معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

زهرا «زر» امیرابراهیمی (زادهٔ ۱۳۶۰) بازیگر ایرانی است. در نوشتار بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی قرار است به آثار تنها زن برنده جایزه کن بپردازیم.

زر امیرابراهیمی در ایران و در ابتدای دههٔ ۱۳۸۰ خورشیدی با بازی در چندین مجموعه تلویزیونی از جمله نرگس به شهرت رسید. امیرابراهیمی در میانه دههٔ ۱۳۸۰ به فرانسه مهاجرت کرد و برای بازی در فیلم عنکبوت مقدس برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ (فیلم جایزه گرفتن زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن 2022) شد.

بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

فهرست عناوینی که در نوشتار بهترین فیلم ها و سریال های زر امیرابراهیمی آورده شده است را می‌توانید در لیست زیر در یک نگاه ببینید:

بهترین فیلم و سریال زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم ها و سریال های زر امیرابراهیمی
بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

امیرابراهیمی پیش از ترک ایران در دو فیلم سینمایی سفر به هیدالو و انتظار بازی کرده‌است. او پس از خروج از ایران، در فرانسه سکنی گزید و در تئاتر رؤیای طاهرگان خاموش به همراه شبنم طلوعی به ایفای نقش پرداخت.

زهرا امیرابراهیمی در سال ۱۳۸۵ درگیر انتشار فیلمی‌ شد که در آن هم‌آغوشی دختر و پسری جوان را به تصویر می‌کشید. با پخش وسیع این فیلم بر روی سی‌دی و شبکه‌های اجتماعی، زهرا امیرابراهیمی در سال ۱۳۸۵ با اشاره به نامزدی پیشینِ خود با مردی که در فیلم حضور داشته، به خبرنگار روزنامه گاردین گفته‌بود:

نامزدم را بعد از آن که در رابطه زناشوییمان خیانت کرد ترک کردم، زیرا آدمی هرزه بود.

امیرابراهیمی گفته‌بود:

منکر شباهت‌هایی که هنرپیشه فیلم غیراخلاقی مذکور با من دارد نیستم زیرا با استفاده از امکانات گریم می‌توان فردی را شبیه دیگری ساخت.

و انتساب آنها به خودش را انکار کرد و آن را یک تهمت ناروا و برچسب غیرانسانی نامید.

۲۰۲۲ عنکبوت مقدس

بهترین فیلم ها و سریال های زر امیرابراهیمی
بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

گرچه نوعی رئالیسم کثیف و نخراشیده را می‌توان به عنوان سبک اصلی فیلم معرفی کرد اما فیلم‌ساز نمی‌تواند در برابر شیوه‌های تعدادی از فیلم‌های نمایشی‌تر این ژانر مقاومت کند: نمایی از پایین که سعید را در حال پوزخند‌زدن نشان می‌دهد و او را برای لحظه‌ای شیطانی جلوه می‌دهد.

نگاهی سریع به او که جسد یکی از قربانیانیش را بو می‌کشد تا بر وجود عنصر جنسی در رفتار وسواس‌گونش تاکید کند. یک نمونه فروپاشی روانی، جایی که سعید تصور می‌کند یک فاحشه مرده در اتاق نشیمن دارد به او می‌خندد.

این عناصر اغراق‌آمیز اندکی بر بازی عالی مهدی بجستانی (در نقش سعید) و همچنین بر تصویر متقاعدکننده‌ای که سعی شده از سعید ساخته شود سایه می‌افکند؛ تصویری از معمولی‌بودن او، بزدلی او و کوچکی او علی‌رغم پرطمطراقی جهادی که او مدعی آن است.

تماشای فیلم دشوار است. قاتل «عنکبوت مقدس» که در واقعیت هم وجود داشته زنان خیابانی معتاد به مواد مخدر را با روسری‌ خودشان خفه می‌کند و دوربین عباسی (با فیلم‌برداری ندیم کارلسن) علاقه‌مند است که این اقدام او را نمایش دهد.

در فیلم رمز و رازی درباره اینکه قاتل کیست وجود ندارد. گرچه ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا تماشاگران چندین‌بار در معرض تماشای جنایت‌های او قرار می‌گیرند که این پرسش هم در پایان فیلم پاسخ داده می‌شود. در هر صورت شاید این فیلم را بتوان یکی از مورد توجه‌ترین و بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی دانست.

بیشتر بخوانید:

۲۰۱۹ فردا آزادیم

بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی
بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی

“فردا آزادیم” داستان یک خانواده کوچک ایرانی ­- آلمانی است که در آلمان شرقی زندگی می‌کند و در آستانه انقلاب ۵۷ تصمیم می‌گیرد به ایران برگردد. امید (رضا بروجردی) مردی ۴۴ ساله و فعال یک گروه چپ مخالف شاه است که از راه دور و با شوری وصف ناپذیر لحظه به لحظه روند سقوط شاه را دنبال می‌کند.

همسرش بئاته (کاترین روور) یک شیمیدان ۳۷ ساله است که در ملغمه‌ای از شوق و کمی نگرانی از زندگی در کشوری غریبه به این تحولات می‌نگرد و دختر کوچک‌‌شان سارا (لوتسی نجفی) به سرعت در حال یاد گرفتن زبان فارسی است.  شاه که سقوط می‌کند واژه‌های “آزادی” و “برابری” را به کرات از زبان امید می‌شنویم: دیگر آزادیم!

هر چند ساختار فیلم بر نقش نظاره‌گر بئاته بنا شده (از این‌رو او تقریبا در تمام نماها حضور دارد)، ولی در اصل امید، یک چپ‌گرای معتقد به “آرمان‌های اردوگاه سوسیالیستی” و گرایش‌های سیاسی‌اش، موضوع محوری آن است.

برای آنها که دوران دهه اول انقلاب را تجربه‌ کرده‌اند، فیلم موفق شده فضای آن دوران را تا حدودی به تصویر بکشد. بر چند صحنه کمی غیرواقعی هم می‌شود چشم فروبست و انتظار روایت نعل به نعل واقعیت را از یک فیلم سینمایی نداشت. شاید به فیلم نقدهای دیگری هم باشد. آنها را باید بر عهده منتقدان سینما گذاشت.

۲۰۱۷ تابوی تهران

بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی
بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

این فیلم به‌طور موازی زندگی چند نفر که در تهران زندگی می‌کنند به نمایش درمی‌آورد و نشان می‌دهد که همه آنها در رابطه با مسایل جنسی دچار بحران‌هایی در جامعه هستند. پری (المیرا رفیع‌زاده) برای تأمین هزینه زندگی خود و فرزند پنج ساله‌اش که نمی‌تواند صحبت کند، به تن‌فروشی روی آورده‌است.

بابک (آرش مرندی) یک دانشجوی موسیقی‌ست که دوست دخترش، دنیا (نگار ناصری) او را تحت فشار قرار داده که هزینه جراحی ترمیم بکارتش را تأمین کند. سارا (زهرا امیر ابراهیمی) هم در این میان به عنوان یک زن خانه‌دار سعی می‌کند همان‌طور که از او انتظار می‌رود تصویر یک زن مطیع را که در همه حال از شوهرش تمکین می‌کند بازتولید کند.

فیلم-انیمیشن “تهران تابو” به کارگردانی علی سوزنده از اواسط نوامبر در سینماهای آلمان به نمایش درآمده است. کارگردان می‌گوید این فیلم حقیقت عریان بخشی از جامعه ایران است.

۲۰۱۶ مهریه و دموکراسی

بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی
بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی

داستان فیلم مهریه و دموکراسی درباره دو جوان به نام امید و ویدا است. امید ۲۵ ساله پس از ۱۵ سال به ایران باز می‌گردد و از ویدا درخواست ازدواج می‌کند. آن‌ها با هم ازدواج می‌کنند و به سوئد می‌روند اما پس از چند سال ویدا تصمیم به جدایی می‌گیرد و به دادگاه شکایت می‌کند. دادگاه حکم به تقسیم اموال می‌دهد و امید مجبور به پرداخت ۴٫۵ میلیون کرون سوئد به ویدا می‌شود.

بازیگران این فیلم عبارت اند از زهرا امیر ابراهیمی، اشکان قدس، سعید اویسی، مینا آذریان، کریستین ماگدو، شیرین گلچین، آنا مرسدس، علیرضا مدجلال، نسرین پاخو، رضا رحیمی، آنا سودرلینگ، یوهان وسترگرن، نگار زراسی و اریک آکرلیند می‌باشند.

۱۳۸۵ نرگس

بهترین سریال های زهرا امیرابراهیمی
بهترین سریال های زهرا امیرابراهیمی

شخصیت پدر در این سریال له شده و مستهجن به تصویر کشیده شده است. واقعگرایی که در ابتدای سریال وجود دارد، آن قدر همه گیر و مبتلا به جامعه است که تقریباً همه را پای تلویزیون می‌کشاند و آنقدر ادامه می‌دهد که سریال تمام می‌شود.

بهترین سریال های تمام شده خارجی

دختر و پسر جوانی که با یکدیگر آشنا می‌شوند (امّا این بار، نه در چارچوب قالب‌های سنّتی و قدیمی جامعه ایرانی) و تصمیم می‌گیرند که ازدواج کنند و بنای عشق خود را بسازند. نسرین، هنوز منتظر همان شاهزاده سوار بر اسب رؤیاهاست و در مقابل او، خواهرش نرگس قرار دارد؛ دختری منطقی و محکم که به شدت، پایبند و معتقد است و حتّی اسم سریال را نیز از آنِ خود کرده است.

اما این فراگیری، مانع از این نیست که نقاط ضعف سریال را از یاد ببریم؛ چرا اسم سریال «نرگس» است؟ در حالی که محور اصلی داستان، نسرین و بهروز هستند، سریال با آشنایی آنها شروع و با زندگی مجددشان تمام می‌شود و نرگس، تنها نام سریال را یدک می‌کشد.

البته نرگس، تا نیمه‌های داستان، شخصیت محوری سریال است، مخالفت می‌کند، طغیان می‌کند و با آرامشش، ثبات می‌بخشد که گویی با مرگ “پوپک گلدره” شخصیت نرگس نیز تغییر می‌کند و ویژگی‌های شخصیتی او از بین می‌رود.

۱۳۸۴ سفر به هیدالو

بهترین فیلم و سریال زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم ها و سریال های زر امیرابراهیمی, بهترین سریال های زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی
بهترین فیلم و سریال زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

فیلم سینمایی سفر به هیدالو به‌کارگردانی مجتبی راعی در 14 سال پیش یعنی سال 1384 تولید شده است. در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانه‌ای اثر و یا توسط دیگر رسانه‌ها درباره داستان سفر به هیدالو منتشر شده است، می‌خوانیم: «یک استاد دانشگاه طی مسائلی عقاید و باورهایش دچار تغییر می‌شوند.»

۱۳۸۳ غریبانه

بهترین سریال های زهرا امیرابراهیمی
بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی

«غریبانه» داستان رو در رویی دو جبهه وفاداران به کربلا و فراموش کنندگان کربلاست، کسانی که برای حق و عدالت می‌جنگند و کسانی که قصد قربانی کردن عدالت را به خاطر مصالح شخصی خود دارند.

این سریال به دلیل بازی زهرا امیرابراهیمی دیگر از صدا و سیما پخش نمی‌شود. شبکه پنج نسخه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای از این سریال را روی آنتن فرستاد. این نسخه به گونه‌ای تدوین شده بود که حتی یک پلان هم از امیرابراهیمی در آن استفاده نشده بود.

غریبانه در زمره سریال‌هایی که به طور غیرمستقیم به مسائل مذهبی می‌پردازند، قرار دارد و نام « غریبانه» خود به خود ذهن را به سمت کربلا و غریب بودن امام حسین (ع) سوق می‌دهد. سریال‌هایی چون «‌فرستاده» و «معصومیت از دست رفته» از این دست هستند و در آنها با نوشتن یک قصه تاریخی، بخشی از وقایع عاشورا به مخاطب منتقل می‌شود.

سریال‌های جعفری با سبک و سیاق خاص در تلویزیون امروز تاثیرگذار بوده هر چند به اعتقاد برخی برای جوانان بدآموزی داشته‌اند. در کارهای آقای جعفری یک نوع آشفتگی به چشم می‌خورد. همچنین استفاده از کلیشه‌های دائمی که در ابتدا زیباست، کم کم دل را می‌زند؛ آقای جعفری با گنجاندن موضوعاتی چون، جنگ، محرم، روابط خانوادگی در قالب 12 قسمت، از موضوعات سرسری گذشته‌اند ساختار این سریال نیز در بخش شخصیت دچار مشکل است. چرا که ریتم تند داستان و تندی شخصیت‌ها باعث شده که شخصیت‌ها دنبال سوژه بدوند.

۱۳۸۳ کمکم کن

بهترین فیلم و سریال زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم ها و سریال های زر امیرابراهیمی, بهترین سریال های زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم های زهرا امیرابراهیمی
بهترین فیلم و سریال زهرا امیرابراهیمی, بهترین فیلم ها و سریال های زر امیرابراهیمی

مجموعه تلویزیونی کمکم کن به کارگردانی قاسم جعفری اولین مجموعه تلویزیونی بود که با موضوعات ماورایی از تلویزیون ایران پخش شد و راه را برای ساخت مجموعه‌های اینچنینی هموار کرد. کمکم کن که در سال ۱۳۸۳روانه آنتن شبکه دو سیما شده بود داستان جوانی با بازی حمید گودرزی را روایت می‌کرد که طی یک تصادف به کما رفت.

چند جوان دیگر هم در همان زمان به کما رفته بودند که از این بین دو نفر به هوش آمدند تا کارهای اشتباه بقیه را جبران کنند. این سریال بخاطر حضور زهرا امیر ابراهیمی در یک فیلم ویدئویی غیراخلاقی منتسب به وی از لیست بازپخش رسانه ملی حذف شد.

در کمکم کن تصاویر زیادی از عالم برزخ و شگفتیهای آن و پشیمانی انسان در حد فاصل مرگ و زندگی به نمایش درمی‌آمد که نمایش این صحنه‌ها که با جلوه‌های ویژه بسیاری همراه بود به دلیل این که در تلویزیون ایران سابقه نداشت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها و سریال های زهرا امیرابراهیمی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *