;
coinex

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ ؛ قدرتمندترین سری A کدام است؟

جدال دو گوشی محبوب از سری A سامسونگ موضوعی است که تکراتو در ادامه به آن پرداخته است. با مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ همراه ما باشید.

گوشی‌های هوشمند سامسونگ همگی پرقدرت و حرفه‌ای هستند و همین باعث شده است محصولات این شرکت طرفدارانی بسیار داشته باشند. در این بین محصولات سری A توانستند درخشش بیشتری داشته باشند.

مقایسه A73 و A72 که هر دو از سری محبوب A هستند در ادامه آمده است. با بررسی این دو گوشی قصد داریم مشخص کنیم که قدرتمندترین گوشی سری A کدام است؟

اگر قصد خرید گوشی دارید یا مایل هستید از نتیجه این نبرد مطلع شوید، در ادامه با مقایسه سامسونگ A72 با A73 همراه ما باشید.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

با مقایسه سامسونگ A72 با A73 در ادامه با تکراتو همراه باشید تا در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های این دو گوشی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

این دو گوشی قدرتمند هر دو دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه مطلب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

مقایسه A73 و A72 از نظر طراحی ظاهری و کیفیت

در ابتدا به مقایسه A73 و A72 از نظر ظاهری می‌پردازیم. در طراحی سامسونگ A73 خبری از نوآوری در طراحی نیست. هنگامی که به جلوی دستگاه نگاه کنید، یک نمایشگر بزرگ خواهید دید که در مرکز قسمت بالای آن حفره قرار گرفته و محل قرارگیری سنسور سلفی است.‌

به لطف نمایشگر بزرگ سامسونگ گلکسی A73 می‌توان گفت خبری از حاشیه در بخش جلو نبوده و این خبر خوبی برای کاربران، مخصوصا گیمرها است.

در بخش پشتی شاهد یک بدنه پلاستیکی باکیفیت هستیم و طراحی آن مشابه نسل‌های قبل است. البته نباید شباهت آن به گلکسی A53 5G را هم نادیده گرفت.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

در سمت چپ بخش پشتی شاهد یک ماژول مستطیل شکل خواهید بود که محل قرارگیری دوربین چهارگانه است. فراموش نکنید که حالت چینش سنسورها توانسته نقش زیادی در افزایش جذابیت محصول داشته باشد. همچنین در قسمت پایین بخش پشت دستگاه هم، نام سامسونگ (Samsung) درج شده که نشان‌دهنده اصالت محصول است.

در سمت راست دستگاه مطابق با سایر گوشی‌های سامسونگ شاهد قرارگیری کلید پاور و در قسمت بالای آن هم کلیدهای حجم صدا خواهید بود. برخلاف شیائومی که بیشتر گوشی‌های خود را به حسگر اثر انگشت همراه با کلید پاور مجهز می‌کند، سامسونگ علاقه زیادی به حسگر اپتیکال درون نمایشگر دارد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 4 پرو با گلکسی a51

مقایسه شیائومی 11 تی با پوکو F3 ؛ میان رده های پرطرفدار

معمولا حسگرهای اثر انگشت درون نمایشگر نمی‌توانند عملکرد قابل قبول و مطمئن از خود نشان دهند، اما کلید پاور توانسته شرایط را دگرگون کند.

گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G با وزن 181 گرم توانسته شرایط خوبی را برای کاربرانی که همواره نیازمند استفاده از دستگاه خود هستند و از وزن بالای گوشی‌ها ناراحت می‌شوند، رقم بزند. همچنین این اسمارتفون توانسته تاییدیه IP67 که ضدآب بودن و ضد گرد و غبار بودن دستگاه را اثبات می‌کند، کسب کند.

سامسونگ هنوز هم از پلاستیک برای میانرده‌های خود استفاده می‌کند. البته در گلکسی A72 این پلاستیک که قاب پشتی را پوشش داده در این نسل به حالت مات درآمده که حس یک گوشی گران قیمت را به شما انتقال می‌دهد و شما را یاد پلاستیک براق همیشگی سامسونگ نمی‌اندازد.

این کهکشانی وزنی 203 گرمی دارد که در مقایسه با نسل قبل 24 گرم سنگین‌تر شده و همچنین ضخامت آن از 7.7 به 8.4 میلی متر رسیده است.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

در لبه‌ی سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا از میکروفون دوم و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در لبه‌ی پایینی از اسپیکر تکی، میکروفون اصلی، جک 3.5 میلی متری و درگاه Type C میزبانی می‌کند.

در قاب جلویی یک نمایشگر 6.7 اینچی با پوشش حدود 84 درصد از فضای روبرویی گوشی خودنمایی می‌کند و دوربین سلفی هم به صورت حفره کوچک در بالا آن را برش داده است.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های این گوشی گواهی IP67 است که به شما این پیغام را انتقال می‌دهد که گلکسی A72 توانایی مقاومت 30 دقیقه‌ای در عمق 1 متری آب را دارد.

مقایسه سامسونگ A72 با A73 از نظر صفحه نمایش

در بخش صفحه نمایش سامسونگ برای گلکسی A73 از یک پنل سوپر امولد پلاس ۶.۷ اینچی استفاده کرده است که البته همانطور که انتظار می‌رفت، کیفیت بسیار خوبی دارد.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

این نمایشگر اندکی از نمونه استفاده شده در گلکسی A53 5G بزرگتر است؛ اما همان رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد.

سامسونگ در نسل گذشته به رفرش‌ریت ۹۰ هرتز اکتفا کرده بود؛ اما فشار شرکت‌های چینی سامسونگ را مجبور کرده که سطح رقابت را بالاتر ببرد.

نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه هم معادل 87 درصد است؛ این آمار فوق‌العاده نشان می‌دهد بیشتر فضای جلوی دستگاه از صفحه نمایش تشکیل شده و شما می‌توانید از یک نمایشگر با حاشیه‌های بسیار کم لذت ببرید.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

بالا بودن نرخ تازه‌سازی در کنار شفافیت بالا و نمایش فوق‌العاده فایل‌های HDR می‌تواند تاثیر منفی روی مصرف باتری داشته باشد.

نمایشگر این گوشی عملکرد خوبی در نمایش جزئیات و رنگ‌ها دارد و میزان روشنایی آن نیز برای استفاده در خارج از خانه مناسب است.  شرکت کره‌ای همچنین گزینه‌ای را برای محافظت از چشم کاربر در نظر گرفته است که به تدریج میزان نور را در طول روز تغییر می‌دهد.

در ادامه مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ به بررسی صفحه نمایش گلکسی A72 می‌پردازیم. سامسونگ از صفحه‌نمایشی با ابعاد ۶.۷ اینچ برای این گوشی استفاده کرده که پنلی از نوع سوپر امولد دارد و رزولوشنش برابر فول اچ دی است.

حاشیه‌های تقریباً کمی را برای صفحه‌نمایش می‌بینیم و تقریبا تمام حاشیه‌های صفحه‌نمایش یک اندازه هستند و این‌گونه نیست که حاشیه پایینی بیشتر باشد.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

صفحه‌نمایش در گلکسی A72 بخش جذابی است. این صفحه رنگ‌ها را خیلی خوب به نمایش در می‌آورد و به‌علاوه روشنایی بالایی دارد و این امکان را می‌دهد تا در محیط باز بتوانید روی عملکرد خوب صفحه‌نمایش خیلی خوب حساب باز کنید تا محتوای تمیزی را دریافت کنید.

در کنار این خوبی‌ها نرخ نوسازی تقریباً بالایی را هم داریم. این گوشی میان‌رده نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی دارد که کمک کرده تا حدی روان‌تر نسبت به گوشی‌های ۶۰ هرتزی رفتار کند اما این نرخ نوسازی آن‌قدرها نیست که خیلی به چشم بیاید و بزرگ‌ترین مزیت این است که سامسونگ برای این میان‌رده از ترند روز پیروی کرده است.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A12 ناچو (Galaxy A12 Nacho)

مقایسه هوآوی پی 50 با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه A73 و A72 از نظر دوربین

سامسونگ برای دوربین اصلی به سراغ یک حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی رفته است که نسبت به حسگر ۶۴ مگاپیکسلی نسل گذشته پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد. این دوربین به فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده و دیافراگم لنز نیز برابر با f/1.8 است.

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده عملکرد بسیار خوبی دارد و از کیفیت رنگ‌ها گستره داینامیک بالای آن لذت خواهید برد.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ
مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

به جای دوربین تله فوتو نیز یک حسگر ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق و ماکرو قرار گرفته است که تاثیر مثبت آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این تغییر می‌تواند در نهایت به ضرر شرکت کره‌ای تمام شود. وظیفه عکاسی سلفی نیز به عهده یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد که پیش‌تر توانایی‌های خود را ثابت کرده بود. (برای بزرگنمایی، روی عکس کلیک کنید)

 

در مقابل،گلکسی A72 همچنان از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی Quad-Bayer با دیافراگم بسیار خوب f/۱.۸ بهره می‌برد. دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسل نیز دارد که زوم اپتیکال سه برابر را ارائه و از فناوری OIS نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی تقریبا در سایر دستگاه‌های اخیر سامسونگ دیده می‌شود. حالت پرتره دوربین‌ گلکسی A72 نیز بسیار مطلوب است اما بی‌نقص نیست. دوربین ماکرو نیز سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد و در پس لنزی با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است.

سامسونگ برای تصاویر سلفی و تماس‌های ویدیویی گلکسی A72 نیز یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی ارائه کرده است.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ از نظر باتری

در ادامه بررسی و مقایسه سامسونگ A72 با A73 ، باتری این دو گوشی را بررسی می‌کنیم. انرژی مورد نیاز گلکسیA73  توسط یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تامین می‌شود که می‌تواند با استفاده متوسط تا ۲ روز شما را همراهی کند. پس از آن نیز می‌توان با آداپتور ۲۵ وات دستگاه را شارژ کرد.

در حالی گوشی بالارده سامسونگ از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که شرکت‌های چینی مرز ۱۰۰ وات را نیز رد کرده‌اند و حتی در تلاش برای تجاری سازی شارژرهای ۲۰۰ وات هستند. با سرعت کنونی، برای شارژ کامل گلکسی A73 5G سامسونگ باید حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

باتری گلکسی A72 نیز دارای ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعتی است و ظرفیت مناسبی دارد و مدت زمان طولانی شارژ نگه می‌دارد، البته این عملکرد به رفرش‌ریت صفحه نمایش وابسته است.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

در حالت 60 هرتز اگر استفاده متعادلی از گوشی داشته باشید، یعنی دو ساعت در اینترنت بگردید، یک ساعت بازی کنید، کمی به موسیقی گوش دهید و برخی از کارهای روزانه خود را انجام دهید، باتری حدود 2 روز یا شاید بیشتر نیازی به شارژر نخواهد داشت.

اگر نرخ تازه‌سازی بر روی 90 هرتز باشد، در حالت استفاده عادی، شاید تا یک روز و نیم باتری شارژ نگه دارد اما اگر بیشتر فیلم ببینید یا بازی کنید، باتری نهایت یک روز همراه شما خواهد بود.

پس از اتمام شارژ می‌توانید با شارژر 25 واتی ظرف مدت 30 دقیقه، 54 درصد شارژ باتری را پر کنید. همچنین در مدت یک ساعت و 15 دقیقه نیز کل شارژ باتری فول خواهد شد.

با مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ از نظر باتری به این نتیجه می‌رسیم که برابر هستند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه هوآوی پی 50 با گلکسی اس 21 اولترا

مقایسه وان پلاس 9 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

مقایسه سامسونگ A72 با A73 از نظر نرم‌افزاری

در بخش نرم‌افزاری برای گوشی گلکسی A73 از اندروید 12 در کنار رابط کاربری One UI 4.1 استفاده شده و سامسونگ نیز وعده ۴ سال آپدیت اصلی اندروید (تا اندروید ۱۶) و ۵ سال آپدیت امنیتی را داده است.

پشتیبانی طولانی مدت این دستگاه می‌تواند برگ برنده سامسونگ نسبت به گوشی‌های دیگر باشد و کاربران را به خرید گلکسیA73  ترغیب کند.

سامسونگ همچنین حسگر اثر انگشت را زیر نمایشگر قرار داده است. البته این حسگر با نمونه‌های استفاده شده در سری گلکسی S22 فرق دارد؛ اما همچنان عملکرد قابل قبولی را از خود نشان می‌دهد.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ
مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

هرچند که سرعت نسبتا پایین آن در مقایسه با حسگرهای اثر انگشت در بدنه کناری شاید برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

گلکسی A72 سامسونگ بصورت پیش فرض با اندروید 11 و آخرین پوسته سامسونگ یعنی One UI 3.1 عرضه شده است. سامسونگ 3 به روزرسانی عمده سیستم عامل و 4 سال به روزرسانی امنیتی را برای گلکسی A72 تعهد داده است.

در ادامه باید گفت که برای بازکردن نمایشگر، اولین انتخاب سنسور اثرانگشت در زیر نمایشگر است که عملکرد مطمئنی دارد ولی در برخی موارد کمی کند است. البته تشخیص چهره نیز در دسترس است ولی امن نیست. به نظر می‌رسد که گلکسی A73 از نظر رابط کاربری عملکرد بهتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه وان پلاس 9 پرو با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه شیائومی ردمی نوت 10 با گلکسی A71

مقایسه A73 و A72 از نظر سخت افزاری

سامسونگ گلکسی A73 را در برخی بازارها با تراشه اسنپدراگون 778G عرضه کرده و در برخی دیگر نیز استفاده از تراشه جدید اگزینوس صورت گرفته است. تراشه کوالکام بر پایه لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC ساخته شده و پیشتر نیز شاهد استفاده از آن در موتورولا اج 20 بوده‌ایم.

این تراشه عملکردی در سطح اسنپدراگون 860 و دایمنسیتی 1200 دارد و در بخش گرافیکی نیز می‌تواند به خوبی از پس اجرای بازی‌های مختلف برآید. همچنین آنچنان مستعد گرم‌ شدن نیست.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ
مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ

در کنار این تراشه ۶ یا ۸ گیگ رم و همچنین حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی قرار گرفته است که البته کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت RAM Plus، تا ۶ گیگابایت از آن را به رم اختصاص دهند.

سامسونگ گوشی گلکسی A72 را به پردازنده ۸ نانومتری اسنپدراگون 720G مجهز کرده که نسبت به نسل قبل اندکی ضعیف‌تر شده است. هر چند ضعیف‌تر شدن پردازنده این گوشی نسبت به نسل قبل آن‌قدری به چشم نمی‌آید اما اگر طرفدار بازی‌های موبایلی هستید و سرعت اجرای برنامه‌ها برای شما مهم است گوشی‌های قدرتمندتر دیگری با پردازند‌ه‌های به مراتب قوی‌تر در همین رده قیمتی وجود دارد.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ از نظر کیفیت صدا

هر دو گوشی Galaxy A72 وA73  دارای اسپیکرهای پرقدرتی هستند که کیفیت صدای بسیار خوبی دارند. سامسونگ سعی کرده که برای گوشی‌های خود از اسپیکرهای مناسبی استفاده کند که در مقایسه با نسل قبل بسیار بهتر شده‌اند. شما به صدایی فراگیر و زنده گوش می‌دهید و از این بابت باید خوشحال بود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه گلکسی اس 21 با شیائومی می 11 اولترا

در این مطلب به بررسی و مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ پرداختیم. این دو گوشی پرقدرت سامسونگ طرفدارانی بسیار دارند. اگر شما هم از طرفداران آنها هستید این مقایسه را از دست ندهید.

سوالات متداول

گلکسی A73 بهتر است یا A72؟

با مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ می‌توان به این نتیجه رسید که هر دوگوشی از جهتی شبیه به هم هستند. به عنوان مثال از نظر ظاهری، صفحه نمایش، باتری و … . البته از جهاتی نیز گلکسی A73 بهتر از A72 بوده است که می‌توان پردازنده و دوربین را نام برد. اکنون انتخاب با شماست که کدام مدل را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    با سلام
    من یکساله گوشی a72 دارم و از همه لحاظ ازش راضی هستم .

    پاسخ

    سلام
    دوستان نسخه های جدید سامسونگ (خاورمیانه) اصلا دوربین های با کیفیتی ندارند و من با مقایسه A73 و A53 a و A52S متوجه شدم A52 کیفیت بیشتری داره و ضمنا A72 در زوم و کیفیت عکسی که با زوم میگیرید از همه بهتره و قوی تر و با جزییات بیشتر ، A53 که افتضاح بود اصلا کیفیت نداشت و مفت نمی ارزید . موفق باشید

    پاسخ

    من a72 دارم چندماهی هست خیلی ازش راضی ام گوشی خوش دست ومقاوم هست بااینکه صفحه اش بزرگ هست اما خیلی خوش دست هست.

    پاسخ

    هر دو که عین هم هستند

    پاسخ