;
coinex

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان

در این راهنمای سفر قصد داریم شما را با مکان های دیدنی کاشان آشنا کنیم. کاشان یکی از قدیمی‌ ترین و زیباترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری را در خود جای داده و تا کنون نظر گردشگران خارجی و داخلی زیادی را جلب کرده‌ است. تعداد مکان های دیدنی کاشان به قدری زیاد است که اکثر مسافران در طول سفر دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

از این‌ رو نیز ما قصد داریم در ادامه مقاله شما را با چند مورد از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی در این شهر خوش آب و هوا آشنا کنیم تا بهتر آن‌ها را بشناسید و بتوانید راحت‌تر جاذبه‌های مناسبی را برای بازدید انتخاب کنید، پس تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

در سال‌های اخیر، محبوبیت سفر زمینی با اتوبوس بیشتر شده و افراد بیشتری تمایل دارند مسیرهای دور و نزدیک را با اتوبوس طی کنند. بهبود کیفیت اتوبوس‌ها، خدمات شرکت‌های مسافربری و خستگی کمتر، از جمله مهم‌ترین مزیت‌هایی هستند که باعث شده سفر کردن با اتوبوس، محبوب‌تر شود. اما یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها را می‌توان دسترسی آسان‌تر به شرکت‌های مسافربری دانست. وب‌سایت پایانه‌ها دسترسی آسان به انواع خدمات مسافربری را ارائه می‌کند و شما می‌توانید بلیط اتوبوس شیراز تهران و هر مقصد و مبدا دور و نزدیکی را در این وب‌سایت تهیه کنید و از برنامه سفرها مطلع شوید.

زیباترین و معروف ترین مکان های دیدنی کاشان

شهر کاشان با جاذبه‌های مهمی که دارد، تاکنون به پیشرفت صنعت گردشگری کشور کمک زیادی کرده‌ است. این شهر تاریخی در تمام فصل‌های سال میزبان گردشگران زیادی است و افرادی که به آن‌ جا سفر کنند، می‌توانند از مکان‌های مختلفی بازدید کنند و سفری به یادماندنی داشته باشند.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش‌ آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از مهم ترین مکان های دیدنی کاشان به حساب می‌آید که قدمت آن مربوط به دوران پیش‌ از اسلام است. این مجموعه تاریخی در زیر شهر نوش‌ آباد واقع شده‌ و شامل 3 طبقه می‌شود. طبقات شهر زیرزمینی نوش‌ آباد از اتاق‌ها، راهروها و کانال‌های مختلفی تشکیل شده‌ است.

این طبقات به وسیله چاه‌هایی عمودی به یکدیگر متصل شده‌اند و در دوران مختلف از آن‌ها به‌ عنوان منطقه دفاعی و نظامی استفاده کرده‌اند. شهر زیرزمینی نوش‌ آباد به‌ عنوان بزرگ‌ ترین شهر زیرزمینی جهان شهرت پیدا کرده‌ است و با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، روزانه مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

تپه سیلک

تپه باستانی سیلک در فین کاشان واقع‌ شده است و قدمتی حدود 8 هزار سال دارد. این تپه باقی‌ مانده زیگورات باستانی ایران است و تاکنون از آن وسایل زیادی به دست‌ آمده که نشان‌ دهنده زندگی قدیمی‌ ترین مردم دشت نشین در این منطقه هستند. این تپه باستانی که جزو زیباترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود، جذابیت‌های فوق‌ العاده‌ای دارد و افرادی که به آن‌ جا بروند می‌توانند سفری و یادماندنی داشته باشند.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
خانه عباسیان

خانه عباسیان

در خیابان علوی کاشان می‌توانید از خانه قدیمی عباسیان که جذابیت فوق‌ العاده‌ای دارد دیدن نمایید و از تماشای قسمت‌های مختلف آن حیرت‌زده شوید. خانه عباسیان 5 حیاط بسیار دلنشین دارد و بنای آن از سطح کوچه پایین‌تر ساخته شده‌ است. در واقع همین امر نیز موجب شده در گذشته اهالی راحت‌تر به آب قنات دسترسی داشته باشند.

معماری این خانه قدیمی چشم هر بیننده‌ای را به خود مات و مبهوت می‌کند. داخل بنا با استفاده از گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده‌ است و معماری سنتی آن بسیار چشم‌نواز است.

حمام سلطان میر احمد

یکی دیگر از معروف‌ ترین جاذبه های توریستی کاشان که مربوط به عصر سلجوقیان است، حمام سلطان میر احمد نام دارد. این حمام قدیمی با امامزاده سلطان امیر احمد هم‌جوار است و بنای فعلی آن آخرین‌ بار در دوران قاجار ترمیم و مرمت شده‌ است. حمام میر احمد از 2 حمام کوچک و بزرگ تشکیل شده است و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ به خصوصی دارند‌.

گچ‌بری‌های این حمام دارای 17 لایه مرمتی هستند و بام گنبدی‌ شکل آن نیز به‌ عنوان یکی از زیباترین بام‌های گنبد گونه کشور شناخته شده‌ است. بر روی گنبد حمام سلطان میر احمد یک شیشه عدسی محدب وجود دارد که هم دید به داخل حمام را فراهم می‌کند و هم موجب می‌شود نور به‌ راحتی وارد فضا شود.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
قلعه جلالی

قلعه جلالی

قلعه جلالی نیز به عنوان مهم ترین مکان های دیدنی کاشان شناخته شده است. این قلعه زیبا به دستور سلطان جلال‌ الدین ملکشاه سلجوقی بنا شده‌ و در زمان گذشته به‌ عنوان مقر حکومتی کاشان از آن استفاده می‌کرده‌اند. در کنار قلعه تاریخی جلالی، یک مجموعه تاریخی بی‌نظیر نیز وجود دارد که می‌توانید از آن هم بازدید کنید.

خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی‌ها قدمتی بسیار کهن دارد و زمان ساخت آن تقریباً به دوره قاجار مربوط می‌شود. این خانه مشهور، زیبایی منحصر به فردی دارد و معماری آن بسیار چشم‌نواز است. در گذشته شغل صاحب‌ این خانه داد و ستد کالاها از شهر بروجرد بوده‌ است و به همین علت آن را با نام خانه بروجردی‌ها می‌شناسند.

بادگیرهای قرینه و هلالی‌ شکلی که بر روی پشت‌ بام خانه وجود دارند، موجب شده‌اند نمای خانه بسیار مجلل و جذاب شود. خانه بروجردی‌ها دارای 2 حیاط بیرونی و درونی، راهرو، هشتی، حیاط‌های تابستان‌ نشین، حیاط‌های زمستان نشین و آشپزخانه است. بر روی دیوارهای این بنا نقاشی‌های جذابی با آبرنگ و رنگ‌ روغن کشیده شده که بر زیبایی بنا افزوده‌اند.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که طرفداران بسیار زیادی دارد، بازار سنتی است. این بازار بناهای تاریخی بی‌نظیری همچون مسجد میدان میرعماد، کاروانسرای میر پنج، تیمچه صباغ، حسینیه سوراخ ریسمان و تیمچه معروف امین‌ الدوله را در خود جای داده است و در خیابان بابا افضل می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

در این بازار افراد زیادی مشغول به کار هستند و با رفتن به آن‌ جا می‌توانید از بخش خصوصی کفش دوزی، مسگری، رنگرزی، خیاطی، زرگری، شیرینی‌ پزی و بزازی بازدید کنید و سوغاتی‌های زیادی خریداری نمایید.

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ها مساحتی حدود 4700 مترمربع دارد و در دوران حکومت ناصر الدین‌ شاه بنا شده‌ است. ساخت این خانه تاریخی حدود 18 سال طول کشید و در آن حدود 40 اتاق و 4 حیاط بزرگ وجود دارد. همچنین 2 رشته قنات، 4 زیرزمین، 3 بادگیر و اتاق شاه‌ نشین نیز در این خانه وجود دارد که با استفاده از پنجره‌های مشبک و رنگی چشم هر بازدید کننده‌ای را خیره می‌کند.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
روستای کمال الملک

روستای کمال‌ الملک

روستای کمال الملک یکی دیگر از جاذبه های توریستی کاشان است که حدود 40 کیلومتر از شمال شهر فاصله دارد. این روستا همجوار با حرم مطهر حضرت سلطان‌ علی ابن محمد باقر است و جذابیت بسیار زیادی دارد. در روستای کمال‌ الملک بناهای تاریخی مشهوری هم چون قدمگاه حضرت علی، سوراخ سه میله و ابجه کهره نیز وجود دارد.

موزه ملی

یکی دیگر از مکان های دیدنی کاشان که می‌توانید در تمام فصل‌های سال از آن بازدید کنید، موزه ملی است. این موزه جذاب برای حفاظت از آثار تاریخی کاشان در سال 1346 احداث شده‌ است و در محوطه باغ فین واقع شده است.

داخل موزه ملی حدود 400 قطعه اشیاء باارزش وجود دارد که اکثر آن‌ها مربوط به هزاره هفتم قبل‌ از میلاد هستند. این موزه حدود 700 متر مربع مساحت دارد و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌ است. معماری ساختمان بنای موزه ملی به سبک ایرانی است و جذابیت فوق العاده‌ای دارد.

قسمت باستان‌ شناسی موزه ملی به دو قسمت تقسیم‌ شده است و در آن می‌توانید آثاری مربوط به قبل‌ از تاریخ، دوران تاریخی، ایلخانیان و صفویان را مشاهده کنید. بخش‌های دیگر موزه ملی مخصوص نسخ خطی و کتاب، منسوجات و معاصر هستند و در هر یک از این قسمت‌ها آثار باارزش زیادی به نمایش گذاشته شده‌ است.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب در دوران صفویه ساخته‌ شده است و جزو محبوب‌ ترین جاذبه‌های فرهنگی کاشان به شمار می‌رود. این کاروانسرای تاریخی به دستور شاه‌ عباس بنا شده‌ و شباهت زیادی دژ و قلعه دارد. از این کاروانسرا در گذشته به‌ عنوان مقر دفاعی استفاده می‌کرده‌اند زیرا مقاومت بسیار بالایی دارد.

کاروانسرای مرنجاب در دل کویر مرنجاب جای گرفته‌ است و با زیبایی بی‌نظیری که دارد، روزانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این کاروانسرا یک سفره خانه‌ سنتی نیز وجود دارد که می‌توانید به آن جا بروید و اوقات خود را به‌ خوبی سپری کنید.

مدرسه سلطانیه

افرادی که قبل‌ از سفر مقاله راهنمای سفر به کاشان را مطالعه کنند، در طول سفر دچار سردرگمی نمی‌شوند و می‌توانند بهتر از جاذبه‌های دیدنی نیز بازدید نمایند. از این‌ رو لازم است بدانید یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در شهر زیبای کاشان، مدرسه سلطانیه است‌. ساخت این مدرسه قدیمی در سال 1221 هجری قمری به درخواست فتحعلی‌ شاه شروع شد و در سال 1229 هجری قمری به اتمام رسید.

این مدرسه قدیمی و باارزش در مجاورت بازار کاشان قرار گرفته‌ است و سبک بنای آن شباهت زیادی به مدارس صدر اصفهان و چهارباغ دارد. مدرسه سلطانیه یک حیاط بسیار بزرگ و باصفا دارد که داخل آن پر از درختان کاج است. در حیاط مدرسه سلطانیه، یک آب‌نمای بسیار زیبا نیز به چشم می‌خورد.

دور تا دور صحن این مدرسه تقریبا حدود 50 حجره وجود دارد که جهت اسکان طلاب آن‌ها را ساخته‌اند. مدرسه سلطانیه با استفاده از کتیبه‌های گچی، گنبد آجری، کاشی‌کاری‌های رنگی و سردر زیبا تزئین شده است.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
مسجد آقا بزرگ

مسجد آقا بزرگ

یکی دیگر از محبوب ترین مکان های دیدنی کاشان که قدمت طولانی دارد، مسجد آقا بزرگ است. این مسجد در دوران قاجار بنا شده‌ و ساخت آن حدود 8 سال طول کشیده‌ است. گنبد مسجد آقا بزرگ به‌ عنوان بزرگ‌ ترین گنبد آجری ایران شناخته شده‌ است و جذابیت بی‌همتایی دارد.

این مسجد با سرمایه‌ گذاری فردی به نام حاج محمدتقی خانبان ساخته شده است و در گذشته از آن جهت برگزاری مجالس درس و نماز جماعت بهره می‌گرفته‌اند. مسجد آقا بزرگ در خیابان فاضل نراقی واقع شده‌ است و از نظر استواری، وضعیت مناسبی دارد.

غار نیاسر

غار نیاسر یکی از عجیب‌ ترین و شگفت‌ انگیزترین غارهای ایران است که حدود 2000 سال قدمت دارد. این غار در نزدیکی روستای نیاسر جای گرفته‌ است و تونل‌های سنگی پر پیچ و تابی دارد که به‌ صورت دست کند ایجاد شده‌اند. با توجه به آثار و شواهد موجود می‌توان گفت غار نیاسر در گذشته محلی برای برگزاری آیین مذهبی و مراسمات مختلف بوده‌ است. در نزدیکی این غار می‌توانید از آبشارها و جاذبه‌های طبیعی دیگری هم دیدن نمایید و سفری فوق العاده داشته باشید.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
روستای ابیانه

روستای ابیانه

راهنمای سفر به کاشان می‌تواند برای مسافران بسیار مفید باشد بنابراین سعی کنید نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. روستای ابیانه در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز استان اصفهان و در دامنه کوه کرکس جای گرفته‌ است و مسافران می‌توانند دسترسی راحتی به آن داشته باشند. این روستا جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی را در خود جای داده‌ و از شکوه و جلال بسیار زیادی برخوردار است.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر از چشمه اسکندریه سرچشمه می‌گیرد و در تمام فصل‌های سال، زیبایی خاص خود را دارد. آب این آبشار به مزارع کشاورزی و دشت‌های اطراف می‌رسد و همین امر نیز موجب شده‌ مناطق اطراف آن سرسبزی به خصوصی داشته باشند. آبشار زیبای نیاسر جاذبه‌های طبیعی زیادی را در اطراف خود جای داده‌ و افرادی که به دیدن آن بروند، می‌توانند از میوه‌های درختان توت و انجیر نیز بهره بگیرند و لحظات خوشی را در کنار دوستان یا خانواده خود سپری کنند.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟ راهنمای سفر به کاشان
آتشکده نیاسر

آتشکده نیاسر

از جمله دیگر مکان های دیدنی کاشان می‌توان آتشکده نیاسر را نام برد. این آتشکده چهارطاقی از دوران حکومت ساسانیان به‌ جای‌ مانده است و می‌توانید از آن در ارتفاعات نیاسر کاشان دیدن نمایید. بازدید از این جاذبه تاریخی کاملا رایگان است و بازدید کنندگان می‌توانند هر زمانی که خواستند به دیدن این آتشکده بروند و از تماشای قسمت‌های مختلف آن لذت ببرند.

بهتر است بدانید در زمان‌های دور از آتشکده نیاسر به‌ عنوان مکانی مناسب برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرتشت استفاده می‌کرده‌اند. این اثر تاریخی به نام‌های چهار دروازه و چهار قاپو نیز شهرت دارد و در مقایسه با دیگر آثار مشابه، خسارت‌های کمتری به آن وارد شده‌ است و زیبایی به خصوصی دارد‌.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

تا این بخش از مطلب شما را با چند مورد از بی‌نظیرترین و محبوب‌ ترین مکان های دیدنی کاشان آشنا کردیم تا سفری راحت‌تر داشته باشید و برای انتخاب مقصدی عالی دچار مشکل نشوید. پس‌ از این که چند مورد از مناسب ترین جاذبه‌ها را برای بازدید انتخاب کردید نیز بهتر است در بهترین فصل آماده سفر شوید تا بیشتر از گشت‌ و گذار در شهر زیبای کاشان لذت ببرید.

از این‌ رو لازم است بدانید کاشان آب‌ و هوایی نسبتاً گرم دارد و بهترین زمان سفر به آن، اوایل فصل پاییز تا اواسط بهار است. افرادی که در فصل تابستان به این شهر مشهور سفر کنند، ممکن است هوای گرم آن‌ها را اذیت کند. به همین علت سعی کنید به گونه‌ای برنامه‌ ریزی‌های لازم را انجام دهید که زمان سفرتان به نیمه دوم سال موکول شود.

نظر شما در مورد مکان های دیدنی کاشان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر