;
coinex

بهترین سریال های تاریخی ترکیه ؛ درام تاریخی ترکی خوب چی ببینیم؟

در نوشتار جدید تکراتو بهترین سریال های تاریخی ترکیه را معرفی خواهیم نمود. لیستی از بهترین سریال‌هایی که به تاریخ عثمانی و سلجوقی اشاره دارند، تهیه شده است.

سریال‌های تاریخی، بعد از سریال‌های کمدی عاشقانه و مافیایی، محبوب‌ترین ژانر در ترکیه است. این سریال‌ها در سراسر جهان و ایران نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. علی‌الخصوص که تاریخ ترکیه به نوعی به تاریخ ما نیز مرتبط است. تاریخ ترکیه از زمان آغاز امپراتوری عثمانی و جدایی از ایران آغاز می‌شود. به همین دلیل مانند بسیاری از کشورها تاریخ طولانی مدت ندارند.

اما امپراتوری عثمانی به قدری قدرتمند و تاریخ ساز بود، که بسیاری از مردم علاقه بسیاری به آشنایی با آن دوران دارند. فتح قسطنطنیه (استانبول کنونی) نیز یکی از تاریخی‌ترین و شکوهمندانه‌ترین فتوحیات تاریخ جهان محسوب می‌شود. سلطان محمد (مهمت فاتح) در سن نوزده سالگی، توانست کاری را که ۲۴ شاه قبل از او نتوانستند انجام دهند، به سرانجام رساند. او قلب امپراتوری روم شرقی را فتح نمود.

سازندگان ترک سریال های تاریخی، با استفاده از صحنه پردازی‌های زیبا، ترکیب داستان‌های عاشقانه و درام با موضوع تاریخی، سریال‌های سرگرم‌کننده و جذابی را تولید کرده‌اند. می‌توانید به همراه خانواده به تماشای آن‌ها بنشینید، بدون اینکه احساس بی‌حوصلگی نمایید. در این نوشتار نیز با معرفی بهترین سریال های تاریخی ترکیه سعی داشتیم، در انتخاب سریال محبوب خود، کمکی نموده باشیم.

بهترین سریال های تاریخی ترکیه

درام تاریخی ترکی خوب چی ببینیم؟


در نوشتار زیر، بهترین سریال های تاریخی ترکیه را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر آن بهترین سریال ترکی تاریخی درام را نیز معرفی و مشخص نموده‌ایم. همراه ما باشید.

حریم سلطان (صد سال محتشم)

شهزاده بایزید در سریال حریم سلطان
شهزاده بایزید در سریال حریم سلطان
  • نام اصلی: Muhteşem Yüzyıl
  • IMDB: امتیاز ۶.۵
  • کارگردان: یاغمور تایلان،‌ دورول تایلان
  • ستارگان: وحیده پرچین، خالد ارگنچ، مریم اوزرلی، محمد گونسور، انگین اوزترک، آراس بولوت اینملی، تولگا ساریتاش، بورجو اوزبرک

سریال حریم سلطان یکی از بهترین سریال های تاریخی ترکیه محسوب می‌شود، که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این سریال تعداد قسمت‌های زیادی دارد و از زمان حکومت سلیمان شاه و پسران او را در بر می‌گیرد.

موضوع سریال درباره تاثیر گذاری خرم سلطان در حکومت سلطان سلیمان و تاریخ امپراتوری عثمانی است. این سریال زمانی آغاز می‌شود که سلیمان، هنوز شاهزاده است. پس از مرگ پدرش، یاووز سلطان سلیم، بر تخت پادشاهی می‌نشیند. او در این بین عاشق خرم سلطان، که به عنوان کنیز وارد حرمسرای کاخ شده است، می‌شود. ماهیدوران مادر شهزاده مصطفی، مادر سلطان و ابراهیم پاشا، بزرگترین مانع برای بازی قدرت خرم سلطان، که برای انتقام آغاز کرده بود هستند.

داستان سلطان سلیمان که به خاطر عشقش، دچار مشکلاتی با دولت شده است و تلاش‌های فراوان خرم سلطان به خاطر پسرانش، موضوع اصلی این سریال تاریخی است. اما در کنار این مباحث، شاهد دیگر اتفاقات تاریخی مربوط به آن دوران و عشق و عاشقی دیگر کاراکترها نیز خواهیم بود. به همین علت حریم سلطان، بهترین سریال ترکی تاریخی درام نیز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کمدی خارجی

بهترین سریال های ومپایری جهان

خداحافظ دیار روم

نمایی از سریال تاریخی ترکی خداحافظ دیار روم
نمایی از سریال تاریخی ترکی خداحافظ دیار روم
  • نام اصلی:‌ Elveda Rumeli
  • IMDB: امتیاز ۷.۷
  • سازندگان: علی‌جان یاراش، اوزگه افندی‌اوغلو، نوران اورن‌شیت
  • ستارگان: اردال اوزیاغجیلار، رضا کوجااوغلو، تولگاهان ساییشمان

سریال خداحافظ دیار روم با امتیاز ۷.۷ از IMDB بهترین سریال ترکی تاریخی درام به شمار می‌آید. این سریال در ژانر تاریخی و درام ساخته شده است. این مجموعه تلویزیونی درباره سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۷ و ماجراهای دراماتیک آن زمان است. بازیگران و عوامل پشت صحنه ترک و مقدونی، در کنار هم برای ساخت این سریال فعالیت نموده‌اند.

در آغاز دهه ۱۹۰۰، که هنوز مقدونیه تحت سلطنت عثمانی بود، درد و تبعیدهای اجتناب ناپذیری دامان دهقانان را در آستانه تغییر جدید گرفت. رامیز به عنوان یک دامدار امرار معاش می‌کرد و خانواده‌اش متشکل از پنج دختر بود. او زندگی خود را در روستای Pürşıçan در شهر Manastır می‌گذراند. منتهی جغرافیای آن‌ها جایی است که، مردم بالکان یکی پس از دیگری شورش می‌کردند و آشفتگی داخلی روز به روز در حال افزایش بود.

رامیز و خانواده‌اش در جغرافیایی زندگی می‌کردند که بدون درگیری مسلمانان و مسیحیان بود. اما روزهای آرامش به آرامی در حال پشت سر گذاشتن بود. رامیز و همسرش فاطما، از دنیا بی‌خبر و تنها هدفشان، ازدواج کردن دخترانشان است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ایرانی

بهترین سریال های طنز ایرانی

وطنم تویی

میرای دانر در سریال وطنم تویی
میرای دانر در سریال وطنم تویی
  • نام اصلی: Vatanım Sensin
  • سازندگان: یاعمور تایلان، دورول تایلان
  • ستارگان: هالیت ارگنچ، برگزار کورل، میرای دانر، کوبیلای آک‌کایا، پینار دنیز

داستان سریال وطنم تویی، مرتبط با سال ۱۹۱۹در ازمیر می‌گذرد. داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که بین وظایف و وجدان خود در محیط وحشیانه جنگ گیر کرده‌اندو آن‌ها سعی می‌کنند عشق خود را زنده نگه دارند و با وجود همه چیز با هم بمانند. آن‌ها در اسارت هستند و آزادی خود را از دست داده‌اند. این سریال با وجود نشان دادن تاریخ، به مسائل دراماتیک را نیز پرداخته است. به همین سبب بهترین سریال ترکی تاریخی درام شناخته شده است. با تماشای آن به این حقیقت نیز پی خواهید برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های تابستان 1400

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

روزی روزگاری در عثمانی: قیام

پوستر سریال ترکی تاریخی قیام
پوستر سریال ترکی تاریخی قیام
  • نام اصلی: Bir Zamanlar Osmanlı: Kiyam
  • IMDB: امتیاز ۷.۲
  • کارگردان: آلتان دونمز
  • ستارگان: تورکان شورای، جمال هونال،‌ آصلی تاندوغان، تولگا کارل

قیام عثمانی، یک مجموعه تلویزیونی تاریخی و اکشن ترک، جزء بهترین سریال های تاریخی ترکیه است. موضوع آن در رابطه با آدمکشان، عصر لاله و شورش پاترونا خلیل در امپراتوری عثمانی است. در سال ۱۷۱۱، امپراتوری عثمانی، توانست روسیه تزاری را شکست دهد. اما پس از آن وارد دوره فروپاشی شد.

فعالیت‌های نظامی با سرگرمی‌های شبانه جایگزین شد. این وضعیت مردم محلی و ینی‌چری‌ها را ناراحت کرد. اما آن‌ها جرئت قیام نداشتند. برادر “پاترونا خلیل” در آن زمان به دستور صدر اعظم اعدام شد. او از این وضع ناراضی بود و بسیار عصبانی شد. او درصدد انتقام برادرش بود. تلاش کرد تا مردم را برانگیزد. پس از آن نیز توانست سلطان را از قدرت برکنار کند. این سریال در دو فصل بیست قسمتی پخش شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کمدی خارجی

بهترین سریال های 1400

سیلی عثمانی

سریال تاریخی ترکی
سریال تاریخی ترکی
  • نام اصلی: Osmanlı Tokadı
  • IMDB: امتیاز ۷.۷
  • کارگردان: مصطفی شوکی‌دوغان
  • ستارگان: اعور چاوش‌اوغلو، آلپر کول، اسماعیل حاجی‌اوغلو، ویدان آتاسور

دوگان بیگ و شاهین بیگ دو شخصیت متضاد هستند که می‌خواهند اولین فردی باشند، که در زمان فتح استانبول پرچم عثمانی را بر دیوارهای بیزانس نصب می‌کند. اما Akşemseddin این دو نفر را که محل خدمت خود را ترک کرده‌اند، مجازات می‌کند. این سریال پس از دو فصل و سی و هفت قسمت خاتمه یافت.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های خارجی

بهترین سریال های نتفلیکس 2020

قیام ارطغرل

ارطغرل شاه پدر عثمان
ارطغرل شاه پدر عثمان
  • نام اصلی: Diriliş: Ertuğrul
  • IMDB: امتیاز ۸.۹
  • کارگردان: متین گون‌آی
  • ستارگان: انگین آلتان دوزیاتان، سردار گوکهان، اسرا بیلگیچ، کاعان تاشانر

ماجرای کلی این سریال پنج فصله بر اساس رویدادهای تاریخی، که منجر به سرنگونی دودمان سلجوقیان در آناتولی و به‌وجود آمدن امپراتوری عثمانی می‌شود، ساخته شده‌ است. این مجموعه پرهزینه‌ جزء بهترین سریال های تاریخی ترکیه است. سریال موسس عثمان که در ادامه این مقاله آمده است، دنباله این سریال و ماجرای پسر ارطغرل، عثمان بیگ را به نمایش در آورده است. این مجموعه که در فضاهای مجازی ترند شد، به گیم آو ترونز ترکی معروف شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های پلیسی جنایی جهان

بهترین سریال های سیتکام

ماه‌پیکر سلطان

متین آکدولگر در سریال تاریخی صد سال محتشم
متین آکدولگر در سریال تاریخی صد سال محتشم
  • نام اصلی: Muhteşem Yüzyıl: Kösem
  • IMDB: امتیاز ۷.۲
  • کارگردان: چاعتای توسون، مرت بایکال، یاعیز آلپ، زینب گون‌آی‌تان، دنیز کلوش
  • ستارگان: نورگل یشیلچای، برن سات، اکین کوچ، تولین اوزن، آسلیهان گوربوز، هولیا آوشار

سده محتشم، داستان زندگی کوسم سلطان،‌ همسر سلطان احمد یکم است. این سریال امتیاز ۷.۲ را از سایت IMDB دریافت کرده و در دو فصل، شصت قسمتی تولید شده است. موضوع آن حول محور چهاردهمین سلطان امپراتوری عثمانی، احمد اول و همسرش، آناستازیا (کوسم سلطان) می‌چرخد.

سده محتشم در ادامه سریال حریم سلطان ساخته شده است و زندگی دختری به نام کوسم سلطان را مرور می‌کند. او پس از اسارت و فرستاده شدن به حرم سلطان احمد یکم، مبدل به قدرتمندترین زن در تاریخ امپراتوری عثمانی شد. با توجه به ماجراهای دراماتیکی که خیلی زیبا نشان داده می‌شوند، این سریال بهترین سریال ترکی تاریخی درام نیز در سال ۲۰۱۵ بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های HBO در سال 2021

بهترین سریال های عاشقانه 2021

حمله چیراگان

رخداد حمله به سرای چیراگان
رخداد حمله به سرای چیراگان
  • نام اصلی: Çırağan Baskını
  • IMDB: امتیاز ۴.۵
  • کارگردان: اعوزهان ترجان
  • ستارگان: جیدا آتش، انگین آلتان دوزیاتان، احمد ممتاز تایلان

با توجه به امتیازی که این سریال دریافت کرده است، نمی‌توان گفت که جزء بهترین سریال های تاریخی ترکیه است. اما یکی از حوادث تاریخی مهم ترکیه، موضوع بحث این سریال است. حمله چیراگان یا حادثه کاخ چیراگان، یک تلاش انقلابی بود. این انقلاب، در ۲۰ مه ۱۸۷۸ برای نجات و تقویت مراد پنجم، یکی از سلاطین عثمانی، که در کاخ چیراگان نگهداری می‌شد، انجام شد.

داستان تلاش برای کودتا با هدف برکناری عبدالحمید را روی پرده می آورد. نمایش مبارزه کسانی که خیانت کرده‌اند و کسانی که برای صلح ملت خود در معرض خطر مرگ هستند. و همچنین داستان یک عشق پرشور را روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2021

بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

یونس امره “سفر عشق”

بهترین سریال های تاریخی ترکیه

  • نام اصلی: “Yunus Emre “Aşkın Yolculuğu
  • کارگردان: امره کنوک، کامیل آیدین
  • ستارگان: گوکهان آتالای، پایدار توفکچی‌اوغلو، باران آک‌بولوت

این سریال که در ماه رمضان از شبکه TRT1 پخش می‌شد، درباره سفر یونس امره در مسیر تصوف، و سختی او در جنگی است که در این مسیر با روح خودش دارد. در قرن سیزدهم آناتولی، با بیشتر شدن حملات مغول، یونس امره به نالیهان سفر و در آنجا خود را به عنوان یک مقام سلجوقی معرفی می‌کند. پس از پیوستن به درگاه تپتوک امره (صومعه درویش)، او ماجرای درویش شدن خود را ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی عاشقانه

بهترین سریال های جم تی وی (GEMTV)

پایتحت عبدالحمید

سریال ترکی تاریخی
سریال ترکی تاریخی
  • نام اصلی: Payitaht Abdülhamid
  • کارگردان: سردار آکار، امره کنوک، دوعان امید کاراجا، شوکی اس
  • ستارگان: بولنت اینال، اوزلم جونکر، بهادیر ینی‌شهیراوغلو

سریال پایتخت عبدالحمید، در مورد وقایع زمان سلطان عبدالحمید ساخته شده است. این مجموعه رویدادهای مهم بعد از بیستمین سال سلطنت سلطان عبدالحمید، در سال ۱۸۹۶را به نمایش می‌گذارد. سریال پایتخت ادامه مجموعه فیلینا مصطفی است. سریال فیلینا مصطفی در ادامه نوشتار بهترین سریال های تاریخی ترکیه معرفی شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی 2021

بهترین سریال های ترکی 2020

ظهور امپراتوری ها: عثمانی

پادشاه محمد فاتح
پادشاه محمد فاتح
  • نام اصلی: Rise of Empires: Ottoman
  • کارگردان: امره شاهین
  • ستارگان: جم یعیت اوزوم اوغلو، توماسو باسیلی، سلیم بایراکتار، طوبی بویوک اوستون، داملا سونمز
  • ژانر: مستند تاریخی
  • زبان فیلم: انگلیسی

سریال ظهور امپراطوری ها به صورت مستند ساخته شده است. در رابطه با سلطان محمد دوم عثمانی، ملقب به فاتح محمد است. بازیگران به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. لقب فاتح به این علت است که او، تنها کسی است که توانست قسطنطنیه (استانبول کنونی) را فتح و امپراتوری بیزانس را سرنگون کند.

بیش از ده‌ها امپراتور از جمله ملکشاه سلجوقی، بارها برای فتح کنستانتین تلاش نمودند، اما همه تلاش‌ها نتیجه مثبتی نداشت. سلطان محمد در سن نوزده سالگی توانست این غالبیت را از آن خود کند. این سریال از شبکه اینترنتی نتفلیکس پخش شده و محصول مشترک ترکیه و Netflix است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های ام بی سی پرشیا (MBC Perisa)

بهترین سریال های شبکه HBO در سال 2020

رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی

بهترین سریال های تاریخی

  • نام اصلی: Uyanış: Büyük Selçuklu
  • کارگردان: امره کونوک
  • ستارگان: بوعرا گولسوی، اکین کوچ، سودا ارگینجی، سزین آک باش اوغلو

یکی از جدیدترین و بهترین سریال های تاریخی ترکیه سریال بیداری سلجوقیان است. فصل اول بیداری سلجوقیان بزرگ در ۲۰۲۱ آغاز به نمایش کرد و تا اواسط بهار پخش شد. موضوع این سریال در رابطه با دوران حکومت سلجوقیان و پبروزی‌های شکوهمندانه ملکشاه است. در طول مجموعه شاهد به حکومت رسیدن ملکشاه، گسترش قلمرو در زمان وی، درگیری‌های سلجوقیان و باطنیون، فتح قلعه کوول و شکست ارتش روم هستیم. اما این سریال کاملا بر اساس واقعیت نوشته نشده است.

نویسنده به کمک تخیل خود، با الهام از تاریخ، داستانی درام درباره پسر سوم ملکشاه یعنی احمدسنجر نوشته است. به همین سبب بهترین سریال ترکی تاریخی درام در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. ملک سنجر مجبور بود به دور از پدر بزرگ شود و کسی هویت واقعی او را نشناسد. سال ها بعد،‌ زمانی که سنجر جوانی برومند و یکی از دلیران ویژه خواجه نظام الملک شده است‌، برای خدمت به دولت‌اش باز می‌گردد و پدرش را بعد از سال‌ها از نزدیک می‌بیند. در طول سریال شاهد عاشقی سنجر، برملا شدن راز خانوادگی‌اش و جنگ‌های دلاورانه‌ او هستید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ومپایری جهان

بهترین سریال های پلیسی جنایی جهان

موسس عثمان

عثمان بیگ و مالهون خاتون
عثمان بیگ و مالهون خاتون
  • نام اصلی: Kuruluş: Osman
  • کارگردان: متین گون‌آی
  • ستارگان: بوراک اوزچیویت، نورالدین سونمز، راگیپ ساواش، ساروهان هونل

موسس عثمان یا قیام عثمان در ادامه سریال قیام ارطغرل (Diriliş: Ertuğrul) که داستان زندگی پدر عثمان اول،‌ یعنی ارطغرل است، می‌آید. سریال ارطغرل در این نوشتار برای شما معرفی شد. قیام ارطغرل با ۵ فصل و ۱۵۰ قسمت یکی از بهترین سریال های تاریخی ترکیه است. ماجراهای درامی که در مجموعه موسس عثمان به نمایش در آمده، آن را به بهترین سریال ترکی تاریخی درام در سال‌های اخیر بدل نموده است.

در ادامه قیام ارطغرل، در سریال قیام عثمان شاهد زندگی پرفراز و نشیب عثمان اول و چگونگی تاسیس سلسله عثمانی خواهیم بود. عثمان راه پدرش را ادامه می‌دهد و در جنگ‌های متعددی شرکت می‌کند. او با سیاست‌های خود، غالب بسیاری از جنگ‌ها می‌شود. در فصل دوم این سریال عثمان بیگ صاحب وارث می‌شود. به زودی فصل سوم این سریال نیز منتشر خواهد شد و ما پیش تر به زمان پخش فصل سوم سریال عثمان پرداخته بودیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره ای مدرسه ای 

بهترین سریال های کره ای نتفلیکس

ماوراء

سریال ماوراء
سریال ماوراء
  • نام اصلی: Mavera
  • کارگردان: دوعان امید کاراجا
  • ستارگان: کورل جزایرلی، گورکم سویندیک، سینان توزجو، نجیب کاراکایا

ماورا داستان زندگی افسانه‌ای صوفی، معروف به خواجه احمد یسوی، متصوف ترک‌تبار، شاعر و بنیانگذار طریقت یسویه است. ماجرا ازجایی شروع می‌شود که احمد به همراه سه تن از دوستان درویش ترکستانی خود، توسط یوسف همدانی به یکی از شهرهای مهم آن دوران یعنی بغداد فرستاده می‌شوند. و در طی سریال شاهد مجادلات وی در محل سکونت جدیدش خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره ای کمدی

بهترین سریال های کره ای تاریخی

فیلینا مصطفی

بهترین سریال های تاریخی ترکیه
سریال ترکی تاریخی درام
  • نام اصلی: Filinta
  • IMDB: امتیاز ۸.۲
  • سازندگان: یوسف اسنکال، سردار اوعرتیجی
  • ستارگان: اونور تونا، جم اوچان، داملا اسلان آلپ

در قسمت اول این سریال، برادر فیلینتا مصطفی که بسیار دوستش دارد و دوست او، بیچاک علی، در تله‌‌ای که برای آن‌ها ایجاد شده بود، مردند. در آن حادثه، مصطفی مسئول این امر شناخته شد. او به طور مشروط به مدت یک سال آزاد بود. اما علی زنده بود. بوچاک علی در آن انفجار بزرگ، نجات یافت اما حافظه خود را از دست داده بود. او برگشت، اما با هدف کشتن مصطفی! مصطفی، کسی که خیلی دوستش داشت. این سریال با دریافت امتیاز ۸.۲، یکی از بهترین سریال های تاریخی ترکیه است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: hurriyet ، beyazperde

نظر شما در خصوص بهترین سریال های تاریخی ترکی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام سریال پایتخت سلطان عبدالحمید را از قسمت 140.به بعد از کجا دانلود کنیم؟

    پاسخ