;
coinex

یارانه دستمزد چیست و چه کسانی مشمول دریافت آن هستند؟

یارانه دستمزد به مدت یک سال، معادل 30 درصد حداقل دستمزد تعیین شده، یعنی به مبلغ 1 میلیون و 400 هزار تومان، به افراد مشمول این یارانه، پرداخت می‌شود. در ادامه به جزئیات بیش‌تری از این خبر می‌پردازیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

به تازگی دولت تصمیم گرفته است به منظور ایجاد اشتغال بیش‌تر برای جوانان، یارانه‌ای را با عنوان «یارانه دستمزد» به مدت یک سال به کافرمایانی که نیروی جوان استخدام می‌کنند پرداخت کند. گفتنیست که این طرح جدید، برای تشویق بیش‌تر کارفرمایان به استخدام نیروی کار شغل اولی، تنها در مناطق محروم و کم‌برخوردار، در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ تعیین شده برای پرداخت این یارانه معادل 30 درصد حداقل دستمزد سالانه تعیین شده است؛ اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت بوده، این است که این یارانه قرار نیست به صورت وجه نقد پرداخت شود بلکه دولت قصد دارد به مدت یک سال برای افراد جوان و شغل اولی، حق بیمه بپردازد. این بدان معناست که کارفرمایان تا یک سال می‌توانند برای کارکنان خود، بیمه پرداخت نکنند.

شرایط دریافت یارانه دستمزد

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، این یارانه دارای یکسری شرایط است که در ادامه به طور خلاصه این شرایط را مرور خواهیم کرد:

  • تنها به کارفرمایان و صاحبان مشاغل تعلق می‌گیرد. ( مشمول مردم نمی‌شود)
  • پرداخت این یارانه مختص به مناطق محروم و کم‌برخوردار است.
  • مبلغ یارانه معادل 30 درصد حداقل دستمزد تعیین شده در سال 1401 است. (مبلغی معادل 1 میلیون و 400 هزار تومان است که بسته به حقوق فرد، این مبلغ افزایش خواهد داشت.)
  • یارانه تنها به ازای استخدام نیروی جوان و اشتغال افراد شغل اولی پرداخت می‌شود.
  • مبلغ این یارانه به صورت حق بیمه فقط به مدت یک سال پرداخت خواهد شد.

یارانه دستمزد

شرایطی که به طور خلاصه در بالا به آن اشاره کردیم، شرایط دریافت یارانه دستمزد است؛ اما افردای که استخدام می‌شوند نیز باید دارای شرایط خاصی باشند که این شرایط عبارت است از:

  • افراد باید دارای مدرک دیپلم و یا بالاتر باشند.
  • حداکثر سن تعیین شده برای افراد مشمول یارانه دستمزد، 37 سال است. البته به استثنا زنان سرپرست خانوار که برای آنان حداکثر سن 45 سال مشخص شده است.

باتوجه به اطلاعیه وزارت کار، متقاضیانی که واجد شرایط هستند، می‌توانند هم‌اکنون برای ثبت‌نام یارانه دستمزد، در سامانه pyd.mcls.gov.ir  وزارت کار اقدام نمایند.

مشکلات احتمالی طرح پرداخت یارانه دستمزد

گفتنیست که طرح پرداخت یارانه دستمزد با خود مشکلاتی را به همراه دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها، استخدام نیروی تازه‌کار تنها به مدت یک سال توسط کارفرمایان است. درواقع کارفرمایان می‌توانند از این طرح سوءاستفاده کرده و برای پرداخت نکردن حق بیمه و دریافت مبلغ حداقل 1 میلیون و 400 هزار تومانی، به طور مداوم نیروی واجد شرایط استخدام کرده و پس از گذشت یک سال نیروی خود را اخراج کنند. همچنین می‌توانند اقدام به تعدیل نیروهای قدیمی خود و استخدام نیروی جدید کنند.

از دیگر مشکلات این طرح، افزایش بدهکاری دولت به سازمان تامین اجتماعی است. درواقع در این طرح، یارانه دستمزد دقیقا معادل حق بیمه‌ای است که کارفرمایان برای اشتغال کارگران خود باید به سازمان تامین اجتماعی بپردازند. از این بابت بنگاه‌های تولیدی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و همچنین پرداخت حق بیمه، بر عهده دولت قرار خواهد گرفت. از آنجایی که با توجه به گفته‌ی رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، در حال حاضر دولت موظف به پرداخت بدهی‌ای معادل 450 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی است، می‌توان گفت با این اقدام، مبلغ این بدهی روز به روز بیش‌تر می‌شود. بنابراین صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی یک قدم دیگر به ورشکستگی نزدیک‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد طرح دریافت یارانه دستمزد به افراد واجد شرایط چیست؟ به نظر شما این طرح می‌تواند به اندازه کافی برای ایجاد اشتغال در جامعه، مفید واقع شود؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر