;
coinex

نشست خبری ائتلاف تاد: دیگر کسی رای نمی‌دهد

نشست خبری ائتلاف تاد امروز 17 اردیبهشت ماه برگزار شد. این نشست در راستای لغو کامل انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی از سوی وزارت صمت بود.

انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای بار سوم لغو شد؛ اما این بار به طور کامل. اعضای هیئت مدیره کسب و کارهای مجازی که جزو ائتلاف تاد ( توسعه اقتصاد دیجیتال) نیز هستند با برگزاری یک نشست خبری از اهالی رسانه خواستند تا مخالفت اعضای اتحادیه با این تصمیم را منعکس کنند. لغو برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به تصمیم وزارت صمت صورت گرفته است. یکی دیگر از اهداف برگزاری این نشست بررسی دلایل طرح تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از طرف وزارت صمت بود.

نشست خبری ائتلاف تاد ؛ ماجرای به تعویق افتادن انتخابات

در ابتدای نشست، اعضا تصمیم گرفتند تا موضع خود را نسبت به اتفاقات چند ماه گذشته اتحادیه مشخص کنند. در ابتدا مهدی نجفی، مدیرعامل سفر مارکت تمامی ماجرای به تعویق افتادن چند باره انتخابات را توضیح داد.

نشست خبری ائتلاف تاد در امروز ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شد.این نشست در راستای لغو کامل  انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی از سوی وزارت صمت بود.

همچنین وی از اثر سوء به تعویق افتادن پی‌درپی انتخابات و از دست رفتن انگیزه رای دهندگان گفت. نجفی در خصوص دلایل به تعویق افتادن انتخابات گفت:

بعد از اتمام مهلت قانونی موضوع بررسی صلاحیت‌ها و اجرایی شدن آن به دلیل کرونا به تعویق افتاد. در نتیجه اواخر بهمن نتیجه اعلام شد و بر این اساس روشن شد که چه افرادی از نظر هیئت اجرایی واجد صلاحیت بوده‌اند.

اما این را می‌دانیم که انتخابات اتحادیه بعد از این تاریخ هم دوباره به تعویق افتاد. نجفی گفت:

 پس از اینکه بررسی‌ها با اعلام افراد واجد صلاحیت به اتمام رسید، هفته آخر اسفند، زمان برگزاری انتخابات را 23 فروردین اعلام کردند. این در حالی است که به دلیل ماه رمضان خواستار آن شدیم که انتخابات به بعد از ماه رمضان موکول شود. در نهایت با وجود اینکه اعلام شد دوره قانونی هیئت مدیره تمام شده، قرار بر این شد که این انتخابات با سرعت بعد از پایان ماه رمضان برگزار شود.

نجفی همچنان در میان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد که همه این موارد توسط اتاق اصناف اتفاق افتاده و اتحادیه در هیچ‌کدام از این تصمیم‌گیری‌ها دخیل نیست.

نجفی با اشاره به گزارش‌هایی که بیانگر تخلفات هیئت‌مدیره قبلی بوده، گفت: «از جمله این تخلفات باید به 57 درصد پرونده‌هایی اشاره کرد که کسب صادره واقعی نیست. این گزارش هم از سمت برخی اعضای هیئت مدیره سابق رسیده است. ما در نهایت برای حل این مشکل با به تعویق انداختن انتخابات، تاریخ 19 اردیبهشت را برای برگزاری آن اعلام کردیم. البته قانون دست ما را برای به تعویق انداختن بیش از این باز نگذاشته بود.»

نشست خبری ائتلاف تاد: دیگر کسی رای نمی‌دهد

او اشاره کرد که موضوع تخلفات را اتاق اصناف بررسی کرده و اعلام شد نهایتا ده درصد از مجوزها غیر فعال هستند و انتخابات می‌تواند 19 اردیبهشت برگزار شود. نجفی در ادامه توضیح داد: « همه این مراحل در شرایطی بود که هفته گذشته، روز یکشنبه نامه‌ای منتشر شد که معاونت وزارت صمت خواستار تفکیک اتحادیه از طرف وزیر شده است.»

وی در ادامه و در خصوص تفکیک اتحادیه گفت:

این روند و انتشار نامه در آستانه تعطیلات عید فطر شکل گرفت. در نهایت ما هم با دبیر محترم هیئت نظارت، جلسه حضوری برگزار کردیم. در این جلسه عنوان شد که این تصمیم قانونی نیست که اگر بنا به پیشنهاد اتحادیه جدیدی است، این پیشنهاد باید از طرف اتاق اصناف باشد و نه معاون وزیر.

نجفی در ادامه خاطر نشان کرد که البته لغو انتخابات هنوز به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده ولی در هر صورت این اقدام غیر قانونی است . اتحادیه قصد اطلاع رسانی آن را دارد.

آرماندهی: باید شفاف سازی صورت بگیرد

اشکان آرماندهی یکی دیگر از اعضای ائتلاف تاد و مدیرعامل «دیوار» در خصوص تفکیک اتحادیه گفت:

تلاش ما بر این است که به شفافیت فرایند قانونی کمک کنیم. از همین رو در روز  یکشنبه نامه معاون وزیر را که دیدیم متوجه شدیم علت آن تخصصی شدن اتحادیه اعلام شده است. در این نامه عنوان شده بود که اتحادیه باید تخصصی‌تر عمل کند و به دو اتحادیه تقسیم شود.

نشست خبری ائتلاف تاد: دیگر کسی رای نمی‌دهد

او معایب تفکیک اتحادیه را برشمرد و گفت: «با این شیوه بحث جلوگیری از خلاقیت در سال دانش بنیان را ‌خواهیم داشت. همپوشانی و موازی کاری و مواردی از این دست هم شکل خواهد گرفت. این تفکیک زیر ساختی لازم دارد که باید در مورد مدل آن و دیگر جزئیات، صحبت کنیم و به نظرم روند اصولی تفکیک شدن حداقل 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارد.»

آرماندهی همچنین خاطرنشان کرد که در صورت تفکیک اتحادیه، روند مجوز گیری سخت و تعداد مجوزها زیاد خواهد شد.

در ادامه نیز صادق محمدی مدیرعامل مدیانا و از اعضای ائتلاف تاد گفت تفکیک اتحادیه به موضوع انتخابات کاملا بی‌ارتباط است؛ اما در هر صورت موجب لغو انتخابات شده است که هر دوی موضوعات تفکیک و لغو انتخابات برخلاف قانون است.

محمدی گفت: «بر اساس تبصره 7 قانونی متوجه شدیم اتاق اصناف باید این پیشنهاد را بدهد. در همین روند متوجه شدیم اتاق نه تنها درخواستی نداده و این موضوع را مطرح نکرده، حتی این موضوع را رسما اعلام کرده که آمادگی هر گونه نشست در رابطه با اعلام نتیجه اصلی و درست و قانونی را دارد.»

او با تاکید بر اینکه اتاق اصناف کاملا مخالف این پیشنهاد است گفت: «تصور من این است که این ماجرا تکه‌ای از یک پازل بزرگ است. در این تصمیم و در صورت لغو انتخابات کار اتحادیه رسما متوقف خواهد شد. باید منتظر باشیم تا در آینده تکه‌های این پازل کنار هم شکل بگیرند.»

رابطه طرح صیانت و بی‌تکلیفی اتحادیه کسب و کارهای مجازی

این روزها بحث طرح صیانت هنوز مطرح است و این طرح با وجود عقب نشینی هنوز در کمین اینترنت کشور و در ادامه آن تمام کسب و کارهای مجازی است. در این راستا خبرنگار عصر اقتصاد در خصوص ارتباط جریانات اتحادیه و طرح صیانت پرسید. آرماندهی در پاسخ گفت:

«در یک سال گذشته شاهد این بودیم که تشکل‌های صنفی و نصر در این مواقع حساس همواره ورود کردند و نظرات کارشناسانه و تبعاتش را که صیانت یکی از طرح های مطرح شده و عملا نماینده بخش خصوصی که تشکل های صنفی نسبت به تبعات آن واکنش نشان داده است. عملا نبود اتحادیه و این تشکل های صنفی و تضعیفشان در این رابطه باعث شده که این تشکل‌ها وجود نداشته باشند که نظر کارشناسانه بدهند و کمک کنند به تصمیم گیری به نفع کشور و کسب و کارها »

آرمندهی در ادامه گفت:

بخشی از پازلی که دوستان گفتند فکر می‌کنیم این موضوع هست و دوست نداریم باور کنیم نبود و تضعیف تشکل های صنفی منجر به این تصمیمات بشود اما دلایل رسمی و غیر رسمی ذهن را به این سمت می‌برد که کوچک کردن اتحادیه همراهی بیشتر و کاهش نظرات کارشناسی در رابطه با طرح های متفاوتی مثل صیانت اتفاق افتاده باشد.

آرمندهی همچنین گفت: «اگر عملکرد هیئت مدیره قبلی در این دو ماه اخیر بهتر بود و با اعضای اکوسیستم همدل و منصف رفتار می‌کردند همدل‌تر و همگراتر می‌شد و انتقادها را مسئله شخصی فرض نمی‌کردند.»

تکلیف اتحادیه چه خواهد بود؟

تکراتو: با توجه به مطرح شدن مسئله طرح صیانت و آنچه از تمامی این اتفاقات نظر را به خود جلب می‌کند، معطل بودن تکلیف اتحادیه کسب و کارهای مجازی است. به نظر می‌رسد که به تعویق افتادن چند باره انتخابات و در نهایت خبر لغو انتخابات از سوی وزارت صمت و همچنین تصمیم ناگهانی اتاق اصناف برای دو تکه کردن اتحادیه، اقداماتی باشند که تکلیف اتحادیه را نامشخص بگذارند.

پرسش مهمی که مطرح می‌شود، این است که آیا امکان دارد همه این موارد صرفا برای تضعیف بخش خصوصی از طرف وزارت صمت باشد؟ در همین راستا، خبرنگار تکراتو پرسید آیا امکان دارد بخش خصوصی از طرف دولت حذف شود؟

نجفی در پاسخ به این پرسش گفت:

هنوز معلوم نیست و قانون راهکاری ارائه نداده و حالا باید انتخابات برگزار می‌شده و تکلیف روشن می‌شده و همه این موضوعات باید بررسی شود و اتاق اصناف و صمت پیگیری کنند.

نجفی در پایان جلسه اعلام کرد که در حدود یک ساعت پیش خبر رسیده است که بر اساس اظهار نظر مومنی به عنوان رییس اتاق اصناف، انتخابات باقی است و چیزی ابطال نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد نشست خبری ائتلاف تاد چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر