;
coinex

صرافی dYdX صد در صد غیرمتمرکز خواهد شد، اما چرا؟

صرافی dYdX به تازگی اعلام کرده است که برای فراهم‌ آوری مزایای کامل دیفای (DeFi) که خدمات متمرکز از ارائه آن ناتوان هستند به دنبال تمرکز زدایی کامل خواهد بود.

صرافی dYdX که نوعی پلتفرم لایه دوم اتریوم به شمار می‌رود وعده داده است تا از طریق بروزرسانی نسخه چهارم پروتکل خود، کاملا غیرمتمرکز شود. dYdX در حال حاضر خدمات و قراردادهای دائمی (Perpetual Contracts) به کاربران خود عرضه می‌کند. قراردادهای دائمی قراردادهای آتی هستند که هر دو بخش معامله‌گری اسپات و مارجین بدون وجود تاریخ انقضا در آن فعال است.

در حال حاضر تنها بخشی از اجزای این صرافی نظیر قراردادهای هوشمند اتریوم، حاکمیت و استیکینگ غیرمتمرکز هستند، با این وجود اردربوک‌ها و موتور هماهنگ‌سازی این صرافی توسط تیم این صرافی مدیریت می‌شود. این مسئولیت بر عهده تیم توسعه این صرافی قرار دارد.

صرافی dYdX روز گذشته در توییتر خود از به‌روزرسانی نسخه چهارم خود خبر داد و نقشه راه جدید خود را نیز با کاربران به اشتراک گذاشت. عنوان این توییت را در زیر مشاهده می‌کنید:

#DYDX به طور 100 درصد توسط EOY غیرمتمرکز خواهد شد. شما آماده نیستید. https://t.co/0StvepVlgb

علت اصلی غیرمتمرکز شدن صرافی dYdX

صرافی dYdX در بلاگ خود علت اصلی غیرمتمرکز شدن این صرافی را تلاش عمده تیم توسعه بر غیرمتمرکز ساختن کامل اردربوک‌ها و موتور تطبیق اعلام کرد. همچنین dYdX چالش اصلی در اجرای این امر را مقیاس‌پذیری توان پردازشی (قدرت پردازش تراکنش)، تطبیق تراکنش‌های آف چین و پیگیری قیمت با توجه به فعالیت‌های معاملاتی به روشی غیرمتمرکز اعلام نمود.

در بخشی از رودمپ به این نکته اشاره شده است:

صرافی dYdX با نسخه چهارم خود به طور کامل غیرمتمرکز خواهد شد و هیچ شخصی بر روی آن کنترل نخواهد داشت. همچنین حاکمیت این صرافی به دست جامعه کاربران سپرده خواهد شد.

سایر امکانات مهم به‌روزرسانی چهارم صرافی dYdX

پس از به‌روزرسانی چهارم، تیم توسعه صرافی کارمزد معاملات را دریافت نخواهد کرد. از دیگر امکانات مهم این نسخه از بروزرسانی‌ها می‌توان به عرضه خدمات بیشتر نظیر محصولات مرتبط با بازار اسپات و مارجین اشاره کرد.

در توضیح دلیل غیرمتمرکز شدن صرافی، dYdX بر «بهبود اساسی» که تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) نسبت به خدمات مالی متمرکز ارائه می‌کند، تأکید نمود:

دیفای بهبود چشمگیری در شفافیت داشته است. برای اولین بار، سیستم مالی برای کاربران نامفهوم نیست. با دیفای، کاربران می‌توانند به جای شرکت‌ها و اشخاص ثالث‌، به کدهای کامپیوتری اعتماد داشته باشند.

پروژه‌های دیفای تا چه حد غیر متمرکز هستند؟

با وجود اینکه بسیاری از پروژه‌های دیفای اعتقاد دارند به واسطه قراردادهای هوشمند و تنظیمات خودکار کاملا متمرکز به شمار می‌روند، در اغلب موارد تیم توسعه آن پروژه‌ با استفاده از کلید مدیریتی multisig به طور کامل بر روی پروتکل نظارت دارند. این استراتژی اغلب برای جلوگیری از مشکلات حین ساخت پلتفرم مفید است اما ریسک متمرکزشدن و تحت کنترل بودن را نیز به همراه خواهد داشت.

گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا طی مصاحبه‌ای در ماه آگوست  سال گذشته به این نکته اشاره کرد که اکوسیستم دیفای، عمدتا متمرکز است. وی در این رابطه گفت:

این پلتفرم‌های به اصطلاح «غیرمتمرکز» بسیار متمرکزند. گروهی از کارآفرینان این پلتفرم‌ها را کنترل و رهبری می‌کنند.

پروژه‌-های-دیفای
اغلب پروژه‌‌های دیفای متمرکز هستند

میکردائو، دیگر پروژه غیرمتمرکز رمزارزها

پروژه دیگری که در اواسط سال 2021 اعلام به غیرمتمرکز شدن یا به عبارتی دیگر کاملا خودکفا کرد، میکر (MakerDao) یا همان Dai بود. رون کریستینسن (Rune Christensen)، مدیرعامل بنیاد میکر (Maker) در آن زمان در پستی اعلام کرد که حاکمیت پروتکل میکر به هزاران یا شاهد میلیون‌ها کاربر مشتاق و فعال سپرده خواهد شد.

برخی منتقدان میکردائو اعتقاد دارند این پروتکل حدود 5.1 میلیارد دلار استیبل کوین متمرکز USDC را در خزانه خود به عنوان پشتوانه استیبل کوین DAI ذخیره کرده است که این امر تا حد زیادی غیرمتمرکز بودن این سیستم را زیر سؤال می‌برد.

برای مطالعه بیشتر:

منبع: cointelegraph

نظر شما درباره این صرافی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر