;
coinex

وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را تایید کرد و وعده سرعت دو برابری داد

وزیر ارتباطات در یک برنامه تلوزیونی از برنامه‌های آینده وزارت ارتباطات خبر داد. او در این برنامه، افزایش قیمت اینترنت را تایید کرد و وعده داد که سرعت آن دو برابر می‌شود.

عسی زارع پور وزیر ارتباطات، در برنامه تلویزیونی صف اول که از شبکه 6 صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود از برنامه‌‌های آینده وزارت ارتباطات گفت. وی در این برنامه درباره افزایش قیمت اینترنت ، پرتاب ماهواره و توسعه اینترنت ثابت توضیح داد.

افزایش قیمت اینترنت و سرعت دو برابری آن

عیسی زارع‌پور پیش از این برنامه نیز افزایش قیمت اینترنت را منوط بر افزایش سرعت و کیفیت اینترنت توسط اپراتورها دانسته بود. وی خاطرنشان کرده بود که با افزایش قیمت، اپراتورها دیگر دلیل و بهانه‌ای برای سرعت و کیفیت کم نخواهند داشت.

وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را تایید کرد و وعده سرعت دو برابری داد

اکنون وزیر ارتباطات با حضور در برنامه صف اول که در روز 5 اردیبهشت از شبکه شش صدا و سیما پخش شد، بر ظرفیت‌های اینترنت مبتنی بر فیبر نوری تاکید کرد. او درباره وضعیت فعلی سرعت اینترنت گفت: «در همه جای دنیا بار اصلی شبکه و اینترنت (حدود 80 درصد) بر دوش ارتباطات ثابت است و ارتباطات روی خطوط موبایل به محدوده فرکانسی که در اختیار اپراتورهاست محدود می‌شود.

در گذشته متاسفانه به دلایل گوناگون سرمایه‌گذاری درستی در حوزه ارتباطات ثابت نشده و بار ارتباطات ثابت روی شبکه موبایلی که اصلا کشش ندارد افتاده و به همین دلیل کیفیت اینترنت افت پیدا کرده است.»

عسی زارع‌پور در ادامه، حل مشکلات اینترنت کشور را تکیه بر اینترنت مبتنی بر فیبر نوری دانست و گفت:

معتقدیم نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری است. به سه میلیون کیلومتر فیبر نوری احتیاج داریم و سایر تجهیزات مورد نیاز نیز حجم کار زیادی می‌طلبد.

«یک بسته حمایتی برای بازیگران اصلی این حوزه که اپراتورها و شرکت مخابرات هستند تعریف کردیم و مقرر شده اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات ثابت ورود کنند و حدود 5 درصد درآمد دولت از محل اپراتوری قرار است صرف توسعه ارتباطات ثابت پورت فیبر نوری شود. سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت که به عنوان حق‌الزحمه دولت اخذ می‌شود نیز در صورت ارائه فیبر نوری تا درب منازل مردم به مدت پنج سال به اپراتورها بخشیده می‌شود.»

وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را تایید کرد و وعده سرعت دو برابری داد

وزیر ارتباطات همچنین از صدور پروانه جدید اپراتوری فیبر نوری گفت که در این راستا هر دو اپراتورهای ثابت و سیار می‌توانند وارد این عرصه شوند. دولت نیز قرار است تا 5 درصد از درآمد از محل اپراتورها را برای توسعه پورت فیبرنوری به آنها اختصاص دهد.

عیسی زارع‌پور از موانع بر سر راه فیبر کشی نوری گفت و ایجاد نهضت فیبر کشی در کشور را لازم دانست. او گفت: «نهضت فیبر کشی باید در کشور راه‌اندازی شود.»

زارع‌پور در ادامه صحبت‌هایش درباره فیبر نوری گفت: «مطابق تبصره ۷ برنامه بودجه امسال نیز همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که زیرساخت‌های خود را در اختیار اپراتورهای فیبرنوری قرار دهند. ما اولین قدم را با راه اندازی ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری در اسفندماه برداشتیم و هم اکنون نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار پورت فیبر نوری در کشور راه اندازی شده است که سرعتی بیش از ۳۰ مگابیت بر ثانیه به کاربران ارائه می‌دهد.»

زارع‌پور تاکید کرد: «مردم تا دو ماه آینده از وضعیت توسعه فیبرنوری در مناطق مخابراتی خود آگاه خواهند شد.»

چرایی حذف بسته‌های اینترنتی از زبان وزیر ارتباطات

زارع‌پور در حالی از افزایش کیفیت و سرعت اینترنت صحبت می‌کند که در روزهای اخیر اپراتورها بسته‌های اینترنتی به‌صرفه خود را حذف کرده‌اند. او در توضیح این اتقاقات گفت:

«بخشی از ارتباطات کشور در حوزه شبکه دسترسی به بخش خصوصی واگذار شده است و ما به عنوان حاکمیت، رگولاتور و تنظیم گر این حوزه باید منابع را برای اپراتورها فراهم کنیم.»

وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را تایید کرد و وعده سرعت دو برابری داد

وزیر ارتباطات ادامه داد: «برای مثال فرکانس از جمله منابعی است که اپراتورها به آن نیاز دارند؛ سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را به اپراتورهای موبایل واگذار کردیم اما آنها برای توسعه نیازمند سرمایه گذاری هستند و معتقدند که از سال ۹۵ به رغم تورم تجمیعی بیش از ۲۰۰ درصد، همچنان نرخ تعرفه‌های خدمات اینترنت ثابت مانده است و این مسئله امکان سرمایه‌گذاری را از آنها سلب کرده است.»

وی گفت: «ما اجازه داده‌ایم که اپراتورها برخی از بسته‌ها را حذف کنند اما با تعریف بسته‌های جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، مخالفت کرده‌ایم. چرا که آن را منوط به افزایش کیفیت شبکه می‌دانیم.»

زارع پور خاطر نشان کرد:

ما موافق کسب سود بیشتر اپراتور نیستیم بلکه معتقدیم که باید این افزایش قیمت، در کیفیت ارتباطات اثر داشته باشد و بر این اساس از اپراتورها خواسته‌ایم که برنامه توسعه ارائه دهند.

زارع‌پور گفت: «تعریف بسته‌های جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون، منوط به ارائه برنامه توسعه خواهد بود. اپراتورها باید در طول سه سال آینده سرعت و کیفیت را تضمین کنند. ما پوشش ۱۰۰ درصدی را در کل کشور برای نسل چهارم (4G) از آنها خواسته‌ایم و همچنین باید در سه سال آینده ۱۰ درصد مردم از خدمات نسل پنجم (5G) بهره مند شوند.

ما مدافع کیفیت شبکه هستیم و این را حق مردم می‌دانیم؛ به عنوان نماینده مردم از حقوق آنها دفاع می‌کنیم و معتقدیم که افزایش قیمت باید منوط به افزایش کیفیت باشد.»

وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را تایید کرد و وعده سرعت دو برابری داد

شبکه ملی اطلاعات غول نیست

شبکه ملی اطلاعات همان غول ترسناکی است که مردم از آن می‌ترسند تا بیاید و اینترنت جهانی را از آن‌ها بگیرد. وزیر ارتباطات اما می‌گوید از چیزی نترسید: «از شبکه ملی اطلاعات برای مردم و مسئولان غولی ساخته شده، مردم فکر می‌کنند که اگر این شبکه راه‌اندازی شود دسترسی آنها به دنیا قطع خواهد شد و مسئولان هم راه‌اندازی این شبکه را نشدنی می‌دانند و ما به هر دو اثبات خواهیم کرد که اینطور نیست.

تمام امکانات وزارتخانه را بسیج کردیم تا شبکه پرسرعت داشته باشیم که بخشی از آن دسترسی منازل و نقاط مختلف به فیبر نوری است. در حال حاضر میانگین سرعت ما در شبکه‌های همراه و ثابت شاید حداکثر چند ۱۰ مگابیت بر ثانیه است، اما به دنبال سرعت‌های چندصد مگابیت برثانیه هستیم.

حتی قرار بر این است ۱۰ درصد از پورتی که راه میفتد باید برای آموزش و کسب‌وکارها هزارمگابیت بر ثانیه باشد. نگاه دولت سیزدهم به حوزه فناوری ارتباطات فرصت‌محور است و در عین حال باید مخاطرات را نیز پیش‌بینی و برای آن تدبیر کرد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش سرعت اینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر