بررسی و معرفی بی مغز ترین شخصیت‌های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی نه تنها به خاطر اعمال شیطانی‌شان شناخته می‌شوند، بلکه به خاطر ارائه روانی‌ترین رفتارها نیز شناخته می‌شوند.

در بتمن، پل دانو بهترین دیالوگ‌ها و سخنرانی‌های پرشور ریدلر را با ترکیبی عالی از خشم درست و وحشت‌آور ارائه می‌کند و شخصیت او را به یکی از شرورترین شخصیت‌های برای یک فیلم پلیسی (نقد فیلم بتمن 2022) به کارگردانی مت ریوز تبدیل می‌کند.

تبهکاران عمدتاً با کاری که انجام می‌دهند تعریف، اما برخی از آنها با گفته‌هایشان شناخته می‌شوند – دشمن بتمن مطمئناً به خاطر معماهای وهم‌آورش در خاطر خواهد ماند. با این حال، برخی دیگر ترجیح می‌دهند سخنرانی‌های طولانی و به یاد ماندنی ارائه دهند، نه تنها توجیهی برای اعمال خود ارائه می‌دهند، بلکه موفق می‌شوند هم قهرمان داستان (بهترین فیلم هایی که قهرمان داستان دیالوگی ندارد) و هم بینندگان را به وحشت بیاندازند.

روانی‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

شرورترین کاراکترها را بشناسید

فهرست عناوینی از بهترین شخصیت های شرور تاریخ سینما را در لیست زیر در یک نگاه می‌توانید ببینید:

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
شرورترین شخصیت های سینمایی

جالب است بدانید که بسیاری از آنتاگونیست‌های نمادین و مطرح سینمای دنیا مانند دراکولا یا هیولای دکتر فرانکنشتاین قبلاً انسان بودند و بعدتر به روانی‌ترین و غیر انسانی‌ترین شخصیت تاریخ سینما تبدیل شده‌اند. با این حال، برخی از روانی‌ترین شخصیت‌های سینمایی هرگز انسان نبوده‌اند.

جوکر

The Dark Knight (2008)

شرورترین شخصیت های سینمایی
شرورترین شخصیت های سینمایی

جوکر را می‌توان در صدر محبوب ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما قرار داد، تم روانشناختی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم‌ های ترسناک روانشناختی تاریخ) و کاریزماتیک شخصیت او که گویا همیشه سعی داشته ثابت کند که انسان، در تنگنا می‌تواند چه موجود عجیب و وحشتناکی باشد و خود را همیشه انسانی بدون نقطه ضعف که سرگرمی او جنایت‌ها و دزدی‌های ریز و درشت می‌باشد به نمایش می‌گذارد و در معیارهای او پول کمترین ارزش را دارد.

جوکر با آن گریم عجیب و غریبش و با هوشی فوق‌العاده، انقلابی در شخصیت‌های مخوف و ترسناک دنیای تصویر خلق کرده است. همیشه شخصیت جوکر سعی داشته که جنایت کار باکلاسی باشد که با هوش و ذکاوت به دنبال اهدافش میرود نه با خشونت و تندی، به گونه ای این خصلت در شخصیت این کارکتر زیبا تعریف شده است که واقعا لذت جوکر از شرارت‌ها در دل بیننده احساس می‌شود و این امر از دلایل محبوبیت این شخصیت به شمار می‌رود. نمی‌شود منکر این شد که از بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی قطعا جوکر است و دیگر هیچ!

دیالوگ های برتر شخصیت جوکر:

  • چجن (خطاب به جوکر): پیشنهادت چیه؟
  • جوکر: ساده است، ما بتمن رو می‌کشیم.
  • مارونی: اگر انقدر ساده است، چراخودت انجامش ندادی؟
  • جوکر: اگر تو کاری تخصص داری، مجانی انجامش نده!

دکستر مورگان

Dexter (2006)

شرورترین شخصیت های سینمایی
شرورترین شخصیت های سینمایی

دکستر سریالی خشن و غافلگیرکننده برای مخاطبان است؛ بنابراین اگر دیدن خون زیاد یا قتل‌های فجیع و پیچیده کسی را بسیار آزار می‌دهد، اصولا نباید این سریال را تماشا کند. اما این عنوان برخلاف ظاهر خشنش جزو پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین سریال‌های تلویزیونی شده است و قطعا دلیل آن وجود قاتلی بالفطره به نام دکستر مورگان است.

دکستر مورگان شخصیت بسیار جالبی دارد، او از نبوغ فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اما از بچگی عاشق ریختن خون جانداران و انسان‌هاست! از این رو برای مدیریت این خصوصیت، پدرش او را به سمت پلیس شدن و به قتل رساندن قاتلین بی‌رحم و خطرناک تشویق کرده و حالا از اولین قسمت سریال می‌بینیم که صبح‌ها پلیس (بهترین سریال های جنایی نتفلیکس) است و شب‌ها با مهارت ویژه خود به سراغ قاتلین خطرناک می‌رود! قطعا یکی از باهوش ترین شخصیت های سینما و البته روانی‌ترین‌ها همین شخصیت دوست داشتنی است.

آنتون چیگور

No Country for Old Men (2007)

شرورترین شخصیت سینما
شرورترین شخصیت سینما

پیش از اکران فیلم ابرقهرمانی شوالیهٔ تاریکی، بسیاری متفق‌القول عقیده داشتند که برترین شخصیت منفی و شرور قرن بیست‌ویکم، کسی نیست جز شخصیت «آنتون چیگور» بی‌رحم و خونسرد که خاویر باردم نقشش را در فیلم فوق‌العادهٔ «جایی برای پیرمردها نیست» برادران کوئن ایفا کرد.

از همان نگاه اول به این شخصیت، می‌توان پی برد که خونسردی تا مغز استخوانش نفوذ کرده است و در سکانسی که سرنوشت یک انسان را با یک سکه مشخص می‌کند، کامل متوجه می‌شویم که مابقی انسان‌ها در دنیای چیگور، تنها شی هستند نه شخص. باید بدانید که از شرورترین شخصیت های سینمایی که باید تامل روانشناختی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم های روانشناختی تاریخ سینما) خاصی روی آن داشته باشیم همین کاراکتر خاص است. از فلسفی‌ترین شخصیت‌ها بین بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی آقای آنتون در جهان غریبی است که می‌توان بارها در این جهان ترسید، لرزید و مرد.

مایکل مایرز

Halloween Kills (2021)

شرورترین شخصیت سینما
شرورترین شخصیت سینما

تنها کارگردانی همانند جان کارپنتر می‌توانست با ترکیب ماسکی بر اساس صورت ویلیام شانتر (بازیگر کانادایی) و یک دست لباس‌ ساده، یکی از مخوف ترین شخصیت‌های شرور تاریخ سینما را خلق کند، شخصیتی که به خاطر تجربه‌ مشکلات خانوادگی در دوران کودکی به یک بیمار روانی تبدیل شد.

نقد فیلم Halloween Kills 

جان دوو

(Seven (1995

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

کوین اسپیسی استاد ایفای نقش‌های خاص است. او در Seven زمان زیادی را در فیلم حضور ندارد و تقریبا در اواخر فیلم وارد می‌شود، اما قتل‌هایش از همان ابتدا در فیلم وجود دارد و آنقدر دقیق و بی‌نقص اجرا شده که کارآگاهان کاملا سردرگم می‌شوند.

جان دوو در این فیلم هفت قتل را انجام می‌دهد و هر بار مخاطب با نقشه‌های پیچیده و پر از منطق و استدلال او روبرو می‌شود تا یکی از ترسناک‌ترین قاتلان سینما و تلویزیون را پیش چشم خود ببیند. در مورد باهوش بودن جان دوو همین بس که در مراحل اجرای نقشه‌اش گاهی به عمد و برای گمراه سازی تمام شواهد و مدارک را جوری می‌چیند که توجه پلیس (معرفی و تحلیل بهترین مینی سریال های معمایی تاریخ) را به جای دیگری معطوف کند و خود با آرامش و خونسردی قتل‌هایش را انجام دهد. اسپیسی به معنای واقعی کلمه در فیلم «هفت» یکی از باهوش ترین شخصیت های سینما را به معرض نمایش گذاشته است.

نقد فیلم هفت

رائول سیلوا

Skyfall (2004)

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

خاویر باردم با نقش‌آفرینی در فیلم «اسکای‌فال»، یکی از خاطره‌انگیزترین شخصیت‌های منفی و شرور تاریخ مجموعهٔ «جیمز باند» را از زمان حضور دنیل کریگ (رتبه بندی بازیگران نقش جیمز باند) در نقش مأمور ۰۰۷، به تصویر کشید.

این آنتاگونیست طوری طراحی شده بود که هم به شخصیت‌های شرور کلاسیک مجموعهٔ جیمز باند (بهترین فیلم های جیمز باند) شبیه باشد و هم تعریفی جدید برای آینده‌ٔ شخصیت‌های منفی فیلم‌های جیمز باند باشد؛ شخصیت رائول سیلوا، آنتاگونیستی مدرن از شخصیت‌های شرور فیلم‌های کلاسیک مجموعهٔ جیمز باند بود.

شخصیت رائول سیلوا را می‌توان تا حدودی شبیه به شخصیت جوکر در فیلم The Dark Knight (شوالیهٔ تاریکی) کریستوفر نولان دانست؛ طراحی نقشه‌های دقیق و البته وحشت‌زا در میان مردم و برنامه‌ریزی برای دستگیر شدن به‌صورت تعمدی و در راستای نقشه‌های از پیش طراحی‌شده.

نقد فیلم Skyfall (اسکای فال 2012)

مامور اسمیت

The Matrix (1999)

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

با لب‌های همیشه متمایل به سمت پایین و صد البته خط‌های ابرویی که از فرسنگ‌ها مشخص هستند، مامور اسمیت (با نقش آفرینی هوگو ویوینگ) مجری قانون بی‌رحمی است که در حین انجام وظیفه ذره‌ای از خونسردی‌اش کاسته نمی‌شود.

مامور اسمیت یک هوش مصنوعی (بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی 2022 و 2021) در برنامه‌ای بر پایه‌ی واقعیت مجازی است تا انسان‌ها را در حالت کما نگه دارد. نکته‌ی جالب اینجاست که با توجه به یکی از دیالوگ‌های فیلم، فایل‌های مربوط به مامور اسمیت دچار خرابی شده‌اند و این موضوع را می‌توان در یکی از دیالوگ‌هایش به مورفیوس مشاهده کرد. در واقع، مامور اسمیت دست نشانده‌ی یک حکومت سرکوبگر محسوب می‌شود که چندان از شغل کنونی‌اش رضایت ندارد. همین مسئله نیز یکی از عواملی بوده که آن را در میان مخاطب سینما محبوب کرده است.

هانیبال لکتر

The Silence of the Lambs (1991)

باهوش ترین شخصیت های سینما
باهوش ترین شخصیت های سینما

آنتونی هاپکینز با بازی یکی از محبوب ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما یعنی هانیبال لکتر در فیلم سکوت بره‌ها برنده جایزه اسکار شد. هانیبال لکتر یک روانپزشک قاتل که مادرش از اشرافیان میلان ایتالیا و پدرش کنت بود و چون در زمان جنگ جهانی دوم شاهد خورده شدن خواهرش میشا توسط سربازان نازی بود، به یک قاتل ترسناک تبدیل شده بود.

یک هیولای جنتلمن، با لباس هایی مانند شاهزاده ها ولی فریب‌کار و البته باهوش که علاقه فراوانی نیز به هنر، ادبیات و تاریخ دارد. خالق این شخصیت توماس هریس بود و از روی داستان های او در طی این سال‌ها پنج فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته شده است. بدون شک هانیبال لکتر یکی از بهترین بدمن های تاریخ سینما شناخته می‌شود.

نقد فیلم سکوت بره‌ها

دیالوگ های برتر شخصیت هانیبال لکتر:

  • مردم هیچوقت بهت نمی گن که چی تو فکرت میگذره، فقط منتظرن که زمین خوردنت رو تماشا کنن!!

مالفیسنت

Maleficent (2014)

محبوب ترین شخصیت های منفی زن
محبوب ترین شخصیت های منفی زن

جهنم در مقابل خشم و عصبانیت زنی که مورد تمسخر قرار گرفته، بهشت است. مالفیسنت وقتی به جشن تعمید آرورا دعوت نشد چنان عصبانی شد که او را محکوم به خواب ابدی کرد. داستان خشم او به همینجا ختم نشد و وقتی آرورا بزرگ شد و توسط شاهزاده از خواب ابدی بیرون آمد، مالفیسنت به یک اژدهای آتشین تبدیل شد.

اما قبل از اینکه خیلی زود قضاوت کنیم، باید این فیلم دیزنی را بررسی کنیم تا ببینیم داستان از نظر او چگونه است. آنجلینا جولی در نسخه‌ی لایواکشن (بهترین فیلم های لایو اکشن 2022) از یک داستان قدیمی و با موضوعی متفاوت به عنوان یک شرور واقعی بازی می‌کند.

کایزر شوزه

The Usual Suspects (1995)

باهوش ترین شخصیت های سینما
باهوش ترین شخصیت های سینما

تفاوت این شخصیت با تمام شخصیت‌های دیگر این فهرست، این است که کایزر شوزه در تمام مدت فیلم خود را یک انسان دست و پاچلفتی و بازنده و ضعیف به اسم وربال کینت معرفی می‌کند و با همین نام مستعار مدام به پلیس و کارآگاهان (معرفی و تحلیل بهترین فیلم های جنایی معمایی) گوشزد می‌کند که شخصی به نام کایزر شوزه که از مخوف‌ترین مجرمان است مسئولیت تمامی سرقت‌ها و قتل‌های اتفاق افتاده را بر عهده دارد.

او مخاطب را هم تا حدود زیادی فریب می‌دهد و آنقدر زیرکانه و با نقشه‌های دقیق این کار را انجام می‌دهد که همه به دنبال کایزر شوزه هستند، بدون اینکه بدانند او کسی نیست جز وربال کینت و این شخص در طول فیلم به عمد و با نبوغ خارق‌العاده خود به طور کلی مسیر تحقیقات پلیس را تغییر می‌داده است. با رسیدن به انتهای فیلم The Usual Suspects، مخاطب نه تنها بطور ویژه‌ای غافلگیر می‌شود، بلکه بی‌تردید کایزر شوزه یا همان وربال کینت را یکی از باهوش ترین شخصیت‌ های سینما می‌داند.

جان کریمر

Saw (2004)

باهوش ترین شخصیت های سینما
باهوش ترین شخصیت های سینما

سینمای ژانر وحشت (بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس 2022)، یعنی شخصیت قاتل؛ این ژانر را به‌صورت خلاصه می‌توان این گونه توصیف کرد. گاهی با قاتل بی‌احساس، بی‌رحم و سنگدلی همچون مایکل میرز در مجموعهٔ «هالووین» آشنا می‌شویم و گاهی اوقات با قاتلینی دقیق، برنامه‌ریز، بی‌اندازه خونسرد که برای هر لحظه برنامه‌ای در سر دارند؛ قاتلین گروه دوم برنامه‌های مختلفی دارند، از برنامه‌های متنوع برای شکنجه قربانیان گرفته تا در نهایت به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل رساندن قربانیان معمولاً گناهکار. جان کریمر یکی از این قاتلین است که در مجموعهٔ فیلم‌های ترسناک و اسلشر «اره» (بهترین فیلم های اسلشر 2021 )، ما را با انواع شکنجه و قتل آشنا کرد.

شاید هیچ شخصیت منفی و شروری در تاریخ سینما به اندازهٔ جان کریمر نقش قاتل سادیستی، مریض احوال و البته باهوش را برای تماشاچیان عاشق ژانر وحشت از نوع اسلشر و حمام خونی، این گونه ایفا نکرده باشد.

نورمن بیتز

Psycho (1960)

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

نورمن بیتز را می‌توان اولین شرور سینما دانست که از نوعی بیماری دو شخصیتی رنج می‌برد. او برخلاف اکثر شرورهایی که در این لیست قرار گرفته‌‌اند هیولا، روح، ربات یا موجودی عجیب و غریب نیست. او یک انسان عادی به نظر می‌رسد که حتی ممکن است در حال حاضر کنار شما نشسته باشد.

بیتز چهره‌ی بسیار مظلومی دارد که باعث می‌شود دیگران فکر کنند حتی آزارش به مورچه هم نمی‌رسد اما پس از مرگ مادرش دارای شخصیت دوم با افکاری خطرناک شده که او را به قاتلی خطرناک تبدیل کرده است. از مخوف‌ترین و بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی می‌توان به این شخصیت خاص از سینمای خاص هیچکاک اشاره کرد که حقیقتا دنیایی عجیب را ارائه می‌دهد.

جک تورنس

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

جک تورنس با بازی جک نیکلسون که یکی از محبوب ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما را در فیلم زیبای درخشش اثر استنلی کوبریک فقید به نمایش می‌گذارد و یکی از کامل ترین و بهترین آثار سینمای وحشت است. در این فیلم 142 دقیقه‌ای که بر اساس رمانی از استفان کینگ ساخته شده به زیبایی لحظاتی دلهره‌آور را با دیدگاهی درون گرایانه و فلسفی (معرفی و تحلیل فلسفی ترین فیلم های اروتیک تاریخ سینما) که آمیخته از واقعیت و خیال است برای تماشاگر ایجاد می‌کند.

وقتی این فیلم به اوج موفقیت میرسد که نمایش یک شخصیت با بعد روانی بالا که تصور می‌شود به خاطر سختی شرایط و فشار وارده بر او به حالت دیوانگی رسیده است را جک نیکلسون به عهده داشته باشد که در نمایش اینگونه شخصیت‌ها تبحر خاصی دارد و آن را بارها در فیلم‌های خود ثابت کرده است. فیلم درخشش جایی است که باید از جک نیکلسون به عنوان یک نعمت برای سینمای هالیوود تشکر کرد. از تامل‌برانگیزترین و بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی که باید هزاران بار به ابعاد مختلفش فکر کرد شخصیت اول فیلم درخشان کوبریک است.

دیالوگ های برتر شخصیت جک تورنس:

تو نمی‌زاری جمله رو تموم کنم، من نمی‌خوام بهت آسیب بزنم فقط می‌خوام مغزت رو خورد کنم!!

پرستار رچد در فیلم دیوانه از قفس پرید

One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975)

شخصیت های شرور زن

محبوب ترین شخصیت های منفی زن
محبوب ترین شخصیت های منفی زن

پرستار رچد به عنوان ستمگر بی‌رحم بیمارستان روانی (بهترین فیلم های مریض) در فیلم دیوانه از قفس پرید، زندگی را برای هر کسی که جرات کند قانون او را به چالش بکشد، سیاه می‌کرد. این شخصیت ضدقهرمان براساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۶۲ نوشته‌ی کن کیسی ساخته شده است، اما بازی لوئیز فلچر که برایش اسکار هم گرفت دیکتاتوری وحشتناک او را زنده کرد تا جایی که اغلب از او به عنوان یکی از بزرگترین شرورهای تمام دوران یاد می‌شود. نام او اغلب به عنوان استعاره و یادآوری این نکته استفاده می‌شود که قدرت می‌تواند مخرب باشد.

اگر سرد ترینِ قلب‌ها و عبوس ترینِ نگاه‌ها را با هم ترکیب کنید، نتیجه‌اش می‌شود شخصیتی با نام پرستار میلرد رچد.

هانس لاندا

Inglourious Basterds (2009)

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

شخصیت هانس لاندا در فیلم «حرام‌زاده‌های لعنتی» شوخ‌طبع است، ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022) است، بی‌رحم است، گاهی دلسوز است و همدردی هم می‌کند، در مجموع آش شله قلمکاری است که از این بهتر نمی‌شد آن را به تصویر کشید و باید به تارانتینو و والتز با هم برای خلق و بازی این شخصیت تبریک گفت.

به این نکته در مورد کریستوفر والتز باید اشاره داشته باشیم که وی توانایی صحبت به چند زبان را دارد و زبان‌هایی را که بلد است، معمولاً روان صحبت می‌کند. لازم نیست که بگوییم نقشی که کریستوفر والتز در این فیلم ایفا می‌کند، تا چه اندازه سخت بود و نیاز به جزئیات داشت، اما والتز نشان داده است هر چقدر بیشتر از وی خواسته شود، بخشی جدید از استعداد فوق‌العاده‌اش را می‌تواند به نمایش بگذارد.

لوکی

Loki (2021)

بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی
بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی

حتی در دنیای سینمایی مارول که پر از قهرمان‌های جذاب (زن های جذاب کتاب های کمیک)، دوست داشتنی و به یاد ماندنی است، این شانس وجود دارد که یک شخصیت شرور در مرکز توجه‌ها قرار بگیرد و این اتفاق نیز رخ داده است.

اگرچه اودین، لوکی را فرزند خود معرفی کرد اما به دلیل تفاوت‌هایی که در قدرت و شجاعت با ثور داشت، هرگز همانند او مورد احترام مردم آسگارد قرار نگرفت. همین غم شکل گرفته در دوران کودکی کافی بود تا او را به یکی از شخصیت‌های شرور کتاب‌های کمیک مارول (شرورترین شخصیت های مارول) تبدیل کند.

ترکیب غریزه‌ و البته عقده‌ی دوران کودکی، لوکی را به این تصمیم می‌رساند که با استفاده از مکعب قدرتمند تسراکت، حکومتی یکپارچه در کل کهکشان ایجاد کند و اولین هدف خود را نیز زمین انتخاب می‌کند. تام هیدلسون و سازندگان فیلم که درک درستی از لوکی داشتند، تصمیماتی گرفتند که در نهایت باعث شد تا این شخصیت از لحاظ طنز نیز بدرخشد. همین جنبه‌ طنز نیز باعث شد تا لوکی تناسب بالایی با فضای کلی فیلم تور: رگناروک (Thor: Ragnarok) داشته باشد. بی‌صبرانه باید برای بازگشت لوکی در سریال خود باشیم. قطعا یکی از محبوب ترین و بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی همین شخصیت ابرقهرمان دنیای مارول است.

مقالات بیشتر:




از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین شخصیت های شرور فیلم های سینمایی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *