;
coinex

خودروی شاهین سایپا در بورس کالا عرضه می‌شود

خودروی شاهین سایپا ، امروز بالاخره پس از گذراندن فرایند طولانی به عنوان اولین خودرو، به صورت آزمایشی وارد بورس کالا شد. اما باید منتظر ماند و دید که نتیجه این اقدام خودروسازان موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر. در ادامه‌ی این مطلب با تکراتو همراه باشید.

طبق طرح بیان‌شده توسط مسئولین، این طرح به هدف شفافیت بالا در معاملات خودرو و تبدیل این کالا به یک کالای مصرفی، اجرا می‌شود. در این طرح قرار است که خودرو‌های تولید داخل، در بستر بورس کالا معامله شوند و به راحتی و بدون واسطه به دست افراد برسد. خودروی شاهین سایپا، در آزمون و خطا از طریق بورس کالا عرضه می‌شود. اما هنوز اطلاعاتی درمورد این‌که چه خودرو‌هایی پس از خودرو شاهین، وارد بورس کالا خواهند شد، در دسترس نیست.

خودروی شاهین سایپا ، اولین خودرو عرضه شده در بورس کالای ایران

«احمد رحیمی»، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران، آخرین جزییات و مختصات عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کرده و بیان کرد:« خودروی شاهین سایپا به عنوان نمونه، طبق مصوبات و دستور‌العمل‌های شورای عالی بورس و طی‌کردن مراحل قانونی، حداقل 80 درصد از تولید سالانه خودرو شاهین در بستر بورس کالا مورد معامله قرار خواهد گرفت.» رحیمی نیز درمورد مزایا این طرح گفت:« درواقع با عرضه خودرو در بورس کالا و  و حذف فرآیند قرعه‌کشی، زیان شرکت‌های خودروسازی با فروش خودرو با قیمت واقعی خود، کاهش می‌یابد و مصرف‌کننده نیز می‌تواند خودرو مورد نظر خود را با در یک حراج منصفانه، با قیمت نهایی مدنظر نیز خریداری کند.»خودروی شاهین سایپا

وی همچنین افزود:«اطلاعات تکمیلی همچون چگونگی عرضه کالا به صورت فیزیکی، میزان پیش‌پرداخت اولیه و در نهایت این‌که چه کسانی مشمول ثبت‌نام می‌شوند، از طریق بورس کالا اطلاع‌رسانی می‌شود. تاریخ عرضه دقیق نیز، در اولین فرصت پس از تعطیلات نوروز 1401، بیان خواهد شد.»

مدیریت عملیات عرضه بورس کالای ایران تصریح کرد:« مذاکراتی گسترده در باب عرضه خودرو‌های دیگر از جمله شرکت خودروسازی ایران خودرو صورت گرفته است. اما در حال حاضر خودروسازی سایپا پیشگام بوده و خودروی شاهین سایپا ، نمونه پذیرفته شده در طرح عرضه بورس کالا است. در ادامه نیز افزود:« لازمه اجرای این طرح، بررسی مزایا و معایب آن پس از عرضه در بورس کالا ایران خواهد بود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن نسبت به پذیرش دیگر خودرو‌ها از سایر شرکت‌های خودروسازی، اقدام خواهد شد.»

این‌طور که به‌نظر می‌رسد خوروی شاهین سایپا به دلیل داشتن اختلاف قیمت کم بین قیمت کارخانه و بازار شاید نتواند نمونه دقیق و موفقی برای بررسی این طرح باشد. احتمالا این طرح در بازه زمانی کوتاهی به کاهش قیمت‌های کاذب در بازار کمک کند.

بیشتر بخوانید: 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر