;
coinex

گزارش لحظه ای از ریزش ساختمان متروپل آبادان ؛ 16 کشته و نجات یک نفر زنده از زیر آوار

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش تعداد جان‌باخته‌ها خبر داد. عملیات نجات همچنان ادامه دارد؛‌ اما به سختی. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به علت ناپایداری ساختمان مجاور، امکان ریزش آن وجود دارد و همین مسئله، عملیات نجات را با مشکل مواجه کرده است.

ساختمان متروپل آبادان که هنوز تکمیل نشده بود، فرو ریخت. برج‌های دو قلوی متروپل که قرار بود به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه پزشکی، اداری،‌ تفریحی راه‌اندازی شود، در مراحل پایانی قرار داشت؛ اما ساخت و تکمیل آن بنا بر دلایل فنی متوقف شده بود.

شدت ریزش ساختمان متروپل آبادان به قدری زیاد بوده که گفته می‌شود ساختمان‌های اطراف نیز به شدت لرزیدند. به گفته فرماندار آبادان، این ساختمان 10 طبقه هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود. در حال حاضر، تیم‌های امداد و نجات در منطقه حضور دارند.

چهارشنبه، 4 خرداد

با کشف دو جسد دیگر، شمار کشته‌ها به 16 نفر رسید. جستجو برای نجات هم‌وطنان همچنان ادامه دارد.

وزیر کشور از ریزش احتمالی قسمت‌های دیگر ساختمان خبر داد و از مردم خواست که از محل حادثه حاضر نشوند؛ چراکه در صورت ریزش، فاجعه دیگری رقم خواهد خورد.

 

آخرین گزارش‌ها تا ضبح روز چهارشنبه حاکی از آن هستند که شمار کشته‌شده‌ها به 14 نفر رسیده است. به گفته وحیدی، وزیر کشور، در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان تاکنون 32 نفر زخمی شده که 29 نفر از آنها بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند. 3 نفر هنوز در بیمارستان هستند.

یک نفر زنده از زیر آوار نجات پیدا کرد (هشدار ویدیو دلخراش)

یکی از هموطنان پس از 30 ساعت، زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

حسین عبدالباقی، مالک ساختمان زیر آوار مانده و جان باخته است

دادستان مرکز خوزستان گفته است که اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل که متهم اصلی این پرونده است، در لباس یکی از قربانیان حادثه کشف شده است. هویت این قربانی قابل تشخیص نبوده و پس از دستور واحد تشخیص هویت ناجا و پزشکی قانونی، هویت وی تایید شد. حسین عبدالباقی جان باخته است.

این در حالی‌است که روز گذشته، حمید مرانی‌پور،‌ دادستان ویژه آبادان از دستگیری او خبر داده بود. او گفته بود که در پی ریزش ساختمان متروپل آبادان ، پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شده‌اند!

صبح امروز، 3 خرداد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش تعداد کشته‌شده‌ها به 11 نفر خبر داد. او همچنین اظهار داشت که احتمالا تعدادی از هم‌وطنان در زیر زمین گرفتار شده‌اند و تلاش بر این است که تیم‌های نجات دهنده، به این قسمت از ساختمان برسند.

او در ادامه توضیحات خود گفت که ساختمان‌های اطراف در حال تخلیه هستند و تیم‌ها تلاش می‌کنند از کوچه کناری ساختمان به زیرزمین برسند. رئیس سازمان مدیریت بحران هیچ آمار دقیقی از افرادی که زیر آوار هستند ارائه نکرده و در ادامه صحبت‌های خود گفت که تاکنون، 32 نفر در پی ریزش ساختمان متروپل آبادان مصدوم شده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند که 50 نفر زیر آوار هستند. گفته می‌شود که با توجه به سابقه پلاسکو، این احتمال وجود دارد که برخی افراد هنوز زنده باشند و تلاش برای نجات آنها ادامه دارد.

سه‌شنبه، 3 خرداد

مهدی ولی پور، رئیس سازمان هلال احمر اعلام کرد اجساد شمار دیگری از افراد از زیر آوار کشف شده و متاسفانه، تعداد جان باخته‌‌ها به 10 نفر رسیده است.

رئیس دادگستری خوزستان اعلام کرده است که در پی ریزش ساختمان متروپل آبادان افراد بیشتری بازداشت شده‌اند. تاکنون به غیر از مالک و پیمانکار، 6 نفر دیگر از نیروهای شهرداری و ناظران این طرح بازداشت شده و باید پاسخگو باشند.

سخنگوی اورژانس در گفتگوی امروز (سه‌شنبه 3 خرداد) با صداوسیما، آمار کشته‌شده‌ها و مصدومان را به ترتیب، 9 و 29 نفر اعلام کرد. او همچنین تذکر داد که مردم به محل حادثه نزدیک نشوند؛ چراکه اگر ساختمان مجاور ریزش کند، تعداد مصدومان و کشته‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر عملیاتی سازمان آتش‌نشانی هم گفته است که حدود 100 تا 150 نفر در ساختمان حضور داشتند و به همین دلیل، احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد.

بی توجهی شهرداری آبادان به گزارش مهندسان ناظر

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با صدا و سیما اعلام کرده که شهرداری آبادان نسبت به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی و وضعیت ساخت‌وساز این پروژه بی توجه بوده است. آخرین گزارش از وضعیت این ساختمان در سال 1401 تهیه شده و به دست شهردار رسیده است؛ اما او به وضعیت بحرانی ساختمان که در گزارش نظام مهندسی به آن اشاره شده بود، توجهی نکرد. نکته قابل توجه این است که در همان شرایط ناپایدار و غیراصولی، سه طبقه به برج اضافه شده است.

ریزش ساختمان متروپل آبادان ؛ افزایش تعداد کشته‌ها به 10 نفر

ریزش ساختمان متروپل آبادان

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که هلیکوپتر و آمبولانس به محل اعزام شده و اورژانس‌ها در آماده‌باش کامل هستند. طبق ارزیابی تیم‌های هلال احمر و گزارش‌های شنیده شده از شاهدان عینی، حداقل 80 نفر زیر آوار هستند. گفته می‌شود که عملیات نجات و امدادرسانی به سختی در حال انجام است؛ چراکه ساختمان مجاور نیز در شرایط ناپایداری قرار دارد.

دادستان ویژه آبادان، از دستگیری پیمانکار و مالک ساختمان خبر داده است.

ریزش ساختمان متروپل آبادان ؛ 4 کشته و 80 نفر زیر آوار

رئیس روابط عمومی اورژانس خوزستان از فوت 5 نفر و افزایش تعداد مصدومان خبر داده است.

عارف شرهانی توضیح داد که نیروهای اعزامی همچنان برای اواربرداری تلاش می‌کنند و این احتمال وجود دارد که تعداد مصدومان بیشتر شود.

مدیر عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان اعلام کرده است که تاکنون 16 نفر از زیر آوار نجات پیدا کرده‌اند. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از شمار افرادی که زیر آوار هستند در دست نیست. دست کم 100 تا 150 نفر در ساختمان حضور داشتند.

جدیدترین گزارش‌ها از کشته شدن 5 نفر و 26 مصدوم خبر می‌دهند. 32 نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند.

گفته‌ها و شنیده‌ها از ریزش ساختمان متروپل آبادان

ساعت 12:50 ظهر امروز، دوشنبه دوم خرداد 1401، بخشی از ساختمان مترول پل در خیابان امیری آبادان فرو ریخت. شمار کشته‌شده‌ها و مجروحان در حال افزایش است و آمار دقیقی از افرادی که زیر آوار مانده‌اند در دست نیست.

شنیده‌ها حاکی از آن هستند که علاوه‌بر افرادی که در ساختمان حضور داشتند و کارگرها، تعدادی از شهروندان که در مغازه‌های کناری و پایین ساختمان متروپل بوده‌اند نیز زیر آوار مانده‌اند.

خیابان اصلی امیری آبادان و و خیابان منتهی به منطقه عریض نیست و شهروندان کمک کرده‌اند تا مسیر برای امدادرسانی باز شود. متاسفانه وضعیت ساختمان مجاور نیز پایدار نیست و همین موضوع،‌ امدادرسانی را سخت و خطرناک می‌کند.

هنوز دلیل فرو ریزش ساختمان متروپل آبادان مشخص نشده است. تحارت نیوز در همین زمینه می‌نویسد: «‌تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی وجود دارند که پیش بینی کرده بودند این ساختمان به دلیل عدم رعایت اصول کیفی و پایداری بنا به قتلگاه شهروندان آبادانی بدل شود. طبق برخی گزارش‌ها، سازه اصلی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود.»

چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان به همراه دو تیم سگ‌های زنده‌یاب به محل اعزام شده‌اند.

گفته‌ها و شنیده‌ها از ریزش ساختمان متروپل آبادان

تذکر پلیس به مردم؛‌ در محل حاضر نشوید

سرهنگ حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان در پی ریزش ساختمان متروپل آبادان از مردم خواست که از ورود به محدوده خیابان امیری معابر منتعی به محل حادثه خودداری کنند. او همچنین توضیح داد که علت حادثه در دست بررسی است.

آمار کشته‌ها و مصدومان

رئیس اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره وضعیت ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل در آبادان توضیح داده که تاکنون 5 نفر جان باخته‌اند.

آمار مصدومین تا این لحظه 27 نفر اعلام شده است.

او توضیح داد که باتوجه به مسدود شدن ساختمان‌های اطراف و همچنین ریزش آوار بر روی تعدادی از عابران و شهروندان، این احتمال وجود دارد که تعداد مصدومان افزایش یابد.

میزان تخریب برج

فرماندار آبادان اعلام کرده است که حدود 30 تا 40 درصد از ساختمان متروپل آبادان تخریب شده است.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    والاه وقتی که ازقبل معلوم بوده که این ساختمان برامده گی داشته یعنی گفته شده بوده که درحال فرونشسته قابل مصرف نیست

    پاسخ

    لعنت بهتون این مملکت چرا هیچیش سرجاش نیست این چ وضع ساخت و سازه

    پاسخ

    واقعا که عواملش ینی انقدر احمقن که اگه یه مقدار بیشتر هزینه میکردن جای دوری نمیرفت . چطور مجوز ساختشو گرفتن . مطمئنن تخریبش صدبرابر بیشتر از اون مقداریه که اگر اول هزینه میکردن . حال جز ضرر مالی .جون کلی انسان هم در خطر افتاده که هیچ جوره قابل جبران 😞متاسفم برا ناظر و شهرداری و مهندس و همه ی کسایی که دست داشتن . شماها قاتلین ‌‌بیچار. اون زن و بچه ها

    پاسخ