;
coinex

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی ؛ آموزش 18 راهکار موثر

یکی از رایج‌ترین مشکلات کاربران با گوشی شیائومی، شارژ نشدن باتری آن است. اما برای حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی چه باید کرد؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران گوشی‌های شیائومی با آن مواجه هستند، مشکل شارژ نشدن گوشی پوکو و شیائومی است. البته این مشکل مخصوص برند شیائومی نیست و کاربران هر برندی ممکن است با آن مواجه شوند اما از آنجا که شمار کاربران ایرانی شیائومی نسبت به دیگر برندها بسیار بالاست، این مطلب را به بررسی و حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی اختصاص داده‌ایم تا به این سوال بپردازیم که چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشود ؟


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

کاربران زیادی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشود ؟ اما پاسخ سوال چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشه کمی پیچیده است و شما برای کشف دلیل شارژ نشدن گوشی شیائومی باید موارد زیادی را بررسی کنید. اما یک نکته مهم که پیش از آغاز بحث باید در نظر بگیرید اینکه بسیاری از روش‌هایی که در این متن آموزش می‌دهیم به طور عمومی برای شیائومی و تمام برندهای وابسته به این شرکت مانند پوکو و ردمی کارکرد دارند و مشکل شارژ نشدن گوشی پوکو یا ردمی جدا و متفاوت از گوشی‌های شیائومی نیست.

پس شما می‌توانید روش‌های رفع مشکل شارژ باتری در گوشی های شیائومی را برای گوشی‌های ردمی و پوکو نیز به کار ببرید. پیش از پرداختن به نحوه حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی اما باید دید علت شارژ نکردن گوشی شیائومی چیست؟

دلیل شارژ نشدن گوشی شیائومی

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی
حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

علت شارژ نکردن گوشی شیائومی می‌تواند به موارد بسیاری مربوط باشد. در واقع یک یا دو عامل در بروز مشکل شارژ نشدن گوشی پوکو و شیائومی موثر نیست. اما مهمترین زمینه‌های بروز مشکل باتری و شارژ در شیائومی از قرار زیر است:

  • باتری خراب: اگر باتری گوشی شما کاملا خالی شده باشد و به هیچ روشی نیز به وصل شدن به پریز برق پاسخ ندهد، احتمال دارد دلیل شارژ نشدن گوشی شیائومی خرابی باتری باشد.
  • اتصال ضعیف: در مواردی ممکن است ضعیف‌بودن اتصالات شارژر و کابل آن علت شارژ نکردن گوشی شیائومی باشد.
  • اصل بودن آداپتور و کابل: یکی از مهمترین مشکلاتی که علت کامل شارژ نشدن گوشی شیائومی محسوب می‌شود به استفاده از آداپتورها و کابل‌های فیک مربوط است. توصیه می‌شود همواره از شارژر اختصاصی خود گوشی استفاده کنید.
  • آسیب‌های سخت‌افزاری: در مواردی دلیل شارژ نشدن گوشی شیائومی می‌تواند به مشکلات سخت‌افزاری مانند باتری، برد شارژ، فلت شارژ یا موارد و قطعات دیگری مربوط باشد. در چنین شرایطی چاره کار شما تنها مراجعه به مراکز معتبر تعمیرات گوشی است. اما برای رفع مشکل شارژ باتری در گوشی های شیائومی چه باید کرد؟

ری‌استارت کردن گوشی

اگر علامت شارژ میاد ولی گوشی شارژ نمیشود می‌توانید از گزینه ری‌استارت کردن گوشی برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی پوکو و شیائومی استفاده کنید. در موارد بسیاری ممکن است دلیل مشکلاتی چون 100 درصد نشدن شارژ گوشی شیائومی موارد بسیار ساده نرم‌افزاری و برخی باگ‌های دم دستی باشد.

در چنین شرایطی یکبار ری‌استارت کردن ساده گوشی می‌تواند منجر به بسته‌شدن تمام برنامه‌ها و اجرای گوشی در حالت عادی شود. برای رفع مشکل شارژ باتری در گوشی های شیائومی با این روش، باید دکمه پاور را نگهدارید و از بین گزینه‌های موجود، گزینه rebot یا restart را بزنید. چند دقیقه صبر کنید تا دستگاه به طور خودکار خاموش و مجددا روشن شود. حالا شرایط باتری را بررسی کنید و اگر مشکل همچنان پابرجاست، روش‌های دیگر را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

باتری سیور موبایل یا حالت ذخیره باتری در موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

بررسی پریز برق

در مواردی ممکن است پاسخ سوال چرا گوشیم شارژ نمیشه مربوط به گوشی نباشد! در واقع اگر گوشی را به شارژر وصل کردید و گوشی شارژ نشد و هیچ واکنشی نشان نداد باید از سلامت و در جریان بودن برق مطمئن شوید. این مورد می‌تواند علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش باشد.

اگر برق خانه شما وصل است، یک پریز دیگر را امتحان کنید چون احتمال آسیب‌دیدن یک پریز وجود دارد. اگر با تعویض پریز مشکل شارژ برطرف نشد یا همان پریز برای دیگر وسایل برقی پاسخگو بود برای یافتن پاسخ سوال چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشه روش بعدی را امتحان کنید.

خرابی باتری گوشی

در مقدمه هم گفتیم که شاید پاسخ سوال چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشه مربوط به مشکل خرابی باتری باشد. باتری‌ها هم مانند بسیاری دیگر از قطعات دستگاه‌های دیجیتال امروزی ممکن است تحت شرایطی دچار آسیب‌دیدگی و خرابی شوند.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

اگر از خرابی باتری گوشی اطمینان حاصل کردید، برای حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی ناگزیر باید با مراجعه به مراکز معتبر تعمیراتی، نسبت به تهیه و تعویض باتری قدیمی با یک باتری نو و اصل اقدام کنید.

مشکل آداپتور

اگر کابل و آداپتور شارژر شما از هم جدا می‌شود، سعی کنید از سلامت آداپتور با اتصال آن به یک کابل دیگر یا استفاده از یک آداپتور دیگر (حتی از برندهای متفرقه) صرفا جهت اطمینان از سلامت آداپتور اطمینان حاصل کنید. ممکن است علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش به مشکل آداپتور مربوط باشد.

اگر مطمئن شدید که آداپتور مشکلی دارد، باید نسبت به خرید یک آداپتور جدید و مخصوص گوشی خود اقدام کنید. تاکید می‌کنیم که به سراغ برندهای دیگر نروید و برای گوشی شیائومی حتما آداپتور شیائومی و ترجیحا آداپتوری مخصوص مدل گوشی خود تهیه کنید. اما اگر متوجه شدید که آداپتور مشکلی ندارد به سراغ روش‌های بعدی بروید.

مشکل کابل شارژر

بسیار پیش می‌آید که پاسخ سوال چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشه مربوط به کابل است نه آداپتور و پریز. کابل‌های شارژر به دلیل اینکه به سادگی خم می‌شوند و معمولا در موقعیت مناسبی نگهداری نمی‌شوند ممکن است به مرور دچار آسیب‌دیدگی یا قطعی در سر و ته کابل شوند و این مسئله به خودی خود به علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش بدل می‌شود.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی
چرا گوشی بیشتر از ۸۵ درصد شارژ نمیشه شیائومی

برای اطمینان از این مورد و اگر از سلامت آداپتور و پریز مطمئن شدید، کابل‌های دیگر را به آداپتور وصل کنید و ببینید مشکل برطرف می‌شود یا نه. در صورتی که مشکل از کابل بود باید نسبت به تهیه یک کابل جدید و ترجیحا باکیفیت برای شارژر خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ادیت ویدیو در آیفون

پیدا کردن مخاطبین در اینستاگرام با شماره موبایل

مشکل پورت شارژ گوشی

علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش می‌تواند به مشکل پورت دستگاه و اتصالات شارژر مربوط باشد. علی‌القاعده با اتصال گوشی به پریز برق، در صورتی که آداپتور و کابل و پریز سالم باشند، دستگاه باید شارژ شود. اما اگر کانکتورهای داخل پورت گوشی خراب باشند، باتری برق را دریافت نمی‌کند و از آنجایی که اتصال برقرار نمی‌شود، گوشی شارژ نخواهد شد.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

در مواردی البته پاسخ سوال چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشود در بحث پورت مربوط به خرابی قطعات داخلی نیست و مشکل به کثیف بودن ورودی و درگاه پورت مربوط است. در چنین شرایطی با تمیز کردن درگاه شارژ می‌توان نسبت به حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی اقدام کرد.

اما اگر مشکل برطرف نشود احتمال خرابی قطعات داخلی پورت بالا است که برای تعمیر یا در صورت لزوم تعویض آن باید به مراکز معتبر تعمیر گوشی مراجعه کنید.

یافتن مشکل نرم‌افزاری

در موارد علت کامل شارژ نشدن گوشی شیائومی می‌تواند به وجود یک مشکل نرم‌افزاری یا یک اپلکیشن با مصرف شارژ بالا مربوط باشد که روند شارژ را با اختلال مواجه کرده است.

در چنین شرایطی باید با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی و بررسی میزان مصرف باتری هر برنامه، بررسی کنید که کدام برنامه بیش از حد قابل قبول در حال مصرف انرژی است. در چنین شرایطی برنامه می‌تواند مانع از شارژ دستگاه شود. پس باید فورا آن را حذف کنید.

بررسی وضعیت باتری دستگاه

یک پاسخ سوال چرا گوشی شیائومی شارژ نمیشود می‌تواند مربوط به وضعیت سلامت باتری باشد. برای بررسی این موضوع و اطمینان از عدم وجود مشکل می‌توانید یک برنامه بررسی وضعیت باتری مانند Accubattery نصب کنید.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

برای حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی این برنامه اطلاعات دقیقی از باتری، سلامت یا ساییدگی و مشکلات آن ارائه می‌دهد. این برنامه‌ها همچنین برخی مشکلات نرم‌افزاری قابل حل برای بهبود عملکرد باتری و رفع علت شارژ نشدن گوشی شیائومی ارائه می‌دهد.

کالیبراسیون باتری گوشی

یک روشی قدیمی اما همچنان کارآمد برای رفع مشکل شارژ باتری در گوشی های شیائومی روش کالیبراسیون است. برای اینکار باید دکمه پاور را فشار داده و تلفن را خاموش کنید. سپس آن را روشن کرده و با شارژر اصلی خود تا ظرفیت 100 درصد شارژ کنید. حتی وقتی گوشی به 100 درصد رسید، برای مدت زمان یکساعت دیگر اجازه دهید به برق متصل بماند و سپس آن را جدا کنید. با انجام این فرایند ممکن است مشکل برتر شده وضعیت شارژ به طور کلی بهبود پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

فعال سازی هات اسپات آیفون

مشکل جستجوی شبکه

یک دلیل 100 درصد نشدن شارژ گوشی شیائومی می‌تواند به مسئله جستجوی مداوم شبکه توسط گوشی مربوط باشد. در واقع عموم ما در ایران با مشکل اینترنت ضعیف دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و به همین دلیل گوشی ناگزیر به طور مداوم در حال جابجایی بین شبکه‌های مختلف و جستجوی شبکه مناسب است. این مسئله سبب می‌شود تا مصرف شارژ گوشی افزایش یابد.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی
چرا گوشیم شارژ نمیشه

گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد نیز می‌تواند علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش باشد و مشکلاتی ایجاد کند. قرار گرفتن گوشی در معرض نور مستقیم آفتاب در روزهای گرم یا استاندارد نبودن قطعات شارژر می‌توانند منجر به داغ شدن بیش از اندازه گوشی و از کار افتادن بخش‌هایی از آن شود.

پس حتما دقت کنید که گوشی در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و از شارژر اصل برای شارژ کردن آن استفاده کنید.

چرا گوشی شیائومی بیشتر از 85 درصد شارژ نمیشود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که باتری دستگاه‌های دیجیتالی از نوعی فناوری برخوردار است که چرخه‌های شارژ کامل آن برای چند سال ضمانت می‌شود.

طبیعتا به مرور و با استفاده طولانی مدت از یک گوشی، باتری گوشی نیز ضعیف شده، راندمان و ظرفیت آن پایین می‌آید. در چنین شرایطی برای حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی می‌توانید نسبت به تعویض باتری اقدام کنید.

شارژ کردن گوشی در حالت خاموش

یک روش برای رفع علت شارژ نکردن گوشی شیائومی شارژ کردن آن در حالت خاموش است. در چنین شرایطی باید گوشی را خاموش کرده و به شارژر وصل کنید. سپس و بعد از یک دقیقه آن را روشن کنید. این روش خصوصا برای مواردی که علامت شارژ می‌آید اما گوشی شارژ نمی‌شود کارآمد است.

عدم استفاده از گوشی در زمان شارژ

یک علت کامل شارژ نشدن گوشی شیائومی به عادت مخرب بسیاری از ما در استفاده از گوشی در زمان شارژ مربوط است. خصوصا که معمولا در هنگام شارژ با گوشی بازی می‌کنیم یا برنامه‌های سنگینی اجرا می‌کنیم. این مسئله بر عملکرد پردازنده گوشی تاثیر می‌گذارد و از آنجا که فشار زیادی به گوشی وارد می‌کند می‌تواند منجر به 100 درصد نشدن شارژ گوشی شیائومی شود. پس توصیه می‌کنیم هرگز در زمان به شارژ بودن گوشی از آن استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

نحوه رفع خطای dns_probe_finished_nxdomain کروم

نحوه رفع خطای ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR کروم

شارژ کردن گوشی در حالت Safe Mode

اگر علامت شارژ می‌آید اما گوشی شارژ نمی‌شود، می‌توانید از روش شارژ کردن گوشی در حال سیف مد استفاده کنید. در صورتی که گوشی شما در حالت ایمن به سادگی شارژ شود مطمئن می‌شویم که علت کامل شارژ نشدن گوشی شیائومی مربوط به یکی از برنامه‌های موجود در گوشی است. اما برای شارژ کردن گوشی در حالت Safe Mode مراحل زیر را طی کنید:

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

برای ورود به حالت امن باید ابتدا گوشی خود را خاموش کنید. بعد از خاموش کردن دستگاه چند دقیقه منتظر بمانید و سپس دکمه پاور را فشرده و نگهدارید تا دستگاه شروع به روشن شدن کند.

در همان حالت که دکمه پاور را فشرد‌ه‌اید صبر کنید و تا لوگوی MIUI در گوشی ظاهر شد، دو دکمه فیزیکی افزایش و کاهش صدا را نیز فشار دهید. در چنین شرایطی گوشی شما وارد بخش سیف مد می‌شود. برای اطمینان از این مورد باید عبارت Safe Mode را در بخشی از نمایشگر پیدا کنید. معمولا پایین سمت چپ نمایش می‌یابد.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

یکی از آخرین راه‌های حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی بازگشت به تنظیمات کارخانه است. ممکن است مشکل شارژ نشدن گوشی با بازنشانی آن به تنظیمات کارخانه برطرف شود.

این عملیات می‌تواند تمام مشکلات نرم‌افزاری که منجر به 100 درصد نشدن شارژ گوشی شیائومی می‌شود را برطرف کند. برای بازگشت به تنظیمات کارخانه مراحل زیر را طی کنید:

  • به منوی تنظیمات گوشی بروید.
  • در بخش About Phone، گزینه Factory reset با بازگشت به تنظیمات کارخانه را تایید کرده و ادامه دهید.
  • گوشی شما در این مرحله خاموش و بعد از چند دقیقه روشن می‌شود. بدون هیچ برنامه‌ای و کاملا شبیه به روز اولی که خریداری کردید.

خرابی برد شارژ گوشی موبایل

پاسخ سوال چرا گوشیم شارژ نمیشه می‌تواند به مسئله خرابی برد دستگاه نیز مربوط باشد. برد قطعه‌ای است که با اتصال به فلت شارژ، عامل انتقال جریان الکتریکی از شارژر به باتری می‌شود. برای حل مشکل در این شرایط باید به تعمیرکار مجرب موبایل مراجعه کنید.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

خرابی فلت شارژ گوشی

فلت شارژ گوشی، قطعه‌ای است که برد شارژ را به برد اصلی دستگاه وصل می‌کند و خرابی آن می‌تواند باعث مشکل شارژ باتری شود. برای حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی در این شرایط باید به تکنسین مجرب موبایل مراجعه کنید.

سوالات متداول

چرا گوشی شیائومی بیشتر از 85 درصد شارژ نمی‌شود؟

مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی بیش از 85 درصد به مسئله کارکرد باتری و چرخه‌های شارژ مربوط است. در واقع بعد از چند سال استفاده از گوشی و بارها شارژ شدن آن، عملکرد کلی باتری کاهش می‌یابد و این مسئله سبب می‌شود باتری بیش از 85 درصد شارژ نشود.

در صورت خرابی باتری گوشی شیائومی چه باید کرد؟

اگر همه روش‌هایی که در این مقاله برای حل مشکل شارژ معرفی کردیم جواب نداد و شما از بابت خرابی باتری اطمینان حاصل کردید، باید نسبت به تهیه یک باتری اصل جدید برای گوشی خود و تعویض آن توسط تعمیرکار حرفه‌ای اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره روش‌های حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی چیست؟ آیا شما تجربه‌ای در این باره دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    گوشی شیامی بهترین برند هستش معلومه قصد خراب کردن این برند رو دارید
    من پوکو ایکس تری دارم عالیه هزاران بار از دستم افتاده اخ نگفته حرف نداره اگه براش حرف در نیارن

    پاسخ

    سلام من گوشیم ردمی نوته 11 هستش یبار از دستم افتاد زدم شارژ گوشی خاموش شد بعد خاموش شده روشن هم نمیشه وقتی زدم شارژ علانت شارژ شدن میاد ولی 1 درصد هم جلو نمیره میشه مشکلمو بهم زودتر بگین ممنون

    پاسخ

    برای من هم همین مشکل پیش امده بعد از اپدیت به اندروید ۱۴

    پاسخ

    من هم همین مشکلو دارم حتی کل بورد شارژشم عوض کردم اما علامت شارژ میاد ولی بالا نمیره البته چند بار محکم میکوبمش زمین درست میشه

    پاسخ