;
coinex

سهمیه بنزین در سال 1401 ؛ ماجرای بنزین 15 هزار تومانی چیست؟

سهمیه بنزین در سال 1401 مشخص شد. ماجرای بنزین 15 هزار تومانی را شنیده‌اید؟ به نظر شما این خبر واقعیت دارد؟ با این خبر همراه ما باشید تا هر آنچه باید در مورد بنزین در سال 1401 بدانید را مطرح کنیم.

سهمیه بنزین در سال 1401 این‌گونه مقرر شد که این فرآورده‌ی نفتی به صورت سهمیه‌بندی و 60 لیتر برای خودروهای شخصی ارائه شود. قیمت هر لیتر بنزین به صورت یارانه‌ای به مبلغ 1500 تومان و به صورت آزاد، 3000 تومان است. اخیرا هم خبر از فروش بنزین 15 هزار تومانی به گوش می‌رسد.

سهمیه بنزین در سال 1401

علی رحیمی مظفری نماینده مجلس در مورد قیمت بنزین سال 1401 اظهار کرد، امسال قیمت بنزین افزایشی نخواهد داشت و دارندگان خودرو با همان قیمت لیتری 1500 هزار تومان بنزین مصرفی یارانه‌ای دریافت خواهند کرد.

سهمیه بنزین در سال 1401
سهمیه بنزین در سال 1401

او همچنین ادامه داد که با وجود تورم موجود در مملکت، «ما به زور قیمت بنزین را در این حد و با قیمت مصوبه‌ی قبلی نگه داشته‌ایم و افزایش نداده‌ایم.»

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، حمید پور محمدی نیز در این باره گفت در حقیقت قیمت اصلی بنزین لیتری 20 هزار تومان است و افراد ثروتمند که دارای چند خودرو هستند، بیشتر از افرادی که تنها یک خودرو دارند از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. هم‌چنین پورمحمدی به این موضوع نیر اشاره کرد که در حالت فعلی، تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

سهمیه بنزین سال 1401

مصرف بنزین در ایران

طبق آمارهای موجود در کشور، روزانه در کشور، تقریبا 85 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که این میزان مصرف 70% از سهمیه بنزین یارانه‌ای به مبلغ هر لیتر 1500 هزار تومان و مابقی به بنزین آزاد به مبلغ لیتری 3000 هزار تومان تعلق دارد.

سهمیه بنزین برای خودروها به صورت زیر خواهد بود:

  • سواری شخصی بنزینی: 60 لیتر
  • سواری شخصی دوگانه سوز: 30 لیتر
  • تاکسی بنزینی: 400 لیتر
  • تاکسی دوگانه سوز: 200 لیتر
  • موتور سیکلت: 25 لیتر
  • وانت بنزینی کم مصرف: 150 لیتر
  • وانت کم مصرف دوگانه سوز: 60 لیتر
  • وانت بنزینی پر مصرف: 300 لیتر
  • وانت پر مصرف دوگانه سوز: 120 لیتر
  • آمبولانس: 500 لیتر

اکنون ماجرای بنزین 15 هزار تومانی چیست؟

با توجه به کمبود جایگاه‌های عرضه بنزین و همچنین تعطیلی برخی از این جایگاه‌ها، فروش بنزین در بعضی از سوپر مارکت‌های بین آزادراه تبریز زنجان، با قیمت هر لیتر به مبلغ 10 تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در آزادراه پیامبر اعظم (ص)، که در بین تبریز و زنجان قرار دارد، هنگام حرکت متوجه کم شدن جایگاه‌های سوخت می‌شویم. در همین مسیر حدود 160 کیلومتر بعد از ورود به آذربایجان تا چاروایماق، فقط یک جایگاه سوخت به نام آفتاب مهتاب وجود دارد که این محل هم به دلیل تعمیرات تعطیل است و می‌توان گفت هیچ جایگاه سوختی وجود ندارد.

جایگاه سوخت باران، 60 کیلومتر از این جایگاه فاصله دارد و اگر شما بنزین نداشته باشید، مجبور می‌شوید در این فاصله از سوپر مارکت این مجتمع، خریداری کنید.

همین کمبود جایگاه، موجب می‌شود تا بنزین با قیمت 10 تا 12 هزار تومان توسط مردم به دلیل نماندن در راه، خریداری شود. علاوه بر آن گفتنی است که اگر خودروی مردم گران‌قیمت و شاسی‌بلند باشد، با قیمت 15 هزار تومان و خودروهای معمولی بین 10 تا 12 هزار تومان، خدمات بنزینی را دریافت می‌کنند.

بنزین 15 هزار تومانی

به گفته‌ کامبیز سراج شهروند تهرانی، هیچ جایگاه سوختی از سمت میانه به سمت تبریز وجود ندارد، فقط روی یک تابلو نوشته شده بود، تا جایگاه بعدی 60 کیلومتر!!

علی مردانی شهروند دیگری گفت در مسیر حرکت به سمت تبریز مجبور شدیم از سوپرمارکت بنزین به قیمت 15 هزار تومان بخریم تا در راه نمانیم.

مردانی افزود: مردم در روستای چاراویماق، در حال فروش بنزین به قیمت 15 هزار تومان، در کنار محصولات کشاورزی هستند و این کار را به خاطر جلوگیری از در راه ماندن مردم، انجام می‌دهند.

این افراد، چون از پمپ بنزین داخل و اطراف شهر بنزین می‌آورند، به خود این حق را می‌دهند تا برای خودروهای ارزان قیمت، بنزین را لیتری 10 هزار تومان و برای خودروهای شاسی بلند 15 هزار تومان بفروشند. اروجعلی علیزاده مدیرکل راهداری آذربایجان شرقی، در مورد تعمیرات و بسته بودن جایگاه سوخت آفتاب، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سهمیه بنزین سال 1401

در این میان ابراهیم رئیسی در گفت‌گوی زنده اعلام کرده بود که دولت سیزدهم هرگر به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست، اما معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری در هفته‌های گذشته در نامه‌ای خواستار اجرای طرح واریز یارانه بنزین به افراد شده بود.

به دنبال تصمیم دولت، در دو جزیره آزاد قشم و کیش، بنزین به جای کارت خودرو به کارت ملی افراد واریز خواهد شد. کارشناسان اقتصادی با توجه به همین طرح معتقدند که با تغییر رویه سهمیه‌بندی بنزین، به طور حتم قیمت آن تک‌رقمی شده و به مبلغ 3 هزار تومان به فروش خواهد رسید.

اما دولت این فرضیه را رد کرده و گفته است، هرگز به دنبال افزایش نرخ بنزین نیستیم و پیش‌تر ابراهیم رئیسی در برنامه زنده هم رو به مردم این نکته را یادآور شد.

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت تا به امروز در مجلس هیچ بحثی در این باره نشده است اما احتمال دارد در آینده با افزایش قیمت بنزین مواجه شویم. بسیاری افراد می‌خواهند روزانه یک لیتر بنزین دریافت کنند، که انشالله با تبادل نظرات، هر آنچه که به صلاح مملکت است، رخ خواهد داد.

در نهایت سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با قاطعیت گفت، افزایش قیمت بنزین شایعه است و هر کسی که خواهان افزایش قیمت بنزین باشد، مقابلش محکم می‌ایستیم و در این شرایط بد اقتصادی هرگز اجازه افزایش نخواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد سهمیه بنزین در سال 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    سلام من یه مزدا وانت ۲۰۰۰ دو کابین دارم تک سوز است مدل ۹۷ چرا ماهی ۷۰ لیتر بنزین داره ایا اشتباه شده یا برای همه اینجوریه

    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید لطفاً جوابمو بدهید من در بلوچستان یک پیکان وانت دارم برای حمل بار داخل شهر و بیرون شهر بنزین من است ۶۰ لیتر در جدول دولت نوشته به ماشین ها تک سوز ۲۰۰لیتر میدیم چرا از من۶۰ تا هستند تک سوز هم است من با این ۶۰ لیتر بنظر تون چند روز کار میتونم بکنم بعد قیمت بنزین آزاد پیش ما لیتری ۱۸هزار است جایگاهای ما کارت ازد نمیدهند میگه کارت جایگاه را بردند مسعولین رسیدگی کنید شما را بخدا ما هم ایرانی هستیم

    پاسخ

    سلام من قبلاً یک سواری داشتم بهاش مسافر کشی میکردم بعد از کم شدن بنزین نصرفید من شغلمو عوض کردم علان وانت خریدم که بنزین وانت با سواری هیچ فرقی ندارند به خدا به پیر به پیغمبر که نمیشه تویی این گرانی ما موندیم چکار کنیم بنزین آزاد ۳ هزاری هم نمیدهند میگه برو لیتری ۱۸ هزار بخر هر که پول داره می‌ره میخره هر که هم که نداره برود خونه گریه کند یا الله یا این مسولین را اصلاح کن یا شر شونو از سر ما کم کن الهی آمین دیگه من چقدر شرمنده زن و بچه خودم باشم علان فصل مدرسه هست رحم کنید

    پاسخ

    قیمت گذاری به روز جهانی بنزین جز ملزومات و واجبات پیشرفت اساسی ورفع معضلات حل نشدنی چندین ده ساله کشور مانند اسراف در مصرف آن ترافیک و آلودگی محیط زیست و تصادفات و آمار وحشتناک مرگ و میر های ناشی از تصادفات است البته با اجرای سه شرط اصلی ۱_ آزاد سازی قیمت واقعی قیمت اتومبیل در حد کشورهای خارج و نیز با کیفیت آنها و آزاد شدن واردات نامحدود با حداقل گمرکی مثلا در حد ۱۰ در صد و تولید داخل با کیفیت بسیار بالا و بروز و با قیمت بسیار پایین حتی تا یک پنجم قیمت کارخانه ای فعلی ۲_تقویت قوی ناوگان حمل و نقل داخل و خارج شهری با قیمت تمام شده بسیار پایین و با کیفیت مطلوب ۳_ مدتی در نظر گرفتن یارانه سوخت مثلا ۱۵ لیتری برای هر فرد ایرانی مانند آنچه که در کیش اجرا شد و اگر این طرح دقیق و کارشناسی شده و صادقانه اجرایی شود کشور از چندین معضل خطرناک ذکر شده در بالا که روز بروز در حال وخیم شدن است نجات پیدا خواهد کرد و این از اهم واجبات است

    پاسخ

    باسلام افزایش قیمت بنزین در این برهه زمانی به صلاح مملکت نیست چون تورم اقلام معیشتی بسیار بالا بوده که قابل زندگی نیست امرا معاش کارگران و کارکنان مملکت خیلی سخت شده ومقدور نمیباشد

    پاسخ