;
coinex

معرفی 10 بازی برتر سبک پیکسل آرت که باید بازی کنید [بخش اول]

کلمه پیکسل آرت که امروزه بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است، عمدتا از بازی‌های ویدیویی کلاسیک، به ویژه عناوین آرکید کلاسیک مانند Space Invaders (1978) و Pac-Man (1980) و کنسول‌های 8 بیتی مانند Nintendo Entertainment System (1983) و (1985) Sega Master System سرچشمه گرفته است. در این مطلب 10 بازی برتر سبک پیکسل آرت را معرفی می‌کنیم.

در دهه 1980 سازندگان بازی‌های ویدیویی بیشتر برنامه نویس بودند تا یک طراح گرافیک. همچنین با توجه به محدودیت‌های محاسباتی در آن زمان و بودجه‌های کم اختصاص‌یافته به این پروژه‌ها، امکان داشتن یک رویکرد هنری نسبت به آن‌ها نبود و تمام عناوین به‌صورت کد پیکسل به پیکسل طراحی می‌شدند. در نتیجه اکثر بازی‌های آن زمان نسبتا ساده به‌نظر می‌رسیدند که از آن‌ها می‌توان به سه بازی (Pong ،Pac-Man و Space Invaders) اشاره کرد. اما دوران طلایی این هنر در دهه 1990 شکل گرفت. زمانی‌که دسترسی گسترده به بازی‌های ویدیویی بیشتر و راحت‌تر شده بود و پیشرفت در تکنیک‌های طراحی پیکسلی بازی‌ها، به طراحان گرافیک حرفه‌ای اجازه داده بود تا در زمینه گرافیک کامپیوتری تخصص خوبی پیدا کنند. آن‌ها با توجه به محدودیت‌های زمان خود مانند اندازه فایل و پالت‌های رنگی که در سر راهشان قرار داشت، باز هم تا حد زیادی کار خود را به‌خوبی انجام می‌دادند. این طراحان گرافیک را می‌توان به‌عنوان اولین نمونه‌های حرفه‌ای هنر پیکسل به‌شمار آورد.

با گذر سال‌ها این هنر قدیمی نشد و این روزها بازی‌های پیکسل آرت، هم نوستالژیک هستند و هم محدود به‌زمان خاصی نمی‌شوند. هنر پیکسلی 8 بیتی و 16 بیتی دارای جذابیت و دقت درجه یک و خاصی است. با توجه به‌ این‌که شاید همه چیز پیکسلی به‌نظر برسد، اما آنقدر از جزئیات زیادی برخوردار است که شما به‌راحتی می‌توانید هر چیزی که بر روی صفحه نمایش شما نشان داده می‌شود را تشخیص دهید. بازی‌های پیکسلی بارها و بارها ثابت کرده‌اند که برای انتقال پیام‌ها، داستان‌ها، فضا و احساسات، نیاز به یک گرافیک خارق العاده امروزی نیست.

10 بازی برتر سبک پیکسل آرت [بخش اول]

امروزه توسعه بازی‌های سبک پیکسل آرت با توجه به پیشینه خوبی که دارد بیشتر از پیش شده و طرفداران متعددی در سراسر دنیا دارد. با این تفاصیر گاهی اوقات انتخاب از میان این همه بازی کمی دشوار می‌شود. اما ما برای کسانی که به این سبک هنری علاقه دارند، مقاله‌ای را آماده کرده‌ایم که در آن به معرفی 10 بازی برتر این سبک پرداخته‌ایم تا بتوانید تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید. (توجه داشته باشید که این لیست بدون در نظر گرفتن هیچ ترتیب خاصی برای شما آماده شده و 5 بازی اول در این مطلب آورده شده است.)

01. Katana ZERO

معرفی 10 عنوان برتر سبک پیکسل آرت که باید بازی کنید [بخش اول]

  • تاریخ انتشار: 17 آوریل 2019
  • پلتفرم: ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، مایکروسافت ویندوز
  • لینک استیم: Katana ZERO

به جرات می‌توان Katana ZERO را یکی از بهترین بازی‌های این سبک به‌شمار آورد. قهرمان داستان شخصی به‌نام Zero است که یک سامورایی حرفه‌ای به‌حساب می‌آید. ظاهرا زیرو فراموشی دارد و از یک ماده مخدر به‌نام Chronos استفاده می‌کند که باعث می‌شود گاهی اوقات ویژن ببیند و مرز بین خیال و واقعیت را تشخیص ندهد. این بازی از فضاسازی‌های به‌شدت هیجان انگیز با طراحی نئونی تشکیل شده که به‌راحتی در نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کند. بازی از گیم‌پلی بسیار سریعی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های اصلی آن نداشتن درجه سلامتی برای ZERO است. یعنی شما با خوردن یک گلوله می‌میرید و آن بخش از مرحله‌ای که در آن قرار دارید، از نو شروع می‌شود. اما اینبار حواستان باشد که اشتباه دفعه گذشته را تکرار نکنید. پس از عبور موفقیت آمیز از هر بخش، بازی به شما صحنه آهسته همان بخشی که در آن قرار داشتید را نشان می‌دهد که می‌توانید آن‌را ببینید یا رد کنید و به بخش بعد بروید. این بازی از ویژگی‌هایی نظیر کند کردن زمان بهره می‌برد که می‎‌توانید با آن سرعت گلوله‌هایی که به‌سمت شما شلیک می‌شوند را کند کرده و با ضربه شمشیر خود، آن گلوله را به سمت دشمن برگردانید. Katana ZERO در هر مرحله با یک موسیقی جذاب و ضرب آهنگی گاها تند، شما را در کشتن دشمنان خود همراهی می‌کند. داستان بازی نیز آنقدر جذاب و جاری است که شما به‌راحتی با آن همراه می‌شوید. حتی اگر از افرادی باشید که به این سبک از بازی‌ها علاقه ندارد یا تا به‌حال تجربه‌اش را نداشته است، Katana ZERO نقطه شروع بسیار قدرتمندی برای شما خواهد بود.

02. Dead Cells

معرفی 10 عنوان برتر سبک پیکسل آرت که باید بازی کنید [بخش اول]

  • تاریخ انتشار: 7 آگوست 2018
  • پلتفرم‌: اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، مایکروسافت ویندوز، macOS، لینوکس
  • لینک استیم: Dead Cells

یکی دیگر از انتخاب‌های محبوب برای شما بازی روگ‌لایک Dead Cells است که مانند سبک‌ مترویدوانیا ساخته شده است. این بازی از انیمشین‌های بسیار خوب و تمیزی ساخته شده است که واقعا چشم نواز هستند. هدف شما در این بازی این است که با احتیاط از قلعه‌ای که درونش گیر افتاده‌اید فرار کنید و به هر سیاه چال که می‌رسید، آن‌را با موفقیت پشت سر بگذارید. ساختار گیم‌پلی بازی با توجه به روگ‌لایک بودنش فوق‌العاده اعتیادآور است. شما در هرکجایی از این بازی بمیرید بسیاری از آنچه که در طول مسیر به دست آورده‌اید، از دست می‌رود و وقتی مجدد بازی‌ را آغاز کنید از محیط دیگری شروع خواهید کرد که این خود یک ویژگی برای سبک روگ‌لایک به‌حساب می‌آید. همانند Katana ZERO روند گیم‌پلی بازی بسیار سریع و هیجان انگیز است. Dead Cells پر است از دشمنان متعدد، گوناگون و بی‌رحم که قلب گیمرها را از ترس به تپش می‌اندازد. با این حال این بازی چندان هم بی‌رحمانه عمل نمی‌کند. شما با هر بار مردن قوی‌تر از گذشته خواهید شد و می‌توانید از آیتم‌هایی که برای شما باقی مانده است، حالت‌هایی را برای دور جدید بازی خود انتخاب کنید و بعضی از آیتم‌ها را ارتقا دهید. همچنین این را هم در نظر داشته باشید که پیشروی غیرخطی در بازی امکان دسترسی به مسیرهای مختلف به‌منظور زودتر رسیدن به مقصد را برای شما فراهم می‌کند. بازیکنان می‌توانند از مسیرهایی که خود انتخاب می‌کنند بازی را پیش ببرند و در طول مسیر نیز توسط فروشگاه‌هایی که در بازی گنجانده شده برای شخصیت خود اسلحه جدید، یک واحد سلامتی یا گزینه‌های متعدد دیگر تهیه کنند تا مقداری با اطمینان خاطر بیشتر به جلو بروند. این بازی برای افرادی که تابه‌حال تجربه‌ای در سبک روگ‌لایک نداشته‌اند، می‌تواند مقداری چالش برانگیز باشد.

03. The Legend of Zelda: A Link to the Past

معرفی 10 عنوان برتر سبک پیکسل آرت که باید بازی کنید [بخش اول]

  • تاریخ انتشار: 21 نوامبر 1991
  • پلتفرم‌: سوپر نینتندو، گیم بوی ادونس، نیو نینتندو 3 دی‌اس و کنسول وی و وی‌یو (توسط Virtual Console)، نینتندو سوییچ (توسط سرویس نینتندو آنلاین)

مگر می‌شود از بازی‌های 8 بیتی سخن به‌میان آورد، اما از بهترین بازی تاریخ این سبک که الهام بخش افراد و کمپانی‌های امروزه هست، نامی نبرد. مجموعه زلدا یکی از آثار به‌شدت تحسین شده‌ای است که اگر گیمر باشید و نام این بازی را تا به‌حال نشنیده باشید، باید مقداری در گیمر بودن خود تامل کنید.

اولین بازی این مجموعه در سال 1986 عرضه شد و توانست جایگاه بسیار خوبی را برای خود در دل طرفداران آن زمان باز کند. در ادامه، نسخه دوم نیز یک سال بعد منتشر شد و به موفقیت خود ادامه داد. عنوان The Legend of Zelda: A Link to the Past که نسخه سوم این مجموعه به‌حساب می‌آید یک بازی اکشن ماجراجویی است که توسط کمپانی Nintendo برای Super Nintendo Entertainment System یا به اختصار (SNES) توسعه یافته و منتشر شده است. داستان بازی سال‌ها قبل از اتفاقات دو عنوان اول روایت می‌شود. بازیکن نقش لینک را برعهده دارد که برای نجات سرزمین هایرول (Hyrule)، شکست دادن پادشاه شیطانی یعنی گانون (Ganon) و نجات نوادگان Seven Sages راهی سفری پر خطر می‌شود. زاویه دوربین بازی به‌صورت بالا به پایین (top-down) مانند نسخه اول است و گیم‌پلی آن نیز مانند نسخه دوم است که بخش ساید اسکرول آن حذف شده باشد. در این بازی افراد با جهان‌های موازی و Master Sword آشنا می‌شوند. بازی The Legend of Zelda: A Link to the Past با موفقیت تجاری بسیار خوبی برای نینتندو روبه‌رو شد و به یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی تمام دوران تبدیل شد. پس اگر تا به امروز این عنوان را تجربه نکرده‌اید، بعد از خواندن این مطلب حتما به سراغش بروید.

04. The Messenger

معرفی 10 عنوان برتر سبک پیکسل آرت که باید بازی کنید [بخش اول]

 

  • تاریخ انتشار: 30 آگوست 2018
  • پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4
  • لینک استیم: The Messenger

بازی The Messenger یک اکشن  پلتفرمر در مورد نینجایی است که باید در سرزمین‌های پر رمز و راز و خطرناک سفر کند تا به دلایلی نامه‌ای را ارائه دهد که منجر به نجات قبیله خود خواهد شد. بازی از یک پیکسل آرت بسیار زیبا استفاده می‌کند که شما را یاد بازی‌های نسل قدیم می‌اندازد. نکته قابل توجه در سبک طراحی The Messenger این است که بازی به‌عنوان یک ماجراجویی 8 بیتی شروع می‌شود، اما با توجه به این‌که داستان به سفر در زمان می‌پردازد، بازی را هم به یک عنوان 16 بیتی تبدیل می‌کند. این بازی واقعا روح عناوین کلاسیک را در خود دارد و اگر از گیمرهای قدیمی باشید، قطعا یک حس نوستالژی به این آثار به شما دست خواهد داد.

The Messenger با کنترل خیلی ساده شروع شده و با پیش روی در بازی می‌توانید ویژگی‌های زیادی را برای شخصیت خود باز کرده که مقداری کنترل او را چالش برانگیز می‌کند. اما در عوض توانایی‌های شخصیت را افزایش داده تا بتواند با موجودات پلید مبارزه کرده و یک اکشن پلتفرمر بسیار هیجان انگیز را رقم بزند. همچنین این بازی از حس شوخ طبعی خاصی در داستان گویی استفاده می‌کند که می‌تواند برای مخاطب سرگرم کننده‌تر به‌نظر برسد. در کنار همه این ویژگی‌های خوب، موسیقی متن بازی را هم اضافه کنید که توسط آهنگساز مشهور Rainbowdragoneyes ساخته شده است. اگر از گیمرهای قدیمی هستید و دوست دارید که یک حس کاملا نوستالژیک با یک بازی اکشن پلتفرمر پیکسل آرتی داشته باشید که اتفاقا به بهترین نحو هم ساخته شده است، حتما این بازی را برای یک‌‌بار هم که شده تجربه کنید. گیمرهای تازه کار هم خیالشان راحت باشد، به‌دلیل این‌که The Messenger خوب بلد است شما را هم راضی نگه دارد.

05. Shovel Knight

معرفی 10 عنوان برتر سبک پیکسل آرت که باید بازی کنید [بخش اول]

  • تاریخ انتشار: 26 ژوءن 2014
  • پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، نینتندو سوییچ، نینتندو 3 دی‌اس، وی‌یو، او اس ایکس، لینوکس، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، پلی استیشن ویتا، ایکس باکس وان، آمازون فایر تی‌وی
  • لینک استیم: Shovel Knight

یکی دیگر از بازی‌های سایداسکرول پلتفرمر 8 بیتی که می‌توانید با خیال راحت به سراغش بروید، همین بازی است. شخصیت اصلی بازی یک شوالیه است که سلاح اصلی مورد استفاده او بیل است. بله درست متوجه شدید، بیل!

او با این صلاح هم به جنگ دشمنان می‌رود و هم به حفاری و پیدا کردن گنج در بازی می‌پردازد. Shovel Knight از بازی‌های زیادی مانند زلدا الهام گرفته است و گیم‌پلی آن نیز شباهت زیادی با بازی‌های پلتفرمر کنسول محبوب NES دارد. وظیفه شما در این بازی، مبارزه با دشمنان در هر مرحله و شکست دادن رئیس در پایان به منظور پیشرفت در نقشه است. بازیکنان می‌توانند تا جایی که ممکن است گنج جمع آوری کنند و آن‌را هم می‌توانند با شکست دادن دشمنان، یافتن صندوقچه‌ها، حفاری در محیط و یافتن برگه‌های یادداشتی که قفل آهنگ‌های پنهان را نیز باز می کند، به‌دست آورند. هر پولی که به‌دست می‌آید را می‌توان در دهکده‌ها برای موارد مختلفی مانند ارتقا سطح سلامت و جادو، اقلام ثانویه فروخته شده توسط فروشنده و ارتقا زره و بیل شخصیت بازی خرج کرد. شما با مردن در Shovel Knight مقداری از پول خود را از دست می‌دهید. اما نگران نباشید، پول شما در کیسه‌هایی معلق در هوا دقیقا در همان جایی که مرده‌اید باقی می‌ماند. اگر توانستید بعد از زنده شدن به آن کیسه‌ها برسید، پول از دست رفته شما باز می‌گردد. اما اگر برای رسیدن به‌ آن مجدد جان خود را از دست بدهید آن پول از بین رفته و دوباره مقدار دیگری از پول خود را از دست می‌دهید. این عنوان پس از انتشار مورد تحسین منتقدان و بازیکنان قرار گرفت و اکنون یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی ساخته شده در این سبک است. همچنین در نظر داشته باشید که مجموعه کاملی از آن در دسامبر 2019 با نام Shovel Knight: Treasure Trove منتشر شد که شامل سه کمپین دیگر Plague of Shadows ،Spectre of Torment و King of Cards به همراه یک عنوان مبارزه‌ای چند نفره به‌نام Shovel Knight Showdown است. اگر به‌دنبال یک پلتفرمر 8 بیتی هستید که شما را به چالش بکشد، حتما این بازی را تجربه کنید.

در این مطلب بخش اول 10 بازی برتر سبک پیکسل آرت به شما معرفی شد. هر کدام از این عناوین در جای خود یکی از بهترین بازی‌هایی هستند که تاکنون ساخته شده‌اند و ارزش بالایی برای تجربه کردن دارند. اما اگر قرار باشد برای شروع یکی از این 5 بازی را انتخاب کنید، پیشنهاد من به شما قطعا عنوان تحسین شده The Legend of Zelda: A Link to the Past است. منتظر بخش دوم این مطلب باشید که شامل 5 بازی برتر دیگر از سبک پیکسل آرت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بازی برتر سبک پیکسل آرت چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    باقیش کو … لطفا واسه ویرایش بعدی حتما باقیشو بزارید من این صفحه رو سیو میکنم … با تشکر

    پاسخ