;
coinex

آنچه در رویداد دیجی نکست 1401 گذشت

در رویداد دیجی نکست 1401 استارت‌آپ‌های تازه نفس با هدف معرفی و جذب سرمایه حضور داشتند. در این رویداد پنلی هم با حضور مدیران دی‌جی کالا برگزار شد.

در توضیح دیجی نکست باید بگوییم که این بخش مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا در حوزه زنجیره ارزش تجارت الکترونیک است. دیجی نکست با برگزاری رویداد‌های مختلف سعی می‌کند تا به این هدف نزدیک شود. از جمله حوزه‌های سرمایه گذاری دیجی نکست می‌توان به لجستیک، هوش‌مصنوعی، بلاکچین، خدمات و راهکارهای ابری، رباتیک و فینتنک اشاره کرد.

استارت آپ‌های جوان در رویداد دیجی نکست 1401

رویداد دیجی نکست 1401 در سه بخش برگزار شد. ابتدا هفت استارت‌آپ به معرفی محصول خود پرداختند. بعد از آن پنلی با حضور مدیران دیجی‌کالا برگزار شد و سپس هفت استارتاپ دیگر خود را معرفی کردند. در ادامه به معرفی بعضی از این استارتاپ‌ها می‌پردازیم.

استارت آپ‌های جوان در رویداد دیجی نکست 1401

استارت آپ آپتایم:

زمینه کاری: سامانه مدیریت حمل و نقل ناوگان با هوش مصنوعی

آپتایم استارت آپی است که به کسب و کارهای اینترنتی و همچنین مارکت پلیس‌ها خدمات حمل و نقل ارائه می‌دهد. آپ تایم در حوزه حمل و نقل و باربری بین شهری، خدمات پستی، ارسال کالای کسب و کارهای اینترنتی و پخش کالاهای تند مصرف بسته بندی شده روزانه، خدمات ارائه می‌کند. برای استفاده از آپتایم می‌توانید اپلیکیشن آن را از کافه بازار دانلود کنید. این اپلیکیشن ضمن مدیریت سفارشات می‌تواند با استفاده از ارائه اطلاعات ترافیکی، بهترین مسیر را به رانندگان برای ارسال مرسوله پستی معرفی کند.

استارت آپ بایتیکل:

زمینه کاری: دستیار هوشمند آموزش بازارهای مالی

بایتیکل نرم افزار جالبی است که با نصب آن می‌توانید در یک بازار شبیه سازی شده به تمرین معامله رمز ارزها بپردازید و به عبارتی خود را برای ورود به دنیای رمزارزها آماده کنید. بایتیکل با استفاده از الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی خطاهای کاربران خود را اعلام می‌کند و در نهایت با توجه به خطاهای کاربر او را سطح بندی می‌کند و آموزس مورد نیاز را ارائه می‌دهد. بایتیکل با توجه به هوش مالی و روانشناسی بازار، داده‌های فاندامنتال، داده‌های تکنیکال و داده‌های درون زنجیره‌ای، به معاملات کاربر امتیاز می‌دهد و در نهایت تمام این اطلاعات را در آموزش کاربر خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

استارت آپ گنجه:

زمینه کاری: ارائه دهنه خدمات لجستیک

یکی دیگر از استارتاپ‌هایی که محصول خود را در رویداد دیجی نکست 1401 معرفی کرد استارت آپ گنجه بود. این استارت آپ در زمینه حمل و نقل و ارسال مرسوله فعالیت می‌کند. گنجه با قرار دادن کمدهایی (گنجه‌هایی) شبیه صندوق پست در محله‌ها و مکان‌های مختلف، باعث بهبود در فرایند تحویل مرسوله می‌شود. یک سفیر می‌تواند با مراجعه به یک گنجه، به جای مراجعه به مراکز مختلف توزیع در زمان و هزینه حمل‌ونقل صرفه‌جویی کند که به تبع برای کسب و کار مورد نظر نیز از نظر صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار مفید است. گنجه مرسوله‌های پستی را دریافت می‌کند و به صاحبانش می‌رساند. با قرار گرفتن مرسوله در گنجه، مشتریان نیز از محدودیت زمان و مکان برای دریافت مرسوله خود آزاد می‌شوند.

استارت آپ ویراست:

زمینه کاری: اصلاح حرکات ورزشی به وسیله هوش مصنوعی

استارت آپ ویراست توسط جوانانی ورزشکار و متخصص علم فیزیولوژی آغاز به کار کرده است و اپلیکیشنی دارد که با استفاده از هوش‌مصنوعی می‌تواند حرکات ورزشی را اصلاح کند. درواقع ویراست یک محصول ورزشی و مبتنی بر هوش‌مصنوعی است که از طریق دوربین گوشی‌های هوشمند می‌تواند حرکات ورزشی کاربر را آنالیز کند و در اختیار ورزشکار و مربی قرار دهد. با استفاده از اپلیکیشن ویراست تا حد بسیار زیادی از آسیب‌های ورزشی، به خصوص در زمانی که کاربر به تنهایی ورزش می‌کند، کاسته خواهد شد.

استارت آپ دژینو:

زمینه کاری: تشخیص و جلوگیری از ترافیک نامعتبر و انواع بات‌ها با کمک هوش مصنوعی در کمپین‌های تبلیغاتی

دژینو یک پلتفرم تشخیص تقلب‌های تبلیغاتی به وسیله هوش‌مصنوعی است. دارندگان سایت می‌توانند بعد از دریافت اسکریپت دژینو و نصب در هدسایت، به صورت لحظه‌ای ترافیک سایت خودشات را زیر‌نظر بگیرند و در صورت رصد ترافیک نامعتبر اقدامات لازم مورد نظر خودشان را انجام دهند.

استارت آپ یوسیستنت:

زمینه کاری: اسپیکر هوشمند اسمارت

استارتاپ یوسیستنت اسپیکر هوشمندی را طراحی کرده که به عبارتی می‌توانیم بگوییم نسخه مشابه و ایرانی اسپیکرهای هوشمندی مثل الکسا است. این اسپیکر می‌تواند مانند نمونه‌های خارجی به وسایل و ابزار هوشمند خانه متصل شود و با دریافت فرمان از سوی دارنده خود، وسایل را تنظیم کند. این اسپیکر اسمارت نام دارد و می‌تواند بسیاری از دستورات ساده را اجار کند. اپیکر یوسیستنت اولین دستیار صوتی هوشمند فارسی است.

استارت آپ کارپو:

زمینه کاری: سامانه مدیریت ناوگان

سامانه کارپو نیز برای ارائه خدمات خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این سامانه  در حوزه حمل و نقل فعال است و می‌تواند با مدیریت هوشمند و با با کمک هوش‌مصنوعی، داده‌های رانندگان را مورد بررسی قرار دهد و میزان خطرپذیری هر راننده را به هنگام رانندگی محاسبه کند. از جمله امکانات کارپو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل رفتار راننده به منظور محاسبه ریسک حین حمل‌ونقل
  • مستند سازی آنلاین و دسترسی راحت‌تر به اطلاعات
  • تعیین محدودیت و ماموریت برای رانندگان
  • اعطای تخفیفات بیمه‌ای به رانندگان کم‌ریسک‌تر
  • امکان تمدید بیمه‌نامه‌ها درون برنامه
  • امکان انواع گزارش‌گیری و مشاهده وضعیت خودروها، بار و راننده برروی نقشه

استارت آپ روبوویر:

زمینه کاری: ربات انبار دار

استارتاپ روبوویر فعال در زمینه  انبارداری پیشرفته و در سطح کلان است. به گقته مرتضی حق بیگی 500 الی 1000 ربات همزمان در یک محیط فشرده مسیر‌یابی انجام می‌دهند و این کار در کمترین زمان، بدون ترافیک ربات‌ها انجام می‌شود.

 

در دومین بخش معرفی استارت آپ‌ها که بعد از پنل اجرا شد، استارت آپ‌های دیگری در زمینه‌های کاری متفاوت، خود را معرفی کردند که به اختصار به آنها اشاره می‌کنیم:

موزکوین، این استارت آپ با طراحی بازی در زمینه کریپتو فعال است. میس لی از جمله استارت آپ‌هایی است که در زمینه پوست و مو شکل گرفته. این استارت آپ با ارائه اپلیکیشنی می‌تواند به کاربر در انتخاب بهترین محصول پوستی کمک کند. همچنین در ادامه استارت آپ‌های ویرا، لوکپوینت و رکوتک به معرفی محصول خود پرداختند.

رویداد دیجی نکست 1401 ؛ از مهاجرت تا بازگشت

سعید و حمید محمدی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل دیجی‌کالا، سهیل مقدم، معاون تکنولوژی دیجی‌کالا، وحید فخر، معاون سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست، آرین افشار مدیرعامل جوانه و همچنین محمود کریمی، مدیرعامل سکوی خلق آینده در پنل «چالش نوآوری در کسب‌وکارهای اینترنتی» حضور داشتند.

پنل رویداد دیجی نکست ۱۴۰۱: از مهاجرت تا بازگشت

حمید محمدی در خصوص نگاه انقباضی دولت به استارت آپ‌ها گفت:

اگر روزی امکان تصمیم‌گیری کلان در کشور را داشته باشم، با پرداخت حقوق 6 ماه از مدیران دولتی می‌خواهم زندگی در کشوری دیگر را تجربه کنند.

محمدی دلیل این توصیه را نیاز به جهان‌بینی عمیق‌تر و شناخت نگاه جهانی به دنیای امروز عنوان کرد.

او همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود دلیل عدم ریسک سرمایه‌گذاران در بخش استارتاپی را عدم اطمینان سرمایه‌گذاران در بازدهی قطعی بیان کرد و گفت: «در ایران حوزه‌های سرمایه‌گذاری مثل مسکن، ارز و ارز دیجیتال، سودی قطعی، بسیار بالا و همچنین معاف از مالیات دارند.»

او در ادامه توضیحات خود به تصمیم دیجی‌کالا برای راه‌اندازی دیجی‌نکست اشاره کرد و گفت: «فلسفه راه‌اندازی دیجی‌نکست از جایی آغاز شد که نیازهای دیجی‌کالا دیگر به اندازه کافی در بازار حل نمی‌شد. از همین رو وارد حوزه نوآوری باز شدیم و از طریق راه اندازی دیجی‌نکست به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌‌ها، بستری را ایجاد کردیم تا امکان فعالیت استارتاپ‌هایی که حوزه‌های‌ تک را انتخاب کردند، بیشتر فراهم شود.»

در این پنل بحث بسیار داغی در خصوص مهاجرت درگرفت. بحثی که شاید این روزها برای بسیاری جذاب باشد. این جذابیت البته برای کسب و کارهایی که شرایط را برای رشد مطلوب نمی‌بینند، بیشتر هم هست.

رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا همچنین درباره اثرگذاری مهاجرت بر جریان اکوسیستم استارتاپی کشور گفت:

هرچند درباره نوآوری باز می‌گوییم، اما حقیقتا کشور در بسته‌ترین روزهای خود به سر می‌برد. در این شرایط روزنه مهاجرت تنها راه ادامه برقراری ارتباطات است.

«بر اساس نظرسنجی که به تازگی منتشر شد، از بین دانشجویان ایرانی 65 درصد اعلام تمایل به مهاجرت و در بین استارتاپ‌ها 63 درصد تمایل به مهاجرت خود را اعلام کرده‌اند. همچنین بر اساس یک آمار غیررسمی در دو سال گذشته نزدیک به چهارهزار تیم استارتاپی برای کانادا درخواست مهاجرت داده‌اند.»

نوآوری باز انتخابی برای کسب و کارها

کریمی، معاون سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست در خصوص انتخاب نوآوری باز توسط کسب و کارها گفت:

حقیقت این است که دستیابی به سود یکی از مهم‌ترین اهداف است. کسب‌وکارهای بزرگ هم برای دستیابی به این سود راهی ندارند مگر استفاده از روش نوآوری باز.

به گفته او کسب‌وکارها برای نمایش یا خوشامد دیگران نوآوری باز را انتحاب نمی‌کنند، بلکه این روند را برای رفع نیازهای کسب‌وکارشان و همچنین پیدا کردن راهکار برای سود بیشتر انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص رویداد دیجی نکست 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر