;
coinex

علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود؟

ظهر امروز در حادثه‌ای تلخ، ساختمان متروپل در آبادان فرو ریخت. در زمان نگارش این خبر، تعداد کشته شده‌ها به 6 نفر و مصدومان به 35 نفر رسیده است. اما علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود؟

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که بیش از 80 نفر زیر آوار مانده‌اند. در حال حاضر نزدیک به 35 نفر از آنها نجات پیدا کرده‌اند که متاسفانه، حال برخی از آنها وخیم اعلام شده است.

پس از گذشته چند ساعت، ابعاد مختلفی از فروریزش این ساختمان مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

علت ریزش ساختمان متروپل آبادان

ساختمان متروپل آبادان یک برج 10 طبقه بود که توسط «هولدینگ ساخت و ساز عبدالباقی» ساخته شده و قرار بود افتتاح شود. این ساختمان نه فرسوده بود و نه غیرقانونی. پس علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود که امروز را برای همیشه در تاریخ ایران ثبت کرد؟

علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود؟

تصاویر و ویدیوهایی از این ساختمان (قبل از ریزش) وجود دارند که نشان می‌دهد این سازه به‌صورت اصولی ساخته نشده است. بنا به قدری سست بوده که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بودند. (ویدیو را در انتهای خبر مشاهده کنید)

این وضعیت ساخت غیراصولی، صدای اعتراض مردم را بلند کرد که در نهایت باعث شد در بهمن ماه گذشته، کارشناسان نظام مهندسی آبادان از بنا دیدن کنند. این کارشناسان در بازدید خود، مشکلات ساخت پروژه را صورت جلسه کردند. به گزارش سایت نظام مهندسی آبادان، حسین عبدالباقی، مالک و سرمایه‌گذار این پروژه برای رفع مشکلات ابلاغ شده از سوی کارشناسان نظام مهندسی، اعلام آمادگی کرده بود.

هولدینگ عبدالباقی به مدیریت حسین عبدالباقی، مالک و سازنده بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای اطراف اروند و مناطق آزاد این ناحیه است. منابع نزدیک آگاه متعقدند که حسین عبدالباقی به واسطه ارتباطاتی که داشته،‌ توانسته با تبدیل زمین‌های افتاده شهر به فضای تجاری و خدماتی، بازار ساخت‌وساز آبادان را قبضه کند.

علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود؟

هولدینگ عبدالباقی؛‌ علت ریزش ساختمان متروپل آبادان

در سایت رسمی هولدینگ عبدالباقی نوشته شده که این شرکت با نزدیک به 70 سابقه، در حوزه ساخت‌وساز فعالیت می‌کند. اما بررسی‌های ساده، حتی در گوگل نشان می‌دهد که تا چند سال، این شرکت فقط به خرید و فروش ملک مشغول بوده است. با مشاهده سایت هولدینگ عبدالباقی متوجه می‌شویم که بخش عمده ساخت‌وسازهای تجاری آبادان توسط این هولدینگ انجام شده یا در دست اجراست.

خبرگزاری محلی فیدوس در آبادان، مدتی قبل، از واگذاری‌های زمین با قیمت‌ها و شرایط باورنکردنی خبر داده بود و آن را نشانه‌ای از روابط پنهان عبدالباقی می‌دانست. براساس همین گزارش، بخشی از زمین‌های با ارزش واگذار شده به این هلدینگ باعث شده تا حسین عبدالباقی را به‌عنوان سلطان اروند بشناسند. در ادامه، به برخی از این زمین‌ها اشاره شده است:

  • «زمین زندان آبادان» به مساحت چند هزار متر در بهترین نقطه احمدآباد
  • ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ «زمین بیمارستان 50 تختخوابی» به مساحت چند هزار متر در بهترین نقطه احمدآباد‌‌‌‌‌‌
  • «زمین کنار هتل نخل» در بهترین نقطه تفریحی آبادان به مساحت چند هزار متر
  • «زمین خیابان دبستان» در بهترین نقطه منطقه مرکزی شهر به مساحت چند هزار متر
  • «زمین تجاری تفریحی ساحلی» به مساحت چند هزار متر در مسیر ساحلی آبادان
  • ‌«زمین درمانگاه 5 مهر» به مساحت بیش از هزار متر
  • «زمین پست برق» به مساحت چهار صد متر در مرکز شهر و…

فروریزش ساختمان متروپل آبادان نگرانی‌هایی را درباره کیفیت ساختمان‌های دیگر این هولدینگ به وجود آورده است. به گفته دادستان ویژه آبادان، مالک و پیمانکار این ساختمان دستگیر شده‌اند.

سعید حافظی، روزنامه‌نگار حوزه خوزستان، سال گذشته با انتشار ویدیویی در توییتر خود، نسبت به ریزش این ساختمان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بود. در ادامه، ویدیوی هشدار او را مشاهده می‌کنید.

به‌روزرسانی خبر:

بی توجهی شهرداری آبادان به گزارش مهندسان ناظر

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با صدا و سیما اعلام کرده که شهرداری آبادان نسبت به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی و وضعیت ساخت‌وساز این پروژه بی توجه بوده است. آخرین گزارش از وضعیت این ساختمان در سال 1401 تهیه شده و به دست شهردار رسیده است؛ اما او به وضعیت بحرانی ساختمان که در گزارش نظام مهندسی به آن اشاره شده بود، توجهی نکرد. نکته قابل توجه این است که در همان شرایط ناپایدار و غیراصولی، سه طبقه به برج اضافه شده است.

در حال حاضر،‌ به غیر از مالک و پیمانکار، 6 نفر دیگر از شهرداری و ناظران پروژه هم بازداشت شده‌اند.

ریزش ساختمان متروپل آبادان ؛ افزایش تعداد کشته‌ها به 10 نفر

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (7 نظر)

    وجود فساد در لایه لایه های مملکت که ایران را به ویران تبدیل کرده

    پاسخ

    تا قانون هرچه میخواهی بساز خلافش رو بده .ریشه کن نشود امور اصلاح نمیشود.اگر بنا اشکال داردچطور با دادن جریمه استاندارد میشود؟امیدوارباشیم به رحم زمین .اگر زلزله ای در شهرهای بزرگ بیاید هرشهر دهها و بلکه صدها متروپل دارد .حیف جان‌های رفته که با هدف جذب سرمایه توسط تمام شهرداری‌ها به فنا وعدم رفتند.

    پاسخ

    زنده و پایدار باشید، احتمالا خواسته تحت بار مرده رو پای خودش وایسه!

    پاسخ

    یکی از مشکلات ساخت وساز و بوجود آمدن این مشکلات دخالت افراد بساز و بفروش در این صنعت مهم واساسی که با جان انسان‌ها سروکار داردمیباشد واز طرفی سود کلان این حرفه باعث تشکل‌های مافیایی است که در راستای اهداف خود از دفتر الکترونیک شهرداری گرفته تا کارشناس بازدید، مهندس ناظر، مجری و دستگاه‌های نظارتی در شهرداری و… را با ایجاد ارتباطات ناسالم و غیر اخلاقی آلوده ساخته و معایب نقشه، و نواقص ساخت و اجرای پروژه را مرتفع و هیچ یک از مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 را رعایت نمی‌کنند و در نهایت با صد ها نقص فنی وحرفه ای موفق به دریافت گواهی پایان کار شهرداری و صورتمجلس تفکیکی از اداره ثبت شده و آخر کار هم زیان این بی مسئولیتی را انسان‌های بی گناه می‌دهند
    مشابه این ساختمان و مشابه این بساز و بفروش ها در شهرداری تهران منطقه 7 هم وجود دارد که با اعتراض به عملکرد آنان هیچگونه تاثیری نداشته است.

    پاسخ

    عبدالباقی را در دوبی دیده اند،، و کلیپش پخش شده،،، لعنت بر آبا و اجداد خودش و حامیانش

    پاسخ

    چی واسه خودتون مینویسید که مالک و پیمانکار و ….. دستگیر شدند ؟ آقایون اعلام کردند که مالک و پیمانکار توی حادثه کشته شدند . یا شما الکی مطلب مینویسی یا مالک و پیمانکار محترم الان تو راه کانادا تشریف دارند و فقط شناسنامه ایرانیشون رو باطل کردن . بخدا خجالت داره . الان شهردار هارو هم آزاد میکنند و میگن ما به مالک گفته بودیم و اون خودش بدون اجازه این کار رو انجام داده . اونم که مرده و السلام

    پاسخ

    همین مونده که اصل ماجرا رو از رسانه های داخلی که مقاله ها بهشون ابلاغ میشه جویا بشیم، آقا ماله دیگه جواب نمیده :))

    پاسخ