;
coinex

زیست‌ بوم استارتاپی عمان چقدر برای ایران مهم است؟

عمان از معدود کشورهایی است که طی سال‌های متمادی روابط دوستانه‌ای با ایران داشته است. اکنون می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا زیست‌ بوم استارتاپی عمان برای ایران اهمیت دارد.

ایران و عمان از سابقه روابط دوستانه چندین ساله‌ای برخوردار هستند. این سابقه دوستی حتی به قبل از انقلاب سال پنجاه و هفت خورشیدی بازمی‌گردد. اکنون نیز عمان در بین معدود کشورهایی است که بدون دردسر و گله‌مندی روابط خود را با ایران حفظ کرده است. زیست‌ بوم استارتاپی عمان اکنون برای ایران جایگاهی برای پیشرفت و ترقی محسوب می‌شود.

زیست‌ بوم استارتاپی عمان و فرصت‌هایش برای ایران

چرا زیست‌ بوم استارتاپی عمان برای ایران مهم شده است؟ بری پاسخ به این سوال ابتدا شاید بهتر باشد تا مفهوم زیست بوم استارت‌آپی را تعریف کنیم. زیست بوم استارت‌آپی به معنای یک اکوسیستم است که توسط افراد، استارتاپ‌ها و سازمان‌ها و تعامل میان آن‌ها شکل می‌گیرد و به عنوان یک سیستم برای خلق شرکت‌های استارتاپی عمل می‌کند.

زیست بوم استارتاپی عمان و فرصت‌هایش برای ایران

حال اگر بخواهیم یک نگاه سریع و فوری به زیست بوم استارتاپی عمان بیاندازیم باید بگوییم عمان تنها در چند سال گذشته، موضوع زیست بوم استارتاپی خود را جدی گرفته و به آن بها می‌دهد.

کشور عمان تنها 5 میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر درآمد مانند بسیاری از کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، به فروش نفت خود متکی بوده است. اما عمان از نظر رده‌بندی شاخص «سهولت انجام کسب‌وکار» که توسط «بانک جهانی» تهیه می‌شود، در سال‌ 2020 با 10 پله جهش به جایگاه 58 در دنیا رسید.

این جهش جایگاه عمان را در رتبه بسیار بهتری نسبت به ایران قرار می‌دهد؛ زیرا رتبه ایران در مقابل عمان در جایگاه 127 در سال 2020 است. از آنجایی که یکی از موارد اعتماد برای سرمایه‌گذاری استارتاپی در یک کشور رتبه جهانی اکوسیستم استارتاپی آن است، به نظر می‌رسد عمان زیرساخت‌های مناسبی برای ذستیابی ایران به بازارهای جهانی داشته باشد.

ایران در زیست بوم استارتاپی عمان چه می‌تواند بکند؟

عمان اکنون قصد دارد تا وابستگی درآمد خود به نفت را محدود کند و درآمد خود را از جهت کسب و کارهای غیر نفتی افزایش دهد. یکی از عوامل این موضوع تغییر نگرش حکومت‌ها نسبت به عدم پایداری درآمد نفت است؛ حاصل این تفکر در عمان نیز، رشد کسب و کارهای کوچک و بزرگ بود. همان طور که گفته شد عمان در سال 2022 طبق گزارش بانک جهانی از نظر رده‌بندی شاخص «سهولت انجام کسب‌وکار» ده پله صعود کرد و در جایگاه 58 قرار گرفت.

ایران در زیست بوم استارتاپی عمان چه می‌تواند بکند؟

عمان چشم‌اندازی برای توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری تا سال 2040 تدوین کرده است. یکی از این برنامه‌ها توسعه زیست‌بوم استارتاپی این کشور است. از همین رو ایران نیز می‌تواند از بستر مناسبی که برای استارتاپ‌های نوپا مهیا است استفاده کند و به عبارتی همان فعالیت‌هایی که در ترکیه، گرجستان، اقلیم کردستان عراق، امارات متحده عربی، قطر و کویت انجام می‌دهد را در فضای آرام عمان انجام دهد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره پتانسیل زیست‌ بوم استارتاپی عمان برای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر