;
coinex

وب 3 یا نسل سوم وب چیست ؟ تعریف، ویژگی ها و ارزهای دیجیتال Web 3.0

مردم دنیا درباره نسل سوم وب صبحت می‌کنند، آیا وب 3، اینترنت آینده است یا فقط یک حرف؟ نسل سوم وب چیست ؟ در این گفتار به موضوعات اشاره شده خواهیم پرداخت.

وب یا همان شبکه جهانی وب (WWW)، به سیستم اصلی بازیابی اطلاعات اینترنت اشاره دارد. در واقع، www برای پیشگفتار یک آدرس وب استفاده می‌شود (و اغلب هنوز هم هست) و یکی از اولین کاراکترهایی به شمار می‌رود که هنگام جستجوی یک منبع خاص در یک مرورگر وب تایپ می‌شود.

به تیم برنرز لی، پیشگامان اینترنت، برای ابداع اصطلاح وب جهانی یا همان World Wide Web 1 اعتبار داده شده است. وب 1 نسل اولیه اینرنت بوده که در اوایل دهه 1990 و 2000 مورد استفاده قرار می‌گرفت. وب 2.0 نسخه فعلی وب است که همه ما با آن آشنا هستیم، در حالی که وب 3.0 نمایانگر مرحله بعدی آن است که غیرمتمرکز و دارای کاربرد بیشتری خواهد بود.

رشد تصاعدی Web 2.0 توسط نوآوری‌هایی کلیدی مانند دسترسی به اینترنت تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی و همچنین حضور تقریباً در همه جا دستگاه های تلفن همراه قدرتمند مانند آیفون و دستگاه‌های مجهز به اندروید قابل مشاهده است اما نسل سوم وب چیست ؟ در ادامه با ویژگی های وب 3 همراه ما باشید.

وب 3 یا نسل سوم وب چیست ؟

برای اینکه بتوان مفهموم وب 3.0 را بهتر درک کرد ابتدا بهتر است از ابتدا به تاریخچه وب‌های جهانی در نسل‌های اول و دوم بپردازیم. برنرز لی در سال 1990 زمانی که دانشمند کامپیوتر در پژوهشگر اروپایی سرن بود، پیشگام توسعه اولیه اینترنت شد.

تا اکتبر 1990، برنرز لی سه فناوری اساسی را نوشت که پایه و اساس وب به شمار می‌رفت، از جمله اولین ویرایشگر مرورگر صفحه وب WorldWideWeb.app بود.

در اواسط دهه 1990، معرفی مرورگرهای وب، مانند Netscape Navigator، عصر وب 1.0 را آغاز کرد. این عصر در واقع همان صفحات وب ایستا بازیابی شده از سرورها بود، که با محتوای که امروزه بدیهی تلقی می شود بسیار فاصله داشت.

اکثر کاربران اینترنت در آن زمان از ویژگی‌های جدید مانند ایمیل و بازیابی اخبار در زمان واقعی خوشحال بودند. تولید محتوا هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و کاربران فرصت کمی برای برنامه‌های کاربردی تعاملی داشتند، بعدها این امر با محبوبیت روزافزون بانکداری و تجارت آنلاین بهبود یافت.

وب 2.0 یک تغییر پارادایم در نحوه استفاده از اینترنت است. در طی 15 تا 20 سال گذشته، وب 1.0 به طور کامل با اتصال اجتماعی و محتوای تولید شده، توسط وب 2.0 جایگزین شده است. وب 2.0 امکان مشاهده محتوای تولید شده توسط کاربر در سراسر جهان را به صورت مجازی در یک لحظه فراهم می‎‌‌کند.

نسل سوم وب چیست ؟ وب 3 تکرار یا مرحله بعدی تکامل وب یا همان اینترنت را نشان می‌دهد و به طور بالقوه نسل سوم وب می‌تواند مخرب باشد و به اندازه وب 2.0 تغییر پارادایم را نشان دهد. وب 3 بر اساس مفاهیم اصلی تمرکززدایی و کاربرد بیشتر کاربر ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

نحوه خرید زمین در سندباکس (SandBox)

آموزش سرمایه گذاری در متاورس

ویژگی های وب 3

نسل سوم وب چیست
نسل سوم وب چیست / وب سه چیست / نسل سوم وب چیست

امیدوارم تا به اینجا جواب سوال نسل سوم وب چیست را گرفته باشید زیرا که هنوز هیچ تعریف استاندارد شده‌ای از وب 3 وجود ندارد اما نسل سوم وب دارای چند ویژگی است که در شناخت نسل سوم اینترنت به ما کمک می‌کند. این ویژگی‌ها هم می‌توانند مثبت باشند هم منفی.

تمرکز زدایی، تمرکز زدایی یکی از اصل‌های مهم وب 3 است. در وب 2.0، کامپوترها از پروتکل HTTP در قالب آدرس‌های وب منحصر به فرد برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند که معمولاً در یک مکان ثابت روی یک سرور واحد ذخیره می‌شود.

در وب 3، از آنجایی که اطلاعات بر اساس محتوای آن یافت می‌شود، می توان آن را در چندین مکان به طور همزمان ذخیره کرد و در نتیجه غیرمتمرکز شد.

این امر پایگاه داده‌های عظیمی را که در حال حاضر توسط غول‌های اینترنتی مانند فیس بوک که (اکنون متا نام دارد) و گوگل نگهداری می‌شوند، از بین می‌برد و با واگذاری کنترل بیشتر به کاربران، از غنی سازی بی‌رویه آن‌ها جلوگیری می‌کند.

با وب 3، داده های تولید شده توسط منابع محاسباتی متفاوت و قدرتمند از جمله تلفن‌های همراه، کامپیوترها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه و حسگرها توسط کاربران از طریق شبکه‌های داده غیرمتمرکز فروخته می‌شود و تضمین می‌کنند که کاربران می‌توانند کنترل مالکیت خود را حفظ کنند.

وب 3 یا نسل سوم وب چیست
نسل سوم وب چیست / وب سه چیست / نسل سوم وب چیست

بی اعتمادی و بدون مجوز: وب 3 علاوه بر تمرکز زدایی و مبتنی بر نرم افزار منبع باز، بی اعتماد نیز خواهد بود به این معنی شبکه به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد مستقیماً بدون رفتن از طریق یک واسطه مورد اعتماد تعامل داشته باشند) و بدون مجوز بدین معنی که هر کسی می‌تواند بدون مجوز از یک نهاد حاکم شرکت کند‌.

در نتیجه، برنامه‌های وب 3 یا بر روی بلاک‌چین یا شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز یا ترکیبی از آن‌ها اجرا می‌شوند به این گونه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps می‌گویند.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین: در وب 3 ، رایانه‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها اطلاعات را از طریق فناوری‌های مبتنی بر مفاهیم وب معنایی و پردازش زبان طبیعی درک کنند. وب 3 همچنین از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

متاورس چیست و چگونه وارد Metaverse شویم؟

زمین مجازی چیست و سرمایه گذاری در متاورس چگونه است؟

یادگیری ماشینی شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که از داده‌ها و الگوریتم‌ها برای تقلید از روشی که انسان‌ها یاد می‌گیرند، استفاده می‌کند و به تدریج دقت آن را بهبود می بخشد. این قابلیت‌ها، کامپوترها را قادر می‌سازد تا نتایج سریع‌تر و مرتبط‌تری را در زمینه‌هایی مانند توسعه دارو و مواد جدید تولید کنند.

قابلیت اتصال و فراگیر بودن: در نسل سوم وب، اطلاعات و محتوا بیشتر به هم متصل شده و همه جا حاضر می‌شوند. در نسل سوم اینترنت برنامه‌های کاربردی متعدد با تعدادی از دستگاه‌هایی که روزمره استفاده می‌شود و قابلیت اتصال به وب را دارند در دسترس هستند.

 کاربردهای نسل سوم وب چیست؟

وب 3 این پتانسیل را دارد که ابزارهای بسیار بیشتری را برای کاربران فراهم کند، ابزارهایی فراتر از رسانه‌های اجتماعی، پخش جریانی و خرید آنلاین که اکثر برنامه‌های وب 2.0 در حال حاضر در اختیار کاربران قرار داده است.

وب 3 یا نسل سوم وب چیست
نسل سوم وب چیست / وب سه چیست / ویژگی های وب 3

قابلیت‌هایی مانند وب معنایی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در هسته وب 3 قرار دارند، این پتانسیل را دارند که کاربردهای نسل سوم وب را در حوزه‌های جدید بسیار افزایش دهند و تعامل با کاربر را بهبود بخشند.

ویژگی‌های اصلی وب 3 مانند سیستم‌های غیرمتمرکز و بدون پیش‌فرض نیز به کاربران کنترل بسیار بیشتری بر روی داده‌های شخصی‌شان می‌دهد. این ممکن است به محدود کردن عمل استخراج داده ها کمک کند و اثرات شبکه‌ای که غول‌های فناوری را قادر می‌سازد از طریق تبلیغات استثمارگرانه و شیوه‌های بازاریابی به روی کار بیایند را مهار کند.

با این حال، تمرکززدایی خطرات قانونی و نظارتی قابل توجهی را نیز به همراه دارد. جرایم سایبری، سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست که در حال حاضر به اندازه کافی برای پلیس دشوار است، به دلیل فقدان کنترل مرکزی، در یک ساختار غیرمتمرکز بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین پروژه های متاورس برای خرید و سرمایه گذاری

آینده متاورس و پیش بینی قیمت ارزهای متاورسی

چگونه نسل سوم وب می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد؟

نسل سوم وب چیست
ویژگی های وب 3 / نسل سوم وب چیست

شناسایی تفاوت‌های اصلی بین نسل اول وب و نسل دوم آن بسیار مهم است. کاربران در نسل اول به طور منفعلانه با صفحات وب را باز کرده و اکثراً در تولید محتوا شرکت نمی‌کنند، در وب 2.0 کاربران محتوا ایجاد می‌کنند و با سایت‌ها و با یکدیگر از طریق رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، و غیره.. تعاملات دارند. در نسل سوم با اینترنت پیشرفته سر و کار خواهیم داشت.

بنابراین ممکن است برای شما دشوار باشد تا بتوانید تفاوت بین نسل دوم و سوم اینترنت را تشخیص دهید. در واقع بسیاری از افراد که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند نیز به طور کامل با مفهوم نسل سوم اینترنت آشنا نیستند و هنوز برایشان سوال است که بدانند نسل سوم وب چیست ؟

برای درک بهتر قابلیت‌های نسل سوم اینترنت در این قسمت 5 ویژگی اصلی که می‌تواند به ما در تعریف وب 3 کمک کند را باری دیگر مرور می‌کنیم تا شما با مفهوم و کاربردهای این نسل آشنا شوید.

Semantic Web (وب معنایی): تکامل بعدی اینترنت شامل وب معنایی است. وب معنایی فناوری‌های وب را به منظور تولید محتوا، اشتراک گذاری، اتصال محتوا از طریق جستجو و تجزیه و تحلیل بر اساس توانایی درک معنای کلمات، به جای استفاده از کلمات کلیدی یا اعداد، را بهبود می‌بخشد و آن را پیشرفته‌تر می‌کند.

Artificial Intelligence (هوش معصنوعی): با ترکیب این قابلیت و پردازش زبان طبیعی در وب 3، کامپیوترها می‌توانند مانند انسان‌ها اطلاعات را درک کنند تا نتایج سریع‌تر و مرتبط‌ تری ارائه دهند. آن‌ها به بیانی دیگر برای برآوردن نیازهای کاربران باهوش‌تر می‌شوند.

3D Graphics (گرافیک 3 بعدی): طراحی سه بعدی به طور گسترده در وب سایت‌ها و خدمات در وب 3 استفاده می‌شود. راهنمای موزه، بازی‌های کامپیوتری، تجارت الکترونیک، زمینه‌های جغرافیایی و غیره همگی نمونه‌هایی هستند که از گرافیک سه بعدی استفاده می‌کنند.

Connectivity (قابلیت اتصال): با وب 3، اطلاعات به لطف ابرداده‌های قدرتمند معنایی، بیشتر به هم متصل می‌شوند. در نتیجه، تجربه کاربر به سطح دیگری از اتصال تبدیل می‌شود. کاربران می‌توانند از تمام اطلاعات موجود استفاده کنند.

Ubiquity (فراگیری): محتوا توسط چندین برنامه قابلیت دسترسی دارد، هر دستگاهی به اینترنت متصل شود، می‌تواند خدمات را در همه جا و هر جا استفاده کند. در این قسمت قصد داریم با ارائه یک نمونه یکی از قابلیت‌های نسل سوم اینترنت را برای شما توضیح دهیم تا با یکی از کاربردهای آن آشنا شوید.

در نسل سوم اینترنت، در حالی که در حال رانندگی هستید، می‌توانید به سادگی از دستیار خودرو خود یک سوال بپرسید (من می خواهم یک فیلم عاشقانه تماشا کنم و غذای ژاپنی بخورم. باید چه کنم؟)

وب 3 یا نسل سوم وب چیست
سرمایه گذاری در نسل سوم وب / نسل سوم وب چیست

موتور جستجوی تعبیه شده در دستیار خودرو پاسخی شخصی به شما ارائه می‌دهد و موقعیت مکانی شما را در نظر می‌گیرد به بنابراین نزدیک‌ترین سینما مطابق با درخواست شما و یک رستوران ژاپنی خوب با استفاده از در نظر گرفتن نظرات در رسانه‌های اجتماعی را به شما پیشنهاد می‌کند. سپس حتی ممکن است یک منوی سه بعدی از رستوران را در صفحه نمایش ارائه کند.

بیشتر بخوانید:

خرید زمین در متاورس چگونه است؟

ارز دیجیتال رادیو کاکا (Radio Caca) و متاورس USM

بهترین پروژه های ارز دیجیتال وب 3

نسل سوم وب چیست
ارزهای دیجیتال Web 3.0 / بهترین پروژه های ارز دیجیتال وب 3 / نسل سوم وب چیست

اینترنت یا همان وب به آرامی به سمت صنعت بلاک چین پیش می‌رود و بر سرمایه گذارانی که قدرت و آزادی ارز غیرمتمرکز را به خوبی درک می‌کنند، تأثیر گذاشته است. سرمایه گذاران بر اساس پروتکل DeFi سودهای کلانی به دست آورده‌اند و کشورها در تلاش هستند تا از این دارایی‌های در حال ظهور استفاده کنند.

در این میان وب 3 روز به روز پیشرفته‌‎تر می‌شود. هدف آن این است که آنچه را که DeFi برای بخش بانکی آورده است به اینترنت بیاورد. از نظر تئوری، نسب سوم وب سومین نسخه اینترنت بوده و هدف آن بازپس گیری انرژی از شرکت‌های بزرگ فناوری است.

انقلاب نسل سوم اینترنت در چند سال آینده رخ خواهد داد و اعتبار آن به فناوری بلاک چین نیز تعلق می‌گیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید در عصر وب 3 سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است ابتدا سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال را شروع کنید.

پیشنهاد ما برای شروع سرمایه گذاری در نسل سوم وب این است که ابتدا سرمایه گذاری از این ارزهای دیحیتال ارائه شده را آغاز کنید زیرا این ارزها بهترین پروژه های ارز دیجیتال وب 3 به شمار می‌روند.

Helium: هلیوم یکی از محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده وب 3 است و به این منظور طراحی شده تا دسترسی اینترنت را برای همه فراهم کند. این پروژه یک سرویس وب را ارائه می‌دهد که برای رقابت با غول‌های ISP مانند Verizon و AT&T طراحی شده است.

Polkadot: اگر در بازار ارزهای دیجیتال تازه کار نباشید، احتمالا نام پولکادوت را شنیده‌اید. پولکادوت یکی از 10 ارز دیجیتال برتر در بازار است. در واقع این ارز یک پروژه شاخص بوده که توسط بنیاد وب 3 طراحی شده است. پولکادوت توسط یک شرکت سوئیسی که برای تسهیل یک وب غیرمتمرکز کاملاً کاربردی و کاربرپسند بوده تأسیس شده است.

Kusama: سرمایه گذاری در کوساما را می‌توان تقریباً یک راه دوربرگردان برای سرمایه گذاری در پولکادوت تشبیه کرد، به این دلیل که کوساما فقط به عنوان یک همراه در شبکه پولکادوت وجود دارد. پروژه‌های زیادی در رابطه با این ارز انجام شده زیرا این شبکه در واقع معیار موفقیت پاراچین‌ها است.

Ocean: پروتکل Ocean یک تبادل داده غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است. این ارز به عنوان یک پروتکل عمل کرده که به هر کسی اجازه می‌دهد تا بازار داده غیرمتمرکز خود را بسازد. Ocean همچنین به عنوان یک توکن ابزاری عمل می‌کند که برای خرید، سهام و فروش داده‌ها و مدیریت بودجه جامعه بر روی پلت فرم استفاده می‌شود.

Filecoin: همانطور که از نامش پیداست، Filecoin مانند یک کابینت فایل برای Web 3.0 است. این شبکه یک ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که به‌منظور جایگزینی امن برای ذخیره‌سازی متمرکز و همچنین راهی برای کسب درآمد غیرفعال ایجاد شده است. هدف Filecoin این بوده که کاربرانش بدانند ذخیره سازی آن برای همه چیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:

متاورس بلاکتوپیا (Bloktopia)

آموزش کسب درآمد از متاورس

آیا نسل سوم اینترنت در حال حاضر اجرا شده است؟

نسل سوم وب چیست
نسل سوم وب چیست

نسل دوم وب، اینترنتی که در حال حاضر میشناسیم به خوبی به ما خدمت کرده است و روزانه دریای وسیع و بی‌پایانی از اطلاعات را برای بهبود زندگی روزمره ما فراهم می‌کند.

با وجود این نسل دوم اینترنت، چالش‌های زیادی را نیز برای ما ایجاد کرده است ارائه که  در نسل سوم وب این چالش ها قابلیت بهبود را دارند. در حالی که افراد زیادی به وب 3 امیدوار هستند اما باید گفت، هنوز راه زیادی در پیش است. برای تبادل یکپارچه اطلاعات به یکنواختی بیشتری بین پروژه‌های Web 3.0 نیاز است.

علاوه بر آن، برای موفقیت واقعی و ارائه بهترین بازده‌ها، در وب 3، باید ساختارها و زیرساخت‌های بیشتری ایجاد شود. سیستم‌های تراکنش‌های جدید احتمالاً محصول نسل سوم اینترنت هستند زیرا بلاک چین در شبکه‌های مختلف که در آن افراد کنترل بیشتری بر داده‌های خود دارند و می‌دانند آن‌ها را با چه کسانی به اشتراک می‌گذارند، مرتبط ‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

متاورس تتان آرنا (Thetan Arena) 

متاورس استار اطلس (Star Atlas)

چرا نسل سوم اینترنت اهمیت دارد؟

وب 3 یا نسل سوم وب چیست
نسل سوم وب چیست

وب 3 بر همه افرادی که به طور روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند تأثیر خواهد گذاشت. این بدان معنی است که روزانه کاربران، توسعه دهندگان، مشاغل کوچک، شرکت‌های غول پیکر، دولت‌ها و غیره همگی تحت تأثیر وب 3 قرار خواهند گرفت. نسل سوم اینترنت پر اهمیت است زیرا نسبت به نسل دوم اینترنت:

  • امنیت بیشتری دارد (امکان حک کردن آن تقریبا صفر است)
  • حریم خصوصی بهتری دارد
  • کاربر قابلیت کنترل بر داده‌های خود را دارد
  • سرعت بالا با کارآمدی بهتری دارد
  • قابلیت تغییر دارد
  • کسب کارهای جدیدی فراهم خواهد شد
  • کنترل آن کاربر محور است، یک یا دو شرکت بزرگ مالک همه چیز نخواهند بود

بیشتر بخوانید:

.

منایع: makeuseof , expert

نظر شما در خصوص وب 3 یا نسل سوم وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ترجمه افتضاح
    زدید توی گوگل ترنسلیت و کپی پیست ! 🙁

    پاسخ

    برا ملتهایی که تحت سلطه دیکتاتوریه عالیتره.

    پاسخ