدیدی از پول

عباس آشتیانی در توضیح به این سوال که ریال رمز نگاری چیست، گفت: «ریال رمزنگاری یا ریال بر بستر بلاکچین یکی از اشکال جدید پول است که قرار است در کشور مورد استفاده قرار بگیرد. بعد از اینکه ما ریال را در قالب سکه و اسکناس و ریال دیجیتالی در کارت‌های بانکیمان داشته‌ایم، این بار قرار است که ریال رمز نگاری شده را در بستر فناوری دفتر کل توزیع شده داشته باشیم و این موضوع امکان‌پذیر هم هست.»

آیا رمز ارز ملی (ریال دیجیتال) می‌تواند پروژه‌ موفقی شود؟ [مصاحبه تکراتو با مدیر انجمن بلاکچین ایران]

آشتیانی در ادامه درباره ویژگی‌های ریال رمزنگاری شده گفت: «اما مهم‌ترین ویژگی ریال بر بستر فناوری بلاکچین این است که قابلیت تصفیه آنی همتا به همتا را در درون خودش دارد. زمانی که شما بخواهید در بانکداری الکترونیک ریال دیجیتال را به حساب کسی بفرستید، از طریق ساتنا، پایا و گزینه‌های دیگر، از ابزار‌های پرداختی و تصفیه تراکنش متمرکز استفاده می‌کنید و یک نهاد واسط در واقع انتقال ارزش را انجام می‌دهد.

اما در نوع رمزنگاری شده ریال تصفیه‌ها تقریبا به صورت آنی است و ارزش در خود توکن ریال وجود دارد و بدون نیاز به نهاد واسطه انتقال ارزش انجام می‌شود و نوع نشستن ارزش در حساب طرف مقابل به صورت همتا به همتا است.»

ریال رمزنگاری شده قابلیت رصد شفاف مالی را دارد

آشتیانی در ادامه افزود: «دومین ویژگی ریال رمزنگاری شده قابلیت رصد شفاف جریان مالی آن است. این قابلیت رصد شفاف جریان مالی باعث می‌شود که داده کاوی اطلاعات برای استارت‌آپ‌ها بهتر صورت پذیرد و نقل و جریان نقل و انتقال ریال بتواند شفاف‌تر دیده شود. از طرفی دیگر می‌توان میزان خلق نقدینگی را بهتر رصد کرد و کمتر دچار شایعات شد.

کشور‌های دیگر نیز اقدامات مشابهی انجام داده‌اند. در آمریکا نیز دلار رمز نگاری شده در حال بررسی است. همچنین یوان رمز‌نگاری شده در چین حتی دوره‌های آزمایشی خود را پشت‌سر گذاشته و توانسته تراکنش‌های بسیار بالایی را ثبت کند. فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک بسیاری از کشور‌ها از پیمان‌های پولی چندجانبه بر مبنای پول‌های مشترک بین منطقه‌ای و پول رایج خود بر بستر فناوری کل توزیع شده  استفاده خواهند کرد.»

مقالات بیشتر:

آشتیانی: مهم‌ترین زیرساخت آموزش است

عباس آشتیانی بر این باور است که برای رسیدن به پذیرش عمومی، باید زیرساخت‌های آموزشی فراهم شود. او در این‌باره توضیح داد: «در مورد رمز ریال رمزنگاری شده، اولین زیرساخت مربوط به آموزش و فرهنگ‌سازی و زیرساخت‌های فنی می‌شود. شرکت‌هایی که ارائه دهنده خدمات کیف‌پول بلاکچینی هستند، باید ابزارهای های خود را گسترش دهند.

استارت‌آپ‌ها باید به جای تشویق مردم برای استفاده از سیستم‌های پرداخت یاری یا شاپرک برای دریافت ریال خود، کم کم مردم را به سمت استفاده از ریال رمز نگاری شده و کیف‌پول الکترونیکی سوق دهند و همه این‌ها نیاز به توسعه زیرساختی دارد. من فکر می‌کنم که بعد از فاز توسعه زیرساختی که حداقل در یک بازه دوساله اتفاق می‌افتد که به سطح قابل قبولی از پذیرش در این زمینه برسیم.»

ریال رمز نگاری بر بستر بلاکچین

با ارزیابی ریسک باید به سمت ریال رمز نگاری شده برویم

آشتیانی در آخر گفت: «فناوری دفتر کل توزیع شده قابلیت برنامه ریزی را دارد و اگر شکل عجیب و غریبی با محدودیت‌های زیادی از ارز پولی هر کشور در آن پیاده شود، شاید بتوان گفت که عملا این نوع از ارز رایج هر کشور من جمله رمزپول ریال، خیلی کارایی پیدا نخواهد کرد. همه چیز برمی‌گردد به بانک مرکزی که چه مقدار از محدودیت و کنترل را بخواهد در این نوع از رمز پول پیاده‌سازی کند.

پیشنهاد انجمن بلاکچین این است که در مقیاس کوچک و با ارزیابی ریسک باید به سمت ریال رمز نگاری شده رفت. نباید برای آن محدوذیت‌های عجیب و غریب در نظر گرفت و بهتر است از تمام امکانات و ویژگی‌های فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده کرد.

این کار با ارزیابی ریسک و مقیاس کوچک که در اقتصاد تاثیر کلانی نگذارد امکان پذیر است.

کلام آخر

رمز ریال نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر جنجالی بوده و موافقان و مخالفان زیادی داشته است. باید در ادامه دید که سیاست‌های بانک مرکزی در این مورد چگونه پیش خواهد‌ رفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره رمز ارز ملی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    خوشم میاد کسانی که زیر این پست نظر دادند اصلا مقاله را نخوانده اند و جاهلانه ریال دیجیتال را با بیت کوین و دیگر ارز های غیر متمرکز مقایسه میکنند!!!!
    همینطور که ما ریال را به دو شکل سکه و پول کاغذی داریم از این به بعد آن را به شکل رمز نگاری شده نیز خواهیم داشت. پولی که به شکل اعتبار در حساب بانکی داریم خود به خود ارزش ندارد و پشتوانه آن پول کاغذی و پول به شکل سکه است . اما ریال دیجیتال به واسطه رمزنگاری شدن خود به خود ارزش خواهد داشت.

    پاسخ

    کلاهبرداری جدید ، طرح 1401 . تو سال گذشته که جیب مردمو با بورس خالی کردید امسالم این . حالا به عقب و شعور طرف بستگی داره بخره یا نه . ببینم مسئولا میخرن . البته اونا امروز میخرن فردا که کشیدنش بالا همه میفروشن . بعد مردم بدبخت ضرر میکنن .
    دوما ابهاماتی هست مثلا رو چه بستری ، اگر مثلا اتریوم باشه نرخ کارمزد بالاس ….ووووو…

    پاسخ

    عقلانی اینه که ما از دنیا کلا عقب افتادیم تموم شدست این ماجرا و هیچ عقله سلیمی نمیتونه منکر بشه این عقب افتادگی رو و هر سال به اندازه ی چند سال داره به این عقب موندگی اضافه میشه در مورد رمز ارز ریالی هم باید بگم چرا عاقل کند کاری که بعدش مثه بورس و چیزای دیگه بشینه زار بزنه و زندگیش رو نابود کنه البته موافقم که ی سری هستن که اگر صد بار هم از ی سوراخ گزیده بشن باز هم دستشون رو میکنن تو همون سوراخ اینها مخلوقاته ماهی صفت هستن کلا مثل ماهی حافظه ی این موجودات هم هر ۱۰ ثانیه ریست میشه و کاملا صفر میشه پس هیچ درکی از چیزی ندارن و مثل رمانه معروفه مزرعه ی حیوانات این مخلوقات فقط زاده شدن که بع بع کنن در واقع گوسفند باشن ولی ی سری افراد هم هستن که فکر میکنن میگن خوب من چرا باید رو ی رمز ارزی سرمایه گزاری کنم که هر روز در حاله بی ارزشتر شدنه با توجه به این که ب راحتی هم میتونه دستکاری بشه در اوایل معرفی و عرضه با تبلیغات زیاد و قیمت وسود دهی بالا وارد بازارش میکنن همه حمایتش میکنن ولی بعد از ی مدت کوتاه حمایتها کنار میره مسوولین ازش میکشن بیرون و در نهایت سرمایه ی همون ۹۶ درصد از جامعه توش میمونه که خریت کردن و زندگیشونم گذاشتن برای سود بعد کم کم مسولین میگردن دنبال مقصران و از اونجایی که کسی تو ایران چیزی رو گردن نمیگیره مثله ماجراهای فوتبال تیم ملی ایران و لبنان تو مشهد که زدن دخترا و زنا رو در این ماجرا هم کسی گردن نمیگیره و در آخر هم مثل تابلو ورودی بورس میشه که نوشته ما با کمک خودتان سرمایه ی شما را بالا میکشیم بعد ملت میان اعتراض کنن یکی در میون یکی به پا میزنن یکی به سر تهشم میگن اینها عوامل اسراییل و امریکا بودن ی راهپیمایی خود جوش راه میوفته با حضور همون مالباختگان و این ماجرا همچنان ادامه دارد

    پاسخ

    سلام وقت بخیر بستگی به زیر ساخت‌های که طراحی میشه اگر طراحان این رمز ارز ریالی بتواند بستر خوبی را طراحی بکنند که با گسترش آن آسیبی به جامعه نرسه خیلی خوب هستش وباتوجه به اینکه مردم و دولت‌ها کم کم دارن به سمت ارزهای دیجیتال می‌روند بهتر این هستش البته عقلانیست که ما از دنیا عقب نمانیم

    پاسخ

    مثلا ۶میلیون حقوق کارگر را فکرشو بکن ریال دیجیتال بدند همون هفته اول منفی ۹۹درصد اصلاح میکنه وقتی می‌خواند عیدی یا حقوق بدند مثبت ۱۰۰۰درصد میشه 😁😁😁😁 بزار ببینیم بورس به کجا میرسه یا صرافی کریپتولند که بستین 😁😁😁😁 منکه ریال دیجیتال میخرم شمارا نمیدونم🤭

    پاسخ