;
coinex

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

سفر با اتوبوس، قطار، هواپیما یا خودروی شخصی، رایج‌ترین روش‌های مسافرت است؛ اما روش‌های هیجان انگیز دیگری هم برای عاشقان طبیعت وجود دارد. امروزه افراد می‌توانند با استفاده از موتورسیکلت و یا حتی دوچرخه نیز به گردش و تفریح بپردازند. درواقع سفر با موتورسیکلت جزو محبوب‌ ترین سفرها در بین گردشگران است و هیجان بسیار بالایی دارد.

این روش از سفر در کنار لذت بالایی که دارد، ممکن است خطراتی را نیز به‌ همراه داشته باشد. به‌ همین‌ علت لازم است قبل‌ از سفر با یک‌سری جزئیات و موارد مهم در این زمینه آشنا شوید تا راحت‌تر برنامه ‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و سفری فوق العاده داشته باشید. بنابراین اگر علاقه‌مند هستید که با موتورسیکلت به سفر بروید، در ادامه مطلب نیز همراه ما بمانید.

ترمینال غرب یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ترمینال‌های مسافربری تهران محسوب می‌شود. این ترمینال میزبان حضور شرکت‌های مسافربری معتبر، همچون سیروسفر، رویال سفر و پیک صبا است که همگی از کادر مجرب و راننده‌هایی باتجربه بهره می‌برند. این ترمینال محیط امن و امکانات رفاهی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد تا سفری خوشایند را از همان لحظه‌های ابتدایی تجربه کنند.

نکات مهم برای سفر با موتورسیکلت

در حال حاضر گردشگران زیادی سفر با موتورسیکلت را نسبت‌ به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند و با استفاده از این وسیله حمل و نقل، راهی سفر می‌شوند. اگر چه سفر رفتن با موتورسیکلت هیجان بسیار بالایی دارد و تجربه‌ای لذت‌بخش است، اما رعایت برخی نکات مهم به بهتر شدن و افزایش امنیت آن کمک شایانی می‌کند. به‌ همین‌ علت مطالب ذکر شده در ادامه مقاله را نادیده نگیرید و به آن‌ها توجه و دقت کافی داشته باشید.

انتخاب موتورسیکلت مناسب

از جمله مهم‌ ترین نکاتی که باید قبل‌ از سفر به آن توجه داشته باشید، انتخاب یا خرید موتورسیکلت مناسب است. شما باید از موتورسیکلتی بهره بگیرید که از استانداردهای لازم برخوردار باشد و همچنین تجهیزات به‌ کار رفته در آن به‌ صورت مرغوب باشند.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

اگر قرار است مسافتی طولانی را طی کنید، حتما از شرکت‌های معتبر موتورسیکلت مورد نظرتان را خریداری نمایید و از گزینه‌هایی بهره بگیرید که کارایی فوق العاده‌تری دارند.

بیشتر سعی کنید سراغ شرکت‌هایی بروید که از خدمات پس‌ از فروش برخوردار هستند تا اگر خرابی در آن ایجاد شد، بتوانید به‌ راحتی مشکل به‌ وجود آمده را برطرف نمایید. برای سفر با موتورسیکلت باید موتور مورد نظرتان به ‌گونه‌ای باشد که فضای لازم برای قرار دادن ملزومات سفر و سرنشین را داشته باشد.

شما می‌توانید به راحتی با استفاده از هر نوع موتوری که خواستید، به سفر بروید. اما از جمله بهترین موتورسیکلت‌هایی که سفر رفتن با آن‌ها بسیار راحت‌تر است، می‌توان زونتس Z4، کاوازاکی ورسیس، موتورهای کروز و بنلی TRK را نام برد.

بررسی موتورسیکلت

پیش از سفر برای ایمنی بیشتر حتما وضعیت زنجیر چرخ، انجین، ترمزها، سیستم برق، اگزوز، کمک‌ فنر، باک بنزین، آجر کشی، تایرها، فرمان موتور، دنده‌ها و دیگر قطعات را مورد بررسی قرار دهید و از سلامت کامل آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

از جمله مهم‌ ترین اجزای موتورسیکلت که باید با دقت بیشتری آن را بررسی کرد، لاستیک‌ها هستند. درواقع لاستیک‌ها جزو موارد لازم برای سفر با موتورسیکلت هستند که باید آن‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن تهیه کنید.

لاستیک موتورسیکلت باید مخصوص مسافت طولانی باشد و بر روی آن آج وجود داشته باشد. رایج‌ ترین طرح‌های آج شامل عرضی، بلوکی، رگه‌ای، ترکیبی عرضی و رگه‌ای می‌شود. این آج‌ها اهمیت زیادی دارند و هنگامی‌ که جاده لغزنده است، اهمیت‌شان بیشتر نمایان می‌شود.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که برای انتخاب لاستیک مناسب باید به آن توجه داشته باشید، میزان چسبندگی لاستیک به جاده است. وقتی میزان چسبندگی آن زیاد باشد، خط ترمز کوتاه‌تری دارید و لاستیک هنگام ترمز سریعاً متوقف خواهد شد. به‌ صورت کلی شما باید لاستیک‌ موتورسیکلت‌تان را با توجه به فصلی که اقدام به سفر کرده‌اید، با کمک افراد حرفه‌ای انتخاب کنید.

همراه داشتن نقشه

یکی از وسایلی که لازم است هنگام سفر با موتورسیکلت همراه خود داشته باشید، نقشه راه یا مسیریاب است. درواقع شما باید قبل‌ از حرکت، مسیر مورد نظرتان را به‌ خوبی شناسایی کنید تا در طول سفر دچار سردرگمی نشوید و بدون مشکل به مقصد مورد نظرتان برسید.

همراه داشتن گوش‌گیر و هدفون

برای این‌ که صدای شلوغی خیابان، صدای بوق ماشین‌ها، صدای باد و یا دیگر صداهای بلند شما را آزار ندهد، حتما هدفون یا گوش‌گیر همراه خود داشته باشید و در طول سفر از آن‌ها استفاده کنید.

چک کردن هواشناسی

اگر به‌ خوبی جزییات سفر با موتور سیکلت را بدانید، می‌توانید سفری بی‌نقص داشته باشید و همچنین به مشکلی برنخورید. بنابراین پیش‌ از سفر حتما وضعیت هواشناسی را بررسی کنید و زمانی را برای مسافرت انتخاب نمایید که خیلی احتمال بارندگی در آن وجود نداشته باشد.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

آماده کردن موتورسیکلت

افرادی که تک‌ نفره به مسافرت می‌روند، می‌توانند تجهیزات بیشتری را با خود ببرند. از این رو اگر قرار است به‌ تنهایی راهی سفر شوید، از جعبه‌هایی سبک که از جنس آلومینیوم یا الیاف کامپوزیت کربن هستند، بهره بگیرید و وسایل مورد نیازتان را در آن‌ها قرار دهید.

از همراه داشتن وسایل سنگین تا حد امکان خودداری کنید و فقط تجهیزاتی که ضروری هستند را با خود ببرید. دقت داشته باشید موتورسیکلت‌تان باید به گونه‌ای آماده‌ سازی شود که وزن وسایل موجود بر روی چرخ جلو و عقب به‌ صورت یکسان باشد. در غیر این صورت ممکن است تعادل‌تان هنگامی رانندگی به هم بخورد.

بهتر است از جعبه‌ها یا باکس‌های فلزی برای حمل بار استفاده کنید. این جعبه‌ها جزو لوازم ضروری سفر با موتورسیکلت به حساب می‌آیند و می‌توانند به شما کمک کنند باربری بسیار راحتی داشته باشید. یکی از این باکس‌ها باید در ترک موتور و دوتای دیگر آن در کناره‌های موتور قرار بگیرند. دقت داشته باشید بیرون زدگی باکس‌ها از کنار به اندازه باشد و همچنین آن‌ها جلوی پلاک‌تان را نگیرند.

بیمه

همان‌ طور که می‌دانید امروزه آمار تصادفات جاده‌ای با موتورسیکلت بسیار افزایش‌ یافته است و روزانه افراد زیادی در اثر این حادثه، مصدوم می‌شوند. از این رو بهتر است پیش از سفر با موتورسیکلت مطمئن شوید که بیمه‌تان اعتبار کافی دارد و یا اگر بیمه ندارید، حتما مراحل و اقدامات لازم را انجام دهید و موتور خود را بیمه کنید زیرا بیمه یکی از الزامات استفاده از این وسیله نقلیه است. در طول سفر نیز سعی کنید حتما بیمه را با خود همراه با خودتون داشته باشید.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

لباس و دستکش

برای حافظت بیشتر از سلامت خود، هنگام سفر رفتن با موتورسیکلت حتماً از لباس و دستکش‌های مخصوص موتور سواری استفاده کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشید. لباس و دستکش مورد نظرتان را به صورت باکیفیت و استاندارد تهیه کنید تا کارایی عالی داشته باشد.

تنظیم محدوده رانندگی

برای داشتن سفری بی‌خطر، محدوده رانندگی‌تان را از ساعت 6 صبح تا 11 ظهر و 14 ظهر تا 18 عصر تنظیم کنید. هنگام تاریکی هوا نیز برای این‌ که سایر رانندگان شما را ببینند، حتماً از فلاش استفاده نمایید. سفر با موتورسیکلت در تاریکی هوا خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است در ساعاتی که هوا رو به تاریکی می‌رود، به مکانی مناسب بروید و در آن جا اتراق کنید یا به استراحت بپردازید.

به‌ هیچ‌ عنوان برای رسیدن به مقصد عجله نکنید و از طرف راست جاده رانندگی کنید یا مسیر خود را ادامه دهید. برای حفظ ایمنی، سعی کنید حداکثر فاصله مجاز را هم در نظر بگیرید و با سرعتی حدود 80 الی 95 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید.

مکان توقف

در صورتی‌ که برای استراحت از چادرهای مسافرتی استفاده می‌کنید، بهتر است مکان‌هایی را برای توقف و اتراق انتخاب کنید که در حاشیه جاده یا مکان‌های خلوت خیلی خلوت نباشند. بیشتر سعی کنید سراغ مکان‌هایی مانند پارک‌ها یا جاذبه‌های دیدنی بروید که خانواده‌ها و افراد زیادتری در آن جا اسکان کرده‌اند.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

کلاه ایمنی

یکی از تجهیزات و لوازم ضروری سفر با موتورسیکلت که برای محافظت از سلامت و جان باید آن را همراه خود ببرید، کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت است. به همین خاطر سعی کنید یک کلاه ایمنی حرفه‌ای تهیه کنید زیرا قرار دادن آن بر روی سر اصلا خسته‌ کننده نیست.

در نظر داشته باشید کلاه ایمنی تنها برای محافظت از سر نیست و افرادی که هنگام رانندگی از آن بهره بگیرند، می‌توانند جلوی ورود باد شدید به داخل گوش را هم بگیرند و بعدا دچار مشکلات شنوایی نشوند.

قفل موتور سیکلت

در حین سفر با موتورسیکلت لازم است حتما قفل مناسبی نیز با خود داشته باشید زیرا موتورسیکلت‌تان بیشتر از هر زمان دیگری ممکن است در معرض سرقت افراد مختلف باشد. برای افزایش امنیت نیز توصیه می‌شود هم‌زمان از 2 قفل بهره بگیرید و همچنین موتورتان را به جسمی مانند تیره برق، لوله گاز یا درخت ببندید.

اگر موتورسیکلت‌تان به سیستم دزدگیر مجهز است، هنگام استراحت‌ حتما آن را فعال کنید و هر چند ساعت یک‌بار نیز سری به آن بزنید تا خیال‌تان راحت شود.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

برنامه‌ریزی

پیش از انجام هر گونه اقدام، حتما به جزییات سفر با موتور سیکلت توجه کنید و یک برنامه‌ریزی مناسب طراحی نمایید. درواقع افرادی که برای سفر خود برنامه‌ریزی منظمی دارند، می‌توانند به شکل بهتری از گردش و تفریح خود لذت ببرند و همچنین سفر به یادماندنی‌تری داشته باشند.

ملزومات باربری

از جمله مهم‌ ترین ملزومات باربری بجز باکس و جعبه که قبلا به معرفی آن‌ها پرداختیم، می‌توان کش باربند، پایه نگهدارنده گوشی و توری را نام برد. این وسایل برای افرادی که قصد حمل بار در طول سفر را دارند، بسیار کارآمد هستند و می‌توانند به نظم‌دهی لوازم کمک کنند.

میکروفون گروهی

یکی دیگر از موارد لازم برای سفر با موتورسیکلت به صورت گروهی، میکروفون گروهی کلاه کاسکت است. این میکروفون به کلاه کاسکت تمام افراد مسافر متصل می‌شود و آن‌ها می‌توانند به‌ صورت زنده صدای یکدیگر را بشنوند و خبرهای لازم را در لحظه دریافت کنند.

لوازم ضروری سفر با موتورسیکلت

حال که با نکات و موارد مهم برای سفر رفتن با موتورسیکلت آشنا شدید، بهتر است لوازم و تجهیزات ضروری برای سفر را نیز بشناسید تا سفری بهتر و راحت‌تر داشته باشید. سعی کنید مدارک هویتی و مهم نظیر کارت شناسایی، بیمه‌ نامه، مجوزهای لازم، اسناد و مدارک موتورسیکلت، کارت عابر بانک و پول نقد همراه خود داشته باشید.

سفر با موتورسیکلت ؛ راهنمای جامع سفر با موتورسیکلت

برای این که چیزی از قلم نیفتد، قبل‌ از سفر با موتورسیکلت یک چک لیست تهیه کنید و تمام لوازمی که به آن احتیاج دارید را یادداشت نمایید. در این لیست حتما جعبه کمک‌های اولیه که شامل قیچی کوچک، گاز استریل، الکل، مواد ضدعفونی‌ کننده، قطره استریل چشم، چسب زخم و مسکن می‌شود را قرار دهید.

در صورتی‌ که قصد دارید سفری چند روزه داشته باشید، حتماً لوازم کمپینگ مانند چادر مسافرتی، زیر انداز، کیسه‌ خواب، مواد غذایی و لوازم پخت‌ و پز را همراه خود ببرید. همراه داشتن لوازم یدکی موتورسیکلت نیز نظیر زنجیر، آچار چرخ، لامپ اضافی و لوازم پنچرگیری نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

از دیگر موارد لازم برای سفر با موتورسیکلت می‌توان لباس مناسب، کفش مناسب، شارژر، پاوربانک، کیف جای مدارک، لوازم بهداشتی، چراغ‌ قوه، کوله‌ پشتی مناسب، آب آشامیدنی، سوخت اضطراری، پمپ باد کوچک، روغن‌ موتور، دفترچه تلفن، باتری اضافی، پلاستیک زباله، چاقو، فندک، طناب، تنقلات و خوراکی، دوربین عکاسی، کارت حافظه و پتو را نام برد.

اکثر وسایلی که در این مقاله برای سفر نام بردیم، ضروری هستند و در طول سفر به کارتان خواهد آمد اما تا حد امکان سعی کنید خیلی وسایل اضافی با خود نبرید زیرا در چنین شرایطی بیهود بارتان سنگین خواهد شد.

شما باید لوازم ضروری سفر با موتورسیکلت را به گونه‌ای دسته بندی کنید که حجم آن‌ها زیاد و نامنظم نباشد. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید برخی از آن‌ها را با خود نبرید. همچنین اگر قرار است به صورت 2 نفره با موتور به سفر بروید، بهتر است وسایل کمتری را با خود ببرید و چیزهایی که احساس می‌کند در طول سفر کمتر به کارتان می‌آید را از لیست خود حذف کنید.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

همان‌ طور که می‌دانید سفر رفتن انواع و اقسام مختلفی دارد و هر سفری نیز دارای آداب خاصی است. سفر با موتورسیکلت نیز نیاز به شرایطی دارد و هر گردشگر پیش‌ از سفر باید به‌ خوبی با آن‌ها آشنایی داشته باشد تا خاطرات خوشی را برای خود رقم بزند.

دقت داشته باشید افرادی که دوست دارند با موتور به سفر بروند، باید از مهارت‌هایی همچون نقشه‌ خوانی، استفاده از کمک‌های اولیه، مهارت مربوط به کمپینگ و مهارت تعمیر قسمت‌های موتور سیکلت برخوردار باشند تا در طول سفر به مشکل برنخورند. بنابراین سعی کنید قبل از این‌ که راهی سفر شوید، به‌ خوبی مهارت‌های لازم را کسب کنید و همچنین موارد مهمی که در این مقاله ذکر شد را در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها، آماده سفری پرهیجان شوید.

نظر شما در مورد سفر با موتورسیکلت چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر