;
coinex

باغ فاتح کرج کجاست ؟ معرفی باغ فاتح کرج و تاریخچه آن

کرج یکی از خوش آب و ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری دیدنی زیادی را در خود جای داده‌ است به همین دلیل، سالانه گردشگران بیشماری به آن جا سفر می‌کنند. یکی از جاهای دیدنی این شهر که محبوبیت زیادی در بین مسافران دارد، باغ فاتح است. البته برخی افراد نیز نمی‌دانند که باغ فاتح کرج کجاست و اصلا آشنایی با آن ندارند.

از این رو ما قصد داریم در ادامه مقاله بیشتر به معرفی باغ فاتح کرج و جاذبه‌های تماشایی آن بپردازیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید با ویژگی‌های باغ فاتح بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌‌کنیم تا ادامه مقاله، همراه ما بمانید.

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که در شهر کرج برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده، ترمینال کلانتری کرج است که امکانات رفاهی مختلفی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. مسافران در این ترمینال می‌توانند از رستوران‌های مجهز و باکیفیت، سالن‌های آرایشگاه، فضای استراحت و بسیاری خدمات دیگر بهره‌مند شوند. حضور فعال نمایندگی‌های معتبر در این ترمینال، یکی دیگر از مزیت‌های این مجموعه است که باعث اطمینان خاطر مسافران می‌شود.

باغ فاتح کرج کجاست ؟

اکثر اهالی کرج باغ زیبای فاتح را می‌شناسند و می‌دانند که دقیقاً این باغ در کجا قرار دارد، اما شاید باغ فاتح برای برخی گردشگران به حد کافی شناخته‌ شده نباشد و خیلی‌ها ندانند که باغ فاتح کرج کجاست یا اصلا چگونه باید به دیدن آن رفت؟ بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که نمی‌دانید آدرس باغ فاتح کجاست، بهتر است در ادامه نیز با ما همراه باشید.

باغ فاتح در منطقه‌ جهانشهر کرج واقع شده‌ است و جذابیت فوق العاده‌ای دارد. این باغ زیبا در حاشیه بلوار جمهوری جای گرفته‌ است و برای دسترسی به آن باید ابتدا به استان البرز، شهرستان کرج سفر کنید و سپس مسیر خود را به سمت میدان سپاه ادامه دهید. با طی کردن مسافتی نسبتاً کوتاه، به میدان جمهوری می‌رسید و می‌توانید به‌ راحتی پارک فاتح را در بلوار جمهوری پیدا کنید.

این پارک تماشایی از طرف شرق به بلوار طالقانی، از جنوب به محله چهارصد دستگاه، از غرب به کوی کارمندان شمالی و از شمال به حاجی‌ آباد منتهی می‌شود. همان طور که متوجه شدید آدرس باغ فاتح کرج بسیار سر راست است و هر کسی می‌تواند دسترسی راحتی به آن جا داشته باشد.

باغ فاتح کرج کجاست ؛ معرفی باغ فاتح کرج
باغ فاتح کرج کجاست ؛ معرفی باغ فاتح کرج

قدمت و تاریخچه باغ فاتح کرج

در حال حاضر تاریخ دقیقی از احداث این باغ در دسترس نیست اما با توجه به تحقیقات به عمل آمده می‌توان گفت قدمت این پارک به بیش از نیم قرن پیش مربوط می‌شود. تقریبا حدود 50 سال پیش به‌ علت قحطی، خشکسالی و بیکاری که در کشور وجود داشت گروهی از افراد یزدی برای یافتن محل سکونت و کار، به شهر کرج سفر کردند.

در آن زمان افراد یزدی به کمک شخصی سرمایه‌گذار به نام حاج فاتح یزدی، توانستند به کار مشغول شوند و بازار اقتصاد و کار در کرج رونق پیدا کرد. حاج فاتح یزدی کارخانجات بسیار زیادی را در ایران راه‌اندازی کرد و توانست کسب‌ و کارهای زیادی را راه بندازد. باغ فاتح نیز یکی از باغ‌هایی بود که این شخص سرمایه‌گذار خریداری کرده بود‌.

این باغ در گذشته وسعتی حدود 130 تا 300 هکتار داشته‌ است اما هم‌ اکنون به‌ علت تخریب‌هایی که صورت‌ گرفته و ساختمان‌ سازی‌های انجام شده، تنها 20 درصد از آن به جای مانده‌ است. با این که تاریخچه باغ فاتح کرج به سال‌های بسیار دور مربوط می‌شود اما همچنان این باغ زیبایی‌های چشم‌نواز خود را دارد و بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته‌ است.

هم‌ اکنون باغ فاتح بخشی از دارایی‌های حاج محمد صادق فاتح یزدی به شمار می‌رود که آن را در سال 1390 به شهرداری استان کرج واگذار کرده‌اند و روزانه افراد زیادی از آن بازدید به عمل می‌آورند. در زمان‌های قدیم تعداد زیادی باغ در این منطقه وجود داشت و به‌ همین‌ علت نیز اکثر مردم کرج آن را با نام باغشهر می‌شناسند. البته در حال حاضر اکثر این باغ‌ها از بین رفته‌اند و تنها می‌توانید در آن‌ جا از باغ فاتح دیدن نمایید.

حاج فاتح یزدی در شهر کرج کارخانجات زیادی را راه‌اندازی کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان شرکت یخ‌سازی جهان، شرکت آبادانی جهان، شرکت روغن جهان، شرکت صابون جهان و شرکت چای جهان را نام برد. این شخص نیکوکار باغ‌ها، بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، محلات و مدارس زیادی نیز در شهر کرج ایجاد کرد که از بین آن‌ها می‌توان به باغ فاتح، جهان شهر، چهارصد دستگاه و کوی کارمندان اشاره کرد.

باغ فاتح کرج کجاست ؛ تاریخچه باغ فاتح کرج

معرفی امکانات و تفریحات باغ فاتح

حال که متوجه شدید باغ فاتح کرج کجاست و تاریخچه آن نیز به چه دوره‌ای مربوط بوده، بهتر است با ویژگی‌ها و امکانات موجود هم آشنا شوید. باغ فاتح نیز مانند هر باغ دیگر امکانات و تفریحات مختلفی را در خود جای داده‌ است که مسافران و افراد مراجعه‌ کننده می‌توانند به‌ راحتی از آن‌ها بهره بگیرند.

این باغ زیبا فضای بسیار آرامی دارد و شما می‌توانید به‌ همراه دوستان یا خانواده خود در آن‌ جا پیک‌ نیک راه بیندازید و اوقات خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید. در این باغ رستوران‌ها، بوفه‌های فروش خوراکی و کافی‌شاپ‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

اگر به کتاب خواندن علاقه‌مند هستید، می‌توانید به کلبه‌ای جذاب در باغ فاتح که به عنوان کتابخانه احداث شده است بروید و کتاب‌های جالب زیادی را مطالعه کنید. علاوه‌بر این موارد در باغ فاتح می‌توانید از امکانات ورزشی ویژه‌ای که برای ورزشکاران در نظر گرفته شده‌ است نیز استفاده کنید.

حالا که به معرفی باغ فاتح کرج پرداختیم بهتر است ناگفته نماند، بزرگ‌ترین مجموعه تنیس جهانشهر هم در این باغ جای گرفته‌ است. این مجموعه مساحتی حدود 16 هزار مترمربع دارد و ظرفیت آن نزدیک به 12000 نفر است. مجموعه تنیس باغ فاتح شامل 1 زمین مسابقه و 8 زمین تمرین می‌شود، همچنین در آن ساختمان‌های مختلفی نظیر اتاق داوران، استراحتگاه موقت برای ورزشکاران، جایگاه مقامات، پیست سلامت، جایگاه خبرنگاران، جایگاه کمیته برگزاری مسابقات و… وجود دارد.

به جز وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی عمومی، در باغ فاتح زمین‌های ورزشی دیگری نظیر زمین بسکتبال، زمین فوتبال و زمین والیبال نیز وجود دارد که همه آن‌ها از استانداردهای لازم برخوردار هستند و می‌توانید به راحتی خودتان را در آن جا سرگرم کنید.

باغ فاتح کرج کجاست
باغ فاتح کرج کجاست

بهترین زمان برای بازدید از باغ فاتح کرج

تا این قسمت از مطلب به شما گفتیم که باغ فاتح کرج کجاست و این باغ مشهور، چه ویژگی‌هایی دارد. از این‌ رو لازم است با بهترین زمان بازدید نیز آشنا شوید تا بیشتر از سفر خود لذت ببرید. باغ فاتح در واقع یک جاذبه دیدنی چهارفصل است و در هر فصلی از سال، زیبایی خاص خود را دارد.

درختان سر به فلک کشیده‌ای که در این باغ وجود دارند، در فصل پاییز با رنگ‌های نارنجی، طلایی و سرخ پوشیده می‌شوند و چشم هر بیننده‌ای را به خود مات و مبهوت می‌کنند. بوستان فاتح در فصل بهار و تابستان نیز در اوج طراوت و سرسبزی به سر می‌برد و با سفر در این زمان‌ها می‌توانید حس و حال عالی گشت و گذار در دل طبیعت نایاب را تجربه کنید.

جاذبه‌های دیدنی طبیعی اطراف باغ فاتح کرج

  • باغ جهان یا پارک بانوان

یکی از زیباترین جاذبه‌هایی که در نزدیکی باغ فاتح جای گرفته‌ است، باغ جهان نام دارد. این باغ در یک زمین به وسعت 55 هزار مترمربع، به‌ عنوان اولین پارک بانوان در کرج احداث شده است. پارک بانوان کرج در سال 1389 افتتاح‌ شد تا بانوان بتوانند در آن‌ جا به‌ راحتی ورزش کنند.

اگر آدرس باغ فاتح کرج را به خوبی یاد گرفته باشید، می‌توانید خیلی راحت این باغ را هم پیدا کنید زیرا فاصله بین‌شان خیلی زیاد نیست. در باغ جهان حدود 607 درخت مختلف که شامل درخت گردو، چنار، توت، صنوبر، نارون، بید فر، بید مجنون، زیتون زینتی، درختان آلو، زیتون تلخ، گلابی، افرا، سیب، کاج، کامیس پاریس و… می‌شوند نیز وجود دارد.

تعداد درختچه‌های موجود در این پارک نیز حدود 1324 عدد است. علاوه‌بر گونه‌های گیاهی می‌توانید در این پارک از امکانات ورزشی، فرهنگی و رفاهی زیادی نیز بهره بگیرید. از جمله این امکانات می‌توان زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال، تنیس روی‌میز، سرویس‌های بهداشتی، فروشگاه‌های ورزشی، آلاچیق‌های مختلف، ساختمان‌های آموزشی، نیمکت‌های فلزی، آبسردکن، آب‌خوری، باجه تلفن، مسیر پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت، تاب بزرگسالان، سایت شطرنج و زمینه بازی کودکان را نام برد.

باغ فاتح کرج کجاست ؛ تاریخچه باغ فاتح کرج
باغ فاتح کرج کجاست ؛ تاریخچه باغ فاتح کرج
  • باغ گل

اگر به گل و گیاهان زینتی علاقه‌مند هستید، بهتر است در پارک چمران کرج حتما از باغ گل دیدن نمایید. این باغ زیبا در سال 1384 احداث‌ شده و وسعتی نزدیک به 3 هکتار دارد. باغ گل کرج تا ورودی جاده چالوس ادامه دارد و رودخانه کرج نیز از میان آن گذر می‌کند.

با این که تاریخچه باغ فاتح کرج از باغ گل بیشتر است اما این باغ هم مانند باغ فاتح شهرت زیادی دارد و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن، راهی شهر باصفای کرج می‌شوند. در باغ گل کرج امکانات مختلفی نظیر سالن غذاخوری، آبشارهای زیبا، پارکینگ، دریاچه‌های مختلف، نمازخانه، سرویس بهداشتی و… نیز وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آن‌ها بهره ببرید.

این باغ با زیبایی فوق‌ العاده و امکانات رفاهی بی‌نظیری که دارد، به‌ عنوان یکی از تفرجگاه‌های مردم تبدیل‌ شده است و روزانه افراد زیادی برای تفریح به آن‌ جا می‌روند. همچنین بهتر است بدانید هر سال در فصل بهار جشنواره باغ لاله‌های کرج در این بوستان برگزار می‌شود و شما نیز می‌توانید در آن شرکت کنید و لذت ببرید.

  • پارک ملی ایران کوچک

پارک ملی ایران کوچک، یک اثر بسیار جذاب و معروف است که در زمینی به وسعت 7 هکتار جای گرفته‌ است و می‌توانید در نزدیکی باغ فاتح از آن دیدن به عمل آورید. این پارک تماشایی نشان‌ دهنده زیستگاه‌های قوم‌های ایرانی و تنوع فرهنگی در ایران است و جاذبه‌های دیدنی زیادی از سراسر ایران را در آن می‌توانید مشاهده نمایید.

افرادی که می‌دانند باغ فاتح کرج کجاست به راحتی می‌توانند این پارک ملی را هم پیدا کنند و به آن جا بروند. در پارک ملی ایران کوچک، حوزه‌های مختلفی در رابطه با فرهنگ و هنر ایران به نمایش گذاشته شده‌ است که هر یک از آن‌ها در مقیاس یک دوم توسط استادکاران مختلف طراحی شده‌اند.

باغ فاتح کرج کجاست ؛ تاریخچه باغ فاتح کرج

این پارک ملی در سال 1399 به بهره‌برداری رسیده‌ است و در آن‌ جا زیست‌بوم 12 منطقه فرهنگی و گردشگری مهم کشور به صورت مینیاتوری، شبیه‌ سازی شده که می‌توانید به‌ راحتی از آن‌ها دیدن کنید و با جاذبه‌های مختلف ایران بیشتر آشنا شوید.

پارک ملی ایران کوچک در سال 1400 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و همچنین به‌ عنوان نخستین باغ فرهنگی ایرانی نیز در میراث ملی یونسکو به ثبت جهانی رسید. در این پارک تماشایی می‌توانید سکونتگاه بومی مردم شهرهای مختلف مانند استان اصفهان، یزد، مازندران، شیراز، بندر ترکمن، گیلان، خراسان، مازندران، فارس، البرز، خوزستان و… را مشاهده کنید.

همان طور که می‌دانید در ابتدای مقاله به معرفی باغ فاتح کرج پرداختیم و مسلما تا این قسمت از مطلب به خوبی متوجه شده‌اید که این پارک چه ویژگی‌های ممتازی دارد. از این رو اگر به دیدن آن رفتید، حتما از پارک ملی ایران کوچک هم بازدید نمایید و فرصت مشاهده یک پارک متفاوت را از دست ندهید.

  • پارک خانواده

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهر کرج که وسعتی بیش‌ از 80 هزار مترمربع دارد، پارک خانواده است. این بوستان سرسبز از امکانات تفریحی و سرگرمی بسیار عالی برخوردار است و افرادی که به آن‌ جا بروند، می‌توانند به‌ خوبی اوقات خود را سپری کنند و سفری به‌ یادماندنی داشته باشند.

امکانات تفریحی و رفاهی این پارک شامل پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت، لوازم ورزشی، وسایل بازی کودکان، تونل وحشت، زمین والیبال، تنیس روی‌میز، غرفه فروش تنقلات و خوراکی، سرویس بهداشتی، نیمکت و آلاچیق می‌شود.

علاوه‌بر این امکانات، در پارک خانواده گونه‌های گیاهی جذاب زیادی هم وجود دارد که گردش در طبیعت را برای مسافران جذاب‌تر کرده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید یک تفریح و پیک‌ نیک فوق‌ العاده داشته باشید و کلی لذت ببرید، بهتر است حتما سری به این پارک جذاب در نزدیکی باغ فاتح بزنید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

سخن پایانی

پس از خواندن این مقاله قطعا متوجه خواهید شد که باغ فاتح کرج کجاست و چگونه باید به آن جا رفت. بنابراین بهتر است قبل از سفر به شهر تماشایی کرج، این مقاله مفید را با دقت مطالعه کنید و اطلاعات لازم را در یک دفترچه یاداشت کنید تا در طول سفر به مشکل برنخورید و به راحتی از باغ زیبای فاتح بازدید به عمل آورید. همچنین برای داشتن سفری پرهیجان بهتر است از دیگر باغ‌ها و پارک‌های مشهور نزدیک این باغ که آن‌ها را هم به شما معرفی کردیم، دیدن نمایید.

نظر شما درباره مقاله « باغ فاتح کرج کجاست » چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر