;
coinex

ببینید: اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری را تلسکوپ «افق رویداد» شکار کرد

معمایی که در قلب کهکشان راه شیری نهفته بود، بالاخره حل شد. تلسکوپ افق رویداد، اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری را ثبت کرد.

اخترشناسان تلسکوپ افق رویداد (EHT)، در طی برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری را منتشر کردند؛ *Sagittarius A (کمان ای) یک سیاه چاله کلان جرم است که حالا اولین تصویر از آن را مشاهده می‌کنیم.

اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری

این اولین تصویری نیست که تلسکوپ افق رویداد ثبت کرده؛ اگر به خاطر داشته باشید، در سال 2019 تصویری به‌یاد ماندنی از سیاه چاله *M87 توسط افق رویداد به ثبت رسید که در کهکشکانی دیگر قرار دارد. اما عکس جدید اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه این اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری است؛ سیاه چاله کلان جرمی که در کهکشان ما قرار دارد.

ببینید: اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری را تلسکوپ «افق رویداد» شکار کرد
اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری *Sagittarius A

دانشمندان مدت‌هاست که بر این باورند یک سیاه‌چاله کلان جرم در بخشی از اعماق منطقه مرکزی راه شیری قرار دارد که به‌نوعی، اتفاقات عجیبی که رخ می‌دهد را توضیح می‌دهد؛ اتفاقاتی مثل حرکت ستاره‌های بزرگ در اطراف چیزی نامرئی با سرعتی بسیار بالا. با این‌حال، دانشمندان تردید داشتند که درباره آن صحبت کنند.

برای مثال، زمانی که دو اخترشناس به نام‌های راینهارد گنزل (Reinhard Genzel) و آندریا گز (Andrea Ghez) در سال 2020 توانستند نوبل فیزیک را برای تحقیقات‌شان در زمینه سیاه چاله *Sagittarius A دریافت کنند، در اسناد جایزه این دو نفر ثبت شده که آنها برای «کشف جرم فشرده در مرکز کهکشان ما» جایزه گرفته‌اند؛ نه برای کشف یک «سیاه چاله»؛ و حالا با ثبت اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری ، این حدس و گمان‌ها به پایان رسیده است.

فریل اوزل (Feryal Özel) استاد نجوم و فیزیک در دانشگاه آریزونا و عضو شورای علمی تلسکوپ افق رویداد (EHT) در کنفرانس دیروز تصویر جدید را معرفی کرد؛ یک حلقه تاریک که توسط سه گره درخشان از گازهایی با دمای تریلیونی احاطه شده است. اوزل در این‌باره گفت: «من 20 سال پیش با آن [*Sagittarius A] آشنا شدم و از آن زمان تابه‌حال دوستش داشتم و سعی کردم آن را بفهمم. اما تاکنون، هیچ تصویر دقیقی نداشتیم.»

این تصویر حلقه‌ای روشن را نشان می‌دهد که یک دایره تاریک، یا همان سایه سیاه‌چاله، درون آن محاط شده است. در واقع گاز داغی که در اطراف سیاه‌چاله می‌چرخد نوری تولید می‌کند که در نگاه ما به صورت حلقه‌ای درخشان به نظر می‌آید. این نور بسیار به سیاه‌چاله نزدیک است تا حدی که سرانجام توسط سیاه‌چاله بلعیده می‌شود و تنها یک رد تاریک از آن باقی می‌ماند.

سیاه چاله‌ها هرچیزی که به داخل‌شان می‌افتد را به دام می‌اندازند؛ حتی نور. بنابراین، به معنای واقعی کلمه غیر قابل دیدن هستند. اما سیاه چاله‌ها، فضا زمان را چنان به دور خود می‌پیچانند که وقتی با جریان‌های درخشانی از مواد در حال سقوط در چنگال گرانشی سیاه‌چاله هستند، سایه‌ای ایجاد می‌کنند. این سایه، تقریبا 2.5 برابر بزرگ‌تر از افق رویداد سیاه‌چاله است. هرچیزی که از افق رویداد سیاه‌چاله عبور کند و به داخلی آن سقوط کند، به دلیل گرانش بالای سیاه‌چاله، هرگز نمی‌تواند از آن خارج شود.

تلسکوپ افق رویداد با استفاده‌ از تکنیک‌هایی، می‌تواند تصاویری از این سایه‌ها را ثبت کند. در این تکنیک، داده‌های رصدخانه‌های رادیویی در قاره‌های مختلف با هم ترکیب شده و یک تلسکوپ مجازی در ابعاد کره زمین (EHT) ایجاد می‌شود؛ این درواقع ابزاری با بالاترین رزولوشن در تمام نجوم است. شورای EHT در سال 2017، چندین شب را زمان صرف کردند تا بتوانند این ابزار مجازی را به سمت سیاه چاله *Sagittarius A و سیاه‌چاله‌های کلان جرم دیگر تنظیم کنند. نتیجه فعالیت آنها را قبلا در تصویر سیاه چاله *M87 مشاهده کردیم.

تصیر سیاه‌چاله کلان جرم *M87
تصیر سیاه‌چاله کلان جرم *M87

این تیم همچنین داده‌های خامی از تصویر سیاه چاله *Sagittarius A را نیز دریافت کردند؛ اما تبدیل کردن آن داده‌ها به تصویر واقعی، بسیار زمان‌بر بود.

سیاه چاله «ام 87» در کهکشان مسیه قرار دارد و جرم آم 6.5 میلیارد برابر،‌ بیشتر از جرم خورشید است. این سیاه‌چاله 54 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و بسیار پرنورتر و پرجرم‌تر از سیاه‌چاله «کمان ای» است که در کهکشان راه شیری قرار دارد. اخترشناسان بر این باورند که نزدیکی این سیاه‌چاله به زمین، باعث شده که تصویربرداری از آن دشوارتر باشد.

لیندی بلکبرن، اخترشناس امواج رادیویی گفته است که «کمان ای» سریعتر تغییر می‌کند. علاوه‌براین «ما باید از درون کهکشان خودمان به آن نگاه کنیم تا سیاه‌چاله مرکزی‌اش را ببینیم. این مجموعه عوامل باعث تار شدن دید و ایجاد انحراف در مشاهده آن می‌شود.»

تلسکوپ افق رویداد درواقع شبکه‌ای جهانی از رصدخانه‌هاست که در سال 2012 کار خود را آغاز کرد. این تلسکوپ، منابع امواج رادیویی مرتبط با سیاه‌چاله‌ها را جمع‌آوری و رصد می‌کند.

خبر ثبت اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری همزمان در آمریکا، چین، مکزیک، شیلی، ژاپن و تایوان اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اولین تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: scientificamerican

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    کهکشان مرکز سیاهچاله نداره ناسا ، هذیان نگو . کهکشان میدان مغانطیسى است . چشمان تو چیزى را مبیند که مغز تو میتواند.درک بکند نه بیشتر . خطاى مغز ، و خطاى دید خودت را به حقایق تعبیر نکن . تلسکوپهاى تو هم ساخته همان مغز معیوب هستند

    پاسخ

    ویز ویز نکن پرویز خان

    پاسخ

    این تصویر برگرفته از تغییرات طول موجهای رادیویی ست که از سمت مرکز کهکشان به سمت ما گسیل می‌شوند. اگه شما معنی ترجمه موج رادیویی به تصویر رو نمیدونی دلیل نمیشه که زحمات بی وقفه ناسا رو نفی کنی!

    پاسخ

    بادرودفراوان…
    فضای‌لایتناهی‌ونامحدودباعظمت‌و
    هزاران‌پرسش‌بی‌پاسخ،علیرقم‌ابهام
    ومجهول‌بودن،بزرگی‌وزیبایی‌خاص
    خودرادارد….
    ای‌کاش‌روزی‌برسدکه‌انسان‌‌،معماهای
    شگفت‌انگیزدرون‌سیاه‌چاله‌‌هارابتواند
    حل‌کند……!!!!!!!

    پاسخ