;
coinex

حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 [بروزرسانی: افزایش 57 درصدی قطعی شد؟]

طبق بخشنامه جدید ابلاغ شده، حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 مشخص شد. بر اساس این بخشنامه، نسبت به سال گذشته، 57.4 درصد به دستمزد کارگران در سال 1401 اضافه شده است.براساس بخشنامه جدید، دسمزد کارگران از ماهانه 2 میلیون و 554 هزار و 952 تومان در سال 1400 به 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان در سال 1401 رسیده است. همچنین نرخ دستمزد روزانه، برای کارگران روزمزد از 88 هزار تومان به 139 هزار تومان افزایش یافت. در ادامه‌، حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 را با جزییات بررسی می‌کنیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

نرخ حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401

شورای عالی کار به منظور تعیین نرخ حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401، در تاریخ 1400/12/19 جلسه‌ای تشکیل داد که در این جلسه، با حضور نمایندگان سه گروه، اعم از دولت، کارفرمایان و کارگران با در نظر گرفتن مصالح کارگران، شرایط اقتصادی جامعه و تورم‌ها، حفظ نیروی کارآمد و ماهر و تمام مواردی که در نزدیک شدن درآمد کارگران به سطح معشیت کمک می‌کند، نرخ حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 را تصویب کردند.حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401

طبق این بخشنامه، بر اساس افزایش 57.4 درصدی نرخ دستمزدها، حداقل دستمزد بر مبنای 30 روز، 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان مشخص شد که با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از 6 میلیون و 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. دستمزد روزانه 139 هزار و 325 تومان، بن کارگری 850 هزار تومان، حق مسکن 650 هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند 417 هزار و 975 تومان و پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه 210 هزار تومان تعیین شده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه خود با اشاره بر افزایش 57.4 درصدی دستمزد کارگران در سال 1401 گفت در حال حاضر، قدرت خرید کارگران، با وجود تورم در جامعه، 9 درصد بیش‌تر است. این می‌تواند حتی تاثیر موثری بر روی تولیدات نیز بگذارد.

جزئیات بیش‌تر نرخ دستمزد‌های تعیین شده جدید

نرخ حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 با توجه به افزایش 57.4 درصدی، بیش از 1 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است؛ حال با احتساب بن کارگری به ارزش 850 هزار تومان و همچنین حق مسکن به مبلغ 650 هزارتومان، حقوق کارگران بدون سابقه و فرزند با اعمال دو مورد مذکور از 4,179,750 تومان به 5,679,750 تومان خواهد رسید.

حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401

همچنین این مبلغ برای کارگران دارای یک فرزند و دو فرزند، به ترتیب 6,307,725 و 6,725,700 تومان است. افزایش حقوق برای کارگران سایر سطوح، 38 درصد به مبلغ ثابت 171,722 روزانه اضافه می‌شود که برابر است با افزایش 38 درصدی در 5,151,660 تومان ماهانه.

گفتنیست که دستمزد کارگران در سال 1400 نسبت به سال 1399، 39 درصد افزایش داشته است، به طوری‌که دستمزد بر مبنای 30 روز، از 1 میلیون و 835 هزار تومان به 2 میلیون و 655 هزار تومان رسیده است؛ پس با توجه به افزایش سالانه دستمزدها می‌توان نتیجه گرفت که در سال آینده، هیچ کارگری بدون در نظر گرفتن تعداد اولاد و سابقه، دستمزدی کمتر از 5 میلیون و 679 هزار تومان نخواهد داشت. همچنین بر اساس بخشنامه حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401، سبد معشیت برای خانواده متوسط شهری 3.3 نفری، به مبلغ 8 میلیون و 979 هزار تومان، رسیده است.

بخشنامه نرخ تعیین شده برای حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401

1- از سال 1401، مزد روزانه برای تمام کارگران از جمله دارای قرارداد ثابت یا موقت، مبلغ 1,393,250 ریال خواهد بود و این نرخ برای سایر سطوح مزدی دیگر، به صورت افزایش 38 درصدی مزد ثابت آخرین مزد سال 1400 به علاوه‌ی مزد روزانه به مبلغ 171,722 ریال، تعیین خواهد شد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 1,393,250 ریال بند (1) کمتر شود.

2- کارگرانی که دارای یک سال سابقه کار یا بیش‌تر هستند، روزانه مبلغ 70,000 ریال به عنوان سنوات، به دستمزد آنان اضافه خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.

تبصره 2: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1400، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره 3: بر اساس مصوبه مورخ 1400/12/19 شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت‌محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال 1401 همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

3- بر اساس مصوبه مورخ 1387/7/21 شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور حفظ نیروی کارآمد و تثبیت کارگران اعم از دائم و موقت، مقرر شد از ابتدای سال 1401 با توجه به تبصره (3) و ماده (36) قانون، ماهانه مبلغ 8,500,000 ریال از سوی کارفرمایان، به منظور کمک در هزینه‌های مصرفی خانوار و رفاه بیش‌تر آنان، پرداخت می‌شود.

4- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (1) و تبصره یک بند (2) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

5- مصوبات مذکور، شامل دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستان سال 1401، به صورت موقت مشغول کار می‌شوند، نخواهد شد.

6- واحدهای مشمول قانون کار می‌توانند در جهت افزایش انگیزه، تولید و بهره‌وری کارگران، نسبت به افزایش حقوق و مزایا، پس از کسب موافقت کارگاهی و پیمان‌های دسته‌جمعی و در نهایت تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401

ماجرای افزایش ۵۷ درصدی کف حقوق کارگران 

طبق تاکید شورای اطلاع رسانی دولت، افزایش ۵۷ درصدی کف دستمزد کارگران قطعی است. به نقل از فارس، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تعدیل افزایش حداقل حقوق کارگران را نادرست اعلام شده است. شورای اطلاع‌رسانی دولت ضمن تبریک روز کارگر اعلام کرد:

تصمیم شورای عالی کار برای افزایش ۵۷ درصدی کف دستمزد کارگران قطعی است و گمانه زنی‌ها درباره احتمال تعدیل افزایش حداقل حقوق کارگران نادرست است.

بر اساس این گزارش، دولت قاطعانه از سربازان خط مقدم تولید ملی – هم کارگران و هم کارفرمایان – حمایت می‌کند و معیشت کارگران را خط قرمز خود می‌داند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد نرخ جدید حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت، با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (11 نظر)

    این اضافات واسه کارکنان شمال کم هم هست ولی برای کسانی که در جنوب کار میکنن و ضریب ۳ یا ۴ میخورن بصورت نجومی افزایش پیدا میکنه
    ایکاش سقف میگذاشتند و از جنوب می کاستند و به شمال اضافه میکردند. بار مالی شرکت ها رو بشدت افزایش دادن

    پاسخ

    والله من نمیدونم شما که میگین ۵۷درصدی افزایش نمیدونین اینجا وزیر کار هست وزیر اقتصاد همه نوع وزیر داریم تهران اعلام میکنه اینا میگن بیخود صداتون از یه جای گرم بلند نشه هرکی شک داره بیاد اداره کل راداری استان خوزستان ببینه واقعا چیزی که تهران صادر میشه اینجا اعمال میشه برین پایانهای صفر مرزی برین پیش شجاعی خدا نترس و ببینین چه خبره

    پاسخ

    سلام .خداقوت
    یه جوری رفتار می کنید انگار تو این مملکت زندگی نمی کنید خداوکیلی الان احساس می کنید حقوق زیاد کردید .شما دستور میدید کیکه گوش کنه وقتی پیمان کار نخوادحقوق زیاد کنه هیچ بنی بشری نمی تونه جلوش وایسه میدونی چرا چون از خودتونه ما کاره گرها برده ای بیش نیستیم چون هیچ وقت صدامونو هیچکس نشنید .میخوای عدالت اجرا بشه .پیمان کارو حذف کنید تا کارگر بتونه نفس بکشه‌.بتونه حرف بزنو اخراج نشه .ایکاش به جای استفاده از اسمه امام ها از عدالتشون استفاده میکردید

    پاسخ

    این دولت قبل از انتخاب میگفت سفره مردم کوچک شده زندگی سخته حتی گفت تخم مرغ و مرغ کالای لوکس شده خودش تخم مرغ را یکساله از ۲۰ تومن به ۵۰ هزار رسونده
    با این وعده دروغ از آب درآمدنش میدونید چقدر ضربه مادی و معنوی به مردم میزنند
    و اما مردم هم نباید در برابر ظلم سکوت کنند
    تا کی؟
    دلار ۵۰۰۰ قرار بود بشه چه شد؟؟؟!!!
    افزایش حقوق حتی ۲۰۰ درصد هم باشه زندگی کردن جهنم شده
    تورم ۵۰۰ درصد هست نه ۳۹ درصد
    پول درمان !!!!!!
    یه مسافرت نمیشه رفت !!!!!!!!
    نورم سال به سال جمع شده
    این ده ماه اخیر گرونی بیداد کرده

    پاسخ

    چرا هیت دولت مصوبه شورای عالی کار را نگه داشته و تایید نمی کند تا احکام صادر شود و این مسائل حاشیه‌ای جمع گردد.

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید با این وضعیتی که توی کشور ما اتفاق افتاده و در عرض یک سال تورمهای دویست تا سیصد درصدی داشتیم و با توجه به اینکه بعد از چندین سال امسال لطف کردند و حقوق پایه را 57 درصد بالا بردند با کلی جنجال و سروصدا از طرف کارفرمایان وبلخره تصویب شد لذا قبل از تورم چندین برابری اخیر که میگویند دلیلش حدف ارز ترجیحی یا هرچیز دیگری است خط فقر و معشیتی یک خانوار 3/3 نفره حدود 9 میلیون تومان طبق برآورد وزارت صمت تایین شد که قبل از تورم چندین برابری اخیر بود فکر کنم اگه همین فردا دوباره محاسبه کنند مبلغی بالاتر از 12 دوازده میلیون برای یک خانواده ۳ /۳ نفر در بیاد به نظر بنده اگر اضافه کردن حقوق دیگر امکان پذیر نیست در مواقع یا سالها یا ماهها که ناقافل و و در عرض چند روز به تورمهای بالا و اینچنینی برخورد میکنیم آپشن یا بند یا ماده ای قرار دهیم که توسط آن بشود مقداری از فشاری که بر اثر تورمهای ناقافل برای کارگران پیش میاد برطرف کنیم و مقداری هم میشود بن کارگری و حق مسکن اضافه کرد چون واقعا کرایه مسکن سرسام آور بالاست و مبلغ 650 هزار تومان حق مسکن واقعا ظلم در حق کارگر است چون کمتر خانه ای پیدا میشود که بتوان زیر دومیلیون کرایه کرد پیدا کرد ببخشید سرتان را درد اوردم انشالله به وضعیت کارگران با این تورم سرسام آور بهتر رسیدگی شود انشالله

    پاسخ

    اخه ای دولت بی شرف با این مبلغ نمیشه کرایه خونه رود داد حالا هی تعریف هم می‌کنن که فلان کردیم بهمان کردیم فقط خدا تقاص مردم رو ازتون بگیره

    پاسخ

    واقعا نمی‌فهمی یا چی
    همین ۵۷ درصد رو کارفرماها به زور قبول میکنن
    خیلی ها تعدیل نیرو میکنن
    چقد کارگرای مظلوم رو بیرون میریزن
    شرکت های خصوصی زیر بار افزایش حقوق نمیرن

    یک طرفه و با سواد خودت قضاوت نکن

    پاسخ

    باسلام دراول باآرزوی قبولی طاعات وعبادات وعید تمام مردم ایران مبارک تصمیمی که برای افزایش حقوق گرفته شده تقریبا خوبه ولی زمانی خوبه که جلوی تورم گرفته شود ودومما باید کارگران تغییر وضعیت شوند چون حق کارگران زحمتکش توسط پیمانکاران ضایع شده وچندین سال منتظرت صمیم جدی دولت های سابق بودیم ولی پوچ بود.حالا تمام نگاها وانتظارها ازریئس جمهورمحبوب آقاسیداین است که تغییر وضعیت بشیم

    پاسخ

    خاک تو سر این دولت میزان تورم شهر ما رو 290 بعد ده درصد حقوق های ما رو بالا بردند متاسفم براشون

    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشی خداوکیلی فقط ۶ ماه یک نفر از سران مجلس با این حقوق کرگران زندگی کنن ببینم میتون با این تورم خدایشش ادم کم میاره

    پاسخ