;
coinex

یک خودروی بهمن موتور در بورس کالا پذیرش می‌شود

پس از پذیرش خودروی شاهین سایپا در اسفند سال 1400 در بورس کالا، حال نوبت به پذیرش خودروی بهمن موتور در بورس کالا رسیده است.

مورخ 24 فروردین 1401 در صد و چهل و یکمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادر و پس از پذیرش مدارک و مستندات خودرو کارا از شرکت بهمن موتور، فروش این خودرو در بورس کالا تصویب شد.

پذیرش خودروی بهمن موتور در بورس کالا پس از خودروی شاهین سایپا

احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران، چندی پس از پذیرش خودروی شاهین در بورس کالا ایران گفت با توجه به گذراندن تمام مراحل قانونی و تایید مستندات درمورد این خودرو، حدود 80 درصد از تولید آن به بورس کالا اختصاص یافته و از این طریق معامله خواهد شد. او همچنین با تاکید بر بررسی مزایا و معایب عرضه خودروی شاهین از طریق بورس کالا، اعلام کرد که اگر نتیجه به حالت دلخواه پیش برود و بتواند تا حدودی نوسانات بازار را کاهش دهد، خودروهای دیگر نیز به خودروی شاهین، اضافه خواهند شد. حال گفتنیست که هم‌اکنون قبل از معاملات شاهین در بورس کالا، به تازگی پذیرش خودروی بهمن موتور در بورس کالا نیز انجام شده است.

پذیرش خودروی بهمن موتور در بورس کالا پس از خودروی شاهین سایپا

چگونگی عرضه خودروها در بورس کالا

عماد جعفری کارشناس صنعت خودرو نیز در مصاحبه خود درمورد چگونگی عرضه خودروها در بورس کالا گفت خودروهایی از جمله شاهین و دیگر خودروهایی که از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند، می‌بایست قیمت آنان در تمام رنگ‌های مختلف خودرو یکسان باشد که این موضوع یکسان‌سازی قیمت‌ها و عرضه خودروها در بورس کالا برای خودروهای با تنوع بالا از جمله تیبا و کوییک که هر مدل آن با آپشن‌های متفاوت ارائه می‌شود، می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد.

میزان تاثیرگذاری در قیمت خودروها

جعفری در رابطه با قیمت این خودروها نیز توضیحاتی را ارائه کرد که طبق گفته‌ی وی به نظر می‌رسد که این روش برای عرضه خودروهای داخلی تنها برای کاهش اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه موثر خواهد بود و نمی‌تواند کمکی به کاهش قیمت خودروهای پذیرش شده، کند. البته گفتنیست که تغییرات قیمت خودروهای پذیرش شده در بورس کالا تنها به تعداد در نظر گرفته شده برای عرضه بستگی دارد. اگر این تعداد محدود باشد، قیمت خودروها بالاتر می‌رود و اگر به تعداد مطلوبی توزیع شود، قیمت کاهش خواهد یافت.

 

همچنین فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز در رابطه با سرمایه‌گذاری در بورس کالا درمورد خودرو نیز گفت که این روش تنها کاهش  شفافیت قیمت‌ها است و بورس کالا نمی‌تواند فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو باشد. همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که کالای خودرو برای اولین بار در بورس کالا عرضه شده است تا اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به مرور زمان کاهش یابد. البته که، پس از پذیرش خودروی بهمن موتور در بورس کالا و همچنین خودروی شاهین سایپا، هنوز به علت نداشتن نرم‌افزار مناسب و در نهایت عدم همکاری شرکت‌ها برای واردن شدن به بورس کالا، امکان عرضه این دو خودرو فراهم نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد پذیرش خودروی بهمن موتور در بورس کالا چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر