;
coinex

حق ثبت مهریه تا 15 درصد ؛ از قانون جدید مهریه چه می‌دانیم؟

بر اساس مصوبه جدید مجلس، حق ثبت مهریه برای مهریه‌هایی تا حداکثر 14 سکه، لحاظ نمی‌شود؛ اما این درصد با بالا رفتن مهریه تعیین شده به 15 درصد نیز خواهد رسید. در ادامه قصد داریم به جزئیات بیش‌تری از این خبر بپردازیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

طبق این قانون جدید حق ثبت مهریه تنها برای مهریه‌های بالاتر از 14 سکه پرداخت می‌شود. البته میزان دریافت حق ثبت نیز با بالا رفتن مقدار مهریه افزایش می‌یابد. همچنین وجه حق ثبت مهریه از هر دو طرف به یک میزان اخذ می‌شود. گفتنیست که این مبلغ در جهت خرید جهیزیه برای افراد نیازمند، به صندوق بودجه سالانه واریز می‌شود که برای این کار در نظر گرفته شده است.

مصوبه جدید مجلس در رابطه با حق ثبت مهریه

طبق مصوبه مذکور، مهریه‌های کم‌تر از 14 سکه مشمول حق ثبت نمی‌شوند؛ اما مهریه‌های 200 سکه به بالا می‌بایست 15 درصد از مهریه تعیین شده را به عنوان حق ثبت مهریه به صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند، واریز نمایند.

حق ثبت مهریه

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مبلغ تعیین شده به عنوان حق ثبت برای مهریه‌های مختلف، اعلام کرد که براساس مصوبه حق ثبت، کمیسیون قضایی برای مهریه تا سقف 14 سکه حق ثبتی در نظر نمی‌گیرد. همچنین برای مهریه‌های بین 14 تا 100 سکه، می‌بایست مبلغ چهار دهم از مهریه به عنوان حق ثبت پرداخت شود و این مبلغ برای مهریه‌های 100 تا 200 سکه به 2 درصد از کل مهریه نیز می‌رسد. در آخر باید بگوییم که مهریه‌های 200 سکه به بالا مشمول پرداخت 15 درصد حق ثبت می‌شوند.

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز درباره آخرین تغییرات این طرح گفت: «در واقع زن می‌تواند با ارائه سند رسمی ازدواج، از دادگاه خانواده برای وصول مهریه خود اقدام کند. مرد نیز مکلف است ظرف 10 روز پس از وصول اجراییه، مهریه را بپردازد یا با زن درخصوص نحوه پرداخت به توافق برسد. شرایط تعریف‌شده در این طرح به نوعی است که امکان فرار دین را از مرد سلب می‌کند.»

همچنین قاسم‌پور نیز در ادامه گفت، مردانی که دارای تمکن مالی هستند ولی حاضر به پرداخت مهریه همسر خود نمی‌شوند، طبق قانون، به حبس محکوم خواهند شد. او نیز افزود روزانه تعداد زیادی از زنان به دادگاه‌های خانواده مراجعه کرده و خواستار جدایی از همسر خود هستند. همچنین بسیاری از این افراد تمایل دارند مهریه خود را ببخشند تا بتوانند طلاق بگیرند؛ اما به علت نداشتن حق طلاق و عدم رضایت مرد به جدایی، دادگاه حکم طلاق نمی‌دهد که این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از زنان شرایط سختی داشته و محکوم به زندگی اجباری باشند.

وی در ادامه در رابطه با طرح جدید گفت: «در شرایطی که زن حداقل یک سال متوالی یا 18 ماه متناوب در طول سه سال منتهی به دادگاه جدا از مرد زندگی کرده و حاضر به بذل کل مهریه خود شود، کراهت شدید زوجه برای دادگاه محرز و حکم ماده 1130 جاری شود.»

بیشتر بخوانید:

نطر شما درمورد گرفتن حق ثبت مهریه در راستای تهیه جهزیه برای افراد نیازمند چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    سلام،من نمیدونم اگه یک زن و شوهر بخوان از هم جدا بشن و طلاق بگیرن دولت این وسط چکاریه که با مجلس همکاسه شدن و برای خودشون یک درآمد قُچاق و باحال درست کردن،آخه به دولت و مجلس چه ربطی داره که مرد نمیخواد مهریه زنش رو بده یا زن میخواد مهریه سو بگیره که میاد مثلاً به اسم اینکه اگه ۱۵ درصد مهریه بالای ۱۰۰ تا سکه رو بگیره که مردی که از تمکن مالی خوبی برخورداره دیگه نتونه مهریه زنش رو نده،بهانشون فقط گرفتن حق و حقوق زن هست،دراصل میخوان از این طریق هم یک کاسبی قُچاق و تُپُل برای خودشون درست کنن که کردن،از اینا هیچی بعید نیست.

    پاسخ

    من مهریه ام هزار سکه است چون والدینم اصرار داشتند اما می دونم شوهرم یکی هم نمی تونه پرداخت کنه منم چون دوستش دارم یه دونه نمی خوام اما اگه این شرایط بود هیچ وقت نمی تونستیم ازدواج کنیم. کی زن می گیره با این حق ثبت مهریه والدین میگن مهریه بالا دولت میگه حق ثبت پس جوناهم زن نمی گیرن اینجوری که آمار ازدواج پایین میاد

    پاسخ

    دزدی جدید مستقیم از جیب خانوادها.مگه دولت را هم موقع عقد به عقد خود در می آوریم که سهم میخواد.خجالت داره والا .سیاست دولت انقراض نسل ایرانیه نه ازدیاد جمعیت از طرز برخوردشون کاملا مشخصه نه فقط به خاطر شراکت در مهریه زن بلکه بخاطر گرانی سنگ اندازی در دادن وووووام ازدواج ووو…دیگه کی جرات می‌کنه زن بگیره .اگه زنده مهریه اش را حلال کند دولت ول کن معامله نمیشه.حالا خر بیار باقالی بار کن

    پاسخ

    عجب کاسبی میکنن اینا ب عقل جن هم نمیرسه مد دزدی تموم شد حالا زورگوییی میکنن

    پاسخ

    واقعا کار عالی هست که باعث میشه مهریه الکی و سر چشم و هم چشکی زیاد نشه ، قانون خوبیه واقعا.

    پاسخ