;
coinex

از طرح یکپارچه قرعه کشی خودرو وزارت صمت چه می‌دانیم؟

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که نخستین فروش خودرو در سامانه فروش متمرکز هفته آینده انجام خواهد شد. با این خبر همراه ما باشید تا از طرح یکپارچه قرعه کشی خودرو وزارت صمت مطلع شویم.

طی چندین سال اخیر صنعت خودروسازی با مشکلاتی از جمله تفاوت زیاد بین عرضه و تقاضای خودرو و تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار روبه‌رو بوده است. اکنون طی بیانیه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس دستور وزیر صمت به رئیس سازمان، فروش خودرو دیگر از طریق قرعه‌‌کشی نخواهد بود، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو انجام می‌شود. سامانه فروش یکپارچه خودرو به دستور رئیس جمهور و وزیر صمت برای برقراری شفافیت در فرآیند فروش و عرضه خودرو ایجاد شده است. تمامی تولیدات خودروسازان در این سامانه قرار خواهد گرفت تا از طریق این سامانه خودرو به مصرف کننده واقعی برسد.

قرعه کشی خودرو وزارت صمت

مرکز روابط عمومی وزارت صمت، دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت را این‌گونه توضیح داد:

در اجرای بند «5» دستور هشت ماده‌ای رئیس‌ جمهوری (موضوع نامه شماره 16189 مورخ 15 اسفند ماه سال 1400) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت ‌مندی مردم مبنی بر این‌که در اسرع وقت اصلاح و شفاف‌ سازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌ کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌ کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ 25 اردیبهشت ‌‌‌‌ماه امسال، فراهم شود و همه خودروسازان از تاریخ 18 اردیبهشت‌ ماه، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه ‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودرو‌های تولیدی فراهم شود.

منظور اصلی از این دستور، حمایت از حقوق مردم و جلوگیری از ضایع شدن آن است.

قرعه کشی خودرو وزارت صمت

طبق بیانات آقای توکلی لاهیجانی، خودروسازان بخش خصوصی نیز تولیدات خود را از طریق همین سامانه عرضه خواهند کرد. با توجه به قانون تجارت کشور، دولت اجازه دخالت در امور داخلی شرکت‌های خصوصی را ندارد و این در حالی است که با اجرای این طرح، این قانون به چالش کشیده خواهد شد.

وزارت صمت همچنان به دستور خود پافشاری کرده و علاوه بر محصولات سایپا و ایران خودرو، از وضع قرعه‌کشی برای محصولات خودروسازی میهن نیز صحبت می‌کند.

مزایا و معایب سامانه یکپارچه فروش خودرو

از جمله مزایای ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، می‌توان به عرضه خودرو براساس توانایی و ظرفیت خودروساز اشاره کرد. همچنین با نمایش شفافیت اتهاماتی مبتنی بر گران‌فروشی به خودروسازان وارد نمی‌شود.

مزایا و معایب سامانه یکپارچه فروش خودرو

این روش علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. از معایب این سامانه، مسدود شدن سایر راه‌های عرضه و توقف موقت عرضه به بازار است که این امر منجر به گران شدن خودرو در بازار می‌شود. همچنین تفاوت فاحش بین عرضه و تقاضا، به دلالان اجازه افزایش قیمت زیاد را می‌دهد. تنش روانی در بازار هم موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد قرعه کشی خودرو وزارت صمت چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر