;
coinex

ارز دیجیتال چیست و چه فواید و معایبی دارد (به زبان ساده)

هرچند در چند سال گذشته کریپتوکارنسی‌ها مورد استقبال مردم زیادی قرار گرفته‌اند اما هنوز هم برای خیلی‌ها سوال است ارز دیجیتال چیست و چه فواید و معایبی دارد؟

ارزهای دیجیتال یا پول الکترونیک، ارزهایی هستند که فقط از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه قابل دسترسی هستند، زیرا فقط به صورت الکترونیکی وجود دارند. اغلب ارزان ترین روش برای معامله ارزها محسوب می شوند. ما در این مقاله به بررسی اینکه ارز دیجیتالی چیست و چه کاربردی دارد؛ انواع ارز دیجیتال و مزایا و معایب ارز دیجیتال پرداختیم.

ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند

ارز دیجیتالی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی ، و وسایل دیجیتال، ارز دیجیتال نیز روی کار آمد. ارز دیجیتال شکلی از ارز است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است. به آن پول دیجیتال، پول الکترونیک، ارز الکترونیکی یا پول سایبر نیز می گویند.

ارز دیجیتال چیست به زبان ساده

ارزهای دیجیتال ویژگی فیزیکی ندارند و فقط به صورت دیجیتال در دسترس هستند. تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال با استفاده از کامپیوتر یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده انجام می شود. در مقابل، ارزهای فیزیکی مانند اسکناس و سکه های ضرب شده، قابل لمس هستند، یعنی دارای ویژگی ها و ویژگی های فیزیکی مشخصی هستند. تراکنش‌های مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شود که دارندگان آنها دارای مالکیت فیزیکی این ارزها باشند.

ارزهای دیجیتال هم دارای کاربرد مشابه ارزهای فیزیکی هستند. می توان از آنها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. همچنین این نوع ارز استفاده محدودی را در میان برخی از جوامع آنلاین مانند سایت های بازی، یا شبکه های اجتماعی دارند.

ویژگی های ارزهای دیجیتال

همانطور که در قسمت بالا هم عنوان شد، ارزهای دیجیتال فقط به صورت دیجیتالی در دسترس هستند. آنها معادل فیزیکی ندارند. ارزهای دیجیتال می توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. ارز فیات که به شکل فیزیکی وجود دارد، یک سیستم متمرکز تولید و توزیع توسط بانک مرکزی و سازمان‌های دولتی است. ارزهای دیجیتال برجسته، مانند بیت کوین و اتریوم، نمونه هایی از سیستم های ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند. ارزهای دیجیتال می توانند ارزش را انتقال دهند.

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح فراگیر است که می تواند برای توصیف انواع مختلف ارزهای موجود در حوزه الکترونیکی استفاده شود. به طور کلی، سه نوع مختلف برای ارزها وجود دارد:

کریپتوکارنسی چیست (رمز ارز)

کریپتوکارنسی ها ارزهای دیجیتالی هستند که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تایید تراکنش ها در یک شبکه استفاده می کنند.

ارزهای مجازی

ارزهای مجازی، ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند که توسط توسعه دهندگان یا یک سازمان متشکل از سهامداران مختلف ذی ربط در فرآیند کنترل می شوند

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ارزهای دیجیتالی تنظیم شده ای هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می شوند. ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند مکمل یا جایگزینی برای ارز سنتی فیات باشد.

ارز دیجیتال چیست

مزایای ارزهای دیجیتال

زمان انتقال و تراکنش ارزهای دیجیتال سریع هستند

زیرا ارزهای دیجیتال معمولاً در یک شبکه وجود دارند و بدون واسطه نقل و انتقالات را انجام می دهند، مدت زمان لازم برای نقل و انتقالات مربوط به ارزهای دیجیتال بسیار سریع است.

آنها می توانند اجرای سیاست پولی و مالی را تسهیل کنند

این نوع ارزها تحت نظارت سازمان ارزی فعلی، از طریق یک سری واسطه بانک ها و موسسات مالی – برای گردش پول در اقتصاد کار می کند. آنها همچنین با رفع نیاز به ساخت فیزیکی و حمل و نقل اسکناس از مکانی به مکان دیگر، روش های تولید و توزیع را ساده می کنند.

آنها می توانند هزینه های تراکنش را ارزان تر کنند

به عنوان مثال، یک مشتری می‌تواند مستقیماً به یک مغازه‌دار تا زمانی که در یک شبکه قرار دارد، پول پرداخت کند

معایب ارزهای دیجیتال

  • آنها همه مشکلات ذخیره سازی و زیرساخت را حل نمی کنند
  • آنها در معرض هک شدن هستند
  • آنها می توانند از نظر ارزش متغیر باشند

 

سخن آخر

ما در این مطلب به طور ساده و خلاصه به شما درباره اینکه ارز دیجیتال یا همان پول الکترونیک چیست و چه فواید و معایبی دارد ، اطلاعاتی را بیان کردیم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.

منبع: وب سایت سلام دنیا

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر