;
coinex

طرح کالابرگ الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

طی اقدامات اخیر در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و همچنین حذف ارز ترجیحی، حال دولت تصمیم دارد طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند.

با توجه به اخبار منتشر شده از طرح کالابرگ الکترونیکی به نظر می‌رسد که این طرح مشابه با توزیع کوپن در دهه 60 است. حال قصد داریم در این مطلب به ساز و کار این طرح و همچنین اهداف آن، بپردازیم؛ پس در ادامه با تکراتو همراه باشید.

اجرا طرح کالابرگ الکترونیکی در پی حذف ارز ترجیحی

در سال 97 طی اقدامات دولت آن دوره، قانونی تصویب شد که در آن ارز ترجیحی کشور را تنها به کالاهاس اساسی اختصاص می‌داد. در همان دوره نیز عده‌ای از کارشناسان اعتراض خود را نسبت به اختصاص دادن ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و فسادزا بودن آن اعلام کردند. همچنین این اقدام را تهدید بزرگی برای اقتصاد کشور دانستند. حال پس از گذشت 4 سال از اجرایی شدن این مصوبه، دولت ابراهیم رئیسی، تصمیم گرفته ارز ترجیحی را حذف کند و آن را به مردم اختصاص دهد؛ اقداماتی نیز در این باره صورت گرفته است.

طرح کالابرگ الکترونیکی

رئیس جمهور کشور ابراهیم رئیسی در دوشنبه مورخ 19 اردیبهشت، در گفت و گو زنده تلویزیونی، به توضیحات کامل درباره حذف ارز ترجیحی و همچنین تشریح این طرح پرداخت و گفت:

تخصیص ارز ترجیحی که از سال 97 شروع شد، به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. اما از همان ابتدا معلوم بود که چند قیمتی بودن ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌‌کند. مدت کوتاهی که گذشت، دولت قبل خودش متوجه به این قضیه شد لذا تلاش کرد که ارز ترجیحی را از کالاهای مختلفی حذف کند. نهایتاً اختصاص ارز ترجیحی به 7 کالای اساسی کاهش یافت که شاید اگر همان زمان که قیمت ارز حدود 11 تا 12 تومان بود تدبیری برای ساماندهی به اختصاص ارز ترجیحی می‌‌شد از الان خیلی کم‌ هزینه‌‌تر بود.

همچنین رئیس جمهور در این گفت و گو در رابطه با یارانه پرداختی جدید برای 9 دهک جامعه اعلام کرد مبلغ 400 هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک‌های اول تا سوم در نظر گرفته شده است و برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر مبلغ 300 هزار تومان به عنوان یارانه واریز خواهد شد. او همچنین تصریح کرد که این مبلغ واریزی برای مدت یک تا سه ماه در نظر گرفته شده است. درواقع این مبلغ، جایگزین مبلغ 45,500 تومانی و یارانه معیشتی شده و جمعا در قالب یارانه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

او همچنین تاکید کرد:

در این طرح همه ی مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌ کند.

رئیس جمهور همچنین در توضیحات خود اعلام کرد که در حال حاظر به منظور حفظ آرامش بازار و همچنین کمک به معیشت مردم، یارانه جدید تا دو یا سه ماه آتی، واریز می‌شود تا به طور کامل طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور اجرا شود. وی همچنین در رابطه با اطلاع‌رسانی از این طرح گفت: «یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و در مرحله‌ی بعد آن را به کالابرگ تبدیل می‌‌کنیم و اگر در این مدت مسأله‌ای ایجاد شود، به طور حتم مسئولان مربوطه یا خودم آن را با مردم در میان می‌‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.»

او همچنین افزود: «تا زمانی که زیرساخت‌‌های فنی برای کالابرگ الکترونیکی آماده شود که احتمالاً یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالابرگ الکترونیکی آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.»

رئیس جمهور اظهار داشت: «فعلاً برنامه‌ ریزی شده که برای 2 ماه آینده بدین شکل حمایت صورت گیرد و سپس طبق برنامه دولت تبدیل به کالابرگ الکترونیکی شود. کالابرگ الکترونیکی، برابر قانون و به عدالت نزدیک‌‌تر است و ظرفیت تبدیل شدن به گرانی را ندارد تا در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی خصوصاً برای خانواد‌ه‌‌های نیازمند نخواهد بود.»

به طور کل می‌توان گفت که مردم تا قبل از اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی به مدت 2 الی 3 ماه می‌توانند یارانه نقدی جدید را دریافت کنند.

شرح طرح کالابرگ الکترونیکی

این طرح که یکسری تفاوت‌هایی با کوپن دهه 60 دارد، درواقع به عنوان کمک هزینه برای کالاهای اساسی است. بر اساس طرح کالابرگ الکترونیکی که از تابستان 1397، با افزایش قیمت کالاهای اساسی مطرح شده است، در این طرح مردم با استفاده از کارت‌های بانکی خود که یارانه دریافت می‌کنند، می‌توانند از فروشگاه‌ها صرفا برای خرید مواد غذایی، از اعتبار خود که معادل مبلغ یارانه است استفاده کنند. همچنین به نظر می‌رسد که این کالابرگ‌ها هر چند ماه یکبار شارژ شود.

طرح کالابرگ الکترونیکی

همچنین نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در این‌باره توضیحاتی داد و اعلام کرد که از دو ماه آینده، یارانه نقدی به یارانه اعتباری تحت عنوان طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر یافته و مردم می‌توانند با کارت‌های بانکی، در فروشگاه‌ها خرید کرده و از اعتبار خود استفاده کنند. همچنین به محض اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی قیمت کالاهای ضروری معیشتی، به شهریور 1400 باز می‌گردد.

میرتاج‌الدینی در این‌باره توضیحات تکمیلی داد و گفت: «میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌‌ای به اندازه‌ی مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. مثلا اگر کالایی 30 هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به 50 هزار تومان می‌‌رسد، 20 هزار تومان به اندازه‌ی مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد واریز شده و آن فرد 30 هزار تومان را از جیب می‌‌دهد و 20 هزار تومان مابه التفاوت از اعتبارش هزینه می‌‌شود. منتها تأکید بر این است که ابتدا باید اعتبار در کارت شارژ شده و سپس ارز ترجیحی حذف شود.»

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه کالابرگ الکترونیکی همان یارانه است، افزود: «قرار نیست کارت جدیدی به عنوان کالابرگ الکترونیکی تعریف شود بلکه همان کارت یارانه نقدی یا کارت بانکی مردم بر اساس کد ملی آن‌ها ملاک است، یعنی همان کارت بانکی که مردم از آن استفاده می‌‌کنند. بانک مرکزی بر اساس کد ملی افراد اعتبار را به کارت بانکی یا کارت یارانه‌ی آن‌ها واریز می‌‌کند و مردم می‌‌توانند از طریق یارانه اعتباری یا همان کالابرگ الکترونیکی کالا بخرند.»

او همچنین تصریح کرد: «خرید کالا از همه‌ی فروشگاه‌‌های مواد غذایی که دارای کارتخوان هستند شدنی است منتها باید آن دستگاه کارتخوان در بانک مرکزی تعریف شده باشد یعنی نمی‌‌شود مردم آن اعتبار را در فروشگاه پوشاک خرج کنند، بلکه آن اعتبار مختص فروشگاه‌‌هایی است که مواد غذایی به فروش می‌‌رسد. این کار تضمینی برای تأمین امنیت غذایی است.»

میرتاج الدینی در عین حال گفت: «در مرحله اول مردم می‌‌توانند هر کالایی را بخرند و ممکن است در مرحله دوم در صورت درخواست دولت، کالاها محدود به اقلامی همچون گوشت، مرغ و تخم مرغ شود. البته در این‌باره دو نظر متفاوت وجود دارد؛ عده‌‌ای می‌‌گویند که باید اختیار به مردم داده شود تا از این اعتبار برای خرید هر کالایی استفاده کنند. عده‌‌ای دیگر معتقدند که این اعتبار باید مختص کالاهایی شود که به آن‌ها ارز ترجیحی داده می‌‌شد.»

او همچنین در رابطه با بودجه تعیین شده برای نان و یارانه نان گفت: «آرد یارانه‌‌ای به نانوا داده نمی‌‌شود و قیمت آرد برای نانوا آزاد می‌‌شود، منتها نانوا به مقداری که نان را فروخته است مابه التفاوت قیمت آرد آزاد و یارانه‌‌ای از دولت می‌‌گیرد اما مردم به همان نرخ قبلی نان می‌‌خرند. درباره سایر کالاها هم دولت مابه التفاوت قیمت شهریور 1400 با قیمت برداشته شدن یارانه را به حساب مردم واریز می‌‌کند و قیمت‌‌ها آزاد می‌‌شود.»

همچنین افزود: «مردم نمی‌‌توانند یارانه اعتباری را، به صورت نقدی دریافت کنند یعنی نمی‌‌توانند از عابر بانک آن اعتبار را به صورت نقدی بگیرند و فقط می‌‌توانند کالا بخرند. مثلاً اگر فردی در کارت بانکی‌ اش 20 هزار تومان دارد و 80 هزار تومان هم به عنوان اعتبار برایش واریز می‌‌شود، آن فرد می‌‌تواند فقط از 80 هزار تومان برای خرید کالا استفاده کند یا اینکه مثلاً فردی از فروشگاهی 800 هزار تومان خرید می‌‌کند و یارانه اعتباری‌‌اش 500 هزار تومان است. 300 هزار تومان از جیب می‌‌دهد و 500 هزار تومان هم از یارانه اعتباری‌اش هزینه می‌‌شود.»

او در پایان صحبت‌های خود بر نظارت دقیق سازمان‌های مربوطه بر روی قیمت‌ها تاکید کرد و گفت کالاها باید دقیقا بر اساس قیمت روی کالا که شامل قیمت تولید و مصرف‌کننده است، به فروش برسد. همچنین همزمان با اخبار منتشر شده از حذف ارز ترجیحی و جایگزینی کالابرگ الکترونیکی، به جای واریز یارانه نقدی، ویدیوئی از یک شهروند در زمان توزیع کوپن در دهه 60 در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که در آن عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، که در دهه 60 به عنوان خبرنگار در صدا و سیما فعالیت داشته است، در پاسخ به نظرات شهروند در رابطه با کوپنی شدن کالاهای خوراکی می‌گوید: «کمتر مصرف کن!»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد طرح کالابرگ الکترونیکی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (28 نظر)

    دیگه شورشو دراوردین ملتو احمق گیر اوردین اصلا فکر نمیکنین شاید طرف بره ازبیرون مثل سبزی جات بخره یا قبض پرداخت کنه اصلا اصلا درک ندارین که این فکرارو واسع ملت بیچاره کردین اگه درک داشتین انقدر ملت درعذاب نبود تا ببان اینجوری التماس کنن درکم چیز خوبیه شماها انقدر پول دارین که اصلا فکر نمیکنین با این کار ملت بدوقت ضعیف چع بلاهایی سرشون میاد هه

    پاسخ

    سلام ببخشید من لیست وانتخاب کردم تو برنامه اومدم مغازه میگه نباید انتخاب میکردید موجودیمم صفر شده چیزی ام تحویل نتونستم بگیرم

    پاسخ

    کالابرگ بخوره تو سوتون همین یارانه رو بدید ما خودمون میدونستم چجوری خرجش کنیم.
    کل مردم این ملت اعتراض دارن یه ذره هم به فکر ما باشید فقط به نفع خودتون کارنکنید.

    پاسخ

    بجای نوشتن طومار تاریخ برداشت یارانه خرداد را مشخص کنید مردم ازاری نکنید

    پاسخ

    سلام شما بفکر مردم بودین این نمیشد وضعیت مردم واقعا خسته نشید آنقدر مردمو تو حسرت یک چیز گذاشتین واقعا خدارو خوش میاد ک شما بخوایین برای مردم تصمیم بگیرید چرا از خود مردم نمی پرسین چیکار کنیم مگه گناه کردیم تو ایران بدنیا اومدیم ک برای مردم تصمیم های غلط میگیرید من هم جزع آدمای کارگرم اگه وضعم خوب بود اصلا ب یارانه ای ک حق هر ایرانی احتیاج نداشتم چون احتیاج دارم اینو میگم ک برای مردم تصمیم نگیرید یارانه نقدی بدین شاید بتونیم پیش زنو بچه مون سرمونو خم نکنیم اگه وژدان داشته باشین مردمو درک میکنید و اگرم وژدانی براتون نمانده ب خدا می‌سپاریم تون

    پاسخ

    چرا درزندگی مردم دخالت میکنید؟من بیکارم یک فرزندمریض دارم باپول یارانه قرص ودارومیخرم بابقیه آن نان وچندعددتخم مرغ وسیب زمینی وپیازوغیره میخرم تازنده بمانیم اگرکالابرگ بدهیدووقتی من حتی یک ریال ندارم چگونه وسیله ای رابخرم وبقیه آنراازجیب بدهم پس نیازهای دیگرم راچکارکنم چراخودتان رابه نفهمی میزنیدچرامیخواهیدمردم رابه خیابان بکشیدبفهمیدمن وامثال من زندگیشان بایارانه میگذرداگرآنرابه کالابرگ تغییردهیدعملادیگرنان هم نمیتوانیم بخریم چه رسدبه دارووقرص وچیزهای دیگرکاری نکنیدبیایم جلوی مجلس خودم رابه آتش بکشم مارااینقدرآزارواذیت نکنید

    پاسخ

    فقططططططططنققققققددددد

    پاسخ

    سلام خواهشا یارانه فقط نقد باشه دلشوره ما رو کشته که اگه کالا برگ باشه از کجا خرج بچمو در بیارم که سرپرست خانوارم ، بیشتر از روغن و تخم مرغ با مشکلای زیادیم مواجه یم که باید یارانمون نقد باشه ممنون

    پاسخ

    اتفاقا خیلی خوبه که ما بتونیم مرغ و تخم مرغ و روغن را باقیمت کمتری خرید کنیم خیلی خوبه بهتر از کلا برگ هیچی نیست

    پاسخ

    دولت در صحبت هاش گفت که همون پولی که بمردم میدیم برمیگرده دوباره تو جیب دولت و هرماه تکرار میشه و این مبلغ همینطور ثابت و درچرخش میمونه و هدف کنترل کردن یارانه دست مردم تا باعث نقدینگی نشه و سرسفره مردم بره.

    ماپول لازمیم. همون شرایط قبل بهتر بود😭

    پاسخ

    سلام.
    لطفا یارانه رو نقدی بدین.
    من برای بچه دار شدنم و هزینه دکتر رفتن از پول یارانه ها جمع کرده بودم.
    درایام کرونا بیمارستان ها دندان درست نمی کردن و فقط مطب خصوصی کار می کردن، باجمع کردن یارانه دندونم رو درست کردم.

    سالی 2بار شهریه دانشگاه می دادم که نصفش با پول یارانه بود.

    بعدشم من خیلی ها دیدم که سبدمعیشتی اقلام اساسی ماهانه بهشون کمک میشه و بیشتر پول لازم هستن.

    پاسخ

    سلام لطفا یارانه را بصورت نقدی واریز کنید چون کالا مشگل مارو حل نمیکند مردم دارن زیر بار این گرانی‌ها از بین می‌روند پس کالا برگ میخوایم چیکار وقتی هزار ویک مشگل داریم لطفا نقدی یارانه رو واریز کنید و بزارید مردم خودشون زندگی رو اداره کنن با مبلغ دریافتی ک همان یارانه نقدی باشد همه مشگل ما ک خورد و خوراک نیست ما خیلی مشگلات مهمتر هم داریم مثال کرایه خونه،پرداخت قبوض و…… با تشکر

    پاسخ

    سلام لطفا یارانه های نقدی پرداخت بشه چون مردم اختیار خرید بیشتر و دارند 2مردم با یارانه های نقدی قبوض هم پرداخت می‌کنند، 3این 2 یارانه ها از روز اول تثبیت شده و بنام مردم هست و سند خورده پس کالا برگ نمیخواهند🙏

    پاسخ

    تورو خدا این کار هارو نکند یارانه بدیت وقتی ما پول ندتریم کالا برگ برا چیمونه عین عینه ماشین داشته باشی نتونی بنزین بزنی ول کنید کم رو اعصاب ملت رژه برید بسه دیگه ما چه گناهی کردیم واقعا

    پاسخ

    دقیقا باید یارانه‌ها نقدی باشد چون این یارانه ها مال مردم و حق مردم ایران هست،

    پاسخ

    یارانه برق و گاز چی میشه پس اونها هم گرون شده بودن

    پاسخ

    من متوجه نمیشم که قیمت کالاها میخاد بشه به شهریور ۱۴۰۰و با کالا برگ تازه مابه‌التفاوت اش رو بدیم ، خوب قیمتها آزاد شد چه منفعتی برایه اقشار ضعیف داشت پس ما که همون قیمت قبل رو میدادیم و یارانه و معیشتی هم می گرفتیم

    پاسخ

    سلام
    لطفاً دهک ها رو روی سرپرست خانوار و بررسی حقوق سرپرست خانوار و واریزی های سرپرست خانوار متمرکز کنن
    من مستمر ی بگیر حقوق مادرمم ،که چندساله حدودا۴ساله که فوت کردن ،مادر ۶فرزند هستم که پدرشون بعداز ۳۰ سال کار حتی بیمه نداشت ،بخاطر شرایط سخت و دو دختر دم بخت ،یارانه خواهرزاده هایم ،که خودشون به من بخشیدن که کمک هزینه ام شه ،چون خواهرم فوت کرده بودن و مدتی بتمن زندگی می‌کردن
    مستمر ی مادرم الان شده ۲٫۸۰۰
    حالا فقط بخاطر وضعیت خوب زندگیشان ، که. فقط یارانه شأن رو به من دادن ،خداشاهده حتی کمکی به من غیراز یارانه نبوده در دهک زیر ۲۰۰تومن قرارگرفتم ،که حتی برای نداشتن پیش ودیعه به شهرستان اردستان اومدم چون اون موقع ودیعه نمیخواستن وحالا که گفتن خالی کن حتی یک ملیون هم ندارم که جابجاشم ،اگه بررسی کنن متوجه وضعیت من میشن که واقعا اگه مستمری مادرم و یارانه نبود زنگی من واقعا بغرنج
    بود ، زن بدون سرپرست وعایدی هستم
    خواهشمندم صدای منو به کسانی که بالای دست هستن برسونید من چطوری نقل مکان کنم ،که حتی یارانه دهک پولدارها رو زدن برام

    پاسخ

    ما براے اجاره خانه، پول دوا و دڪترم و ڪل خانواده و خورد و خوراڪ و پول مدرسه بچه هامون و لباسشون و قبض آب و برق و گاز و هزار مشڪل دیگه به پول نقد نیاز داریم، ما ڪالا برگ نمیخوایم، مرغ و تخم مرغ و روغن و فلان ارزونیه خودتون، لطفا به گوش مسئولین برسونید

    پاسخ

    یارانه نقدی خیلی بهتره چون میتونیم چیزی که لازم داریم باهاش بخریم مثل دارو،میوه پرداخت قبوض و…..هر کس نیاز زندگیش با دیگری فرق می‌کند مردم باید این اختیار رو داشته باشن که به هر نحوی که دوست دارند از یارانه استفاده کنن خرید اجباری که نشد راه حل

    پاسخ

    یارانه هر نفر رو دراختیار خودش بزارید شاید بخواد دارو بخره یاچیز دیگ لازم داشته باشه فقط خوار و بار که نیس تره وبار و خیلی چیزای دیگم هس اگ این یارانه حق مردمه پس دراختیار خودشون قرار بدید بزارید هرکی ب مقداری ک میخواد خرید خوار وبار و هرچیز دیگ ک لازمه خرید کنه هیچکس بااین نظر موافق نیست

    پاسخ

    من بیکارم یک دخترمریض دارم خونه ماشین زمین هیچی ندارم بجزیارانه هیچی به نامم نیست زندگیم بایارانه میچرخه بایارانم چندتادونه تخم مرغ ونون وغیره میگیرم تازنوه بمونیم اگه بخوان کارت الکترونیکی بدن وفقط چندتا کالا اونم ازفروشگاههایی که گفتن بگیریم اولا مابقی پول اون کالاروازکجابیارم دوما خریدهای من خردهستندتاپول رارانه برسه دوما کالایی مثل نون وچیزهای دیگه روچطوری بخرم یعنی عملا پول یارانه به هیچ دردمون نمیخوره بابا بفهمیدکالابرگ به دردما نمیخوره همون پولوبدین بزارین خودمون تصمیم بگیریم چی بخریم چی نخریم

    پاسخ

    تورو خدا من یک بچه فلج دارم هر چهار روز باید یک بسته پوشک بخرم شوهرم بیکار و مریضه تو رو خدا بهمون رحم کنید بزارید هر چیزی که خودمون لازم داریم رو بخریم یارانه هامونو قطع کردین من هر ماه قسط میدادم حالا چه جوری قرضامو بدم

    پاسخ

    سلام لطفا یارانه هارو به کالا برگ تبدیل نکنیدممنون

    پاسخ

    سلام لطفا انتخاب بزارین بعهده خود مردم ، یارانه نقدی بهتراز کالابرگ ، باکالابرگ فقط چندکالا ک دولت تایین کرده میشه خرید و شاید خیلی ها هزینه هاشون جوری دیگه مدیریت کنند ، یا خیلی خانواده ها باپول نقد برای کمک هزینه ها مثل قبوض ، کرایه خانه ویاغیر استفاده کنند ، درکل خود من هم یارانه نقدی ترجیح میدم و بهترمیتونم باهاش زندگیم مدیریت کنم ، اولویت زندگی من گوشت ومرغ و لبنیات نیست ، یارانه فقط نقد بهتره

    پاسخ

    وقت بخیر
    لطفا لطفا لطفا یارانه‌ها فقط به صورت نقد پرداخت شه. به عنوان مثال برای شخصی که از یارانه برای کمک پرداخت شهریه‌اش استفاده میکرد، الان این کالابرگ به چه دردش میخوره آخه؟؟ یا شخصی میخواد باهاش کرایه خونشو پرداخت کنه یا لباس بخره و هزار تا مورد دیگه. یعنی چی فقط و فقط باید باهاش مواد غذایی بخری؟؟ نه اصلا اصلا و اصلا درست و منصفانه نیست.

    پاسخ

    سلام لطفا حق انتخاب بذارین پای مردم ، یارانه نقدی بهتر میشه روش برنامه ریزی ومدیریت کرد ، شاید بجای کالاهای اساسی که شما درنظر گرفتین مردم خرید های واجبتر دیگه ای انجام بدن ، لطفا یارانه ها نقدی باشه کالابرگ اصلا ب درد نمیخوره ، یارانه فقط نقد لطفا ، ممنون

    پاسخ

    سلام وخسته نباشید
    میخواستم بگم که اگه این کالابرگ جوری باشه که مردم خودشون با توجه به نیاز زندگی شون خرید کنن خیلی بهتر .دوتا سوال داشتم. اولیش اینه:
    مثلا خانواده هایی که خودشون کشاورز هستن نان میپزن یا دام دارن مرغ و تخم مرغ و لبنیات خودشون تولید میکنن اگه این کالا برگ اختصاص به اقلام خاص باشه به دردشون نمیخوره برا این گروه چه فکری شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    بعد اینکه اگه خانواده ای از کالابرگ استفاده نکنه سوخت میشه یا توی کارت ذخیره هس؟؟؟؟؟

    پاسخ