;
coinex

مصوبه واردات گوشی های بالای 300 دلار با ارز حاصل از صادرات به کجا رسید؟

قرار بود گوشی های بالای 300 دلار با ارز حاصل از فروش خشکبار وارد شوند. حالا مصوبه واردات گوشی های بالای 300 دلار با ارز حاصل از صادرات بلاتکلیف مانده است. در ادامه، جزییات این خبر را بررسی می‌کنیم.

پس از اعلام کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی، متشکل از وزارت صمت و بانک مرکزی، مبنی بر واردات گوشی های بالای 300 دلار ، روابط‌ عمومی انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، از نهایی شدن واردات گوشی های بالای 300 دلار با ارز حاصل از خشکبار خبر داد.

مصوبه واردات گوشی های بالای 300 دلار بلاتکلیف ماند

طراحان دولتی این مصوبه می‌گویند این توافق در طی برگزاری بیش از 20 جلسه و با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت صمت به دست آمده بود. 4 جلسه از این جلسات نیز با حضور وزیر صمت و رییس بانک مرکزی با هدف تدوین مصوباتی جهت گشایشات ارزی برگزار گردید.

مصوبه واردات گوشی های بالای 300 دلار بلاتکلیف ماند

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان:

پس از اعلام نگرانی‌ها و پیامدهای چنین تصمیمی از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، ذی‌نفعان دولتی تصمیم گرفتند تا فاز نخست محدودتر اجرا شود و واردات موبایل‌های سری Z ،S و Note سامسونگ و تمام مدل‌های آیفون با ارز حاصل از صادرات خشکبار ختم شود.

وی در ادامه افزود:

علی‌رغم اعلام نگرانی‌های جدی و هشدار نسبت به پیامدهای چنین مصوبه‌ای توسط انجمن واردکنندگان موبایل، اما ذی‌نفعان دولتی به منظور رفع تعهد صادرکنندگان، مصمم به اجرای طرح بودند و 17 فروردین 1401 با بازگشایی تالار دوم نیما برای صادرکنندگان خشکبار به‌عنوان عرضه کننده ارز و واردکنندگان موبایل به عنوان متقاضی ارز، این فرایند را به طور عملی کلید زده و 6 صرافی معتمد بانکی نیز وظیفه دریافت درخواست‌های عرضه و تقاضا و همچنین تبادل مالی را بر عهده گرفتند.

پیامد‌های واردات گوشی های بالای 300 دلار با ارز حاصل از صادرات خشکبار چه بوده است؟

از پیامد‌های مهم اجرایی به اجرا درآمدن چنین مصوبه‌ای می‌توان به افزایش قیمت گوشی‌های بالای 600 دلار تا 20 درصد اشاره کرد. دلیل این اتفاق هم اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز حاصل از صادرات است که نرخی معادل بازار آزاد دارد.

واردات گوشی های بالای 300 دلار

از طرفی تغییر نرخ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از دلار 4200 تومانی به ETS (نرخ میانگین هفتگی قیمت نیما – حدود 24 هزار تومان) نیز دلیل دیگری بر افزایش قیمت گوشی‌های بالای 600 دلار است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان هشدار داد:

قطعا موبایل‌های بالای 600 دلاری که با ارز بازار آزاد خریداری خواهند شد و محاسبه حقوق و عوارض گمرکی‌شان با ارز ETS خواهد بود، بر روند عرضه و تقاضا تاثیر خواهد گذاشت و بازار را با شوک قیمتی روبه‌رو خواهد کرد.

آیا ارز مورد نیاز برای واردات گوشی های بالای 300 دلار تامین می‌شود؟

در این میان نگرانی دیگری هم وجود دارد؛ نگرانی از تامین ارز مورد نیاز برای واردات گوشی که باید توسط صادر کنندگان تامین شود.

براساس آخرین آمارهای واردات و مصرف موبایل در کشور، در سال 1400 چیزی بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز برای واردات موبایل‌های بالای 600 دلار تخصیص یافته است. به این ترتیب بدون در نظر گرفتن رشد نسبی تقاضا در سال جاری، واردکنندگان برای واردات موبایل‌های بالای 600 دلار و تامین نیاز بازار، ماهیانه به 100 میلیون دلار ارز نیاز خواهند داشت که بر اساس مصوبه اخیر باید از محل صادرات خشکبار تامین شود.

پیامد‌های واردات گوشی های بالای 300 دلار با ارز حاصل از صادرات خشکبار چه بوده است؟  از پیامد‌های مهم اجرایی به اجرا درآمدن چنین مصوبه‌ای می‌توان به افزایش قیمت گوشی‌های بالای 600 دلار تا 20 درصد اشاره کرد. دلیل این اتفاق هم اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز حاصل از صادرات است که نرخی معادل بازار آزاد دارد.

با توجه به اینکه عمده واردات موبایل کشور از امارات صورت می‌گیرد، بنابراین، واردکنندگان برای خرید به درهم نیاز پیدا خواهند کرد که در روزهای کاری چیزی حدود 30 تا 40 میلیون درهم در صف تقاضا قرار خواهد گرفت، حال با وجود فصلی بودن بازار خشکبار نگرانی تجار از تامین میزان ارز مورد نیاز توسط صادر کنندگان، کاملا به جا به نظر می‌رسد.

از سویی کشف قیمت ارز توسط صادرکنندگان و اعلام آن در تالار دوم نیما زمان‌بر و با توجه به نوسانات شدید ارزی با ریسک‌پذیری بالایی روبه‌رو خواهد بود.

در این میان بحث کارمزد تبدیل و انتقال ارز از سوی صادر کنندگان نیز مطرح است؛ این مسئله به تنهایی بر قیمت تمام شده کالا تاثیر گذار است. این موضوع در حالی مطرح است که طبق اعلام کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی، قرار بر این بوده تعیین نرخ به‌صورت توافقی صورت گیرد و قیمت‌ اعلامی ارز از سوی صادرکنندگان، قیمت نهایی و با احتساب تمام هزینه‌ها باشد.

انجمن واردکنندگان در مورد کمبود منابع ارزی هشدار داده بود

انجمن وارد کنندگان قبل از عملیاتی شدن این مصوبه با توجه به سوابق شکست معاملات ارزی 3 سال پیش که در بحبوحه کمبود منابع ارزی کشور طی توافقی با انجمن صادرکنندگان خشکبار داشته، بر این موضوع تاکید کرده تا صادرکنندگان موجودی ارز قابل عرضه خود و واردکنندگان نیز میزان ارز مورد نیاز خود را در تالار نیما به رویت صرافی‌های مورد اعتماد بانک مرکزی برسانند تا فرایند عرضه و تقاضا فرم استاندارد خود را طی کرده و سلامت اجرای تبادلات و قیمت‌گذاری توسط نهاد بالا دستی صحت‌سنجی شود.

در آخر باید به تمام این موارد نگران کننده، عواملی مثل نامشخص بودن نرخ محاسبه عوارض و سود بازرگانی را نیز اضافه کرد. این نگرانی‌ها باعث سردرگمی و بلاتکلیفی واردکنندگان در واردات موبایل های بالای 600 دلاری شده است. ادامه این روند لطمه بزرگی به بازار و در نهایت مصرف کننده خواهد زد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات گوشی‌های بالای 300 دلار چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر