;
coinex

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه‌ها از جمله پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی در کشورمان هستند که تاکنون توجه گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند. از این رو نیز روزانه به خصوص در فصل‌های خنک سال، مسافران بسیار زیادی برای بازدید از زیباترین رودخانه های ایران از سراسر جهان، آماده سفر می‌شوند.

شما نیز اگر قصد دارید از رودخانه‌های فصلی و دائمی فوق‌ العاده‌ای که در شهرهای مختلف وجود دارند دیدن نمایید و در دل طبیعت به گشت‌ و گذار بپردازید، بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما بمانید زیرا ما قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا سفر به یادماندنی‌تری داشته باشید.

تمامی شهرهای ایران از جاذبه‌های خاص و طبیعتی شگفت‌انگیز برخوردارند. مشهد زیبا هم یکی از همین شهرهاست که مقاصد گردشگری بسیاری دارد. سفر زمینی به این شهر و گذر از طبیعت جاده‌ای، می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان بیاورد. یکی از راه‌های سفر جاده‌ای تا مشهد، سفر زمینی با اتوبوس‌های با کیفیت است که خستگی رانندگی راه طولانی را ندارد. وب‌سایت پایانه‌ها، یکی از درگاه‌های خرید بلیط اتوبوس تهران مشهد است که راحت‌ترین راه‌ را در اختیار شما می‌گذارد. علاوه‌براین، از طریق این درگاه می‌توانید به بهترین شرکت‌های اتوبو‌س‌رانی و خدمات رده‌بالای آنها دسترسی داشته باشید.

بهترین و زیباترین رودخانه های ایران

رودخانه‌های جذابی که در ایران وجود دارند، این فرصت را برای مسافران فراهم کرده‌اند تا از هوای دل‌پذیر، طبیعت بکر، گونه‌های گیاهی و گونه‌های جانوری کمیاب لذت ببرند و سفری متفاوت داشته باشند. بنابراین در ادامه مطلب می‌خواهیم شما را با دیدنی ترین رودخانه‌هایی که دارای منظره‌ای شگفت‌ انگیز و چشم‌اندازی فوق‌ العاده‌ هستند، آشنا کنیم.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟
زیباترین رودخانه های ایران – رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود

یکی از زیباترین رودخانه های ایران که در شمال استان تهران واقع شده‌ است، رودخانه جاجرود است. این رودخانه دائمی از کوه‌های خرسنگ و کلون بستگ که در ارتفاعات رشته‌ کوه البرز واقع شده‌اند، سرچشمه می‌گیرد و جزو یکی از مهم‌ ترین رودهای کشورمان به شمار می‌رود.

رودخانه زیبای جاجرود بخش زیادی از آب شرب استان تهران را تامین می‌نماید و از این‌ رو نیز سد لتیان را روی آن ساخته‌اند. در این رودخانه ماهی‌های زیادی همچون کپور، قزل‌آلا و سالمون وجود دارد و شما می‌توانید در آن‌ جا به تفریحات سالمی همچون ماهیگیری بپردازید.

در اطراف رودخانه جاجرود گونه‌های گیاهی و درختان سرسبزی همچون درخت انجیر، درخت زالزالک، درخت زرشک، درخت گوجه‌ سبز و درخت سیب وجود دارد که منظره‌ای تماشایی ایجاد کرده‌اند.

رودخانه نکا

نکا نیز جزو دیدنی ترین رودخانه های ایران به حساب می‌آید و طرفداران بسیار زیادی دارد. این رودخانه در استان مازندران واقع شده و زیبایی‌های بی‌همتایی را در اطراف خود جای داده‌ است. در اطراف رودخانه نکا گل‌ها و درختان زیبای زیادی وجود دارد که جذابیت منطقه را چندین برابر افزایش داده‌اند.

در نزدیکی رودخانه نکا، یک روستای تماشایی به نام نارنجه باغ نیز وجود دارد که بعد از گشت‌ و گذار در منطقه و بازدید از رودخانه نکا، می‌توانید سری هم به آن‌ جا بزنید و از جاذبه‌های تماشایی زیادی دیدن نمایید.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه سفیدرود

رودخانه سفیدرود یکی دیگر از زیباترین رودخانه های ایران است که برخی افراد آن را با نام سپیدرود می‌شناسند. این رودخانه جذاب در استان گیلان قرار دارد و طول آن نزدیک به 765 کیلومتر است. رودخانه سفیدرود از کوه چهل‌ چشمه کردستان سرچشمه می‌گیرد و زیبایی بی‌همتایی دارد.

در امتداد این رودخانه می‌توانید از باغ‌های انبوه زیتون که زیبایی بی‌نظیری دارند نیز دیدن کنید. در رودخانه سفیدرود ماهی‌های زیادی همچون سس ماهی، اوزون برون، لای ماهی، تاس‌ ماهی، سیاه کولی، ماهی سفید، ماهی‌های کپور، شاه کولی و اسبله زندگی می‌کنند. با رفتن به این منطقه آرامش‌ بخش می‌توانید تفریحات سالمی همچون ماهیگیری و قایق‌ سواری انجام دهید و در کنار خانواده، اوقات خوشی را سپری کنید.

رودخانه چالوس

از جمله بهترین رودخانه های ایران که در غرب مازندران جای گرفته‌ است و از ارتفاعات کندوان نیز سرچشمه می‌گیرد، می‌توان رودخانه چالوس یا کجور را نام برد. این رودخانه جذاب از روستاهای فرج آباد می‌گذرد و سپس به دریای خزر وارد می‌شود.

مسیر رودخانه چالوس بسیار کوهستانی و کوچک است. میانگین آب‌دهی این رودخانه سالانه 430 متر مکعب است و افرادی که به دیدن آن بروند، می‌توانند به قایق‌ سواری و ماهیگیری مشغول شوند و لحظات به‌ یادماندنی برای خود رقم بزنند.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه سزار

رودخانه سزار یکی از شاخه‌های اصلی رود دز به حساب می‌آید و از مناطق کوهستانی بروجرد، الیگودرز درود و ازنا سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه عرض کمی دارد اما جریان و امواج آن بسیار زیاد هستند و می‌توانید در آن جا تفریحات پر هیجانی را انجام دهید.

رودخانه سزار که به عنوان یک مورد از زیباترین رودخانه های ایران در بین گردشگران شهرت پیدا کرده، طبیعت بکر و کمیابی را در اطراف خود جای داده‌ است که قطعا با دیدن آن‌ حیرت‌زده خواهید شد. بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه خروشان، فصل بهار و تابستان است زیرا در این زمان‌ها زیبایی طبیعت به اوج می‌رسد و سرسبزی، تمام منطقه را فرا می‌گیرد.

رودخانه زاینده‌رود

بی‌شک برای یک‌ بار هم که شده، نام زاینده‌رود به گوش‌تان خورده‌ است و درباره‌ آن چیزهایی شنیده‌اید. این رودخانه معروف در استان اصفهان واقع شده‌ است و به عنوان یکی از دیدنی ترین رودخانه های ایران روزانه میزبان گردشگران خارجی و داخلی بی‌شماری است.

این رودخانه زیبا از دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در مسیر حرکت خود به رودخانه‌های فریدون شهر و پلاسجان می‌پیوندد. زاینده‌رود بزرگ‌ ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است و افراد با استفاده از آب آن زمین‌های کشاورزی خود را سیراب می‌کنند.

این رودخانه به باتلاق گاو خونی وارد می‌شود و پل‌های جذابی بر روی آن وجود دارد. در زاینده‌رود مرغان دریایی زیادی وجود دارد که می‌توانید با غذا دادن به آن‌ها ساعت‌ها خود را سرگرم و مشغول کنید. از دیگر تفریحات جذاب در این منطقه، می‌توان قایق‌ سواری را نام برد.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه کرج

رودخانه کرج 75 کیلومتر طول و 58 متر عرض دارد و به‌ عنوان یکی از پر آب‌ ترین رودخانه‌های کشور شناخته شده‌ است. این رودخانه جذاب از دامنه رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و در امتداد جاده کرج چالوس می‌توانید آن را پیدا کنید. سرچشمه اصلی رودخانه کرج، کوه کلون بستک است و در آخر به دریاچه نمک قم وارد می‌شود.

این رودخانه جزو زیباترین رودخانه های ایران به حساب می‌آید و در مسیر خود دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی زیادی را سیراب می‌کند. در حاشیه رودخانه کرج جنگل‌های انبوه و گونه‌های گیاهی بسیار حیرت‌انگیزی وجود دارد که با تماشای آن‌ها قطعا شگفت‌زده خواهید شد.

این رودخانه از سال 1346 شمسی در لیست رودخانه‌های تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست جای گرفته است و هرساله به‌ خصوص در اواخر بهار و تابستان، توریست‌های زیادی برای ماهیگیری به آن‌ جا می‌روند. از جمله ماهیان موجود در این رودخانه نیز می‌توان قزل‌ آلا رنگین‌ کمان، سس ماهی، قزل ‌آلا خال قرمز، ماهی خیاطه و ماهی سر مخروطی سیاه فلس را نام برد.

رودخانه باهوکلات

رودخانه باهوکلات در استان سیستان و بلوچستان واقع‌ شده است و در 90 کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر در دریای عمان، می‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید. این رودخانه جذاب طولی حدود 340 کیلومتر دارد و به‌ عنوان عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان سیستان‌ و بلوچستان شناخته شده‌ است.

مساحت حوضه آبریز رودخانه باهوکلات حدود 8 هزار کیلومتر مربع و حداکثر آب‌دهی آن نیز 8.11 متر مکعب در ثانیه است. در این رودخانه مشهور، یک تمساح ایرانی که بازمانده خزندگانی در حدود 265 میلیون سال پیش‌ است، زندگی می‌کند و شما می‌توانید از آن هم دیدن نمایید.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه بابل

در استان مازندران می‌توانید از پرآب‌ ترین رودخانه ایران که بابل نام دارد نیز دیدن نمایید. این رودخانه از کوه‌های البرز، شهرستان‌های بابلسر و بابل می‌گذرد و در آخر به دریای خزر وارد می‌شود. طول رودخانه بابل حدود 78 کیلومتر است و در اطراف آن طبیعت نایابی وجود دارد.

در کنار این رودخانه که یکی از بهترین رودخانه های ایران است، پارک ساحلی، جاده‌های ساحلی، کافه، رستوران، زمین بازی، زمین فوتبال و امکانات رفاهی دیگری نیز احداث شده‌ است که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید و به تفریح و گردش بپردازید.

رودخانه کارون

یکی دیگر از زیباترین رودخانه های ایران در شهر اهواز، رودخانه کارون است که برخی افراد آن را با کوهرنگ، کرن و کرنک می‌شناسند. آب این رودخانه معروف از رودخانه باستانی کوپرتس جریان می‌گیرد و در آخر نیز به دریای خلیج‌ فارس وارد می‌شود.

رودخانه کارون درواقع تنها رودخانه‌ای است که اجازه کشتیرانی به آن داده شده‌ است. آب شرب مردم شهر از آب این رودخانه تأمین می‌شود و همچنین از آن برای تولید برق و سیراب کردن زمین‌های کشاورزی نیز استفاده می‌کنند.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه زرینه‌رود

زرینه‌رود یا جغاتو یکی دیگر از طولانی‌ ترین رودخانه‌های ایران است که می‌توانید آن را در استان آذربایجان غربی به‌ سادگی پیدا کنید. این رودخانه تماشایی، از کوه‌های چهل‌ چشمه کردستان سرچشمه می‌گیرد و در آخر نیز به دریاچه ارومیه وارد می‌شود. افرادی که به دیدن این رودخانه شگفت‌ انگیز بروند، می‌توانند از مناظر طبیعی اطراف لذت ببرند و سفری فوق‌ العاده عالی داشته باشند.

رودخانه ارس

رودخانه ارس نیز جزو دیدنی ترین رودخانه های ایران به شمار می‌رود و افرادی که به طبیعت‌گردی علاقمند هستند، می‌توانند در شمال کشور دسترسی راحتی به آن داشته باشند. این رود دائمی و پرآب از کوه‌های ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از شهرهای اهر، ماکو، گرمی و مرند در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل می‌گذرد.

رود ارس به‌ عنوان طولانی‌ ترین رود کشورمان طولی حدود 1074 کیلومتر دارد و جاذبه‌های گردشگری همچون طبیعت سرسبز، جزیره‌های تماشایی، کوه‌های سر به فلک‌ کشیده و پرندگان کمیاب را در اطراف خود جای داده است.

زیباترین رودخانه های ایران ؛ مهم‌ترین رودهای ایران کدامند؟

رودخانه سیروان

سیروان یکی دیگر از طولانی‌ ترین رودهای استان کردستان است که طول آن به 445 کیلومتر می‌رسد. این رودخانه خروشان از ارتفاعات اورامانات جاری می‌شود و در مسیر خود از دشت‌ها و مکان‌های بسیار زیبایی عبور می‌کند. رودخانه سیروان از به‌ هم متصل شدن 2 رود قشلاق و گاوه رود تشکیل‌ شده است و از دره کوه‌های شاهو می‌گذرد‌.

این رودخانه تماشایی با رسیدن به دریاچه سد دربند خان در کردستان عراق، با رودخانه دیاله ترکیب می‌شود و به دجله می‌رسد، در آخر نیز به خلیج‌ فارس می‌ریزد. این گزینه از زیباترین رودخانه های ایران دارای آبی زلال و در اطراف خود تپه‌ها و دره‌های بسیار زیبایی را جای داده‌ است.

آب‌ و هوای این منطقه بسیار مطبوع و خنک است و همین امر نیز موجب شده گردشگران، کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی در فصل تابستان به آن‌ جا سفر کنند. از جمله مهم‌ ترین گیاهان و درختانی که در این منطقه وجود دارند، می‌توان درخت بلوط، کنگر، درخت پردو، درخت ون، گل نرگس، درخت پسته وحشی، ریواس، درخت انجیر، درخت بلوط، پیچک، شب‌بو، میخک، درخت توت و انار را نام برد.

رودخانه سیروان در فصل‌های مختلف سال میزبان مسابقات قایقرانی بین‌ المللی و داخلی است و افرادی که به قایقرانی علاقه دارند، می‌توانند در هر فصلی که خواستند به آن‌ جا بروند و به تمرین و تفریح بپردازند.

رودخانه مارون

از جمله بهترین رودخانه های ایران که شهرت جهانی دارد، می‌توان رودخانه مارون را نام برد. این رودخانه دائمی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌ و در اطراف خود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را جای داده‌ است. طول رودخانه مارون حدود 280 کیلومتر و مساحت تقریبی حوضچه آن نیز 4600 کیلومتر مربع است.

این رودخانه بی‌نظیر از کوه‌های سادات و اراضی مرتفع زاگرس سرچشمه می‌گیرد. از جمله دیگر سرشاخه‌های رودخانه تماشایی می‌توان کوه‌های سفید، کوه‌های موگرمون و کوه سیاه را نام برد. دقت داشته باشید شنا کردن در رودخانه مارون حتی در فصل‌های کم آب نیز ممنوع و خطرناک است و به هیچ‌ عنوان نباید در آن جا شنا کنید.

رودخانه مارون از جمله بهترین رودخانه های ایران که شهرت جهانی دارد، می‌توان رودخانه مارون را نام برد. این رودخانه دائمی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌ و در اطراف خود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را جای داده‌ است. طول رودخانه مارون حدود 280 کیلومتر و مساحت تقریبی حوضچه آن نیز 4600 کیلومتر مربع است. این رودخانه بی‌نظیر از کوه‌های سادات و اراضی مرتفع زاگرس سرچشمه می‌گیرد. از جمله دیگر سرشاخه‌های رودخانه تماشایی می‌توان کوه‌های سفید، کوه‌های موگرمون و کوه سیاه را نام برد. دقت داشته باشید شنا کردن در رودخانه مارون حتی در فصل‌های کم آب نیز ممنوع و خطرناک است و به هیچ‌ عنوان نباید در آن جا شنا کنید.

رودخانه شهر چای ارومیه

رودخانه شهر چای ارومیه یک رودخانه بسیار مهم است که از ارتفاعات کوه‌های کان کبوتر در کردستان و کوه شهیدان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه دائمی بعد از گذشتن از شهر ارومیه، به دریاچه ارومیه وارد می‌شود و جذابیت بی‌همتایی را در اطراف خود جای داده است. افرادی که به دیدن رودخانه شهر چای ارومیه بروند، می‌توانند در کنار خانواده اوقات به‌ یادماندنی را سپری کنند و از پیاده روی و انجام تفریحات سالم در دل طبیعتی جذاب، لذت ببرند.‌

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

‌همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد تعداد رودخانه‌های دائمی و فصلی که در کشورمان وجود دارند، بسیار زیاد است و در هر شهری می‌توان حداقل از چند رودخانه بازدید به عمل آورد. از این رو ما سعی کردیم چند نمونه از بهترین و زیباترین رودخانه های ایران که جذابیت بیشتری دارند را به شما معرفی کنیم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که به دیدن کدام یک از آن‌ها بروید و سفری لذتبخش داشته باشید. بنابراین بهتر است قبل از که راهی سفر شوید به خوبی این مقاله مفید را مطالعه کنید، سپس مقصدتان را مشخص کنید و برنامه ریزی‌های لازم رابرای آن انجام دهید.

نظر شما در مورد زیباترین رودخانه های ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر