;
coinex

آیا حمل حیوانات با هواپیما در ایران امکان پذیر است؟

آیا حمل حیوانات با هواپیما در ایران امکان پذیر است؟ گاهی اوقات برخی از مسافران زمان خرید بلیط برای سفر، درخواست انتقال حیوان خانگی یا وسلیه نقلیه خود را با هواپیما دارند.

اما از شرایط حمل پرنده با هواپیما و سایر حیوانات یا از هزینه انتقال وسلیه نقلیه مثل حمل دوچرخه با هواپیما اطلاعات دقیقی ندارند. شرکت های هواپیمایی مختلف محدودیت ها و قوانین خاصی را به منظور حمل حیوان در سفرهای هوایی مشخص کرده و برای نگهداری از آن ها شرایط مناسبی را فراهم کرده اند تا شما با خیال راحت، حیوان خانگی خود را در مقصد تحویل بگیرید.

البته باید توجه داشته باشید که امکان رزرو بلیط به صورت جداگانه وجود ندارد و پس از اینکه بلیط ارزان هواپیما را برای خود رزرو کردید، درخواست خود را ثبت کرده و به دفتر ایرلاین مربوطه مراجعه کنید. شما با تهیه بلیط سیستمی و یا بلیط چارتر نیز می توانید نسبت به حمل حیوان خود اقدام کنید.

در ادامه به بررسی قوانین و شرایط حمل و خرید بلیط هواپیما برای حیوانات می پردازیم.

شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما

در سفرهای هوایی که قصد دارید حیوان خانگی را به همراه خود ببرید باید برای آن بلیط رزرو کرده و از شرکت هواپیمایی مورد نظر تاییدیه بگیرید. در بعضی از ایرلاین ها تحت هیچ شرایطی مجاز به حمل حیوان نیستید. شرکت هایی که با استفاده از آن مسافرین امکان حمل حیوان با هواپیما را دارند، فاکتورهایی مانند نوع حیوان، سن، تعداد، وزن، وضعیت سلامت و. . . در پذیرش آن بسیار مهم است.

علاوه بر این، نمی توانید حیوان خانگی خود را داخل کابین هواپیما ببرید تا در طول پرواز کنار شما باشد. ناگفته نماند حیواناتی که نگهداری آن ها خلاف قانون است مجاز به حمل با هواپیما نیستند. اما برای حیواناتی نظیر گربه، پرنده، سگ و. . . کافی است با خرید بلیط هواپیما برای گربه  و سگ یا پرنده، آن ها را همراه خود به شهر مقصد ببرید.

در بعضی از شرکت های هواپیمایی نیاز به خرید بلیط جداگانه نیست، به طور مثال هزینه حمل پرنده با هواپیما را بعد از محاسبه وزن آن به عنوان اضافه بار پرداخت می کنید. اما دقت داشته باشید که بعد از ثبت باید تاییدیه شرکت هواپیمایی را بگیرید.
چنانچه می خواهید حیوان خانگی مثل پرنده یا یک حیوان را بدون این که خودتان یا شخص دیگری در سفر باشد، به شهر دیگری بفرستید باید در پایانه باربری فرودگاه تحویل پذیرش بدهید. پایان سفر حیوان خانگی شما را در فرودگاه مقصد به شخصی که نام او را در بارنامه وارد کرده اید، تحویل می دهند.

2 روش حمل حیوانات با هواپیما

با توجه به این که در بعضی سفرهای داخلی و خارجی ممکن است مدت زمان طولانی را در سفر باشید و امکان سپردن حیوان خانگی خود را به شخص دیگری نداشته باشید، برخی از ایرلاین ها امکان حمل حیوانات با هواپیما را برای مسافرین خود فراهم کرده اند. شما می توانید با استفاده از دو روش حیوان خانگی خود را در سفر با هواپیما به همراه ببرید.

با استفاده از پایانه های مسافربری (همراه)

شما با استفاده از این روش در ایرلاین هایی که مسافر مجاز به حمل حیوانات است، می توانید حیوان خانگی خود را در پایانه مسافری تحویل پذیرش داده و پس از رسیدن به فرودگاه مقصد در سالن دریافت بار تحویل بگیرید. ولی ابتدا لازم است زمان خرید بلیط هواپیما درخواست حمل حیوان خود را ثبت کرده و کد Avih (سرویس حمل موجود زنده) را از دفاتر فروش بلیط هواپیما دریافت کنید. بهتر است بدانید هر مسافر فقط مجاز به حمل 2 قلاده سگ یا 2 قلاده گربه و 10 پرنده زینتی است.

با استفاده از پایانه های باربری (غیر همراه)

در ایرلاین هایی که مسافر حق حمل هیچ گونه حیوان خانگی را ندارد یا وزن قفس و حیوان بیش از 5 کیلوگرم است و یا اینکه تمایل دارند حیوان را بدون همراه به شهر دیگری بفرستند باید از سرویس کارگو (CARGO) یا سرویس فریت بار که شرکت های حمل بار آن را ارائه می دهند، استفاده کنند. با استفاده از این روش، حیوان خود را در پایانه باربری تحویل پذیرش می دهید و در فرودگاه مقصد شخصی که نامش را در بارنامه مشخص کرده اید، در محل ویژه ترخیص بار می تواند حیوان را تحویل بگیرد. لازم به ذکر است که در پروازهای خارجی مانند دبی، انگلیس و عمان فقط با استفاده از روش غیر همراه مجاز به حمل حیوانات با هواپیما هستید.

هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما چگونه محاسبه می شود؟

هزینه حمل حیوانات با هواپیما بر اساس وزن حیوان و قفس و نوع حیوان به عنوان اضافه بار محاسبه می شود. حیوانات قابل حمل با هواپیما به دو دسته پرندگان و حیوانات اهلی تقسیم می شوند. برای محاسبه هزینه حمل پرنده با هواپیما داخلی، وزن قفس با پرنده در 4 ضرب شده و برای هزینه حمل حیوانات اهلی وزن قفس با حیوان در 2 ضرب می شود و در نهایت هزینه کارگزاری هم به آن اضافه می گردد. البته میزان هزینه بار ویژه حمل حیوان از میزان بار مجاز تعیین شده نسبت به کلاس پروازی مجزاست و چنانچه شما وسایل و چمدانی همراه خود نداشته باشید فقط باید هزینه حمل حیوان خود را پرداخت کنید.

در پروازهای خارجی هزینه حمل حیوان بیشتر از پروازهای داخلی است و مهم ترین قانونی که برای حمل حیوانات در پروازهای خارجی باید رعایت شود، ارائه گواهی سلامت حیوان بوده که نشان می دهد حیوان خانگی شما سالم بوده و هیچ گونه بیماری خاصی ندارد.

مدارک مورد نیاز حمل حیوانات با هواپیما

همان طور که در ابتدا گفته شد، شرکت های هواپیمایی شرایط و قوانین خاصی برای حمل حیوانات مشخص می کنند. به همین منظور شما باید طبق مقررات هر ایرلاین، مدارکی جهت حمل حیوان خود آماده کنید که زمان پرواز آن ها را به فرودگاه تحویل می دهید. از جمله مدارک مورد نیاز حمل حیوانات با هواپیما شامل موارد زیر می شود.

  • شناسنامه یا کارت میکروچیپ
  • مدارک بهداشتی مرتبط با واکسیناسیون
  • تکمیل فرم درخواست حمل حیوان خانگی
  • ارائه اصل رسید پرداخت هزینه حمل حیوان

مدارک مورد نیاز حمل حیوانات با هواپیما در سفرهای خارجی

حمل حیوانات در شرکت های هواپیمایی خارجی از قوانین راحت تری برخوردار هستند تا حدی که اگر مسافران نکات لازم را رعایت کنند، می توانند حیوان را با خود به داخل کابین ببرند. البته این مورد هم قوانین خاص خود را دارد، مثلا به همراه بردن یک سگ در قفسی که ابعاد آن بیشتر از 25 * 45 * 50 سانتی متر نباشد با نهایتا 10 کیلوگرم وزن (وزن مجاز) مانعی ندارد.

  • گذرنامه
  • مدارک انگل تراپی
  • گواهی تیتر هاری
  • پاسپورت حیوان خانگی
  • مدارک معتبر واکسیناسیون
  • ارائه تاییدیه کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه
  • ارائه اصل گواهی بهداشتی بین المللی که دامپزشک دولتی کشور مقصد صاده کرده است.

نکات مرتبط با حمل حیوانات با هواپیما

  • حداقل سن حیوانات 10 هفته است.
  • چند ساعت پیش از پرواز غذای سبک به حیوان بدهید.
  • حیوانات بیمار و یا خیلی پیر مجاز به سفر با هواپیما نیستند.
  • اطلاعات خود از جمله نام و آدرس را بر روی قفس بچسبانید.
  • حیوان مادر نهایتا مجاز به سفر با 3 فرزندش با وزن هر کدام 2 کیلوگرم است.
  • در صورتی که پرواز بیش از 2 ساعت طول می کشد، آب و غذای کافی در اختیار حیوان قرار دهید.
  • در صورتی که حیوان نیاز به مراقبت خاصی دارد، روی کاغذ نوشته و به قفس بچسبانید.
  • حشرات، پرندگان غیر زینتی، خزندگان، حیوانات وحشی و آبزیان فقط با استفاده از پایانه های باربری حمل و نقل می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی راجع به قوانین و شرایط حمل حیوانات با هواپیما در پروازهای خارجی و داخلی ایران ارائه کردیم. در عین حال چنانچه  قصد سفر هوایی با حیوان خانگی و یا ارسال آن با هواپیما را داشتید، بهتر است از پشتیبانی شرکت هواپیمایی خود در مورد شرایط و قوانین حمل حیوان راهنمایی بگیرید.

.

پایان خیر/ تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر