;
coinex

زیباترین کویرهای ایران را بشناسید

کویرگردی یکی از تفریحات محبوب در بین گردشگران است که لذت و هیجان فوق‌ العاده‌ای دارد. در ایران مناطق کویری زیادی وجود دارد که هر یک از آن‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارند و جذابیت چشمگیری دارند. در واقع تعداد زیباترین کویرهای ایران آن‌ قدر زیاد است که اگر بخواهیم آن‌ها را به‌ طور کامل به شما معرفی کنیم، باید یک مقاله طولانی بنویسیم.

کویرها جزو بهترین مقصدهای گردشگری و سفر در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌روند و افرادی که در این زمان‌ها به دیدن مناطق کویری بروند، می‌توانند سفری حیرت‌انگیز را تجربه کنند. بنابراین اگر شما هم قصد دارید از کویرهای تماشایی مختلف بازدید به عمل آورید، بهتر است در ادامه مطلب نیز همراه ما بمانید تا شما را با چند مورد از جذاب ترین کویرهای ایران برای سفر آشنا کنیم.

ترمینال کرمان که در مرکز شهر کرمان واقع شده، یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های کشور محسوب می‌شود. در این ترمینال، امکانات و خدمات با کیفیتی در دسترس مسافران قرار می‌گیرد تا با خیال راحت، سفری لذت‌بخش را تجربه کنند. در این ترمینال می‌توانید از شرکت‌های معتبر مسافربری از جمله ایران پیما، سیر و سفر و همسفر کرمان بلیت تهیه کنید و با امنیت کامل به مقصد برسید.

جذاب ترین و زیباترین کویرهای ایران برای سفر

مناطق کویری نیز مانند سایر جاذبه‌ها و مناطق طبیعی در ایران، طرفداران خاص خود را دارند و سالانه افراد بیشماری از سراسر جهان برای بازدید از آن‌ها به شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کنند. با این که در ایران کویرهای معروف بسیار زیادی وجود دارند، اما برخی از افراد به‌ خوبی آن‌ها را نمی‌شناسند و تاکنون نیز به مناطق کویری سفر نکرده‌اند. از این رو اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و می‌خواهید زیباترین کویرهای ایران را بشناسید، بهتر است این مقاله مفید را تا پایان دنبال کنید.

زیباترین کویرهای ایران را بشناسید

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین در استان یزد و در شمال بافق جای گرفته‌ است و جزو زیباترین و معروف‌ ترین کویرهای کشور به شمار می‌رود. این کویر جذاب، ویژگی‌های فوق‌ العاده‌ای دارد و افرادی که به آن‌ جا سفر کنند، می‌تواند راه رفتن بر روی شن‌های روان و نرم، تماشای ستاره‌ها در شب، سافاری، شتر سواری و… را تجربه کنند و از تماشای مناظر بی‌نظیر منطقه و تپه‌های نمکی لذت ببرند.

کویر زردگاه

کویر زردگاه نیز جزو جذاب ترین کویرهای ایران محسوب می‌شود. این کویر در دل خود سازه‌های روستایی و درختان نخل بسیار زیادی را جای داده است که تمام آن‌ها در کنار هم، منظره‌ای فوق العاده تماشایی به وجود آورده‌اند. کویر زردگاه به عنوان یکی از سرسبزترین کویرهای ایران، در استان خراسان جنوبی واقع شده‌ است و شما می‌توانید با رفتن به آن‌ جا از مناطق دیدنی و معماری‌های بومی و محلی اطراف نیز دیدن نمایید.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر مرنجاب

یکی از بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی که جذابیت‌های زیادی را در دل خود جای داده، کویر مرنجاب است. این کویر تماشایی در شهرستان آران و بیدگل جای گرفته‌ است و برای دسترسی به آن از تهران باید یک مسیر 4 ساعته را پشت سر بگذارید.

در کویر زیبای مرنجاب کاروان‌سراهای مختلفی وجود دارد که اکثر آن‌ها متعلق به دوره شاه عباس صفوی هستند. این کاروان‌سراها در گذشته نیز محل عبور و مرور کاروان‌های زیادی بوده‌اند و قدمت طولانی دارند.

در نزدیکی کویر مرنجاب می‌توانید از پارک ملی کویر ایران نیز بازدید کنید و لذت ببرید. در اطراف این کویر محبوب، مکان‌های مناسبی نیز جهت پیاده‌روی ساخته شده‌ است که می‌توانید در آن‌ جا به قدم زدن بپردازید و از تماشای منظره جذاب لذت ببرید.

کویر ورزنه

در استان اصفهان می‌توانید از کویر زیبای ورزنه دیدن نمایید و با شگفتی‌های زیادی رو به رو شوید. این کویر زیبا جاذبه‌های معروفی نظیر تالاب گاوخونی و تالاب قلعه قورتان را نیز در اطراف خود جای داده‌ است که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن نمایید.

این کویر جذاب به‌ عنوان زیستگاه پرندگان کمیاب و نادر منطقه نیز شناخته‌ شده است و پرندگان زیادی را در خود جای داده‌ است. کویر ورزنه نیز جزو بهترین کویرهای ایران برای سفر به شمار می‌رود و افرادی که به دیدن آن بروند می‌توانند شب را هم در اقامتگاه‌ها یا خانه‌های محلی بمانند.

جذاب ترین کویرهای ایران

کویر خور و بیابانک

از جمله زیباترین و پرطرفدارترین کویرهای ایران، می‌توان کویر خور و بیابانک را نام برد. این کویر از فضای بسیار آرام و جذابی برخوردار است. افرادی که قصد دارند به دیدن کویر خور و بیابانک بروند، باید ابتدا راهی استان اصفهان شوند تا در حوالی شهرستان خور و بیابانک، به‌ راحتی این کویر تماشایی را پیدا کنند.

در این کویر زیبا می‌توانید تپه‌های شنی زیادی را مشاهده کنید که بیشتر آن‌ها در اثر وزش باد به وجود آمده‌اند. در بعضی از قسمت‌های کویر خور و بیابانک شکل‌های 6 ضلعی بسیار جالبی به چشم می‌خورد که شبیه‌ به لانه زنبور هستند. این کویر تماشایی در دل خود یک دریاچه نمک بزرگ نیز جای داده‌ که چشم‌اندازی فوق‌العاده را خلق کرده است.

این مورد از زیباترین کویرهای ایران سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. شما نیز اگر قصد دارید به دیدن آن بروید بهتر است از اوایل فصل پاییز تا اواسط بهار، برنامه‌ ریزی‌های لازم را برای سفرتان انجام دهید.

کویر ریگ جن

یکی از صعب‌ العبورترین کویرهای ایران را می‌توانید در جنوب شرق گرمسار، مشاهده کنید. این کویر جالب، کویر ریگ جن نام دارد اما برخی افراد آن را با نام مثلث برمودای ایران می‌شناسند. در کویر ریگ جن هیچ‌ گونه پوشش گیاهی وجود ندارد و همچنین خانه‌ یا ساختمانی در آن جا به چشم نمی‌خورد.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر مصر

یکی دیگر از زیباترین کویرهای ایران که در نزدیکی استان اصفهان واقع شده‌، کویر مصر است. این کویر با نام بهشت منجمان نیز در بین مردم محلی، شناخته‌ شده است. در کویر مصر تپه‌های شنی و ماسه‌ای زیادی وجود دارد که با تماشای آن‌ها قطعا حیرت‌زده خواهید شد. این کویر زیبا وسعت بسیار زیادی دارد و افرادی که به دیدن آن بروند، می‌توانند مناظر شگفت‌ انگیز زیادی را مشاهده نمایند.

در نزدیکی کویر مصر، یک روستای بسیار باصفا به نام روستای عروسان نیز وجود دارد که می‌توانید به دیدن آن هم بروید و سفری پرهیجان‌تر داشته باشید. با سفر به این کویر که یکی از جذاب ترین کویرهای ایران است، می‌توانید تفریحات سالم زیادی انجام دهید که از جمله آنها می‌توان به آفرود سواری و تماشای ستاره‌ها اشاره کرد.

کویر درک

در استان سیستان و بلوچستان می‌توانید یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین کویرهای ایران را مشاهده کنید. این کویر محبوب، درک نام دارد و جذابیت‌های منحصر به‌ فردی را در خود جای داده‌ است. کویر درک در منطقه‌ای تماشایی جای گرفته‌ است و افرادی که به دیدن آن بروند، می‌توانند به تفریحات مختلفی همچون شترسواری، رصد ستارگان در شب و پرنده نگری بپردازند.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر حاج‌ علی قلی

یکی دیگر از زیباترین کویرهای ایران که شهرت جهانی دارد، کویر حاج‌ علی قلی دامغان است. این کویر بی‌نظیر در جنوب شهر دامغان استان سمنان واقع شده‌ است و شگفتی‌های زیادی دارد. در کویر حاج علی‌ قلی می‌توانید از یک رودخانه‌ زیبا که در قسمت شمال شرقی وارد کویر می‌شود نیز دیدن نمایید.

این رودخانه دره‌ای نسبتا عمیق داخل کویر ایجاد کرده که بسیار دیدنی است. علاوه‌بر دریاچه نمک، می‌توان در آن جا تپه‌های شنی، حوزه‌های باتلاقی و مناظر زیبای دیگری را هم مشاهده کرد.

کویر حلوان

کویر حلوان در استان خراسان جنوبی نزدیک روستای طبس واقع شده‌ است و راه دسترسی بسیار راحتی دارد. این کویر یکی از بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی به حساب می‌آید و روزانه افراد زیادی به آن‌ جا سفر می‌کنند. در قسمت گسترده‌ای از کویر حلوان ریگزارهای بسیار تماشایی وجود دارد و در قسمت دیگری از آن، باتلاق‌های رسی و نمکی جای گرفته‌اند.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر زمان‌ آباد

کویر زمان ‌آباد در شهرستان شاهرود واقع شده‌ است و جاذبه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. از جمله مهم‌ ترین این آثار می‌توان زیارتگاه جربیس نبی، امامزاده پیر زمان‌ آباد، روستای مدفون‌ شده خوار، قلعه سنگی اسب، قلعه حصار آباد و سد هیرمند را نام برد.

برای دسترسی به این کویر باید ابتدا به‌ طرف سبزوار بروید تا به میامی برسید. سپس‌ به طرف بیارجمند بروید تا بعد از طی کردن مسافتی حدود 130 کیلومتر، به زمان‌ آباد برسید.

کویر شهداد

یکی از زیباترین کویرهای ایران که در آن کلوت‌های بسیار زیبایی وجود دارد، کویر شهداد است. کلوت‌های این کویر در اثر فرسایش بادی و خاکی به‌ وجود آمده‌اند و کویر شهداد را به یکی از اعجاب‌ انگیزترین و تماشایی‌‌ترین مناطق کویری جهان تبدیل کرده‌اند.

کویر تماشایی شهداد آب‌ و هوای بسیار گرمی دارد و بالاترین درجه دمایی ثبت شده توسط ماهواره‌های ناسا، مربوط به آن است. برای رفتن به این منطقه کویری باید از جاده قدیم کرمان بم بگذرید و به سمت جاده سیرچ حرکت کنید تا به‌ راحتی وارد جاده شهداد شوید.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر خارتوران

در میان جذاب ترین کویرهای ایران، کویر خارتوران به نام آفریقای ایران شهرت پیدا کرده‌ و علت این نامگذاری، وجود گونه‌های جانوری و پارک‌های ملی حفاظت‌ شده در اطراف آن است. این کویر از 3 دشت پهناور ایجاد شده و افرادی که به آن‌ جا سفر کنند، می‌توانند از اقامت در روستاهای خوش آب‌ و هوای اطراف آن لذت ببرند.

وسعت این منطقه حدود 147 هزار هکتار است و خانه‌های روستایی زیادی را در خود جای داده که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید و سفری فوق‌العاده عالی داشته باشید. از جمله محبوب‌ترین این روستاها می‌توان روستای پلکانی قلعه، روستای بی‌بی زهرا و روستای رضا آباد را نام برد.

کویر مرکزی ایران

یکی دیگر از بهترین کویرهای ایران برای سفر کویر مرکزی یا دشت کویر است. این کویر محبوب وسعتی حدود 77600 کیلومتر مربع دارد و اختلاف دما در آن‌ جا بین شب و روز در برخی مواقع، به 70 درجه سانتی‌ گراد می‌رسد.

حدود چندین میلیون سال پیش، در دشت کویر یک دریاچه آب شور وجود داشته‌ که به‌ تدریج خشک و بی‌آب شده است. در حال‌ حاضر نیز فقط لایه‌ای از نمک به ضخامت حدودا 7 کیلومتر از آن به‌ جای مانده‌ است. در این کویر تماشایی تنها برخی گیاهان شور پسند، زندگی می‌کنند و پوشش گیاهی انبوهی در آن جا وجود ندارد.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر کاراکال

از جمله بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی می‌توان کویر کاراکال در شهر یزد را نام برد. این کویر جذاب در روستایی به نام فهرج واقع شده‌ است و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی زیادی را در اطراف خود جای داده‌ است.

دروازه فرافر، باغ پهلوان پور مهریز، قلعه سریزد و قلعه باقرآباد از جمله جاذبه‌های مهم این روستا هستند. در اوایل مسیر کویر کاراکال نیز یک مجموعه گردشگری وجود دارد که خدمات رفاهی و تفریحی عالی ارائه می‌دهد. در این مجموعه تفریحات مختلفی نظیر چتر پاراسل، والیبال ساحلی، آفرود سواری، حمام آفتاب و… وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید و اوقات خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید.

کویر هفت‌ سنگ

یک مورد دیگر از زیباترین کویرهای ایران که در شمال شرق شهر یزد جای گرفته‌ است، کویر هفت‌ سنگ است. در این کویر زیبا می‌توانید تفریحاتی همچون پاراگلایدر، زیپ لاین، سافاری، رصد ستاره‌ها در شب و آفرودسواری را انجام دهید‌ و در کنار دوستان یا خانواده، لذت ببرید. اغلب گردشگران در 6 ماهه دوم سال به این منطقه سفر می‌کنند، شما نیز اگر می‌خواهید سفری به یادماندنی داشته باشید، بهتر است در این زمان آماده سفر شوید.

بهترین کویرهای ایران برای کویر گردی

کویر لوت

کویر لوت در نزدیکی استان کرمان، خراسان‌ جنوبی و سیستان‌ و بلوچستان واقع شده‌ است و به‌ علت اهمیت زیادی که دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این کویر وسعت بسیار زیادی دارد و جذابیت‌های بی‌شماری را در خود جای داده است. در کویر لوت تپه‌های شنی نرم زیادی وجود دارد که قدم زدن در آن‌ها حس و حال‌تان را عوض خواهد کرد.

کویر سیرجان

یکی دیگر از بهترین کویرهای ایران برای سفر کویر زیبای سیرجان است که در استان کرمان جای گرفته و زیبایی‌های بی‌همتایی در آن وجود دارد. در این منطقه کویری، یک دریاچه نمک زیبا وجود دارد که شب‌ها نور مهتاب بر روی آن می‌تابد و منظره‌ای فوق العاده تماشایی به وجود می‌آید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

سخن پایانی

بیش‌ از یک‌ سوم مساحت کشورمان را بیابان‌ها و کویرها تشکیل داده‌اند که براساس موقعیت جغرافیایی،‌ از بافت کویری متفاوتی برخوردار هستند. ایران یک کشور چهارفصل است؛ اما مناسب‌ ترین زمان برای کویر گردی و صحرانوردی، فصل‌های پاییز و زمستان هستند. بنابراین اگر می‌خواهید گرمای طاقت‌فرسا در فصل تابستان اذیت‌تان نکند، در فصل‌های خنک سال راهی سفر شوید.

ما در این مقاله سعی کردیم چند مورد از معروف ترین و زیباترین کویرهای ایران را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهتر برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید و فرصت تماشای چشم‌اندازی متفاوت از طبیعت را از دست ندهید.

نظر شما درباره زیباترین کویرهای ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر