;
coinex

ونجلیس آهنگساز افسانه‌ای یونانی درگذشت؛ وداع با خالق Conquest of Paradise و Blade Runner

اوانجلوس اودیسه پاپاتاناسیو، مقلب به ونجلیس، موسیقی‌دان و آهنگساز معروف یونانی در سن 79 سالگی در گذشت.

هنوز دلیل فوت ونجلیس مشخص نشده است؛ اما خبرگذاری‌ آتن اعلام کرده است که اخیرا به علت بیماری کرونا در بیمارستانی بستری شده و تحت مراقبت بوده است. در ادامه قصد داریم به کارنامه هنری این آهنگساز یونانی بپردازیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

مختصری از کارنامه هنری ونجلیس آهنگساز و موسیقی‌دان یونانی

ونجلیس در سال 1943 متولد شد و از همان ابتدا با کارهایی از جمله کوبیدن قابلمه‌ها و تابه‌ها و همچنین تولید صدا با اشیای دیگر، استعداد خود را در موسیقی کشف کرد. ارابه‌های آتش، فتح بهشت، گمشده و بلید رانر، برخی از مهم‌ترین آثار او به شمار می‌آیند. می‌توان گفت موسیقی متن فیلم ارابه‌های آتش که در  سال 1980 میلادی در سینما اکران شد، معروف‌ترین اثر موسیقی اوست. داستان این فیلم تاریخی و درام، در رابطه با دو ورزشکار است که برای حضور در المپیک، تمرین می‌کنند. همچنین این فیلم برنده جایزه گلدن‌گلوپ بهترین فیلم و همچنین 7 جایزه اسکار در رشته‌های مختلف در زمان خود شد که سه جایزه آن مربوط به بخش موسیقی متن، فیلم و فیلمنامه است.

فوت ونجلیس

ونجلیس همچنین به سازهای الکترونیکی که توسط آن‌ها موسیقی ملودیک شاد می‌نواخت، علاقه بسیار داشت؛ اما نسبت به نواختن موسیقی تجاری مشتاق نبود، به همین سبب بیش‌تر زمان خود را در استودیویی در لندن می‌گذراند و در همان زمان موسیقی فیلم ارابه‌های آتش را که موضوع آن درباره آماده‌سازی دو دونده بریتانیایی برای المپیک 1924 است را نوشت. گفتنیست که در پی موفقیت موسیقی فیلم ارابه‌های آتش و اهدا جایزه اسکار به آن، دیگر کارهای ونجلیس، از جمله موسیقی فیلم گمشده به کارگردانی کوستا گاوراس و همچنین فیلم بلید رانر به کارگردانی ریدلی اسکات نیز نسبت به قبل، بیش‌تر شناخته شدند.

در آخر باید بگوییم که ونجلیس، سازنده موسیقی مراسم خاکسپاری استیون هاوکینگ در سال 2018 بود و تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی 2000 و سرود رسمی جام جهانی فوتبال 2002 را نیز برعهده داشت.

در ادامه، موزیک ویدیویی از ارابه‌های آتش را مشاهده می‌کنید:

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ونجلیس آهنگساز افسانه‌ای یونانی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    با آهنگهای اون بزرگ شدیم و زیبایی موسیقی رو شناختیم . کار اونو باید با بزرگانی مثل حافظ و شکسپیر مقایسه کنیم که اونا در ادبیات و ونجلیس در موسیقی خالق زیبایی و پیام آور دنیای بالا بودند . همه موزیسین‌های دیگه معاصر انصافا به پای اون نمی‌رسند حتی هموطنش یانی . روزی نیست که در رادیو تلویزیونهای جهان آهنگهای ونجلیس پخش نشه . درود بر آن اسطوره موسیقی جهان ، با آثارش جاودانه شد . نام و یادش همیشه جاودان باد .

    پاسخ

    درود بر روح مقدس و ناز نین این اسطوره

    پاسخ

    ونجلیس دنیای بعد از خودش رو مدیون خودش کرد،باخلق زیبایی و عظمت

    پاسخ

    خداوند روحش را غرق رحمت کند .اسطوره بی نظیر .

    پاسخ