;
coinex

قطعی برق در تابستان 1401 هم ادامه دارد؟

آیا قطعی برق در تابستان مانند دو سال گذشته ادامه خواهد داشت؟ علت اصلی قطعی برق چیست؟ برای اطلاع از جزییات این خبر در ادامه با تکراتو همراه شوید.

وزیر نیرو در اولین روز سال 1401 با بازدید از واحد‌های بخار نیروگاه بندرعباس، به افزایش ظرفیت نیروگاه تولید برق کشور اشاره کرد و همچنین از اتمام کامل تعمیرات، برای جلوگیری از خاموشی برق در سال 1401 خبر داد؛ با این‌حال، گزارش‌هایی از قطعی برق در برخی مناطق شنیده می‌شود که توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. درواقع مشترکان با توجه به قطعی و گرانی برق که از اواخر خرداد ماه سال گذشته شروع شده بود، نگرانی خود را از ادامه این روند در سال جاری ابراز کردند.

قطعی برق در تابستان امسال

کاظم دلخوش، یکی از نمایندگان مجلس در پی این گرانی، اعتراض خود را به دلیل افزایش تعرفه‌ نیروگاه‌های حرارتی بدون اطلاع‌رسانی قبلی، اعلام کرد. او همچنین به این نکته اشاره کرد که تعرفه‌ی برق تجدیدپذیر از نیروگاه‌های حرارتی به صورت قابل توجهی گران است. او افزود: «دولت علاوه بر قطع برق، دست در جیب مردم کرده است.»

قطعی برق در تابستان

گفتنیست که رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو، در اسفند ماه 1399 با اشاره بر این موضوع که قرار است واحد‌های جدیدی وارد مدار شوند، وعده داد که قطعی برق در تابستان 1400 امکان نخواهد داشت. اما تا قبل از شروع فصل تابستان خاموشی‌های برق برای مناطق مختلف آغاز شد.

باتوجه به این تجربه و همچنین استناد بر گفته‌ی همایون حائزی، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی که از شروع پیک تابستانه در سال 1401 خبر داد، به نظر می‌رسد که خاموشی و قطعی برق در تابستان ادامه‌دار خواهد بود.

علت اصلی قطعی برق

می‌توان گفت علت اصلی خاموشی برق در تابستان امسال، عمل نکردن وزارت نیرو به وعده خود است. درواقع این سازمان مکلف شده بود که تا قبل از پیک تابستان، 5000 مگاوات برق وارد مدار کند. اما پس از اجرا نشدن این وعده، حال تا قبل از قطعی برق، مسئولان مربوطه و کارشناسان درمورد وضیعت قطعی برق هشدار‌های لازم را دادند.

از طرفی دیگر، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، در پاییز سال گذشته اعلام کرد که به منظور جلوگیری از قطعی برق در سال 1401، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر 500 مگاواتی افزایش خواهد یافت. اما می‌توان گفت اجرای این وعده، به دلیل گرانی نیروگاه‌های حرارتی و همچنین تامین تنها 1 درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برای جلوگیری از خاموشی برق، تاثیرگذار نخواهد بود.

هاشم اعوره‌ای، استاد تمام برق در دانشکده شریف، بر سر مسئله قطعی برق و همچنین ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: «این نیروگاه‌ها، توانایی تامین تنها 800 مگاوات از 85 هزار مگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارند. پس، جبران عقب‌ماندگی برق کشور و جلوگیری از خاموشی برق، توسط این نیروگاه‌ها ناممکن است.» با این اوصاف به نظر می‌رسد که امسال هم مانند سال‌های قبل درگیر مشکلات قطعی برق باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قطعی برق در تابستان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر