;
coinex

هنوز واردات آیفون رسما ممنوع نشده است

نزدیک به دو هفته است که گفته می‌شود گوشی‌های آیفون به عنوان کالای لوکس آمریکایی دیگر اجازه ورود ندارند. درحالی که ممنوعیت واردات آیفون رسمی نشده است. برای اطلاع از جزییات این خبر در ادامه با تکراتو همراه شوید.

از زمان شروع زمزمه‌های ممنوعیت واردات آیفون و گوشی‌های بالای 600 دلار، قیمت گوشی‌های آیفون در بازار بسیار بالا رفت. داستان ممنوعیت واردات آیفون از اینجا شروع می‌شود که طبق سخنان رهبری، واردت کالاهای لوکس آمریکایی به کشور ممنوع اعلام شد.

«حسن شجاعی»، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی نیز در پی مصاحبه‌ای گفت تا پایان نیمه اول سال جاری، موضوع اجرای سختگیرانه ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، به خصوص گوشی‌های آیفون را به سرانجام خواهند رساند و خواستار ممنوعیت گوشی‌های برند اپل شده است.

در ادامه نیز تاکید شد که اگر دولت این مسئله را پیگیری نکند، مجلس خود برای ممنوعیت واردات آیفون و دیگر گوشی‌های لوکس پیگیری‌های لازم را آغاز می‌کند تا این موضوع به سرانجام برسد.

 ممنوعیت واردات آیفون هنوز رسمی نیست

در حدود دو هفته است که اخباری درباره ممنوعیت واردات آیفون و همچنین گوشی‌های بالای 600 دلار به گوش می‌رسد. این موضوع نیز باعث افزایش قیمت بیش از حد این کالاها در بازار شده و خریداران را دچار مشکل کرده است. همچنین قرار تهاتر گوشی همراه با خشکبار نیز پس از دو ماه نامعلوم و بی‌تکلیف مانده. اما نکته اینجاست که این ممنوعیت هنوز به صورت رسمی انجام نشده است.

تاکنون هیچ منبع خبری موثقی، ممنوعیت واردات آیفون را به صورت رسمی تایید یا تکذیب نکرده است، همچنین حدود دو هفته است که ثبت سفارشی در این بخش صورت نمی‌گیرد.

هنوز واردات آیفون رسما ممنوع نشده است

انجمن وارد کنندگان موبایل در خصوص ممنوعیت واردات گوشی های آیفون بیانیه‌ای منتشر کردند. انجمن در پایان بیانیه خود اعلام می‌کند که:

«به طور کلی این انجمن مطرح شدن مباحثی همچون ممنوعیت واردات موبایل که حالا تبدیل به یک کالای ضروری شده و در زندگی روزمره مردم تأثیر جدی می‌گذارد را مغایر با اصول اقتصاد تجارت آزاد می‌داند و معتقد است که تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها باید حول محور روان‌سازی برطرف کردن موانع اقتصادی باشد.

لازم به توضیح است که تاکنون هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای واردات گوشی‌های آیفون و دیگر گوشی موبایل‌های بالای 600 دلاری وجود نداشته است و رسما از طریق ذینفعان دولتی نه با این انجمن مشورتی صورت گرفته و نه ممنوعیتی ابلاغ شده است.

تنها مانع واردات این سری گوشی‌ها که در دسته پرچمداران قرار می‌گیرند، عدم تأمین ارز مورد نیازشان است که طی چند روز آینده با بازگشایی تالار دوم نیما این مانع نیز برداشته خواهد شد.»

اما به نظر می‌سد مخالفت‌های رئیس کل بانک مرکزی با واردات پرچم‌داران، بازار فعلا گوشی‌های وارداتی را پشت گمرکات نگه داشته است. از سوی دیگر، تأکید کمیسیون اصل 90 مجلس بر ممنوعیت واردات آیفون و کالاهای لوکس آمریکایی اصرار می‌ورزد.

همان‌طور که در بیانیه انجمن وارد‌کنندگان موبایل آمده در حوزه تکنولوژی کالای لوکس معنایی ندارد و لوکس در نظر گرفتن آیفون به خاطر قیمت بالای 600 دلار آن است. این مشخص است که هیچ جایگزین داخلی برای گوشی‌های آیفون وجود ندارد؛ همچنین در طی بررسی‌ها حداقل 25 هزار نفر به‌طور مستقیم از بازار آیفون کسب درآمد می‌کنند. اما همچنان مخالفان ورود آیفون و دیگر گوشی‌های بالای 600 دلار بر خواسته خود تاکید می‌کنند.

تالار دوم واردات موبایل باز می‌شود

نائب رئیس انجمن در طی مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: هیچ منبعی به‌طور رسمی واردات آیفون و گوشی‌های مشابه را ممنوع اعلام نکرد. طبق رایزنی‌های صورت‌گرفته با وزارت صمت و بانک مرکزی قرار است تالار دوم گوشی‌های 600 دلار به بالا باز شود. بر این اساس، صادرکنندگان خشکبار ارز خود را در این بازار ارائه می‌دهند تا واردکنندگان موبایل با استفاده از آن موبایل بالای 600 دلار وارد کنند. این رقم علاوه بر آیفون، سری Z ،S و نوت سامسونگ را هم در برمی‌گیرد.

نائب رئیس انجمن وارد کنندگان موبایل

رضا دیهیمی اضافه کرد: بعید است که در این برهه زمانی، دولت واردات از شرکت اپل را ممنوع اعلام کند. چراکه در بین شرکت‌های واردکننده موبایل، حداقل 200 شرکت فعالیت خود را مختص به واردات آیفون کرده‌اند. علاوه بر این، در سطح کشور حداقل 5000 فروشگاه فقط روی فروش و تعمیر آیفون کار می‌کنند. منظور فروشگاه‌هایی است که در بازار به اپل استور معروف شده‌اند.

دیهیمی ادامه داد: اگر به‌طور میانگین در هر فروشگاه حداقل چهار نفر هم کار کنند، با یک ممنوعیت، دست کم 20 هزار نفر شغل خود را از دست می‌دهند.

وی توضیح داد: در صورتی که فروشندگان خشکبار نتوانند ارز مورد نیاز را تامین کنند، ممکن است پای صادرکنندگان دیگری هم به تالار دوم باز شود. هنوز مشخص نیست که کدام کالاها مدنظر وزارت صمت است. تا کنون نیز ارز خشکبار اختصاص نیافته است. تا 15 فروردین ارز نیمایی به واردات موبایل اختصاص یافت.

قیمت نجومی آیفون و قاچاق این کالا در صورت ممنوعیت وارداتش

قیمت نجومی آیفون در پی ممنوعیت واردات

دیهیمی درباره آینده بازار و قیمت موبایل گفت: به هر حال ارزهای صادراتی به نرخ آزاد محاسبه می‌شوند. طبیعی است که قیمت گوشی‌های بالای 600 دلار به اندازه مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد افزایش یابد. این مابه‌التفاوت ممکن است تاثیر هفت تا هشت درصدی روی قیمت بگذارد. تعرفه گمرکی نیز حدود هفت تا هشت درصد روی قیمت موبایل تاثیر می‌گذارد. بر این اساس ممکن است شاهد نوسان 15 درصدی در بازار باشیم.

دیهیمی همچنان تاکید کرد، اگر واردات آیفون ممنوع اعلام شود، جنس قاچاق و مسافری در بازار پر می‌شود و قیمت‌ها به شکل نجومی بالا می‌رود. این هم می‌تواند دلیلی باشد که دولت واردات را آزاد نگه دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ممنوعیت واردات آیفون چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    شما مسئولا که خودتون و هفت پشتتون آیفون دارن حالا میاین میگین واردات آیفون ممنوعه ؟ چرا مردم باید عقده یه گوشی موبایل داشته باشن واقعن. کل دنیا مردمشون با حقوق یه ماهشون سه تا گوشی اپل میتونن بگیرن چه عدالتیه آخه خدا چه ظلمیه در حق ما شده

    پاسخ

    آغا دیگه اینکارهانخ نما شده.تمام مسئولین دارن از آیفون استفاده میکنند همه اونها در تویتر مشغول هستند حسین شریعتمداری که هرصبح فحش آمریکا میده اپل داره.شک نکنیک که علت ممنوع کردن واردات آیفون ارتباط مستقیم بارانت یکی از مسئولین یا آقا زادش داره و خودش وارداتش انجام داده و توی انبارهست برای سود بیشتر خودشون جلوی وارداتش رو گرفتن.دیگه شماها جلو ملت افشا شده هستید.دغل کاری تا کی؟

    پاسخ