;
coinex

با یارانه 300 هزار تومانی و قیمت‌های جدید چه می‌توان خرید؟

آیا مردم می‌توانند با یارانه 300 هزار تومانی ، با توجه به افزایش قیمت‌ها و نرخ تعیین شده جدید برای کالاهای اساسی، مایحتاج خود را تامین کنند؟ در ادامه قصد داریم به پاسخ این سوال و بررسی آن بپردازیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

این روزها، خبر ترخیص ارز ترجیحی و اجرای طرح کالابرگ، موضوعیست که در دولت سیزدهم، پس از تعطیلات عید فطر، اجرا شده است. حال طبق این طرح جدید، ارز 4200 تومانی که همان ارز ترجیحی است، دیگر به کالاهای اساسی تعلق نمی‌گیرد و کالاها، با ارز آزاد خریداری می‌شوند. درواقع این اقدام باعث می‌شود دست قاچاقچیان و دلالان به ارز ترجیحی کوتاه شده و این مبلغ تنها به جیب مصرف‌کنندگان که همان مردم هستند، برود.

حال در پی این اقدامات برای اصلاح‌سازی وضعیت اقتصاد کشور، دولت سیزدهم نیز به ازای هر نفر از اعضای خانوار، یارانه 300 هزارتومانی در نظر گرفته است تا این مبلغ بتواند قیمت‌های جدید که به دلیل حذف ارز ترجیحی، افزایش داشته است را جبران کند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این مبلغ کفاف کالاهای اساسی را می‌دهد یا خیر.

یارانه 300 هزار تومانی بر اساس افزایش قیمت کالاهای اساسی

در برنامه اصلاحات ارز ترجیحی دولت، برای دهک اول تا سوم، یارانه 400 هزار تومانی به ازای هر نفر و برای دهک چهارم تا نهم که بخش بیش‌تری از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، یارانه 300 هزار تومانی به ازای هر یک از اعضای خانواده، در نظر گرفته شده است. گفتنیست که این مبلغ از پایان هفته گذشته، به صورت نقدی قابل برداشت بوده و سرپرستان خانوار می‌توانند آن را خرج کنند.

یارانه 300 هزار تومانی

این مبلغ واریزی با توجه به قیمت‌های جدید، معادل سبد کوچکی از کالاهای اساسی برای هر یک از افراد خانواده است. گفتنیست که این کالاها شامل دو کیلوگرم مرغ، به قیمت 120 هزار تومان، یک کیلوگرم تخم مرغ به قیمت 40 هزار تومان، یک عدد روغن به مبلغ 60 هزار تومان، یک نایلون شیر 15 هزار تومانی، 400 گرم پنیر به قیمت 38 هزار تومان و 1 کیلوگرم ماست به قیمت 25 هزار تومان است که جمعا معادل 298 هزار تومان می‌شود. خانواده‌هایی که قصد خرید با توجه به این الگو را دارند، تنها دو هزار تومان از یارانه 300 هزار تومانی برایشان باقی می‌ماند. البته این در صورتیست که قیمت اقلام نام برده شده در بازار ثابت بماند.

همچنین گزارشات منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که این روزها مردم به سمت فروشگاه‌ها هجوم آورده و اقلام ضروری خود را تا قبل از اعمال شدن قیمت‌های جدید، خریداری می‌کنند.

همچنین گفته شده است تا اجرا شدن طرح کالابرگ، یارانه معیشتی به مدت دو الی سه ماه برای همگان به غیر از دهک دهم که تنها مشمول یارانه نان، دارو و بنزین می‌شوند، واریز خواهد شد. پس از اجرایی شدن طرح کالابرگ نیز، قیمت‌ها به نرخ شهریور سال 1400 بر می‌گردد و مابه‌تفاوت آن از کارت بانکی مردم که مختص به کالابرگ است، کسر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درمورد اجرا شدن طرح کالابرگ الکترونیکی، چیست؟ به نظر شما یارانه 300 هزار تومانی برای دهک چهارم تا نهم، می‌تواند پاسخ‌گوی کالای اساسی مورد نیاز مردم باشد؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر