;
coinex

افزایش حقوق بازنشستگان 1401 اتفاق می‌افتد؟ تصمیم جدید دولت

افزایش حقوق بازنشستگان 1401 تعیین تکلیف شد؛ با این خبر همراه ما باشید تا از تصمیم جدید دولت در این راستا مطلع شویم.

دبیر کل خانه کارگر اظهار کرد طبق قوانین اعمال شده به عنوان مزد 1401 برای افزایش حقوق شورای عالی کار، همین روال بایستی برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود. طبق روال هر سال حقوق بازنشستگی همیشه در آخر سال و اول سال جدید افزایش می‌یابد، امسال هم مجلس با افزایش حقوق بازنشستگی موافقت کرده است.

افزایش حقوق بازنشستگان 1401

علیرضا محجوب به مناسبت شهادت حضرت علی در مورد عدالت سخنرانی کرد و در ادامه‌ی صحبت‌هایش لقب زحمت‌کشان را به کارگرهای جامعه نسبت داد و سپس روند کار‌ی برای افزایش حقوق بازنشستگی را توضیح داد. در ابتدا از افزایش 10 درصدی بازنشستگان سخن به میان آمد.

افزایش حقوق بازنشستگان 1401

محجوب درباره تعیین حقوق بازنشستگی و افزایش 10 درصدی آن افزود نام تامین اجتماعی به اشتباه با نیروهای مسلح آمده است، به همین دلیل این موضوع باعث ایجاد ذهنیت برای سازمان تامین اجتماعی شده که فقط 10 درصد حقوق را افزایش دهد اما طبق ماده 96 و 111، افزایش حقوق نباید فقط 10 درصد باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، حسن صادقی به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: «برابر این نامه که به دنبال استعلام سازمان تامین اجتماعی در مورد میزان افزایش مستمری‌ها بر اساس ماده 96 در بودجه 1401 به مدیرعامل سازمان ارسال شده، سازمان تامین اجتماعی کماکان می‌تواند برابر مصوبه شورای عالی کار میزان مستمری بازنشستگان خود را برای سال جاری افزایش دهد و دیگر الزام افزایش 10 درصدی برای مشمولان ماده 96 توجیهی ندارد.»

او همچنین بیان کرد: «در نامه معاون قوانین مجلس، به ماده 96 اشاره و صراحتا قید شده که سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش‌ هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد؛ بنابراین تشریفات قانونی نحوه تعیین مستمری بازنشستگان سازمان در این ماده به صراحت و بدون ابهام ابلاغ شده است.»

افزایش نهایی حقوق بازنشستگان چقدر است؟

در پسِ تمام این جلسات، حقوق بازنشستگی با 20 درصد افزایش به حساب سرپرستان خانوار با مبالغ جدید واریز می‌شود. امسال مستمری خانوارهای تک نفره 420.000 تومان، دو نفره 600.000 تومان، سه نفره 840.000 تومان، خانوارهای چهار نفره 1.080.000 تومان و پنج نفر به بالا 1.320.000 تومان خواهد بود.

 

از طرفی صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح اعلام کرد که افزایش حقوق بازنشستگان 1401 خود را تا 90 درصد حقوق شاغلان اعمال خواهد کرد. طبق اطلاعیه منتشر شده توسط این سازمان، بازنشستگان با مراجعه به دفاتر ساتا می‌توانند فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، علی کبر عیوضی، به میزان افزایش حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: «بر این اساس، افزایش حداقلَی‌ها 57.4 درصد و سایر سطوح 38 درصد به اضافه‌ی 515 هزار و 167 تومان است.»

عیوضی به مزایای جانبی بازنشستگان تاکید کرد و گفت: «بازنشستگان تامین اجتماعی، بر اساس قوانین این سازمان، مزایای جانبی خود را دریافت می‌کنند. از این جهت از سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که مزایای جانبی بازنشستگان خود را به گونه‌ی مناسبی افزایش دهد تا شاهد عقب‌ماندگی در این بخش نباشیم.»

نگرانی در مورد افزایش تورم

این عضو هیات مدیره نگرانی خود را در مورد افزایش تورم و رابطه آن با افزایش حقوق بازنشستگان 1401 مطرح کرد و ادامه داد: «چنانچه منابع ارز 4200 تومان آزاد شود و به مصرف کسری بودجه برسد، تورم بیشتری را شاهد خواهیم بود که در نتیجه قدرت خرید ایجاد شده از محل افزایش 57 درصدی دستمزد از بین می‌رود و بازنشستگان هم از آن متضرر می‌شوند.»

حقوق بازنشستگان در سال 1401

از نظر عیوضی، مهار تورم باید یکی از اولیت‌های دولت باشد. در این راستا گفت: «قیمت اقلام اساسی سبد مصرف خانوار‌ها به شدت افزایش یافته است. برای نمونه برنج از 18 هزار تومان به حدود 90 هزار تومان افزایش یافته است و اقلامی مانند اقسام گوشت‌ها به کیلویی 170 تا 180 هزار تومان هم رسیده‌اند. این افزایش قیمت‌ها ناشی از دست‌های متعددی است که در بازار مهره چینی می‌کنند و قیمت‌ها را متناسب با سهم خود از بازار، تنظیم می‌کنند. چنانچه «دست‌های پشت پرده» کوتاه شوند، افزایش دستمزد سال آینده اثر خود را نشان می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش حقوق بازنشستگان 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با عرض سلام ،دریک کلام بخدا جای تاسف هست که میگند دستهای پشت پرده را باید قطع کرد چرا ،چون به همان خدا مشخص هستند که چه کسانی هستند ،بعضی ها می‌خواهند ودوست دارند که قطع شوند ولی زورشان نمی‌رسد، بعضی ها هم که خبر دارند خودشان سود می‌برند، مثال مگه میشه مثلا سیگاری که قیمت گذاری وتاریخ وبرچسپ جمهوری اسلامی ایران روش حک شده وامثال وینستون یازده هزارتومان با تاریخ جدید هم قیمت خورده ولی در بازار ۳۵ هزار تومان بفروش می‌رسد، این را به یه ادم کم سواد هم که توضیح دهید ،میتونه بفهمه که دست کی پشت پرده هست ،فلذا، ما از مقام محترم رهبری امام خامنه ای و ریس محترم جمهور عزیزمان تقاضمندیم ا مسعولین زیربط بصورت شفاف توضیح یا ابلاغ نمایند که مردم همه آگاه شده اند از دستهای پشت پرده کثیف مافیا و نون حرام خور که دست آن مسئولی که کوتاهی کند قطع خواهد کرد و تقاص گرانی و گرفتاری‌های مردم غزیزمان را خواهند گرفت ،خدا لعنت کند به آن مسئولی که نان جمهور اسلامی ایران عزیزمان را می‌خورد و به مردمش خیانت میکند

    پاسخ