;
coinex

بانک‌های مرکزی بیشتری از ارز دیجیتال ملی استقبال کردند؛ رشد دوبرابری CBDCها در یک سال

تعداد کثیری از بانک‌های مرکزی جهان قادر به صدور ارز دیجیتال ملی (CBDC) هستند. طبق گزارش بانک جهانی، استقبال بانک‌های مرکزی از ارز دیجیتال ملی دو برابر شده است.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) گزارش کرده است که تعداد بانک‌های مرکزی که به‌دنبال توسعه یا اجرای آزمایشی ارز دیجیتال ملی خود هستند، طی‌ یک‌ سال با رشد 100 درصدی از 14 درصد به 26 درصد رسیده است.

گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که هم اکنون 62 درصد از بانک‌های مرکزی دنیا در حال اجرای آزمایشی ارزهای ملی خود هستند. برخی دیگر از این بانک‌ها نیز در مرحله اثبات مفهوم (proofs-of-concept) این پروژه‌ها قرار دارند.

اجرای آزمایشی ارز دیجیتالی ملی

طبق نظرسنجی انجام شده توسط بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، تا پایان دسامبر 2021 (10 دی 1400)، استقبال از ارزهای دیجیتال ملی با کاربری عمومی بسیار بیشتر از ارزهای مخصوص تبادلات بانکی بوده است. در حال حاضر حدود 20 درصد از بانک‌های مرکزی مشغول توسعه یا اجرای آزمایشی ارزهای دیجیتال ملی خود با کاربری عمومی هستند. استقبال از ارزهای دیجیتال ملی مرتبط با نقل و انتقالات مالی نصف این مقدار بوده است.

رشد دوبرابری CBDCها از استقبال بانک‌های مرکزی از ارز دیجیتال ملی خبر می‌دهد

گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد بیش از دو سوم بانک‌های مرکزی جهان مایلند در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت یک ارز دیجیتال ملی با کاربرد عمومی منتشر کنند. به طور میانگین از هر 10 بانک مرکزی، 9 بانک در حال بررسی اجرای طرح ارز دیجیتال ملی هستند. نیمی از بانک‌های مذکور پروژه ارز دیجیتال ملی را به صورت آزمایشی آغاز کرده‌اند. برخی از بانک‌ها نیز مشغول توسعه و بهبود شرایط برای اجرای این طرح هستند.

دلایل عمده استقبال بانک‌های مرکزی از ارز دیجیتال ملی

از جمله دلایل استقبال بانک‌های مرکزی از ارز دیجیتال ملی می‌توان به همه‌گیری کووید-19 و ظهور رمزارزها از جمله استیبل کوین‌ها اشاره کرد. استقبال از ارز دیجیتال ملی در کشورهای پیشرفته نیز به چشم می‌خورد. در گزارش BIS هدف اصلی این کشورها برای مشارکت در پروژه‌ ارز ملی، ثبات مالی عنوان شده است.

به‌طور میانگین، 79 درصد از بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته ظهور استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال را علت اصلی توجه خود به ارزهای دیجیتال عنوان کردند. این میزان علاقه‌مندی، در کشورهای درحال‌ توسعه و اقتصادهای نوظهور به 48 درصد می‌رسد.

طبق این گزارش دلیل اصلی توجه به ارزهای دیجیتال ملی با کاربرد تبادلات بین بانکی، اطمینان از کارایی پرداخت‌های برون‌مرزی عنوان شده است. ارز دیجیتال ملی بانک‌های مرکزی را از مشکلاتی بزرگ نظیر ساعات کار محدود سیستم‌های پرداخت فعلی و همچنین طول زنجیره تراکنش‌های جاری رها خواهد کرد.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در بازل سوئیس قرار دارد. این بانک به طور همزمان نماینده 62 بانک مرکزی از کشورهایی است که در مجموع حدود 95 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را به وجود می‌آورند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استقبال بانک‌های مرکزی از ارز دیجیتال ملی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: cryptonews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر