;
coinex

برادران لیلا جایزه فیپرشی کن را دریافت کرد؛ جایزه‌ای که تقدیم مردم آبادان شد

جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به فیلم برادران لیلا رسید. سعید روستایی پس از دریافت جایزه، آن را تقدیم مردم داغدیده آبادان کرد. این اولین باری است که یک فیلم‌ساز ایرانی این جایزه را دریافت می‌کند.

فیپرشی، جایزه بزرگ هیئت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان در جشنواره فیلم کن است. این جایزه از سال 1946 توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شود. علاوه‌بر بخش اصلی، در بخش نوعی نگاه و دو بخش موازی دیگر هم یک فیلم به‌عنوان برنده جایزه فیپرشی اعلام می‌شود. این جایزه در جشنواره کن 2022 به فیلم سعید روستایی رسید که آن را به مردم آبادان تقدیم کرد.

برادران لیلا جایزه فیپرشی را دریافت کرد

در متن اهدای این جایزه آمده است که برادران لیلا به خاطر توانایی کارگردان در خلق داستانی درگیر کننده، دادن بینش عمیق فرهنگی و خلق یک ریزبوم از خانواده‌ای تحت سیطره پدرسالاری و مردسالاری ناکارآمد، این جایزه را دریافت کرده است.

این جایزه در تاریخ سینما به کارگردان‌های بزرگ و فیلم‌های مشهوری نیز رسیده است که از جمله آنها می‌توان به فیلم «برخورد کوتاه» ساخته دیوید لین، فیلم «ملک الموت» ساخته لوئیس بونوئل، فیلم «هیروشیما عشق من» ساخته آلن رنه، فیلم «منبع» ساخته اینگمار برگمان، فیلم «نوستالژیا» و «ایثار» ساخته تارکوفسکی، «فیلم پاریس تگزاس» ساخته ویم وندرس و فیلم «زندگی دوگانه ورونیکا» ساخته کیشلوفسکی اشاره کرد.

سعید روستایی پس از دریافت جایزه فیپرشی گفت که دریافت این جایزه از منتقدان، برایش اهمیت زیادی دارد؛ چراکه یکی از پایه‌های مهم سینما هستند.

او ابراز خوشحالی کرد که جایزه‌ای را دریافت کرده که پیش از این، بزرگان سینما آن را دریافت کرده بودند.

فیلم «خفتان آبی» ساخته مریم توژانی به‌عنوان بهترین فیلم بخش نوعی نگاه و «عشق بر اساس دالوا» ساخته امانوئله نیکوت به عنوان بهترین فیلم در بخش‌های هفته منتقدان و دو هفته کارگردانان جشنواره کن شدند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دریافت این جایزه توسط سعید روستایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر