;
coinex

برج متروپل آبادان حتی تحمل بار نما را نداشت [گفت و گوی تکراتو با مهندس رامین صدر]

به گفته مهندسان و صاحب نظران، فاجعه متروپل اتفاقی نبوده که قابل پیش‌بینی نباشد؛ اما متروپل با وجود تمام هشدارها ساخته شد و فاجعه رقم خورد. چرا برج متروپل آبادان فرو ریخت ؟ در ادامه دلایل این فاجعه را بررسی می‌کنیم.

ساختمان تجاری 10 طبقه متروپل که در محله امیرآباد آبادان در حال ساخت بود، در روز دوشنبه دوم خرداد 1401 فروریخت. این فاجعه تاکنون جان 11 شهروند را گرفته است. بعد از فروریختن ساختمان اولین چیزی که در فضای مجازی به صورت گسترده پخش شد، هشدارهایی بود که پیش از وقوع حادثه از سوی مهندسان و صاحب‌نظران در خصوص توقف ساخت و ساز داده شده بود. حتی در فضای مجازی شاهد فیلمی هستیم که چند روز پیش توسط کارگران ساختمان گرفته شده است و شکاف‌های ساختمان را که به وضوح حاکی از سستی سازه هستند، نشان می‌دهد؛ شکاف‌هایی که عوامل ساختمان تنها دستور به کناف کشی آنها دادند. اما چرا با وجود تمام هشدارها برج متروپل آبادان باز هم ساخته شد؟ در این خصوص با مهندس رامین صدر یکی از اعضای هیئت مدیره پیشین نظام مهندسی تهران گفت و گو کردیم.

نمونه‌هایی چون برج متروپل آبادان در تهران هم داریم

در ابتدا، صدر در پاسخ به اینکه چرا ساختمانی مانند متروپل که به وضوح دچار عدم استاندارد است، ساخته می‌شود گفت: نظام مهندسی استان خوزستان پیش از وقوع این حادثه هشدارهایی را به شهرداری داده بود اما بر روی پایه‌ها و ساختار ساختمان هیچ ترتیب اثری داده نشد.

برج متروپل آبادان حتی تحمل بار نما را نداشت [گفت و گوی تکراتو با مهندس رامین صدر]
چرا برج متروپل آبادان فرو ریخت ؟

من فکر می‌کنم قضیه بسیار روشن است و حتی ما در تهران هم چنین نمونه سازه‌هایی داریم. ما در مقطعی کنترل بازرسی ساختمان را در تهران انجام می‌دادیم و حدود 2200 واحد در آن زمان بررسی شد. ما به عنوان مسئولین نظام مهندسی مواردی که باید برای امنیت ساختمان رعایت شود را گوشزد می‌کنیم اما در بسیاری از موارد شهرداری و دیگر مسئولان گوش شنوایی ندارند.

ما حتی در بهترین نقاط تهران شاهد سازه‌های هستیم که می‌توان آنها را فاجعه نامید. بعد از کنکاش در علل ساخت هر کدام از این ساختمان‌ها تنها چیزی که متوجه می‌شویم این است که، منافع مالی افرادی  در پس ساخت چنین فاجعه‌هایی است و ساخت سازه‌های ناایمن ادامه پیدا می‌کند.

قانون وجود دارد اما اجرای قانون وجود ندارد

صدر نیز مانند خواجوی رئیس نظام مهندسی خوزستان اظهار داشت که نظام مهندسی هشدارهای لازم را می‌دهد اما گوش شنوایی وجود ندارد. صدر بیان کرد: سازمان‌های نظام مهندسی فقط می‌توانند گزارش دهند اما اینکه چه کسی قبول می‌کند خدا می‌داند. در خصوص مترو پل هم نظام مهندسی هشدار داده بود که این ساختمان حتی بار نما را هم نمی‌تواند تحمل کند.

آنها گوش نمی دهند. چون قدرت و پول پشت چنین ماجراهایی است.

برج متروپل آبادان حتی تحمل بار نما را نداشت [گفت و گوی تکراتو با مهندس رامین صدر]

صدر در توضیح اینکه آیا ساخت چنین ساختمان بزرگی در چنین خیابان کوچک و در کنار ساختمان‌های کوتاه قامت درست بوده‌ است، پاسخ داد:

وقتی ساختمانی استانداردهای لازم را ندارد قطعا در مطالعات شهری هم دچار مشکل است. گاهی برای ساختمان‌هایی با نهایت 10 یا 15 طبقه مجوز داده می‌شود ولی می‌بینیم که 30 طبقه ساخته شده است؛ آن هم در کوچه‌های چند متری و در کنار ساختمان‌های مسکونی کوتاه قامت. مانند متروپلی که در آبادان ساخته شد.

در خصوص ساخت هر کدام از این سازه‌هایی که از لحاظ شهری و ساختمان سازی غیر استاندارد هستند وقتی تحقیق می‌شود، متوجه می‌شویم که پشت آن مسئولینی هستند که قوانین را در نظر نگرفته‌اند.

ساختن برج در کنار ساختمان‌های کوتاه مجاز نیست و این مسئله در تهران هم بسیار دیده می‌شود. شهرداری باید پاسخ دهد که چگونه چنین سازه‌هایی ساخته می‌شود. ما قانون داریم اما اجرای قانون نداریم. قانون باید برای همه یکسان اجرا شود. در این صورت تنها می‌توانیم امیدی داشته باشیم که این فاجعه‌ها اتفاق نیافتد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فاجعه برج متروپل آبادان چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    داخل امیر آباد ساخته نمیشد امیری خیابان امیرکبیر

    پاسخ