;
coinex

تب کریمه کنگو در ایران 1 کشته داشت؛ هشدار درباره شیوع دوباره آن

ویروس تب کریمه کنگو در ایران از ابتدای سال تاکنون 1 فوتی و 9 مبتلا داشته است. این ویروس در سال 1387 وارد ایران شد و حالا هشدارها درباره شیوع دوباره آن به گوش می‌رسند.

ویروس تب کریمه کنگو با نام علمی CCHF، از طریق نیش حشرات و کنه وارد بدن می‌شود. این بیماری با تب حاد آغاز و با علائم خونریزی پایان می‌یابد. ویروس تب کنگو اولین بار در سال 1378 وارد کشور شد.

راه انتقال ویروس تب کریمه کنگو

ویروس تب کریمه کنگو سرعت انتشار بالایی ندارد. این بیماری بین انسان و دام مشترک است و به همین علت افرادی که با دام و پروش دام سروکار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند‌. با توجه به افزایش حشرات در فصل تابستان و گرما، امکان افزایش مبتلایان به این ویروس حاد بسیار است.

تب کریمه کنگو در ایران 1 کشته داشت؛ هشدار درباره تب خو

 

گرچه داروی مقابله با ویروس تب کریمه کنگو در ایران وجود دارد، اما رعایت نکات بهداشتی کمک شایانی به جلوگیری از انتقال ویروس می‌کند. لذا به مسئولین مربوطه توصیه می‌شود با استحمام دام و همچنین سمپاشی محل نگهداری و پرورش آن‌ها، احتمال انتشار این ویروس را کاهش دهند.
بهزاد امیری، مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: در سال گذشته 2 مورد فوتی و 13 مورد مبتلا به این ویروس در کشور ثبت شد. او روند بیماری تب کریمه را بسیار وابسته به مقاومت بدن شمرد و افزود: شدت بیماری و دلیل فوت مبتلایان وابسته به ویژگی‌های فردی است.

 

علائم ابتلا به ویروس تب کریمه کنگو چیست؟

نشانه‌های ابتلا به ویروس تب کریمه کنگو در مبتلایان متفاوت است. در برخی از موارد ابتلا، بیمار علائمی ندارد اما اگر شدت بیماری زیاد باشد، این بیماری با علائم خونریزی و تب حاد به طور واضح آشکار می‌شود.

با توجه به اینکه ویروس کنگو از طریق انسان به انسان نیز منتقل می‌شود، بهتر است در صورت بستری فرد مبتلا، کادر درمان نهایت دقت را در تماس با خون و ترشحات بیمار داشته باشند. عدم رعایت نکات بهداشتی به انتشار این ویروس سرعت می‌بخشد.

طبق تحقیقات، این ویروس در مقابل حرارت از بین می‌رود؛ بنابراین به پخت دقیق فرآورده‌‌های دامی و گوشتی دقت کنید. پوشیدن دستکش و استفاده از ماسک در مراکز آلوده توصیه می‌شود.

دکتر امین اسدی، مدیر روابط عمومی دامپزشکی گفت: ضدعفونی اماکن پروش دام و پرهیز از کشتن اکنه بر روی بدن دام سرعت انتشار این ویروس را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

وی همچنین افزود: تهیه فرآورده‌های گوشتی از محل معتبر و مراکز تحت نظارت دام پزشکی، پخت گوشت و نگهداری گوشت تازه به مدت حداقل یک روز در دمای یخچال در جلوگیری از انتقال ویروس تب کریمه کنگو موثر است.

دکتر اسدی به دام‌پروران و افراد مشغول در پرورش دام توصیه کرد در ارتباط با ترشحات و خون حیوانات حتما از تجهیزات بهداشتی مانند دستکش، چکمه و ماسک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تب کریمه کنگو در ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    قیمت و کمیسیون اگه منطقی باشه کولی بگیرها از راننده و موتوری باید یا پیاده برن یا مینی بوس و ون یا مترو یا یه دوچرخه بگیرن پدال بزنن تو گرما حالشو ببرن

    پاسخ

    خواهش میکنم مجانی کارنکنید تمام هزینه های زندگی وماشین ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده درحالی که نه بیمه داریم ونه امنیت شغلی ونه پشتیبانی وحمایت ، من ماشینم نیازبه تعمیر داره پول هم ندارم آیا اسنپ بهم وام میده تا کمکی برام باشه ؟ خیرنمیده

    پاسخ