;
coinex

میزان بدهی صرافی کریپتولند مشخص شد؛ احتمال دستگیری دوباره استوی؟

میزان بدهی صرافی کریپتولند به 70 هزار کاربر، 800 میلیارد تومان است. مدیر عامل این صرافی با قرار وثیقه 130 میلیارد تومانی و قول پرداخت بدهی‌اش آزاد شده؛ اما احتمالا باید به زندان برگردد.

قرار بود سینا استوی، مدیرعامل کریپتولند پس از بازگشت از زندان، بدهی 70 هزار کاربر خود را برگرداند؛ در غیر این‌صورت به زندان بازگردد. ظاهرا استوی بعد از آزادی نتوانسته به قول خود عمل کند و احتمال بازگشت او به زندان در آینده نزدیک وجود دارد.

بدهی صرافی کریپتولند

با وجود اینکه یک سال از توقیف این صرافی می‌گذرد، هنوز بدهی 800 میلیاردی‌اش به 70 هزار کاربر پرداخت نشده است. حالا یک چهارم کاربران با اکثریت سرمایه، برای احقاق حق خود وکیل کرفته‌اند. اگر آنها تا پایان اردیبهشت پول خود را دریافت نکنند، استوی به زندان برخواهد گشت.

میزان بدهی صرافی کریپتولند مشخص شد ؛ احتمال دستگیری دوباره استوی؟

طبق گفته وکیل کاربران، کامبیز سیدی، آخرین واریزی برای کاربران در شهریور 1400 صورت گرفته:

آخرین پرداختی‌ها به کاربران در ماه‌های مرداد و شهریور سال 1400 بود و بعد از آن هیچ پرداختی صورت نگرفته است. از زمان آزادی استوی بارها برای پس دادن پول کاربران وعده داده شد اما تا به امروز هیچ وعده‌ای عملی نشد. آخرین وعده هم مربوط به آخر فروردین و اوایل اردیبهشت است.

سیدی در رابطه با احتمال بازگشت استوی به زندان گفت: «در اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای از سمت دادستان رسید که با توجه به اینکه استوی هیچ اقدام مثبتی در پس دادن دارایی مردم نداشته است یک مهلت کوتاه به او بدهیم و اگر دوباره عمل مثبتی صورت نگرفت باید به زندان بازگردد. اگر در اردیبهشت ماه اقدام مثبتی از سمت سینا استوی برای بازگشت دارایی مردم صورت نگرفت دستگاه قضایی باید به این نتیجه برسد که او به دنبال بازگرداندن دارایی مردم نیست. طبق دستور دادستان استوی باید به زندان برگردد و دارایی مردم از طریق دادگاه پیگیری می‌شود.»

سیدی در ادامه گفت: «از روز اول خرداد اولویت ما از تلاش برای عودت دارایی به تلاش برای محکوم کردن متهمین به جرم اخلال در نظام اقتصادی تغییر می‌کند. طبق قانون، استوی برای آزادی باید وثیقه‌ای معادل بدهی کاربران به دستگاه قضا بدهد اما او با وثیقه 130 میلیارد تومانی آزاد شد در حالی که طلب کاربران 800 میلیارد تومان است.»

داستان بدهی صرافی کریپتولند و سینا استوی چیست؟

دلیل اصلی دستگیری استوی در اردیبهشت 1400، اخلال در نظام اقتصادی بود. استوی بعد از راه‌اندازی توکن بریج اوراکل، متهم و سپس بازداشت شد. هنگام بازداشت او، اموال 289 کاربر کریپتولند بلوکه شد که البته اموال برخی از آنها به وسیله سامانه گرداب بازگذدانده شد. اما اکنون کریپتولند 70 هزار مالباخته دارد که 800 میلیارد از این صرافی طلبکار هستند.

میزان بدهی صرافی کریپتولند مشخص شد ؛ احتمال دستگیری دوباره استوی؟
میزان بدهی صرافی کریپتولند مشخص شد ؛ احتمال دستگیری دوباره استوی؟

توسط دادستانی و خود استوی اعلام شده بود که اموال مالباختگان سرجای خود مانده؛ اما استوی بعد از آزادی با قرار وثیقه 130 میلیارد تومانی باز هم نتوانست پول مال‌باختگان را به آنها برگرداند. از همین جا بود که زمزمه‌های کمبود منابع ارزی و بدهی صرافی کریپتولند شروع شد.

وکیل مالباختگان این صرافی می‌گوید:

از همان اول زمزمه‌هایی در رابطه با کمبود وجه صرافی نسبت به دارایی کاربران وجود داشت. این در صورتی بود که دادستانی و سینا استوی بارها اعلام کردند پول مردم سر جایش است. اما بعد از آزادی استوی مشخص شد که صرافی حدود 800 میلیارد تومان کمبود وجه دارد. پس دارایی کاربران از همان اول سرجایش نبود.

استوی ابتدا به صورت تحت‌الحفظ آزاد شد؛ اما بعد از مدتی گفت نمی‌تواند در این شرایط کار کند و با قرار وثیقه 130 میلیارد تومانی آزاد شد تا طبق گفته خودش با فعالیت اقتصادی بدهی کاربرانش را بدهد.

سینا استوی بعد از آزادی، دوباره توکن بریج اوراکل را راه‌اندازی کرد. توکنی که دقیقا به خاطر راه‌اندازی آن دستگیر شده بود. او خبر راه اندازی توکن بریج اوراکل را بارها در فضای مجازی خود اعلام کرد و وعده داد که بدهی کاربران را نیز می‌پردازد، وعده‌ای که تاکنون به آن عمل نکرده است.

وکیل مالباختگان کریپتولند همچنین می‌گوید استوی بیشتر به فکر بازگشت کسب و کار‌هایش و بازگشایی دوباره آنهاست تا بازپرداخت پول مردم.

استوی چه چاره‌ای برای بازپرداخت بدهی صرافی کریپتولند و پول طلبکاران دارد؟

استوی برای بازپرداخت پول کاربران خود روی یک اثر NFT خیلی حساب باز کرده بود؛ اثری که منسوب به جک دورسی است. استوی این NFT را دو سال پیش حدود 2.9 میلیون دلار خرید. این اثر به مبلغ 48 میلیون دلار به فروش گذاشته شد؛ اما تا کنون فقط 14 میلیون دلار برای خریدش پیشنهاد شده است.

اولین توییت جک دورسی که استوی آن را به عنوان اثر NFT خریداری کرد
اولین توییت جک دورسی که استوی آن را به عنوان اثر NFT خریداری کرد

جالب اینجاست که استوی در مصاحبه‌ای که با رویترز درباره فروش این اثر داشته، حرفی از میزان بدهی صرافی کریپتولند به کاربرانش نزد و قول داد در صورت فروش این NFT به مبلغ مورد نظرش، بخشی از پول را به خیریه بدهد و بقیه را صرف توکن بریج کند.

مالباختگان چگونه پول خود را بگیرند؟

به گفته وکیل کاربران مالباخته، این صرافی از فروش بخشی از اموال سیدی 200 میلیارد وجه ریالی موجود دارد. او در ادامه گفت:

پرونده کریپتولند یکی از معدود پرونده‌هایی است که مالباختگان به دستگاه قضایی اعتماد کردند و شکایت‌های خود را اعلام نکردند. اما شاید اگر در اردیبهشت اقدام مثبتی صورت نگیرد کاربران دوباره شکایت‌های خود را اعلام می‌کنند. حدود یک چهارم از اکثریت سرمایه‌ای کاربران به بنده وکالت دادند. اگر تا پایان اردیبهشت واریزی صورت نگیرد ما از دادگاه درخواست می‌کنیم یا استوی وثیقه‌ای به اندازه طلب کاربران ارائه دهد و یا به زندان برگردد.

سیدی می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی این است که وکیل و نمایندگان بدهکاران صرافی نمی‌توانند با بازپرس پرونده (نریمانی) ملاقات کنند.»

کامبیز سیدی، وکیل کاربران کریپتولند در پایان گفت: «تمام اعداد و ارقامی که مطرح شد غیررسمی است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص  بدهی صرافی کریپتولند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (12 نظر)

    الان کلیپ گذاشت زیر برج ایفل بود

    پاسخ

    فرار کرد الان کلیپ گذاشت زیر برج ایفل بود

    پاسخ

    فرار کرد الان کلیپ گذاشت زیر برج ایفل بود

    پاسخ

    تاریخ شو مشخص کنید

    پاسخ

    باید. اموال ایشان ضبط بشه و به طلبکاران پرداخت بشه. خودش هم باید اعدام بشه. کلاهبرداری 800ملیاردی این شخص خیلی بزرگتر و بدتر از سلطان‌ سکه است. بنظر من سلطان‌ سکه گناهی نداشت. سر کسی کلاه نزاشت. اما این شخص 70هزار نفررا بدبخت کرده. اعدام باید گردد

    پاسخ

    واقعا حقته پولت گیرت نیاد بخاطر پول مرگ کس دیگه ای رو نخوای

    پاسخ

    قانون باید محکم باشه
    بله اعدام
    یا پول مردم رو بده
    یا در ملا عام اعدام بشه
    قرار نیست هرکی از راه برسه با یه مجوزی پول مردمو به جیب بزنه و یا علی …
    مردم اعتماد کردن
    حاصل اعتماد مردم نباید این بشه
    قاضی که این بابا رو نباید آزاد کنه
    پول مردمو بده بره دنبال عیاشیش
    نداره بده بیارن اعدامش کنن
    درس عبرت بشه برای بقیه
    یک سال بیشتره مردم سرکار گذاشتن
    یعنی چی آخه؟؟؟
    آخرشم میبینی طرف از ایران متواری شده

    پاسخ

    نکنه داداشته هواخواه در اومدی منم موافق اعدامش هستم

    پاسخ

    من ۵۰میلیون تومان پول ام ک کل زندگیم همین پس انداز را داشتم داخل صرافی بلوکه
    یعنی این آقا چندسال کار غیرقانونی میکرده
    و هیچ ارگانی پیگیری نمیکرده؟؟؟!!!
    خدا خیرشون نده باعثش را من ی جوان مجرد با ۳۷سال سن باید چکارکنم این انسانیت نیست چ امیدی هست برا ما جوانان با این سن

    پاسخ

    واقعا دم بچه های سپاه گرم خیال مارو همون اول راحت کردن که استوی رو گرفتن خدارو صد هزار مرتبه شکر پول مردم دست دولتمردان نظام هست و جاش امن امنه و از همه مهمتر اینکه این نظام تا به امروز کاری نکرده که مردم ضرر کنن و همیشه از پشت مردم وارد شده سایت رو سامانه گرداب به دست گرفت و خدارو شاکریم که تا به امروز دست تمامی ما مردم خالی هست و پاره شدیم تنها چیزی که من برام سواله اینه که ما چکار کنیم بتونیم یه مبلغ مانده ای تو حسابامون هست رو به نظام تقدیم کنیم اگر راه حلی بود حتما حتما راهنمایی بفرمایید و من الله توفیق.

    پاسخ

    جای پولت تو حساب دیگران گرمه؟؟؟
    میشه بگید دقیقا کار مفیدشون چی بوده تا الان؟؟؟
    من یکسال بیشتره دارم امروز و فردا میکنم برا پولم….. کو ؟؟؟ چکار کردن تا الان؟؟؟
    قانون اگه محکم جلوی این بابا میایستاد این بابا برا خودش ول نمیگشت
    اگه داره بده
    داشتن یا ندارشتنش کاری به ما نداره….اگه نمیده قاضی حکم اعدامشو بده
    پرونده کامل واضح هست
    هیچ شبهه ای هم توش نیست
    یا پول مردم…. یا اعدام این بابا
    طرف سرمایه های مردمو بالا کشیده داره برا خودش ول ول میگرده میگی جای پولمون گرمه؟؟؟

    پاسخ

    من ۵۰ میلیون پولم در۲اریبهشت درصرافی کریپتولند بلوکه شده کلا زندگی من به هم ریخته خدا خیرشون نده

    پاسخ