;
coinex

چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری وجود دارد؛ مطالعه جدید

تحقیقات از زیست چهار تمدن فرازمینی شرور در کهکشان راه‌شیری خبر می‌دهند. با این‌حال، خطر نابودی زمین در اثر برخورد سیارک‌ها، بیشتر از احتمال حمله این تمدن‌ها به زمین است. با این خبر همراه ما شوید تا با چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری آشنا شویم.

در 30 سال گذشته با یافتن چند صد جهان ماورای منظومه شمسی، به خوبی به این نکته پی برده‌ایم که کهکشان راه‌شیری چندمیلیون سیاره دارد که کاملا قابل سکونت هستند.

چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری

براساس گزارش لایوساینس، به آسانی می‌توان دریافت که از بین میلیون‌ها سیاره در کهکشان راه شیری، تنها 4 جهان از تبهکاران فرازمینی میزبانی می‌کند که در صورت فراهم شدن امکان حمله به زمین، این‌ کار را خواهند کرد.

چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری

این مقاله که توسط آلبرتو کابالرو، دانشجوی دکترا و متخصص حل درگیری‌ها از دانشگاه ویگو در اسپانیا نوشته شده، سوالی جالب پیش می‌آورد. اینکه آیا یک‌ روز ساکنان زمین قادر به برقراری ارتباط با چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری شرور هستند یا خیر؟ کابالرو قبل از این که به سیارات و موقعیت آن‌ها توجه کند، برای پاسخ به این سوال به سراغ تمدن بشری در تاریخ گذشته انسان می‌رود.

دانشجوی اسپانیایی در این تحقیق بیان کرده است:

«مقاله تلاش می‌کند تا از طریق تعمیم احتمال حمله‌ی ما به‌عنوان تمدن بشری به یک سیاره فراخورشیدی مسکونی، تخمینی از فراگیری تمدن‌های فرازمینی متخاصم ارائه دهد.»

این محقق، دارای تحصیلاتی در خصوص اختر فیزیک نیست؛ ولی در مورد مبحث سیگنال واو (نشانه‌ها‌ی احتمالی زندگی فرازمینی‌ها)، مقاله‌ای را در نشریه‌ی موثق بین‌المللی اختر زیست‌شناسی از خود بر جای گذاشته‌ است.

کابالرو با نگاه به گذشته و حملات جهان در طول تاریخ، اعداد و ارقام جالبی ارا‌ئه داد. مثلا این که در طول سال‌های 1915 الی 2022 از بین 195 کشور جهان، تنها 51 کشور، جنگی را آغاز کردند و به دیگر کشورها یورش برده‌اند. جالب است بدانید ایالات متحده آمریکا با دارا بودن 14 حمله در کارنامه تهاجمات خود، صدرنشین این آمار است.

سپس او احتمال این حملات در آینده را باتوجه به برآورد هزینه‌های نظامی سنجید و در کمال شگفتی، بار دیگر آمریکا با داشتن 38 درصد از هزینه‌های نظامی جهان، مقام اول را به خود اختصاص داد.

کهکشان راه شیری

در مرحله بعد، احتمال حمله توسط کشورهای دیگر را نیز به ارقام این آمار اضافه کرده و سپس عدد به‌دست آمده را به تعداد کشورهای موجود روی کره زمین تقسیم کرد تا به آنچه از آن به عنوان «احتمال حمله انسان به فرازمینی‌ها» یاد کرده‌ است، رسید.

بر اساس این‌ مدل، در حال حاضر احتمال تهاجم انسان به سیارات فرازمینی‌‌‌‌ها 0.028 درصد است. با این وجود، کابالرو مدعی‌ است این احتمال کم، ناشی از وضعیت حال تمدن انسان و عدم توانایی در سفر بین سیارات است. در هر صورت وی با مقیاس کارداشف (سامانه‌ای که میزان پیشرفت یک تمدن را براساس مصرف انرژی آن طبقه‌بندی می‌کند)، احتمال می‌دهد اگر سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی بشر به همین منوال ادامه یابد، تا 259 سال آینده، امکان سفر میان‌ستاره‌ای امکان‌ناپذیر خواهد بود.

حال با تکیه بر میانگین ارائه شده توسط این محقق که منفی 0.15 است و در واقع عدد منفی نشانگر کم شدن تهاجمات بشر طی 50 سال اخیر است، اگر طی 259 سال آینده نیز به همین صورت و با درصد منفی پیش برویم، اگر انسان احتمالا به گونه میان‌سیاره‌ای تبدیل شود و یا به تمدن نوع 1 برسد، احتمال حمله انسان به ستاره‌های دیگر 0.0014 خواهد بود!

این عدد بسیار ناچیز است مگر اینکه به تعداد سیارات قوی قابل سکونت در کهکشان راه‌شیری ضرب شود.

آلبرتو کابالرو نتیجه گرفت، تنها 0.22 (یعنی حتی کمتر از 1 تمدن) از بین تمدن‌های نوع 1 نسبت به انسان‌هایی که باهم ارتباط خواهند گرفت، شرور خواهند بود. وی در گفتگو با وب‌سایت وایس نیوز عنوان کرد، با افزودن تمدن‌های دیگری به انسان‌های کنونی که علم سفر بین سیاره‌ای ندارند، این عدد تا 4.22 بالا خواهد رفت. او گفت:

من به عدد ۴٫۲۴ در مقاله‌ام اشاره نکردم زیرا ۱) ما نمی‌دانیم تمام تمدن‌های موجود در کهکشان مثل ما هستند یا نه و ۲) تمدنی نظیر ما احتمالاً تهدیدی برای تمدنی دیگر نخواهد بود؛ زیرا ما فناوری لازم برای سفر به سیاره‌ی آن‌ها را در اختیار نداریم.

تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری

ظاهرا چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری برای ما جای نگرانی ندارند و به گفته کابالرو احتمال برقراری ارتباط با آن‌ها توسط انسان و وقوع این خطرات تهاجمی عددی بسیار ناچیز است. این دانشجوی اسپانیایی در ادامه می‌افزاید:

احتمال تهاجم فرازمینی از سوی تمدنی که به آن پیام می‌فرستیم، تقریباً صد برابر کمتر از احتمال برخورد سیارکی مرگبار به زمین است. که البته احتمال چنین برخوردهایی همانند سیارکی که موجب منقرض شدن نسل دایناسور شد، عدد یک در صد میلیون سال است!

نوشته این محقق افکار جذاب و هیجان‌انگیزی به سراغ ما می‌آورد؛ با این حال خود معتقد است این مقاله محدودیت‌های زیادی دارد، زیرا برش بسیار کوچکی از تاریخ بشر را بررسی کرده و در مورد پیشرفت آینده گونه انسانی بر فرضیات تکیه کرده‌ است.

او همچنین به وایس نیوز گفت، هوش و عقل، احساس و ارزش گونه‌های بیگانه را همچون خود فرض کرده‌ایم؛ چه بسا اینگونه نباشند. کابالرو در پایان بیان نمود: «من مقاله را صرفاً براساس حیات به آن شکلی که می‌شناسیم، نوشتم. ما از ذهن فرازمینی‌ها خبر نداریم.» به نظر می‌رسد صدها سال با شناخت فرازمینی‌ها فاصله داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد چهار تمدن فرازمینی در کهکشان راه شیری چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر